mening -> Draf&Galop verharde weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Draf&Galop over verharde weg?

NEE!
75 (22%)
Tuurlijk, waarom niet?
60 (17%)
Niet al te vaak
73 (21%)
Heeel soms
48 (14%)
Anders..
78 (23%)

Totaal aantal stemmen: 334

poes

Re: mening -> Draf&Galop verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:42

Yups: bij draf vang je het nog op op 2 voeten, bij galop op 1 voorbeen, das blijkbaar te zwaar.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:44

Ik draaf met ijzers onder wel op de weg, galop niet...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:45

poes schreef:
Yups: bij draf vang je het nog op op 2 voeten, bij galop op 1 voorbeen, das blijkbaar te zwaar.
Ik neem aan dat je 1 achterbeen bedoeld? Schijnheilig
In de draf zet een paard zijn benen steeds diagonaal neer (dus linksvoor en rechtsachter) hierdoor is de druk inderdaad meer verdeeld dan bij de galop. In de galop komt eerst een van de achterbenen neer, dan het diagonale benenpaar en dan het laatste voorbeen, die ook het langste op de grond blijft staan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:47

Huilen van het lachen

Je hebt helemaal gelijk. Slim van me Huilen van het lachen

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:09

Gelukkig, ik begon al aan mezelf te twijfelen Bloos

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 12:09

Bedankt allemaal voor de reacties! Haha!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:12

Draf wel, ook zonder ijzers. Galop nooit, alleen in de berm.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:06

Draven op de verharde weg doe ik wel. Mijn paard is aan het revalideren van een peesblessure en volgens de veearts was het het beste om op de verharde weg te draven. Galop doe ik niet langs de weg, en ook niet in de berm. Heb het 1 keer gedaan, maar dat was niet de bedoeling, zeg maar! Haha!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:26

Mits goed opgebouwd kan het geen kwaad.
Vind het leuk om te lezen dat het niet met ijzer kan.
Mijn 17 jarige heeft heel lang vierkant op ijzers gestaan en heb echt alle gangen gedaan op het harde en nog nooit een uitglijder gemaakt.
De eerste uitglijder maakte ik op een van de merries die blootvoets stond, vanuit een rustig drafje aan de lange teugel kwam de noodrem en toen lagen we beide.
Het grooste belang is in dit soort gevallen dat je contact blijft houden met het paard en dan gaan ze echt niet snel glijden.

Opbouwen vind ik in deze heel belangrijk en het liefst al van zo jong mogelijk.
Voordat ik op mijn jonge dieren gaat zitten hebben ze al minimaal een half jaar lang 10 min p/d op het harde gestapt.
We zijn nu zelfs bezig om een verharde baan van 400 m aan te leggen om het jonge spul iedere dag een half uur op te laten lopen.

Kleine edit.
de 17 jarige is niet zo lang geleden helemaal op de foto gezet omdat ik wilde weten hoe zijn botjes eruit zagen, toen de DA aan mijn vroeg wat ik allemaal met hem heb gedaan en deed viel hij van verbazing bijna van zijn stoel want zijn foto's hadden net zo goed van een jong paard kunnen zijn die nog nooit iets gedaan had, beter compliment kon ik niet krijgen.

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:35

Mijn paardjes hebben eigenllijk allemaal een voorkeur voor de verharde weg en lopen liever niet in de berm. Bij voorkeur weigeren ze ook aan de kant te gaan voor verkeer. Clown
Vooral onze Haf heeft voorkeur voor asfalt, maar die heeft in het verleden dan ook voor de kar gelopen.
Galopperen heb ik nog niet gedaan op verharde weg, maar zal vast prima gaan. Ze hebben
alle 3 geen ijzers.
Op het zachte zand wil mijn oudste Arab nog wel eens struikelen (waarschijnlijk vooral onoplettendheid), maar op het asfalt heeft ze daar geen last van.
Tijdens een buitenrit wissel ik hard en zacht zoveel mogelijk af.

Zahlina wat goed een stuk verhard aanleggen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:22

Mits je pony of paard hoefijzers onder heeft, vind ik draven over een verharde weg geen probleem. Heb zelfs gehoord dat het goed schijnt te zijn voor de pezen.

Galop vind ik wat anders, dat zou ik echt niet doen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:25

Als je paard niet op ijzers staat, zo min mogelijk. Eigenlijk alleen een stukje stappen.

Als je paard wel op ijzers staat kan stap en draf geen kwaad, galop vind ik niet kunnen.
Laatst bijgewerkt door Ashley__ op 14-06-08 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:27

Ik draaf aleen soms stukje op de weg als we langs een grindpad komen in het veld bang dat er steentjes in het hoef komen Ach gut maar galloperen absoluut niet zou het zelfs niet doen met ijzers sommige paarden glijden met ijzers in stap al uit op vele padjes.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:29

Ik draaf weleens op de weg, maar mijn paardje sleept met zijn achterbenen over de grond waardoor er snel een stuk hoef weg raakt. Dus doe het zo min mogelijk:). Heb 1 keer op het harde gegalloppeerd. Maar dat was niet de bedoeling. Hij schrok dus ja...

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:40

Mijn paardje is van de week voor het eerst natuurlijk bekapt. De bekapper heeft me aangeraden om in ieder geval regelmatig een stuk te stappen op verharde weg. Als zijn hoeven straks nog sterker zijn geworden is draven ook geen probleem. Als er berm is dan rijd ik daar wel zoveel mogelijk in, vanwege de demping. Galop zou ik sowiezo niet gauw doen op de weg, liever op het ruiterpad in het bos Lachen

G1ovanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:22

galop echt niet hoor ik zie sommige mensen het wel eens doen bij mij in de wijk. dan denk ik jezus mens denk is na Bloos maarjaa dat kunnen ze niet.
het is toch harstikke slecht galopperen over een verharde weg??
maar goed draf vindt ik nog wel kunnen over een klein stukje en dan we met hoefijzers.

ellentje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:03

galoperen zowieso nooit
draven heel soms eens
er kwam is iemand met zijn paard voorbij galoperen op de weg naast ons huis
of het paard hoefijzers aanhad weet ik niet maar vond het toch niet kunnen

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:10

Draf + ijzers geen probleem imo mits goed opgebouwd. Maar niet de hele rit bijv.
Galop zou ik niet doen of het nou met of zonder ijzers is, niet alleen door het glijden. Maar mijn pony is er weleens vandoor gegaan op het asfalt in galop of naaide er weleens uit, daar gaan ze echt niet dood van .

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 10:13

waar blijven de reacties van de mensen die tuurlijk, waarom niet gestemd hebben? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:24

Ik rij altijd in draf op de weg. Ik rij voornamelijk aangespannen. De galop doe ik soms (als het verkeer het toelaat) om mijn paard wakker te maken op mijn stemhulp. Als ik ohz rij probeer ik toch zoveel mogelijk in de berm te rijden, maar mijn paard loopt het liefst op de weg. Dit is ze gewend. Clown

bonita_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:14

Ik vind draf af en toe wel kunnen Ja

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:25

Galop sowieso niet, draven doe ik soms als het heel hard regent of er een heeeeele grote trekker aankomt om op tijd ergens aan de zijkant te kunnen staan.
Maar meestal stap ik gewoon, Roos heeft geen ijzers en rijd bijna elke dag een flink stuk over de weg naar het park. Als ik dat elke dag zou draven denk ik dat dr hoeven te snel gaan slijten en dan moet ze toch ijzers. Daarnaast vind ik het sowieso wel goed om lang in en uit te stappen dus dat komt ook wel goed uit, doen we als we in het park zijn wel draven en galopperen Haha! .

KiimSharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:20

Klinkt echt raar maar mijn pony sharon liep laast in de paatjes( zachte bodem) niet goed en toen kwam ik op het harde en draafde en toen liep ze weer wel goed ?? Ze heeft ook geen ijzers onder vanwege dat ze dan wel eens slecht loopt en uitglijd met veel regen ivm hele dag op de wei. Ze heeft wel peesblessures gehad

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:28

Ik draaf wel eens op het asfvalt , doet ze voor de kar ook vaak zat kleine stukjes. Maar over het algemeen stap ik gewoon op asfalt. Ze heeft ook geen ijzers , maar hele harde hoeven die amper slijten van zichzelf Lachen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:29

Ik draaf regelmatig op het asfalt (zonder ijzers en soms met hoefschoenen) galloperen alleen in de berm en soms een stukje stenen als er weer een inhammetje naar een inrijpad komt.