Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:37

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:39

Arabesk schreef:
FahyaFemke schreef:
EIGENLIJK zou er iemand met een bitrijdenpaard moeten praten!Kan dat niet geregeld worden? of is dat al gedaan? Lachen

dat gaat helaas niet

er zijn wel methoden om te achterhalen of een paard er ongerief van ondervindt, maar dat ga ik hier niet uitleggen, wordt een te lang verhaal. Voor wie meer wil weten kan me pb-en voor literatuur verwijzingen.

Als een paard kon janken als een hond, sloten mensen hun paarden niet op in een box.....

De lijst met signalen van uitingen van ongerief door het bit is lang... heel lang en heel herkenbaar.

http://www.bitlessbridle.com/dbID/302.html

ik doel hiermee op het paranormale
die kunnen wel vragen wat je paard er van vind.
ik denk dat ik dat best zou willen doen voor ik er een bit in hang

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:42

Ik ben tegen readings, zo is er een geval bekend van een eigenaresse die haar eigen paard readde. Het paard was blij met zijn ijzers, zei ze, na het volgen van de cursus droomde ze dat het paard haar vertelde dat het nu beter af zou zijn zonder ijzers. Maar dat is weer een andere discussie

Gedegen onderzoek is wel degelijk mogelijk. Een simpel citaat

Citaat:
My survey of 65 jawbones from horses five years old or older in osteology collections at
four Natural History Museums in the USA (Cook 2002a) has shown that bone spurs
were present in 49 (75%). As some of the 65 horses were feral horses and had been
bit-free all their lives (the feral horses had no bone spurs) the real incidence of the
problem in the bitted horses was actually greater than 75%. No bone spurs were found
in a survey of 35 adult zebra skulls. Readers can readily imagine how excruciatingly
painful it must be for a horse with bone spurs on the bars of its mouth to be
‘controlled’ by a steel bit. No wonder that they toss their heads, open their mouths and
‘evade the bit’ in endless different ways.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:45

Kijk in mijn profiel bewaar ik plaatjes en links uit eerdere discussies.

Deze maar weer even afgestoft:

Afbeelding
eigenlijk heeft het bot van de kaak meer de vorm van een mes, het loopt puntig toe. Realiseer je dat daar je bit bovenopligt het tandvlees is slechts flinterdun....

Afbeelding

Zegt meer dan 1000 woorden....
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 13-06-08 22:47, in het totaal 2 keer bewerkt

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:45

Ok ik snap je
maar toch, ik rijd ook ijzerloos (A) maar zelfs mijn bekapper zegt van ja, als het paard nu echt zo verschrikkelijk loopt dan heeft het toch ijzers nodig. of gewoon hoefschoenen op zn minst!
En dat paard stond misschien wel altijd op stal, en dacht daarom dat hij beter af was zonder ijzers.

Ik begrijp je punt hoor, absoluut. ik denk nu zelf ook gelijk van oh..ja dat kan natuurlijk ook voorkomen.

maar even op ons kijkend; ik vind mijn skateschoenen ook heerlijk zitten zo los, en helemaal niet ondersteunend. Ben echt veel beter af dan die rare schoenen die de fysio me gaf waar de veter super strak moesten. Das dus echt niks! Ben blij dat ik nu skate schoenen heb:)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:47

alsjeblieft Arabesk Lachen Lachen

allemaal oud nieuws, en ik veeg 95% met een grote glimlach op mn bekkie naar de prullenbak Lachen Ik vind het helemaal prima hoor dat mensen dit als waarheid zien....... helemaal goed, vooral zo doen Knipoog

maar aan mij is dit soort getrut in de ruimte niet weggelegd Lachen ik ben nogal van de practische kant zegmaar Lachen

neemt niet weg dat ik bitloos best waardeer, en dat ik zeker ook wel overtuigd ben dat een bit in verkeerde handen echt een drama is voor een paard. En ik zou ook zeker lobbyen voor bitloos dressuur Lachen maar niet vanwege dit soort beweringen, maar om wat ik in de praktijk meemaak Knipoog

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:48

welke redenen dan wel KiWiKo?
Want als ik bedenk waarom ik bitloos ben gaan rijden is het
1) super zo met je paard kunnen rijden zonder "machtsmiddel"
2) die onderzoeken!
3) uitdaging zo ook dressuur te kunnen rijden:) Wat toch een beetje in mij borrelt om altijd weer op te pakken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:51

KiWiKo schreef:
alsjeblieft Arabesk Lachen Lachen

allemaal oud nieuws, en ik veeg 95% met een grote glimlach op mn bekkie naar de prullenbak Lachen Ik vind het helemaal prima hoor dat mensen dit als waarheid zien....... helemaal goed, vooral zo doen Knipoog

maar aan mij is dit soort getrut in de ruimte niet weggelegd Lachen ik ben nogal van de practische kant zegmaar Lachen

neemt niet weg dat ik bitloos best waardeer, en dat ik zeker ook wel overtuigd ben dat een bit in verkeerde handen echt een drama is voor een paard. En ik zou ook zeker lobbyen voor bitloos dressuur Lachen maar niet vanwege dit soort beweringen, maar om wat ik in de praktijk meemaak Knipoog

Al heb je nog zo'n zachte hand, aan dit reflex ontkom je niet.

Een bit in de mond roept onvermijdelijk het eet-reflex op bij een paard

Citaat:
The bit induces reflex salivation and chewing, which are responses appropriate to eating not exercising. The chewing reflex invokes lip, tongue and jaw movement, all of which are physiologically incompatible with exercise and unobstructed breathing. Eating and exercising are two diametrically opposed activities that should never take place concurrently. Children know, instinctively, that they cannot both eat and run. Yet we are expecting just this when we place one or more bits in a horse's mouth. How would readers like to run with someone pulling on a metal rod in their mouth? Although a horse is in no danger of swallowing the bit, it may well "swallow its tongue", displace its soft palate, inhale saliva or precipitate a spasm of its voice box. All these problems are associated with an episode of "choking-up" or asphyxia in the racehorse. Asphyxia, in turn, is the cause of pulmonary "bleeding" in racehorses.

We herinneren ons allemaal wel [VN] Eventingpaarden stierven allebei aan een longbloeding

deze paarden zijn gestorven door bitgebruik!

http://www.bitlessbridle.com/asphyxia.pdf Asphyxia as the Cause of Bleeding and the Bit as the Cause of Soft Palate Displacement

Longbloedingen komen door het bit. Ook een dressuur paard heeft in mindere mate daar last van, maar het is minder zichtbaar omdat er minder hoge snelheden verlangt worden en het dus niet zo opvalt.

Mensen die overstappen op bitloos merken vrijwel allen op dat het paard alleen al door het weglaten van het bit 'meer conditie' heeft gekregen. In werkelijkheid wordt het paard niet langer bellemerd bij z'n ademhaling en krijgt meer zuurstof binnen.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 13-06-08 22:58, in het totaal 3 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:52

FahyaFemke schreef:
welke redenen dan wel KiWiKo?
Want als ik bedenk waarom ik bitloos ben gaan rijden is het
1) super zo met je paard kunnen rijden zonder "machtsmiddel"
2) die onderzoeken!
3) uitdaging zo ook dressuur te kunnen rijden:) Wat toch een beetje in mij borrelt om altijd weer op te pakken

bitloze optomingen werken scherper in dat bitten Lachen zoals ik al zei, mijn paard moet ik niet bitloos willen rijden, dan verongeluk ik

er zijn ook honderden bitruiters die onderzoeken doen, boeken schrijven... het is maar net welke waarheid je wil volgen Knipoog

je kan ook met bit heel mooi dressuur rijden, en de mensen die dat kunnen kunnen het ook gewoon op een stalhalster Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:54

Arabesk schreef:
Mensen die overstappen op bitloos merken vrijwel allen op dat het paard alleen al door het weglaten van het bit 'meer conditie' heeft gekregen. In werkelijkheid wordt het paard niet langer bellemerd bij z'n ademhaling en krijgt meer zuurstof binnen.

daar zou ik me nog wel in kunnen vinden.............. is imo wel een logische redenering, echter denk ik niet dat dit op invloed is op de basissport Lachen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 22:57

Ik dacht ook altijd dat ik zou verongelukken als ik bitloos buiten zou rijden op mijn ijslander (racen en crossen dat het een lieve lust is, maar niet willen stoppen als ik dat vroeg) zelfs als ik het niet van hem vroeg er constant vandoor willen en willen racen. Inmiddels heb ik een oplossing gevonden.

Dressuur vind ik pas mooi als je het het paard zonder pijn kan laten doen. Bet bit in de reguliere wedstrijdwereld is dat praktisch onmogelijk. Ze kouwen en schuimen niet voor niks. Kouwen doen ze om de druk in oa. de lagen te verminderen en schuimen omdat ze niet goed meet kunnen slikken, dat overige speeksel dat geproduceerd wordt omdat er iets in de mond zit moet toch ergens heen?
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 13-06-08 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:58

Readings zijn weer een hele andere discussie... Ik heb die 'lijst van 40' eens bekeken en er staan inderdaad herkenbare
dingen in. Ik zie ook veel dingen die in mijn ogen ook (mede) door andere oorzaken kunnen ontstaan.

Ik ben wel van mening dat het alleen índoen van een bit niet de oorzaak is van veel van deze aandoeningen. Pling
(Dus is de ruiterhand nog steeds grotendeels bepalend, denk ik.. ) En zo ook het volgende puntje: sore shins, door
op de voorhand lopen. Ik rij graag bitloos, maar je gaat mij niet vertellen dat alle bitloos gereden paarden ineens
perfect op de achterhand gaan lopen...

edit: Wil iemand mij misschien uitleggen hoe het bit die longbloedingen veroorzaakt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:02

Laatst bijgewerkt door Arabesk op 13-06-08 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:03

heiditjj schreef:
Ik dacht ook altijd dat ik zou verongelukken als ik bitloos buiten zou rijden op mijn ijslander (racen en crossen dat het een lieve lust is, maar niet willen stoppen als ik dat vroeg) zelfs als ik het niet van hem vroeg er constant vandoor willen en willen racen. Inmiddels heb ik een oplossing gevonden.

?

dan lees je selectief............. ik zou verongelukken met mijn paard omdat hij absoluut niet tegen de druk van een bitloos hoofdstel zou kunnen..........

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:06

Wat de NVBP (http://www.bitloos.nl) probeert voorelkaar te krijgen, probeert Dr. Cook bij de FEI

Citaat:
Our attitude is this: Don't bother us with facts.
These make for heavy going; we don't have time for tracts.
Science can be sidelined, tradition sanctions use.
With all our TLC it cannot be abuse.

http://www.bitlessbridle.com/dbID/324.html

februari 2008
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 13-06-08 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:06

Maar dat zijn renpaarden, daar wordt anders mee gereden, die snelheden ook. Moeilijk stuk, mijn engels is niet zo goed. Bloos

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:09

hele interessante discussie dit Ja

Ik ben nu bezig met het beleren van 1 van mijn 4jarige pony's. Toen hij ruim 3 jaar werd ben ik met het bit gaan experimenteren. Een enkelgebroken trensje begin ik mee. Daar liep hij echt vreselijk op, mond open, tong eruit etc (het was ook een vrij dik bit). Maar het lastige is, het is een Shetlandpony, dus een mooi passend bit is niet snel gevonden. Uiteindelijk vond ik in Amerika het mini-Myler bit. Echt een mooi bit, lekker dun en geen notenkraker effect). Maar dat duurde wel even voor die in NL was. In die tussentijd heb ik bitloos met hem gewerkt (dressuur ad Lange Lijnen, en mn zusje reed zo nu en dan op m ) maar hij reageerde hier niet prettig op. Werd heel erg paniekerig (zijn reactie als ie iets niet snapt) en dit verdween niet na een aantal weken. Toen kwam ein-de-lijk het Myler bit. Geprobeerd, en na 2 keer liep ie als een zonnetje. Geen paniek, geen schuimbek, tong niet uit de mond en nauwelijks kauwen.
Dan denk ik, als het bit zo vreselijk schadelijk zou zijn, zou je dat juíst bij een jonge pony moeten merken. Maar hij liep juist fijner op een bit!

Overigens om op de stelling in te gaan, had mijn pony slecht op het Myler bit gereageerd, en bleek bitloos tóch fijner te zijn, dan was ik bitloos gegaan en had ik de wedstrijden vaarwel gezegd Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:10

maarja het is negatief........... dus moet het representatief zijn.

En dat is dus waar ik wel eens moeite mee heb........... paardrijden is slecht want in de westernsport rijden ze de paarden met 2 in.......

bit is slecht want in de rensport gaat het wel eens fout.........

zadel is slecht want mieppie op de hoek heeft geen goed zadel.....

ijzers zijn slecht, want kijk maar hoe het tennesee walking horse loopt......

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:10

russel schreef:
Maar dat zijn renpaarden, daar wordt anders mee gereden, die snelheden ook. Moeilijk stuk, mijn engels is niet zo goed. Bloos

en hij legt ook precies uit dat het geen 'renpaarden kwaal' is. Niet rasgebonden of genetisch bepaald, of door het gebruik, nee bij elk paard gebeurt dit, alleen de mate waarin verschilt en niet elke longbloeding is dodelijk of merkbaar.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 23:13

KiWiKo schreef:
heiditjj schreef:

?

dan lees je selectief............. ik zou verongelukken met mijn paard omdat hij absoluut niet tegen de druk van een bitloos hoofdstel zou kunnen..........

Ik wil niemand overhalen tot iets wat diegene niet wil of niet ziet zitten, maar als je paard goed aan de gewichtshulpen is, is het dan geen idee om een halsring te proberen in de bak? Of doet hij ook raar bij druk op de hals? Nogmaals, je MOET van mij niks ik ben gewoon nieuwsgierig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:13

Toch snap ik niet zo goed hoe dat bedoelt wordt. Een paard ademt toch door de neus? Mijn paard heeft een beetje chronische bronchitis, op de stal waar hij nu staat is het eigenlijk te stoffig voor hem en hij heeft steeds wat last van slijmvorming, van de winter had hij ook een lichte longbloeding na dat ik een rengalopje in de duinen had gedaan, wel met losse teugel laat ik hem rennen, ik hang daar niet aan. Mijn DA zei dat het kan omdat er dan wat longblaasjes zijn geknapt en dat dat niets voorstelt,alleen als hij in rust ook nog bloeding zou hebben.

Ik ben wel erg geschrokken, een naar gezicht, dat rode schuim wat uit de neus komt.

Hoe komt het eigenlijk in Jip en Janneke taal volgens dat stuk??

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:15

ieder zn eigen ding en dus eigen keuze..
hoor je dr niet meer bij als je wel wedstrijden rijd met bit.. word je dan buitengesloten van de bitloosclub ofzo Nagelbijten / Gniffelen als er dan maar geen eerwraak komt ROFL

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:16

heiditjj schreef:
KiWiKo schreef:

Ik wil niemand overhalen tot iets wat diegene niet wil of niet ziet zitten, maar als je paard goed aan de gewichtshulpen is, is het dan geen idee om een halsring te proberen in de bak? Of doet hij ook raar bij druk op de hals? Nogmaals, je MOET van mij niks ik ben gewoon nieuwsgierig.

je hoeft mij niet over te halen hoor, ik reed al bitloos toen jij nog IN je vader woonde Lachen Lachen ook geheel optomingloos overigens Lachen

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:17

Ik vind dat er op het gebied van bitten weinig innovaties gedaan worden. Er komen elke dag nieuwe zadeldekjes in nog nieuwere kleurtjes in de winkel, maar het bit blijft voor mijn gevoel een beetje een ouderwets artikel... Toch jammer! Frusty

Bedankt voor de informatie Arabesk. Het is wel erg veel, dus ik ga het morgen lekker lezen. Voor nu wens ik iedereen een goede nachtrust! Dromen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:17

if it aint broke, dont fix it Lachen