Artikel in BIT; van veulen tot sportpaard (zadelmak maken)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

egnie

Re: Artikel in BIT; van veulen tot sportpaard (zadelmak maken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 06:39

Over welk BITnr hebben we het eigenlijk. Ben er wel nieuwschierig naar...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:28

nr 158

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:21

KiWiKo schreef:
Bit schrijft een artikel naar de mond van de hoogste bieder Haha! Haha! Kijk maar, als Bit een uitgebreid artikel ergens over heeft, staat er altijd ergens in het blad een levensgrote advertentie Lachen

Doe mij maar de hoefslag, paard en sport, in de strengen zelfs de paardenkrant Lachen

Over mijn paard werd anders een groot artikel gewijd, en dat was geheel gratis Clown
Was toch 2,5 pagina vol Sigaar

Ik ga hem zo ook even kopen!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:43

KiWiKo schreef:
Bit schrijft een artikel naar de mond van de hoogste bieder Haha! Haha! Kijk maar, als Bit een uitgebreid artikel ergens over heeft, staat er altijd ergens in het blad een levensgrote advertentie Lachen

Doe mij maar de hoefslag, paard en sport, in de strengen zelfs de paardenkrant Lachen

Dit komt erg vaak voor tegenwoordig, ook in journalistiek onafhankelijke bladen. Gebeurt ook gewoon bij de Volkskrant hoor. Naar mijn mening hoeft dit niet verkeerd te zijn. Een tijdschrift en zelfs een krant zijn commerciële ondernemingen. Die redden het niet abonnementsgelden hoor. Vaak gaat het zo: er wordt een artikel geschreven over bijv Achterbergh bodems. Dan doet firma Achterbergh als wederdienst een advertentie in het blad. De redactie en de commercie zijn hoe dan ook gescheiden.
In de reisbijlages van kranten vind je toch ook advertenties van touroperators, dat vind toch ook niemand raar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:37

Wat was eigenlijk de strekking van het artikel? Welke goed bedoelde raad kwam er uit de conclusie?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:42

Het verhaal was een verslag van veulen tot sportpaard op een opfokstal in Nederland.
Eigenaar vertelde gewoon over hun aanpak. Op enkele foto's die bij het artikel geplaatst waren, werd de longe tijdens het longeren aan enkel de binnenste bitring vastgemaakt.
Dat vinden een aantal mensen hier nogal apart...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 23:45

KiWiKo schreef:

En als ze een artikel hebben over de inteelt binnen de Friezenfokkerij, wie moet er dan sponsoren?? Gaat het stamboek vast niet doen.

Daarbij denk ik dat het idd eerder andersom is, ze schrijven een artikel over Haflingers/bodembedekkers/laarzen, dan is het logisch dat er elders advertentie's staan van Haflingerfokkers/leveranciers van bodembedekkers/Petrie.

Lovely schreef:
Wat was eigenlijk de strekking van het artikel? Welke goed bedoelde raad kwam er uit de conclusie?

Er was niet echt een conclusie, meer 'de manier van'.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 05:19

KiWiKo schreef:

Ik ben het helemaal met je eens, en dan spreek ik met name over de ge-wel-di-ge testen die ze doen. Clown Ik lach er nu wel mee, maar eigenlijk is het een hele kwalijke zaak, want het probleem is dat ze soms niet alleen de betalende fabrikant promoten maar ook de concurrent afbranden (ik noem bijv. bontjes vs gelpads; tests voor een bepaald merk bitten (en dan een tijd later moet heel het bit er maar uit, 'want anders kan een paard niet slikken' ) en als ik sommig gezwets op Bokt lees hechten er ook nog mensen waarde aan 'want het stond in Bit', dus dat is inkomstenderving.

Maar goed, hier dus geen Bit gelezen. Misschien dat iemand het systeem van opleiden uit kan leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:00

Lovely schreef:

Ik heb het artikel even doorgebladerd in de winkel, maar ik vond het niet veel bijzonders!

dannylexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:18

Urielle schreef:
KiWiKo schreef:

Ik ben het helemaal met je eens, en dan spreek ik met name over de ge-wel-di-ge testen die ze doen. Clown Ik lach er nu wel mee, maar eigenlijk is het een hele kwalijke zaak, want het probleem is dat ze soms niet alleen de betalende fabrikant promoten maar ook de concurrent afbranden (ik noem bijv. bontjes vs gelpads; tests voor een bepaald merk bitten (en dan een tijd later moet heel het bit er maar uit, 'want anders kan een paard niet slikken' ) en als ik sommig gezwets op Bokt lees hechten er ook nog mensen waarde aan 'want het stond in Bit', dus dat is inkomstenderving.

Maar goed, hier dus geen Bit gelezen. Misschien dat iemand het systeem van opleiden uit kan leggen.

helemaal mee eens!!!! praktijk telt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 13:21

Urielle schreef:

Ik heb de BIT er niet bij dus doe het ff uit mijn hoofd, correct me if I'm wrong;

Paarden komen als kleine veulens op stal, 2 aan 2 in een box om te wennen, mama gaat direkt terug naar huis. Veulens staan een paar dagen samen in de box en gaan dan met 4 andere stelletjes in een groepsstalling, totaal 10 paarden dus. Als ze voer krijgen worden ze vastgezet zodat ze dat meteen leren. 'S zomers gaan ze in de wei en volgende winter weer in de groepsstalling met dagelijks beweging in de paddock.
Als de paarden 3 zijn komen ze na de zomer uit het land en gaan elk in een eigen box, daar mogen ze een paar dagen aan wennen en elke dag mogen ze los in de binnenbak. Zijn ze gewend aan het alleen zijn dan gaan ze overdag naar buiten in de paddock zodat ze andere paarden kunnen zien en horen.

Daarna wordt het paard voor het eerst gelongeerd met een hoofdstel om en bit in. Dat gebeurd een of twee keer in een afgezette cirkel. Volgende les is in de binnenbak, paard krijgt een dekensingel om en mag daarmee loslopen, als ze heel fel zijn blijft de singel soms een paar dagen om, ook op stal.
Daarna wordt het paard gelongeerd in de longeercirkel met hoofdstel, singel en een bijzet, dit gebeurd een paar dagen.
Paard gaat weer naar de binnenbak en krijgt voor het eerst een zadel op en gaat weer los, de dagen erop wordt hij gelongeerd met zadel, hoofdstel en bijzet.
Dan gaat de ruiter erop, eerst stilstaan en stappen terwijl er iemand naast hangt, als dat goed gaat gaat de ruiter meteen zitten. Afhankelijk van de ruiter is het paard los of aan de longeerlijn.

Paarden worden voor de gewenning elke dag gereden, longeren voor het rijden gebeurt vrijwel nooit, paarden staan dagelijks buiten om zich uit te leven. Als een paard niet goed voorwaarts is komt er een ouder paard bij en gaan ze samen een buitenrit maken. Is het paard eenmaal rustig en ontspannen onder het zadel dan wordt hij 3x per week een half uur gereden.
Totaal neemt het beleren 2 tot 3 maanden in beslag, als de paarden weggaan kennen ze stuur, rem en gas, ze hebben de binnen- en buitenbak gezien en zijn een keer op buitenrit geweest.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:25

Ja, volgens mij stond dat er inderdaad. Het is ook niet een rare manier ofzo, het is gewoon ook een manier om paarden zadelmak te maken.
Oja, er stond ook bij dat ze geen oudere paarden zadelmak maken, dus alleen die die vanaf het afspenen bij hun worden gebracht omdat ze het paard willen leren kennen. Dat vond ik wel slim, ketsjing!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:27

Wordt er niet warm of koud van.
Beetje veel binnen staan, en waarom gelijk een bit in? Of gelijk met bijzet?
Maar ook niet dramatisch uiteraard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 13:29

Dat ze meteen gelongeerd worden met een bit in snap ik ook niet helemaal, als zo'n jong paard gaat klieren omdat hij het niet snapt heeft ie meteen een nare ervaring met het bit.
En die bijzet, tjah.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:29

ze staan wel veel buiten hoor, staat in het artikel. Of in de binnenbak, of in de wei of paddock...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:29

Na zo'n verhaal vallen jullie met zijn allen over dat de longe aan een kant vast zit Haha!.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:30

Voor mij hoort een paard zoveel mogelijk buiten en niet een paar uurtjes in de paddock.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:31

@ lovely: Ja, en dat ook alleen nog maar op de foto. Het is niet eens zeker of zij dat ook doen, of het een foto van hun is of gewoon zomaar een foto van een paard dat gelongeerd wordt met de lijn aan 1 bitring vast.......... hahahah!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:32

ja, poes, dat ben ik met je eens, maar daat moet wel de plaats voor zijn en bovendien geeft het artikel niet een aantal uren aan ofzo, dus je kan niet zeggen dat ze niet genoeg buiten komen als je niet weet hoeveel ze wél naar buiten gaan........

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 13:33

Amadeo schreef:
@ lovely: Ja, en dat ook alleen nog maar op de foto. Het is niet eens zeker of zij dat ook doen, of het een foto van hun is of gewoon zomaar een foto van een paard dat gelongeerd wordt met de lijn aan 1 bitring vast.......... hahahah!

Als het artikel over mij zou gaan zou ik absoluut niet willen dat er foto's van iemand anders gebruikt zouden worden, lijkt me dat dat bij hun ook zo is.
Zeer waarschijnlijk zijn de foto's wel gewoon bij hun gemaakt aangezien er ook een foto is waar die eigenaresse zelf op staat, lijkt me toch niet dat ze daar ook een foto van een ander neerzetten...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 13:34

Lovely schreef:
Na zo'n verhaal vallen jullie met zijn allen over dat de longe aan een kant vast zit Haha!.

Wat vind jij dan niet goed aan deze manier?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:38

KiWiKo schreef:

Dit doet zelfs de consumentengids.....
Daar wordt gemanipuleerd met de dingen waarop artikelen worden beoordeeld....waardoor artikelen die op die punten goed scoren als beste uit de bus komen...terwijl ze dus objectief gezien helemaal niet de beste zijn.

Bit schrijft ook voor de grote algemene mentaliteit onder de hobby paardenhouders....
Als professioneel paardenhouder trek je soms echt je wenkbrauwen op over bepaalde artikelen.

Ik vind het de telegraaf onder de paardenbladen: schreeuwerig, oppervlakkig, glossy, sensatie en dat plaatsen wat het grote publiek wil.
En allerlei dingen aanpraten (zink tekort...maagzweten...noem maar op....de DA varen er wel bij...bij alle nodeloze onderzoeken die er gedaan worden nav artikelen in de Bit).

Journalistiek zit het blad geweldig in elkaar....het wordt ook veel gelezen en geroemd door hun doelgroep...dus dat doen ze uitstekend.
Ik heb zelf meerdere keren in de Bit gestaan....en de interviews blinken ook uit in oppervlakkigheid vind ik. Net zoals de foto's. Ze kiezen de foto's die redactioneel het mooist zijn (qua kleur, en lichtinval etc.) maar niet de foto's die vaktechnisch het meeste bijdragen. Het is een soort glossy...het gaat om het plaatje en niet om de inhoud.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 13:40

Maar daar gaat deze discussie niet over Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:40

anneliesdj schreef:
Lovely schreef:

Wat vind jij dan niet goed aan deze manier?

Nou, ik vind de aanpak eigenlijk prima. Behalve dat ik zelf misschien sommige dingen wat anders zou voorbereiden, maar in grote lijnen heb ik niet zo veel te klagen over deze manier van opleiden.
De meeste opfokstallen hebben te weinig ruimte en personeel om alle paarden heel veel buiten te laten, in de winter is dat toch wat intensieve dan in de zomer als ze 24/7 buiten zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 13:45

Wat is er dan mis mee dat 'wij met z'n alleen vallen over de longe die verkeerd zit'?

Mij viel het op omdat het artikel op het eerste gezicht wel goed lijkt, wat je zegt; paarden gaan elke dag naar buiten, er wordt rustig aan gedaan ed. Idd zijn er ook wat dingen die ik anders zou doen maar in grote lijnen strookt het wel met mijn ideen.
Vind ik het vreemd dat de longeerlijn aan een kant vastzit, terwijl in het artikel duidelijk staat dat het paard voor het eerst gelongeerd wordt met een bit in, ze zijn daarvoor dus nog nooit gelongeerd.