Wat doe/deed JIJ fout bij je (ex) paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovekira

Re: Wat doe/deed JIJ fout bij je (ex) paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:01

Ik heb bij mij eerste pony altijd met een zadel gereden die niet paste terwijl ze al heel erg last van de rug had. Altijd doorgedreven als ze weer eens 'lastig'was. heb ik nu nog spijt van.
Bij mijn tweede pony had ik er ook nog nooit van gehoort dat een paard last van de rug kon hebben en die had er ook erg last van. Soms veel te hard aangepakt.

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:06

mijn pony was altijd sterk op links en dan ging ik altijd juist aan de linker teugel zitten. en weinig op de buiten teugel rijden. en ik heb een keer een te klein zadel op mn pony gehad Gaaaap

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:11

Wat ik nu geleerd heb van mijn paard is echt op alle seintjes letten die hij geeft. Bijvoorbeeld: Hij heeft een rugprobleem(al een flinke tijd). Als ik dit van het begin af aan geweten had, had ik al veel eerder kunnen beginnen met fysio en rugtherapiën. Maar nu is gelukkig alles weer goed. Alleen meot naar de ontspanning, rechtgerichtheid, nageeflijkheid toe werken.

Ik pak soms de slof omdat hij dan ontspannen loopt. En hij er soepel van wordt. daar rijd ik hem dan een kwartiertje ongeveer mee. Hij hangt vaak flink los.

En dat voor hem krachtvoer erg belangrijk is voor de hoefgroei. In de winter stopt de hoefgroei zowat bij hem. Hij krijgt daarvoor nu biotine. Maar dat is alleen ook nog niet genoeg. Waarom het stopt is: Hij heeft veel energie nodig om zich warm te houden, dus heeft gata er minder energie om de hoefgroei te bevorderen. Dat heb ik nu weer opgelost met een 550grams deken als het echt koud is:).

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:18

Zahlina schreef:
Vroeger werd er altijd tegen mij gezegt dat als je goed wilt leren rijden dat je dan de eerste 4 paarden in de prak rijd.

die heb ik ook gehoord, maar meer als troost nadat ik mijn eerste paard in de prak heb gereden... waarbij:
Fem_daf schreef:
De stomste fout die ik ooit heb gedaan is luisteren naar een lompe vent die beweerde dat je een paard slechte gewoontes alleen kon afleren door flink met de zweep te slaan..

niet hielp... Heeft me wel geleerd om op mijn eigen gevoel af te gaan en niet blindelings in trainer en veearts te vertrouwen. Voorlopig ga ik er even vanuit dat ik met het in de prak rijden van mijn eerste paard genoeg heb geleerd om bij de volgende de grootste fouten te voorkomen.