Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lalidan schreef:Opvallend dat veel mensen nog altijd denken dat sporen zijn ter verduidelijking van je voorwaartse beenhulp.... Wat al genoemd is, is dat sporen zijn ter verfijning van de beenhulp. Bedoelt men daarmee dat als je paard niet voorwaarts gaat op je been, je dan je spoor er inzet ipv een schop geven? Nee. De verfijning bestaat eruit dat een spoor kleiner is dan je been, en daardoor dus duidelijker wat betreft wáár je drijft.
Voor de zijgangen of begrensing oid scheelt het soms maar een centimeter waar je je been legt. Wat zou duidelijker zijn, een cm verschil in waar je je hele been legt, of een cm verschil in waar het spoortje zit? Met sporen kan je dus kleinere (fijnere) hulpen geven, simpelweg doordat hij kleiner is, en niet doordat je het paard er mee kan prikken.
Zo gebruikt zijn sporen geenzins zielig. helaas worden sporen inderdaad erg vaak gebruikt ter "verfijning" van de voorwaartse beenhulp, oftewel om scherper in te werken. En dán vind ik dat je dus verkeerd bezig bent.
Zweep met sporen vergelijken gaat dan ook meestal niet op. Een zweep is bedoelt (of hoort bedoelt te zijn) om het paard een nauwkeurige aanwijzing voor meer drang naar voren te geven, zoals het voorbeelt wat word gegeven door heiditjj. In mijn ogen zou dat bij een goed opgeleid paard ook niet nodig moeten zijn, maar om het paard op te leiden kan het soms net een aanmoediging zijn. Helaas word ook de zweep veel te vaak verkeerd gebruikt door er mee te slaan......
Het is dus maar net hoe er mee gereden word wat wel en niet zielig is. Als de ruiter sporen verkeerd gebruikt en zweep niet, zijn de sporen 'zieliger'. Als de ruiter de zweep verkeerd gebruikt en de sporen niet, is de zweep 'zieliger'.
moonfish13 schreef:een zweep kan je niet elke pas mee tikken sporen wel elke pas gebruiken, een zweep gebruik je alleen als het nodig is.. en zit je met een verkeerde beenhouding niet mee in de weg.
Wat een verhaal zeg voor mij

roest schreef:Ik ben er van overtuigd dat je pas met sporen kan rijden als je ze niet meer nodig hebt
roest schreef:Ik ben er van overtuigd dat je pas met sporen kan rijden als je ze niet meer nodig hebt
!Miss_Montana schreef:roest schreef:Ik ben er van overtuigd dat je pas met sporen kan rijden als je ze niet meer nodig hebt
Dus ál die grand prix ruiters die ook tijdens de training met sporen rijden kunnen eigenlijk gewoon helemaal niet goed rijden?

Lusitana schreef:Zowel sporen als zweep dienen als hulp gebruikt te worden en niet als straf of dwang. Er is niks zieligs aan het een of het ander, bij correct gebruik.
Misbruik van hulpen, zoals ruwe handen en benen, een slechte zit, een schreeuwende stem zijn net zo goed een kwelling als misbruik van een zweep of sporen.
Maar bij normaal gebruik zit het geen paard in de weg.
Nadya schreef:Ik gebruik ook geen van beiden. Wil het mijn paard ook niet aanleren dat ik beide hulpmiddelen nodig zou moeten hebben.
Sporen zouden dan misschien voor de verfijning van de hulpen zijn. De praktijk wijst helaas heel anders uit. Mensen gebruiken het om hun paard voorwaartser te krijgen, prikken maar een eind weg en vaak zijn het dan ook nog eens mensen die geen rustige benen hebben. Tja...... Zwepen, ach, ook daar zie ik veel ellende van, dagelijks zelfs. Gelukkig zijn er ook mensen die er wel mee kunnen rijden, maar als ik naar de lesklanten bij ons kijk, man man....![]()
Gek word ik van dat gezwiep en ik geef dan ook regelmatig commentaar (omdat niemand er iets van zegt) dat ze eens moeten ophouden met dat eeuwige slaan.