met sporen rijden niet zielig en met zweep wel...??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xRomanxMir

Re: met sporen rijden niet zielig en met zweep wel...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:37

Hangt ervanaf, of die sporen nodig heeft,
als je het stoer vind staan die sporen, en daarom doe je ze expres om, dan vind ik je geen ruiter.
dan vind ik dat je je paard mishandeld.

Even over de zweep,
hele kleine tikjes elke keer is irritant voor het paard,
als die echt niet luisterd doe je 1 en ook letterlijk 1 harde tik op z'n kont.
dan doet die de hele les niks.
Maar die harde tik moet je wel doen als het nodig is!
EN NIET TEVEEL!

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:43

Ik ben het er mee eens dat je vaak op wedstryden ziet dat mensen elke pas met de spoor in de buik prikken. Zulke mensen zouden geen winstpunt moeten krijgen vind ik.
Spoor dient ter verduidelijking van de hulp, en niet als middel om het paard mee voorwaarts te rijden.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:50

Lalidan schreef:
Opvallend dat veel mensen nog altijd denken dat sporen zijn ter verduidelijking van je voorwaartse beenhulp.... Wat al genoemd is, is dat sporen zijn ter verfijning van de beenhulp. Bedoelt men daarmee dat als je paard niet voorwaarts gaat op je been, je dan je spoor er inzet ipv een schop geven? Nee. De verfijning bestaat eruit dat een spoor kleiner is dan je been, en daardoor dus duidelijker wat betreft wáár je drijft.
Voor de zijgangen of begrensing oid scheelt het soms maar een centimeter waar je je been legt. Wat zou duidelijker zijn, een cm verschil in waar je je hele been legt, of een cm verschil in waar het spoortje zit? Met sporen kan je dus kleinere (fijnere) hulpen geven, simpelweg doordat hij kleiner is, en niet doordat je het paard er mee kan prikken.
Zo gebruikt zijn sporen geenzins zielig. helaas worden sporen inderdaad erg vaak gebruikt ter "verfijning" van de voorwaartse beenhulp, oftewel om scherper in te werken. En dán vind ik dat je dus verkeerd bezig bent.

Zweep met sporen vergelijken gaat dan ook meestal niet op. Een zweep is bedoelt (of hoort bedoelt te zijn) om het paard een nauwkeurige aanwijzing voor meer drang naar voren te geven, zoals het voorbeelt wat word gegeven door heiditjj. In mijn ogen zou dat bij een goed opgeleid paard ook niet nodig moeten zijn, maar om het paard op te leiden kan het soms net een aanmoediging zijn. Helaas word ook de zweep veel te vaak verkeerd gebruikt door er mee te slaan......

Het is dus maar net hoe er mee gereden word wat wel en niet zielig is. Als de ruiter sporen verkeerd gebruikt en zweep niet, zijn de sporen 'zieliger'. Als de ruiter de zweep verkeerd gebruikt en de sporen niet, is de zweep 'zieliger'.

dat heb je super verwoord!!!zo hoor je het te gebruiken,en anders niet!
ben ik het helemaal mee eens!
vr groetjes saskia

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:38

moonfish13 schreef:
een zweep kan je niet elke pas mee tikken sporen wel elke pas gebruiken, een zweep gebruik je alleen als het nodig is.. en zit je met een verkeerde beenhouding niet mee in de weg.

Precies en daarom ben ik ook van mening dat je beter met zweep kan rijden dan met sporen

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:01

als je bijde op de juiste manier gebruikt dan belemmer je het paard toch niet (zou je zeggen of zit ik nu helemaal fout).

Maar sommige mensen gebruiken mensen de zweep te veel puur alleen om het straffen (soms zie ik dat helaas ook bij spoortjes, vreselijk). Maar daar is het absoluut niet voor, tuurlijk als je paard echt heel vervelend is een keertje en het lukt echt niet dat je dan een zweep je erbij pakt das lochies. En daar heb ik het dan ook niet over ik heb het over mensen die zweep (en spoor) gebruiken als strafmiddel of juist om knoert hard te gaan. Terwijl je naar mijn mening met een zweep mooi een je paard wat kan helpen in de actievering als het niet lukt, en met spoortjes kan je mooi je hulpen verduidelijken (bv. met het wijken). Vork Wat een verhaal zeg voor mij Huilen van het lachen

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:13

Bij juist gebruik vind ik sporen niet zielig, het zijn er alleen zo weinig die ze goed gebruiken.
Ben gister voor het eerst in jaren weer eens bij de ponyclub geweest, ik wist niet wat ik zag, schoppende ruitertjes van nog geen 10 jaar oud met sporen waar je U tegen zegt. Ja, want dat is mode, dat hoort erbij en weet ik veel wat voor excuses ze allemaal bedenken om ze toch maar om te hebben No Cheer
Ik ben er van overtuigd dat je pas met sporen kan rijden als je ze niet meer nodig hebt

boomblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:58

roest schreef:
Ik ben er van overtuigd dat je pas met sporen kan rijden als je ze niet meer nodig hebt

helemaal mee eens!
Ja

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:07

Ik rijd western en hoor vaak van anderen oooh die sporen zijn ziélig!!! maar dat valt allemaal reuze mee! een spoor is slechts ter versterking van de hulp! niet om je paard het ziekenhuis mee in te trappen! Voor een zweep geld hetzelfde als ik "engels"ga buitenrijden heb ik hem altijd voor de zekerheid bij als min verzorgknol ineens besluit tot hier en niet verder is het wel handig.... verder ben ik wel blij dat ik bij western gewoon luckily zonder zweep rijdt (vind het zo onhandig) maar ik denk dat er niet echt zielige hulpmiddelen zijn, het gaat erom wie er op zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:09

roest schreef:

Dus ál die grand prix ruiters die ook tijdens de training met sporen rijden kunnen eigenlijk gewoon helemaal niet goed rijden? Wow!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:10

het is allebei even zielig als het op de verkeerde manier wordt gebruikt. wel zie je enorm veel dat die sporen er elke pas ingaan daar erger ik me zo erg aan en zelfs op wedstrijden op hoger niveau

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:13

sporen is verlenging van het been en zweep is eigelijk een verlenging van je arm/hand om je paard te corrigeren.
Als je ze (geld voor beide) niet gebruikt zoals het hoort, dan is het zielig Knipoog!
Als je ze (geld ook voor beide) wel goed gebruikt heb ik er niks tegen

zelf rijd ik niet met sporen omdat ik mijn been nog niet goed stil houd en ik dan waarschijnlijk onnodig ga gebruiken.. (misschien over een tijdje ga ik ze gebruiken voor moeilijkere oefeningen, zolang het niet nodig is doe ik het ook niet)

boomblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:27

Miss_Montana schreef:
roest schreef:

Dus ál die grand prix ruiters die ook tijdens de training met sporen rijden kunnen eigenlijk gewoon helemaal niet goed rijden? Wow!

denk eigenlijk dat ze bedoelt dat je pas sporen moet gaan gebruiken als je ook ZONDER sporen je paard helemaal goed kan rijden.
en dat kunnen de meeste ruiters op grand prix niveau. Clown

sporen blijven nogsteeds alleen maar een verfijning..

T_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:50

als je rijd met sporen prik je niet elke pas!
het hangt er gewoon vanaf hoe da je de zweep of sporen gebruikt. als je ze op de juiste mannier gebruikt is geen van beide zielig

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:59

Mijn eigen ervaring is dat je een zweep selectiever kunt gebruiken en dat (vooral onnodig) spoorgebruik en soms insluipt omdat 'ie dan net wat lekkerder loopt', totdat het spoortje zijn effect begint te verliezen omdat het paard er doof voor wordt.
Daarom rijd ik niet meer met sporen, ik vind het té moeilijk om die selectief te gebruiken. (ik vind dat dus, ik zeg niet dat dat voor andere mensen ook geldt, ik zeg het er maar vast bij voor het weer verkeerd opgevat gaat worden)

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:03

Ik rij altijd met sporen,niet met zweep.
Beide vind ik niet 'zielig' ,als je ze maar goed gebruikt!

Anouk__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:01

Lusitana schreef:
Zowel sporen als zweep dienen als hulp gebruikt te worden en niet als straf of dwang. Er is niks zieligs aan het een of het ander, bij correct gebruik.

Misbruik van hulpen, zoals ruwe handen en benen, een slechte zit, een schreeuwende stem zijn net zo goed een kwelling als misbruik van een zweep of sporen.

Maar bij normaal gebruik zit het geen paard in de weg.

Hier sluit ik me bij aan.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:43

Rijden met zweep of sporen heeft niks met de verstandhouding tussen jou en je paard te maken vind ik. Sommige paarden zijn erg lui voor het been en dan bedoel ik daar niet mee dat je ze net zo lang moet trappen tot ze wat harder gaan maar daar kan een spoortje wel iets bij helpen.
Ik vind met zweep rijden zelf ontzettend onhandig maar ik zie bij sommige ruiters dat het vaak alleen kwestie is van even bij tikken..misschien ook een plaats waar je been net niet bij kan?

Nieeenkeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:59

ik vindhet allebij niet zielig, je moet er alleen wel goed me omgaan, als jeniet weet hoe je het moet gebruiken, dan kan het wel zielig zijn. Bloos

G1ovanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:35

sporen of zweep zijn niet zielig het is een extra hulpmiddel.
en als jij ermee om kan gaan en niet onnodig of fout gebruikt is er niets aan de hand en kan het geen kwaad.

hantia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:43

Ik vind het allebei niet echt zielig..

Want als een paard niet luistert moet je hem wel kunnen aanpakken vind ik..
een tikje met de zweep.

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:08

Dit is per paard en per mens verschillend.
Het ligt aan het gebruik van je spoor en zweep ..
Sommige mensen kunnen nl niet met sporen omgaan

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:27

Zelf zou ik nooit paarden met elke pas in de buik prikken, ik houd mijn bene gewoon stil.
En zelf vind ik een zweep nou ook niet echt alles, daar wordt gewoon te vaak misbruik van gemaakt door geen benen te gebruiken maar alleen de zweep.
Ik houd het liever bij niks Pling

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:36

Ik gebruik ook geen van beiden. Wil het mijn paard ook niet aanleren dat ik beide hulpmiddelen nodig zou moeten hebben.

Sporen zouden dan misschien voor de verfijning van de hulpen zijn. De praktijk wijst helaas heel anders uit. Mensen gebruiken het om hun paard voorwaartser te krijgen, prikken maar een eind weg en vaak zijn het dan ook nog eens mensen die geen rustige benen hebben. Tja...... Zwepen, ach, ook daar zie ik veel ellende van, dagelijks zelfs. Gelukkig zijn er ook mensen die er wel mee kunnen rijden, maar als ik naar de lesklanten bij ons kijk, man man.... Verdrietig
Gek word ik van dat gezwiep en ik geef dan ook regelmatig commentaar (omdat niemand er iets van zegt) dat ze eens moeten ophouden met dat eeuwige slaan. Rolleyes

Twixietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:34

Ik vind het moeilijk te oordelen: ligt eraan hoe de ruiter rijdt en met zweep of sporen omgaat hé...
Maar als ze het goed gebruiken, vindt ik geen van beide echt erg, maar toch rij ik liever zonder en ben ik een beetje tegen sporen en zweep omdat ik liever zo natuurlijk mogelijk rijdt...

Twixietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:35

Nadya schreef:
Ik gebruik ook geen van beiden. Wil het mijn paard ook niet aanleren dat ik beide hulpmiddelen nodig zou moeten hebben.

Sporen zouden dan misschien voor de verfijning van de hulpen zijn. De praktijk wijst helaas heel anders uit. Mensen gebruiken het om hun paard voorwaartser te krijgen, prikken maar een eind weg en vaak zijn het dan ook nog eens mensen die geen rustige benen hebben. Tja...... Zwepen, ach, ook daar zie ik veel ellende van, dagelijks zelfs. Gelukkig zijn er ook mensen die er wel mee kunnen rijden, maar als ik naar de lesklanten bij ons kijk, man man.... Verdrietig
Gek word ik van dat gezwiep en ik geef dan ook regelmatig commentaar (omdat niemand er iets van zegt) dat ze eens moeten ophouden met dat eeuwige slaan. Rolleyes

En inderdaad kunnen de meeste mensen er niet mee overweg...