betaald?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diphranil

Re: betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:07

mirkip schreef:
Als ik verantwoording wilde leren dragen over het houden van paarden dan kocht ik er zelf wel een Haha! Dan ga ik geen geld steken in andermans paard.

Helemaal mee eens. Mooi makkelijk.. je hebt er zelf geen tijd voor, dus zoek je iemand anders en laat diegene er ook nog voor betalen. Als je zelf geen tijd hebt mag je blij wezen dat er iemand is die wel tijd, liefde en aandacht aan je beestje wil geven. Vaak zijn de mensen die een verzorgpaard zoeken mensen die zelf geen geld hebben om er een aan te schaffen, maaar het wel heel graag willen en daarom ook de verantwoordelijkheid wel nemen, zonder dat daar een bedrag tegenover staat. Overal moet tegenwoordig een vergoeding tegenover staan.
Ik heb nog nooit voor een verzorgpaard betaald en zal dat ook nooit doen en mocht ik ooit iemand nodig hebben om mij te helpen met mijn paardje, dan hoeft diegene er ook niet voor te betalen. Cool

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:12

Persoonlijk vind ik dat als je een paard mag bijrijden omdat de eigenaar niet meer kan rijden je tot een compromis moet komen. Jij steekt er tijd in om hem/haar voor de eigenaar te rijden en zij wil dat hij/zij bereden word dus vul je elkaar aan en vind ik dat de bijrijdster niets hoeft te betalen. Je doet elkaar namelijk een plezier.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:14

Zilfstar schreef:
Volgens mij is het in paardenland altijd zo als er al geld aan te pas komt dat de bijrijdster dan de eigenaar betaald voor het mogen berijden van het paard. Ik ben tenminste nog geen bijrijder tegen gekomen die ervoor betaald werd. (wel gratis tegen bijv uitmesten door bijrijdster of helemaal gratis als iegenaar te weinig tijd heeft en bijrijden belangrijk vind)

Wat anders is het denk ik als je als trainer van het paard ingehuurd wordt, maar dan moet dat ook je proffessie zijn. En dan moet het er ook om gaan dat je het paard niet alleen maar berijdt en zijn beweging geeft maar daadwerkelijk zaken aanleert, verbetert en de eigenaar (als deze ook rijdt) ook aanwijzingen hiertoe geeft alszijnde instructrice.

volkomen onzin, het is maar wat je afspreekt onderling. Ik heb al alle varianten gezien en zelf meegemaakt, varierend van een deel van de kosten dragen tot ervoor betaald worden, en ik ben toch echt maar een hobbyist.

@TS, het hangt er vanaf wat de bedoeling is. Je kunt voor een bepaalde periode een volledig bedrag afspreken, je kunt ook per keer dat je het paard rijdt een bedrag bepalen (bv 10 euro per keer). Ga je wedstrijden rijden? Moet het paard een bepaalde klassering halen? Wordt het paard tzt verkocht?
Allemaal dingen om mee te nemen in het gesprek.

Ik vind het overigens irrelevant of ik daarnaast nog werk, het gaat om de tijd en moeite die ik erin steek. En ik vind van mezelf Knipoog dat ik inmiddels dermate veel ervaring heb dat ik niet snel nog zal betalen om een paard van iemand anders te rijden, tenzij ik bv een paard bij mij op stal kan zetten en dan een deel van de stallingskosten voor mijn rekening neem. Maar ik ben eerder geneigd om er wat voor te vragen eerlijk gezegd.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:54

Lielle schreef:
Zilfstar schreef:

Ik vind het overigens irrelevant of ik daarnaast nog werk, het gaat om de tijd en moeite die ik erin steek. En ik vind van mezelf Knipoog dat ik inmiddels dermate veel ervaring heb dat ik niet snel nog zal betalen om een paard van iemand anders te rijden, tenzij ik bv een paard bij mij op stal kan zetten en dan een deel van de stallingskosten voor mijn rekening neem. Maar ik ben eerder geneigd om er wat voor te vragen eerlijk gezegd.

Jup, dit snap ik en ik ben er ook helemaal mee eens!
Maar naast mijn werk zou ik bijv. geen tijd hebben om 6 paarden te rijden, dus in die zin is het wel relevant. Hoeveel tijd kún je naast je werk in de paarden steken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:59

Oke, maar dat maakt niet uit voor het geld, dat betekent alleen dat ik er geen 4 wil rijden. Twee is zat Ja

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:07

Ikzelf doe het gewoon voor nop. En dan rij ik paarden aan. Maar mijn dochter heeft het getroffen bij haar pony. De eigenaresse betaald ook net zo makkelijk mee als dat ik dat doe. Soms krijgt ze zelfs betaald.. Das toch lief, en mijn dochtertje is nog 10.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:11

Ik ben (was binnenkort) een bijrijder, eigenlijk fulltime
5 keer per week. Kreeg ik niks voor en hoefde ook niet te betalen hiervoor. Stak wel heel veel tijd en liefde in mijn meissie. Kocht ook wel eens dekens of andere dingen voor haar , betaalde de hoefsmid en ijzers (hoefde ik niet hoor maar wou ik zelf) Straks ben ik helaas weer paardloos Verdrietig

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:17

Ik vind een groot verschil tussen gewoon bijrijder/verzorgster en dat je bewust gevraagd wordt om een paard te trainen Lachen

Bijrijdster ben je vaak voor de lol, trainer ook wel... maar dan een stuk serieuzer.

Het gaat voor de ts dus niet om bijrijdsterschap, maar om een paard te trainen op verzoek van iemand anders. Als je een goede ruiter bent, die een paard toch vrij snel naar een gewenst niveau kan rijden, vind ik het terecht dat je er geld voor vraagt.
Het alternatief voor hun is het paard naar een africhtingsstal brengen, en dat kost nog meer geld.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:20

Ik heb ook een tijdje betaald gekregen voor het rijden van paarden, 5 euro per paard ik rijd er dat drie dus 15 euro per keer. Ik ben er alleen heel snel mee opgehouden omdat die beesten steeds meer haver kregen (jonge frieze hangsten, net onder het zadel) en er geen land meer mee te bezeilen was... Dan liever niet betaald krijgen voor een beestje waar je wel veilig op kunt rijden. Ik heb nu gelukkig een eigen dus ben van al het gedoe af.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:25

Ik train paarden voor een stal en particuliere klanten, daar krijg ik betaald voor. Maar dat valt ook wel onder de categorie "werk".
Imo zijn bijrijders meer voor de plezier, mensen die zelf geen paard hebben en op deze manier toch kunnen rijden. Dat is dus iets heel anders dan "broodruiters" om het maar even plat te zeggen.

De bijrijders die ik ken mogen gratis op een paard rijden of moeten juist betalen om op het paard te kunnen rijden, maar ik heb nog nooit van bijrijders gehoord die geld krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:46

diphranil schreef:
mirkip schreef:
Als ik verantwoording wilde leren dragen over het houden van paarden dan kocht ik er zelf wel een Haha! Dan ga ik geen geld steken in andermans paard.

Helemaal mee eens. Mooi makkelijk.. je hebt er zelf geen tijd voor, dus zoek je iemand anders en laat diegene er ook nog voor betalen. Als je zelf geen tijd hebt mag je blij wezen dat er iemand is die wel tijd, liefde en aandacht aan je beestje wil geven. Vaak zijn de mensen die een verzorgpaard zoeken mensen die zelf geen geld hebben om er een aan te schaffen, maaar het wel heel graag willen en daarom ook de verantwoordelijkheid wel nemen, zonder dat daar een bedrag tegenover staat. Overal moet tegenwoordig een vergoeding tegenover staan.
Ik heb nog nooit voor een verzorgpaard betaald en zal dat ook nooit doen en mocht ik ooit iemand nodig hebben om mij te helpen met mijn paardje, dan hoeft diegene er ook niet voor te betalen. Cool

Ik maak duidelijk onderscheid tussen een bijrijder en "verzorgpaard". in het laatste geval doe je de eigenaar ene pleizer en is er sprake van ene wederdient. In het eerste geval is er sprake van het zuiver delen van een paard DUS ook van de kosten, verantwoording en lasten. Je kunt het zien als samen een paard aanschaffen, alleen heeft eentje het paard al aangeschaft. Het gebeurt juist bij mensne die zich geen "heel" paard kunnen veroorloven. Dus om dat te zeggen "dan koop ik er zelf wel een" is niet aan de orde.

Het trainen van een paard is weer een andere orde en in het geval van TS volledig overnemen van het beweging geven van een paard ook. In het laatste geval kun je het als vriendendienst zien, dus met gesloten beurs.

Hoe dan ook, het blijft altijd aan de eigenaar welke afspraken er worden gemaakt. Het is niet juist om van buiten af alles over een kam te scheren of maar te vinden dat men blij mag zijn dat iemand je paard wil rijden.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:02

Lusitana schreef:
Ik maak duidelijk onderscheid tussen een bijrijder en "verzorgpaard". in het laatste geval doe je de eigenaar ene pleizer en is er sprake van ene wederdient..

Imo doe je in beide gevallen de eigenaar een plezier. De eigenaar heeft iemand nodig om het paard bij te rijden of te verzorgen. Als een bijrijder de helft van de kosten betaald, zou hij ook voor de helft eigenaar moeten zijn/worden. En dus ook beslissingsbevoegdheid krijgen en volgens mij is dat meestal niet het geval. Als puntje bij paaltje komt kan de eigenaar zo zeggen: ik verkoop hem.. Daar sta je dan als 'bijrijder' met je goede gedrag en alle tijd en geld wat je erin hebt gestoken. Daarom zou ik ook nooit kiezen voor betalen. Blijven de verantwoordelijkheid en de beslissingen bij de eigenaar en kun je er ook geen oneinigheid over krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:10

Je kunt het omkeren. De eigenaar doet de bijrijder een plezier. Ik blijf erbij dat het bijrijder gebeuren in mijn ogen het delen van een paard is (wat overigens ook kan gebeuren met een gezamelijke lease bv) waar meestal ook een contract aan te pas komt.

Beetje vreemd om te denken dat je ergens "voor niets" geld in gestoken hebt als het paard verkocht wordt. Je hebt toch het gebruik er van gehad?

Als je lessen betaald of lease, of als het paard niet verkocht wordt, houd je er toch ook niks aan over?

Je betaald voor het gebruik van "een product".

Als de beslissingen en kosten bij de eigenaar blijven, heb je dus die beroemde "verzorgpaard" situatie, wat iets heel anders is, in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:17

Verzorgpaard is bij mij iemand die bijv ook de stallen mest.
Bijrijder die alleen komt rijden. Verder geen verzorgende taken heeft die erbij horen.

Ik zoek ook een bijrijder.
Die hoeft niet te betalen, maar hoeft ook niet de stallen te mesten...wel eigen zooi opruimen Knipoog
Wordt ook niet betaald, want ik zie het idd als een wederdienst.
Ik vind het fijn als iemand Zanda rijd, die ander heeft om wat voor reden geen paard en kan zo toch fijn rijden

Betalen zou ik alleen doen als er echt sprake is van goede training
Vaak voor het doel verkoop, of predikaten

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:38

runningkawa schreef:
Bijrijder die alleen komt rijden. Verder geen verzorgende taken heeft die erbij horen.

Paard poetsen voor het rijden valt toch ook onder verzorgen Knipoog Tong uitsteken

Verder ben ik het helemaal met je eens wat betreft wederdienst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:39

Tong uitsteken
Kattekop Clown

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:43

runningkawa schreef:
Tong uitsteken
Kattekop Clown

danku Tong uitsteken Clown

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:56

crossmonster schreef:
Sja en toch vind ik het behoorlijk van belang wat de ruiter kan.

Is de ruiter een ervaren amazone/ruiter, met veel gevoel, en kan hij of zij het paard verbeteren, ja dan snap ik de vergoeding.

Maar kan de ruiter niet meer dan de eigenaar, en word het paard puur in beweging gehouden en heeft de ruiter hier voornamelijk zelf veel plezier in, dan moet je blij zijn dat je een gratis bijrijdpaard hebt, dit omdat je idd bij de meesten zelf geld bij moet leggen /

Dat hangt ook weer grotendeels van de situatie af. Vriend van mij heeft een 4/5 maanden twee paarden gereden van mijn lesgeeftster... Lesgeefster heeft GP gereden, reed met die paarden toen Z2. Die vriend heeft Zgesprongen, maar maximum M1 in dressuur... Maar hij heeft wel hét ruitergevoel voor de dressuur, niemand op de club die zoveel uit een paard kan halen als hij. Mijn lesgeefter was toen zwanger, wilde niet dat haar Z2paarden een hele tijd zouden moeten stilstaan en wilde dat ze toch wat in beweging gehouden moesten worden.

Vriend rijdt lager niveau dan de eigenares, paard wordt puur in beweging gehouden... En toch werd hij ervoor betaald. Waarom? Die vriend heeft zelf thuis vier paarden staan, werkt bij een internationale springruiter en heeft écht geen 'gratis bijrijdpaard' nodig, heeft er zelf genoeg om te rijden... Dus als iemand wilt dat hij extra paarden rijdt? Dan zal die persoon daar ook voor moeten betalen ook.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:18

diphranil schreef:
runningkawa schreef:

Paard poetsen voor het rijden valt toch ook onder verzorgen Knipoog Tong uitsteken

Verder ben ik het helemaal met je eens wat betreft wederdienst.

Inderdaad ik ook.
Bij bijrijder krijg ik altijd het 'gevoel' (... weet niet zo goed hoe ik 't moet zeggen) dat de eigenaar er ook nog een aantal keer per week op rijdt. Bijrijder bijv. 3x en eigenaar 2x (of andersom).
Of is dat niet per definitie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:21

Is dat bij een verzorgpaard dan niet?
Daar rijd de eigenaar denk ik ook vaak?

Ik ben zelf bijrijder en verzorger geweest (betaald en onbetaald)
En soms was ik de enige die reed, maar soms reed ik doordeweeks de paarden en de eigenaar 1x en op wedstrijd Lachen

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:36

Nope, bij alle paarden/pony's die ik tot nu toe gereden heb reed te eigenaar niet meer.
(Of ouderdom of te weinig tijd).
Heb de pony die ik vroeger reed ook altijd als 'de mijne' mogen beschouwen (waar ik erg dankbaar voor was). Maar kreeg niet betaald en hoefde ook niet te betalen.

Daarom vind ik het altijd zo moeilijk hoe ik mezelf moet 'noemen'. Tong uitsteken (Wil mezelf toch graag in een kastje proppen).
Trainer: nee, want krijg er niet voor betaald.
Bijrijder: nee, want rij er als enige op
Verzorgster: nee, want verzorg niet alleen, rijd vooral.
Naja Clown

TS ben je er al uit wat je wil doen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:39

ik zeg altijd dat ik het paard voor iemand anders rijd, en meestal heb ik het over mijn verzorgpoownie *LOL*

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 18:27

ja ik denk dat ik het al wel weet !! gewoon 5 euro per paard. heb hier ook nog wat rond gevraagd en het kwam hier allemaal op uit.
bedankt allemaal voor de reacties Haha!

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:11

Ik heb het gewoon altijd over 'mijn' pony. Tong uitsteken En als ze vragen of ik een pony heb, dan zeg ik zo ongeveer. Tong uitsteken Ik heb geen zin om elke keer dat helemaal uit te gaan leggen. Iedereen vergeet het toch weer dus dan kan je het een maand later nog een keer gaan vertellen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:16

Welshcobfan schreef:
5 euro per uur als je snel de paarden op hoger niveau kan krijgen Lachen

Voor dat bedrag word je gelijk niet meer serieus genomen Knipoog