Meerdere ruiters 'slecht' voor paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pink_lady

Re: Meerdere ruiters 'slecht' voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:26

Ik heb het geprobeerd, maar ben er mee gestopt om eens andere ruiters op m'n paardje te laten rijden. Ze raakte er van in de war en was daarna in de wei echt helemaal van de leg. Ze is echt heel sensibel...
Wie weet wat de toekomst brengt maar op dit moment geen andere ruiter op m'n paardje!
En nee ik vind echt niet dat andere mensen niet goed op m'n paardje zouden kunnen rijden... Vind wel dat er een goede klik moet zijn tussen ruiter en paard Knipoog

Christieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:17

Ik denk zelf dat 4 ruiters best kan. Tuurlijk is het beter als het er minder zijn, maar het is niet meteen slecht denk ik.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:31

Zoals het in de OP staat beschreven kan het makkelijk. Beestje hoeft zo te horen niet hard te werken dus heeft ook niks om van in de war te raken.

En sowieso ben ik van mening dat het best kan, meerdere ruiters op 1 paard. Op mijn werk wordt het merendeel van de hoger opgeleide paarden getraind door mijn baas maar als hij minder tijd heeft stap ik er ook wel eens op. Omdat ik in hetzelfde systeem rijd kan dat weinig kwaad. Tuurlijk werkt zo'n paard niet even hard bij mij als bij mijn baas maar dat is ook niet de bedoeling op dat moment. En omgekeerd stapt hij wel eens op de jonge paarden die ik het meeste rijd en daar worden ze ook bepaald niet slechter van.

Nieeenkeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:55

ik denk niet dat het heel veel uitmaakt,
want die mensen hobbelen maar wat.
het is misschien niet altijd helemaal goed voor het paard.
maar ik denkdat het niet heel veel uitmaakt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 07:53

Het ligt er heel erg aan wat het doel ervan is. Bijvoorbeeld; een manegepony die krijgt wel meer dan 4 ruiters per week op zijn rug. Maar het doel zal dan niet zijn om die pony hogerop te krijgen in de wedstrijdsport.

Ik rij altijd de paarden samen met mijn vriend. We werken er allebei aan om ons paard beter te krijgen.

Als er 4 mensen op 1 paard rijden, waarvan er 3 leuk willen rondhobbelen en iets willen leren van het paard. Dan zal in dat geval de vierde ruiter, die het paard juist zelf wil verbeteren daar een harde kluif aan krijgen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:08

Ik heb een tijd een paard gereden met iemand anders en als diegene er mee gereden had voelde ik het ook echt aan het paard, en niet in positieve zin.
Voor het paard zal het niet veel uitgemaakt hebben, behalve dat een paard verm. ook liever een goede, niet storende ruiter heeft dan een goede en drie butsruiters dan, maar ik denk dat het met name voor de beste ruiter van de groep heel vervelend is.

Jacobeho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:12

Ik denk dat het niet heel erg is. Het paard went er vanzelf wel aan. Er word niet elke dag heel veel mee gedaan doordat er 3 'beginners' op rijden. Op een manege rijden er ook veel mensen op 1 paard. van beginners tot gevorderen. Ik denk dat het je eigen keus is om zoveel mensen op een paard te laten rijden. Maar het paard went er wel aan. denk ik Tong uitsteken

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:02

Paard weet het verschil wel tussen ruiter half uurtje niets doen en uur echt werken. Naar mijn idee is het niet slecht, zeker niet als het een leuk en lief braaf beginners paard is. Als het een dier met karakter en zenuwtrekken is, misschien niet zo slim voor de geest van het beesje.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:29

Op mijn paard rijden zowiezo 3 mensen, die alledrie ongeveer dezelfde stijl hebben. Verder mag in principe iedereen op stal op haar rijden en vrienden en zo ook en dat gebeurt ook, ze wordt er niets slechter van (maargoed, is dan ook een recreatiepaardje) en vind de afwisseling wel prettig. Als een paard van een ander om wat voor reden rust moet houden mogen ze van mij gerust op die van mij rijden, zolang ze er rekening mee houden dat mijn paard niet hoog opgeleid is.

Denk wel dat het bij recreatiepaarden minder uitmaakt dan voor sportpaarden, als je een sportpaard hebt moet je wel iemand hebben die ongeveer op dezelfde manier rijdt als jijzelf en dan gaat het meestal (na een uitprobeerperiode) wel goed.

Mijn paard werkt bij mij en een van de andere ruiters hard, en bij ons haalt ze ook grappen uit (omdat ze weet dat dat kan). De derde hobbelt alleen wat rond in stap, draf en galop. Naar buiten durft zij niet meer nadat paardje een paar keer flink geschrokken was van zeilboten en alle paden langs het water lopen. (zeilboten zijn ook eng en raar, hoe kan er nou plotseling zo'n grote vlag op het water drijven???). Verder is paardje bij haar zo braaf als het maar kan. Die andere ruiter en ik doen alles met haar. We gaan naar buiten, trainen en spelen veel met paardje. En paardje weet best dat ze bij ons harder moet werken, maar ook grappen kan uithalen. Ze is trouwens nooit gemeen of zo, zal je er nooit bewust afgooien of om te pesten aan de kletter gaan.

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:23

Meerdere ruiters is volgens mij niet slecht voor een paard. Als iedereen maar een beetje dezelfde regels aanhoudt, anders is het voor hem/haar natuurlijk niet meer te begrijpen. Om het voor het paardje wat makkelijker te maken is het misschien verstandig om de echte beginners (die de teugels nog wel eens verkeerd willen gebruiken), zonder teugel te laten rijden (aan de longe uiteraard) zodat ze eerst hun evenwicht leren houden zonder zich aan de teugels 'vast te houden'. Of de teugels aan de (lage/Hanoveraanse) neusriem vast te maken, zodat niet alle kracht op het bit terecht komt.

Kirsten1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:36

Ik heb ook een verzorgpony..

Die moeten wij gewoon beweging geven
En daar rijden ook ik en nog een vriendin van mij op en 2 kleinere kindjes van wie die pony is..

Maar die doen ook gewoon stap en draf..
En dat gaat allemaal heel goed!:)

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:13

Ik denk dat het niet fijn is voor een paard, want iedereen rijdt op een andere manier.. Ach gut

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:48

_Lotte schreef:
ik zou het zelf niet fijn vinden als er heel de tijd andere mensen oprijden als je zelf ergens mee bezig bent om te oefenen en als iemand anders daar helemaal geen aandacht aan besteedt. dan heb je zelf maar 1-2 x per week om iets te oefenen.

Daar ben ik het niet mee eens, juist als ik iets wil oefenen vind ik het prettig als iemand anders andere dingen met het paard doet om hem wat afwisseling te geven. Niks zo geestdodend als de hele week hetzelfde. Op mijn bijrijdpaard rijden verschillende mensen, sowieso de eigenaar en twee bijrijders, momenteel rijd ik hem het meest omdat dat nu even zo uitkomt. Verder nog iemand die er af en toe eens op stapt en soms incidentele ruiters. Gaat prima en het paard is echt geen dooie donder, hij is juist heel gevoelig en reageert op minimale hulpen, er is helemaal niks afgestompts aan. Moet er wel bij zeggen dat de mensen die er op klimmen stuk voor stuk netjes en ontspannen rijden. Overigens ben ik het met de algemene teneur in dit topic eens dat het ene paard beter bestand is tegen wisselende ruiters dan het andere.

coontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:57

Met een ervaren paard is het geen probleem

Ik heb voor mijn jonge paard een bijrijdster gehad en die bleek bang te zijn. Ze kon goed rijden en had altijd stoere verhalen. Maar daardoor heeft ze mijn paard wel helemaal verkloot.
Hij was nergens bang voor en nu is hij voor elk blaadje dat anders aan de boom hangt bang.
Ik reed in die tijd ook op, maar ik merkte dat hij steeds angstiger werd.
Eerst dacht ik nog dat hij haar aan het uitproberen was, maar hij bleek haar angst over te nemen.
Dus een bijrijdster, daar begin ik niet meer aan. Ik maak wel extra tijd voor hem vrij.

Mijn dochter van 8 rijdt overigens wel op hem. Maar alleen in de bak als ik erbij ben en dat gaat super. Hij is echt helemaal gek op haar.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:40

Het is niet slecht voor een paard als er ooit eens iemand anders op rijdt, zo roest hij niet vast aan de hulpen. Maar om elke dag iemand anders erop te zetten die telkens iets anders verwacht lijkt me niet bevordelijk.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:47

Ik ben er geen fan van. Ik vind dat je hooguit met 2 verschillende mensen op een paard kan rijden.
Diegenen die er dan een keertje een rondje op stappen, zijn geen probleem.
Maar echt rijden, hooguit 2 vind ik.
Ook moet je dan hele goede afspraken maken over de rijstijl. En hoe je bepaalde dingen oplost. Dus elkaar vaak spreken en overleggen.

Ik beleg op mijn werk zeer regelmatig een 'pennyvergadering', zoals we dat dan noemen. Dit omdat er op alle paarden meerdere mensen rijden. Zo'n vergadering is niet alleen heel nuttig,maar ook nog eens gezellig Haha! En iedereen is weer op de hoogte.

Ook vind ik dat je naar het type mens moet kijken. Het is heel verwarrend voor een paard als er telkens verschillende soorten typen mens op hem rijden. Zo zet ik gewoon de mensen bij elkaar die zowel dezelfde rijstijl als karakter hebben.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:39

Mijn pony kan er niet zo goed tegen. Vooral als er iemand op gereden heeft met minder ervaring (rij-technisch) of iemand die anders rijdt dan ik is hij er toch wel redelijk door van slag.
Er is één iemand die ik er met een gerust hart op laat en dit is ook iemand met meer rij-technische ervaring als ik. Daarnaast is er nog wel één iemand die er wel op kan rijden maar liever ook niet al te vaak.
Kortom, op mijn pony komt eigenlijk nooit iemand anders.

Op het paard rijden naast mij alleen de officiele eigenaren er soms op en die rijden veel beter als dat ik doe dus daar heb ik geen problemen mee en het paard pakt het daarna met mij ook goed weer op.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:57

Ik vind het kunnen. Waarom niet?!! Haha!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 23:38

Ik vind het wel moeten kunnen,
hoewel ik 4 ruiters zelf niet zou willen hebben voor mijn paard.
Ik en mijn zusje krijgen binnenkort een ander paard die wat groter is,
ik rij al 10 jaar lang en heb al aardig wat rijervaring,
ik zal niet zeggen dat ik een topruiter ben,
maar ik kan wel zeggen dat ik goed voor mijn paarden ben.
Mijn zusje is een beginner en rijd nu bij elkaar ong. 2 jaar.
Zij zal lessen gaan nemen op ons nieuwe paardje,
en wil graag verder komen, net als ik.
Maar ik zou geen andere ruiters erbij willen die op mijn paard rijden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 23:54

Het kan wel, mits het dier het toelaat..
Er zijn genoeg paarden waaraan je kan merken dat het echt niet goed voor ze is.. voornamelijk bij jonge dieren zal je goed merken dat die moeite hebben met verschillende ruiters omdat ze het al niet allemaal snappen en goed de ruiter proberen te voelen Ja

En ook niet ieder dier zou geschikt zijn voor een manege, om die reden Knipoog.

Zolang alle 4 de mensen lekker kunnen rijden en niet tegen grote problemen/stakingen oplopen.. geen probleem toch? maar als het dier verzet gaat tonen is meerdere ruiters misschien toch niet al te best voor het diertje Lachen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:41

Scum schreef:
Het ligt er heel erg aan wat het doel ervan is. Bijvoorbeeld; een manegepony die krijgt wel meer dan 4 ruiters per week op zijn rug. Maar het doel zal dan niet zijn om die pony hogerop te krijgen in de wedstrijdsport.

Ik rij altijd de paarden samen met mijn vriend. We werken er allebei aan om ons paard beter te krijgen.

Als er 4 mensen op 1 paard rijden, waarvan er 3 leuk willen rondhobbelen en iets willen leren van het paard. Dan zal in dat geval de vierde ruiter, die het paard juist zelf wil verbeteren daar een harde kluif aan krijgen.

Heb ik toch weer echt een top!!! wereld pony!!!! *LOL*
5 jaar lang in de lessen gehobbelt met jan en alleman....
10 tot 15 uur per week..
En mij nog eens rondslepen....
En zo is die bolle van niets.. Z met winst geworden..
Terwijl ze lespony was..

Wat wel grappig is dat de pony's die alles konden...
en er stonden werden verguisd..
want de ouders wouden dat hun kinderen op een paard!
of luxe pony reden!!!! En niet!!! op de fjorden.. die konden niets..
(wat je keurig werd verteld, als je aan de kant stond, wisten hun
veel dat wij de eigenaren waren.... En als kinderen na 4 x van zo'n
hittepetit te zijn gestuiterd op een fjord werden gezet, waren ze vaak
ook gepikeerd... zijn ouders nou zo onzuinig op hun kids??)
(en dat waren dus 2 Z fjorden ROFL Gestoord en ja, deze liepen dus allebei in de les)

Tja, je bent wel afhankelijk van het karakter van je paard Bloos .. uiteraard..
Niet alle paarden trappen hier in.. Haha!

Aan de andere kant.. zitten er bij ons ook van die mensen..
Die 1 x in de week ook eens komen rijden..
(op hun eigen paard, rest loopt ie dan in de lessen)
Het paard moet dan alles doen...
Doet ie het niet, dan is het de schuld van de lessen.. Tuurlijk!!! Vork
(misschien moeten ze iets vaker oefenen??? Duivel )
En je moet af en toe voor lief nemen, dat het aanleren van
een bepaalde oefening soms ietwat langer duurt.. vanwege..
gehobby door andere ruiters tussendoor...

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:18

't Paard zal er vast niet beter van worden maar misschien hoeft dat van die mensen helemaal niet.
1 ruiter lijkt mij beter, maar 4 zou ook kunnen. Net als op een manege..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:51

4 ruiters kan op zich nog wel, maar misschien is het voor het paard goed om op een bepaalde manier duidelijk te maken wanneer er gewerkt gaat worden, en wanneer er gehobbelt wordt. Een goede manier daarvoor is: de hobbelaars laten rijden op een halster, ook aan de longe met een halster. En serieuze ruiters met een normaal hoofdstel, evt met bit.
Zo kunnen de slechte ruiters de mond niet ongevoelig maken door te ruw te zijn, en weet het paard vantevoren al waar het zich op kan voorbereiden; een intensieve les, of lekker relaxed hobbelen.

Verder zou ik een beginner niet té vaak en lang erop laten. Ik zet ook wel eens mensen op mijn paard die nog nooit hebben gereden. Eerst een half uur aan de longe, en dan mogen ze zelf nog wat rondjes proberen te stappen en te sturen. Het is wel leuk om te zien hoe ze het proberen, en hoe mijn paard hen probeert te begrijpen. Ze geven bijvoorbeeld met de teugels (op neckreining) de hulp om naar rechts te gaan, en dan gaan ze juist naar links hangen bijvoorbeeld. En dan probeert mijn paard het wel te snappen, gaat ie bijvoorbeeld met zijn voorbenen naar rechts en met de achterbenen naar links Tong uitsteken Ik laat ze nooit langer dan 5 tot 10 minuten zo zelf bezig zijn. Na een tijdje gaan ze zich toch aanpassen naar die andere ruiter, en heeft de eerste weer problemen om het áf te leren..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:10

ik denk dat het geen kwaad kan hoor,het zal idd voor de beste ruiter in de groep wel wat lastiger rijden zijn.

ik heb een pony die nu 1x per week door een bijrijdster gereden word,maar omdat mijn pony zo ontzettend braaf is,mag ze ook af en toe een uurtje gaan meelopen in de lessen voor gehandicapten.
ook gaat ze nu een uurtje springen op vrijdagavond met een andere ruiter.
ik merk er geen nadelen aan,ik vind de afwisseling prima voor mijn pony

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:40

ik vind het wel kunne,