Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:FahyaFemke schreef:EIGENLIJK zou er iemand met een bitrijdenpaard moeten praten!Kan dat niet geregeld worden? of is dat al gedaan?
dat gaat helaas niet
er zijn wel methoden om te achterhalen of een paard er ongerief van ondervindt, maar dat ga ik hier niet uitleggen, wordt een te lang verhaal. Voor wie meer wil weten kan me pb-en voor literatuur verwijzingen.
Als een paard kon janken als een hond, sloten mensen hun paarden niet op in een box.....
De lijst met signalen van uitingen van ongerief door het bit is lang... heel lang en heel herkenbaar.
http://www.bitlessbridle.com/dbID/302.html
Citaat:My survey of 65 jawbones from horses five years old or older in osteology collections at
four Natural History Museums in the USA (Cook 2002a) has shown that bone spurs
were present in 49 (75%). As some of the 65 horses were feral horses and had been
bit-free all their lives (the feral horses had no bone spurs) the real incidence of the
problem in the bitted horses was actually greater than 75%. No bone spurs were found
in a survey of 35 adult zebra skulls. Readers can readily imagine how excruciatingly
painful it must be for a horse with bone spurs on the bars of its mouth to be
‘controlled’ by a steel bit. No wonder that they toss their heads, open their mouths and
‘evade the bit’ in endless different ways.
KiWiKo schreef:alsjeblieft Arabesk![]()
![]()
allemaal oud nieuws, en ik veeg 95% met een grote glimlach op mn bekkie naar de prullenbakIk vind het helemaal prima hoor dat mensen dit als waarheid zien....... helemaal goed, vooral zo doen
![]()
maar aan mij is dit soort getrut in de ruimte niet weggelegdik ben nogal van de practische kant zegmaar
![]()
neemt niet weg dat ik bitloos best waardeer, en dat ik zeker ook wel overtuigd ben dat een bit in verkeerde handen echt een drama is voor een paard. En ik zou ook zeker lobbyen voor bitloos dressuurmaar niet vanwege dit soort beweringen, maar om wat ik in de praktijk meemaak
Citaat:The bit induces reflex salivation and chewing, which are responses appropriate to eating not exercising. The chewing reflex invokes lip, tongue and jaw movement, all of which are physiologically incompatible with exercise and unobstructed breathing. Eating and exercising are two diametrically opposed activities that should never take place concurrently. Children know, instinctively, that they cannot both eat and run. Yet we are expecting just this when we place one or more bits in a horse's mouth. How would readers like to run with someone pulling on a metal rod in their mouth? Although a horse is in no danger of swallowing the bit, it may well "swallow its tongue", displace its soft palate, inhale saliva or precipitate a spasm of its voice box. All these problems are associated with an episode of "choking-up" or asphyxia in the racehorse. Asphyxia, in turn, is the cause of pulmonary "bleeding" in racehorses.
FahyaFemke schreef:welke redenen dan wel KiWiKo?
Want als ik bedenk waarom ik bitloos ben gaan rijden is het
1) super zo met je paard kunnen rijden zonder "machtsmiddel"
2) die onderzoeken!
3) uitdaging zo ook dressuur te kunnen rijden:) Wat toch een beetje in mij borrelt om altijd weer op te pakken
Arabesk schreef:Mensen die overstappen op bitloos merken vrijwel allen op dat het paard alleen al door het weglaten van het bit 'meer conditie' heeft gekregen. In werkelijkheid wordt het paard niet langer bellemerd bij z'n ademhaling en krijgt meer zuurstof binnen.
Skaatje schreef:edit: Wil iemand mij misschien uitleggen hoe het bit die longbloedingen veroorzaakt?
heiditjj schreef:Ik dacht ook altijd dat ik zou verongelukken als ik bitloos buiten zou rijden op mijn ijslander (racen en crossen dat het een lieve lust is, maar niet willen stoppen als ik dat vroeg) zelfs als ik het niet van hem vroeg er constant vandoor willen en willen racen. Inmiddels heb ik een oplossing gevonden.
?
Citaat:Our attitude is this: Don't bother us with facts.
These make for heavy going; we don't have time for tracts.
Science can be sidelined, tradition sanctions use.
With all our TLC it cannot be abuse.
russel schreef:Maar dat zijn renpaarden, daar wordt anders mee gereden, die snelheden ook. Moeilijk stuk, mijn engels is niet zo goed.
KiWiKo schreef:heiditjj schreef:Ik dacht ook altijd dat ik zou verongelukken als ik bitloos buiten zou rijden op mijn ijslander (racen en crossen dat het een lieve lust is, maar niet willen stoppen als ik dat vroeg) zelfs als ik het niet van hem vroeg er constant vandoor willen en willen racen. Inmiddels heb ik een oplossing gevonden.
?
dan lees je selectief............. ik zou verongelukken met mijn paard omdat hij absoluut niet tegen de druk van een bitloos hoofdstel zou kunnen..........
heiditjj schreef:KiWiKo schreef:dan lees je selectief............. ik zou verongelukken met mijn paard omdat hij absoluut niet tegen de druk van een bitloos hoofdstel zou kunnen..........
Ik wil niemand overhalen tot iets wat diegene niet wil of niet ziet zitten, maar als je paard goed aan de gewichtshulpen is, is het dan geen idee om een halsring te proberen in de bak? Of doet hij ook raar bij druk op de hals? Nogmaals, je MOET van mij niks ik ben gewoon nieuwsgierig.