Wildgirl schreef:Het valt mij de laatste tijd al vaker op; loopt een paard niet nagevelijk,scheef,is het dwars,bokt of steigert het,gaat het ervandoor,heeft het een korte nek,een te dikke buik,een paars dekje en ga zo nog maar even door....
Het antwoord is simpel: Als ik jou was zou ik er een osteophaat/fysio/of zadelmaker naar laten kijken(.....)
Vervolgens maanden verder, 1000enden euro's lichter; heeft het nou écht geholpen?
Idem dito met bontjes,setjes,peesbeschermers etc etc
Waar zijn de mensen die hun paard uit het land halen, hem opzadelen, opstappen en wegrijden.
En als het een keer minder gaat; hun paard vakantie geven, het eens anders trainen of aan hun rijtechnische aspecten gaan werken?
Kortgezegd waar is de Piet Paardenboer van vroegah?
Ik ben het helemaal met je eens, er is een grote categorie die helemaal doorslaat maar één ding vergeet: eerst zelf eens goed te leren rijden. Tineke Bartels zegt altijd dat als je goed rijdt je de fysiotherapeut van je eigen paard bent, en daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik heb wel cursussen gevolgd in fysiotherapie voor paarden omdat ik het interessant vond, maar voor meer dan een beetje lekker losmasseren en stretchen als warming up als ik daar zin en tijd voor heb hoef ik het niet te gebruiken en een fysio of osteo laten komen heb ik nog nooit hoeven doen. Ik rij veel verschillende paarden, allemaal met hetzelfde zadel, heb ook niet voor elk paard een ander hoofdstel (of tien...) en thuis doe ik ook nooit aan beenbeschermers, wordt alleen maar warm onder die dingen. Op mijn werk alleen een peesbeschermertje voor, that's it.
En het "gekke" is dat mijn paarden nooit (even afkloppen) iets hebben, ik heb nog nooit een paard met een peesblessure of verkeerd zittende wervels gehad. Dan hoor ik anderen die om de paar weken roepen dat er weer zoveel wervels verkeerd zaten en daar begrijp ik dus helemaal niets van.
Toch doe ik veel met de paarden en laat ze zwaar werken, maar wel op de dagen dat ik aanvoel dat het kan en niet op de dag daarna als ik merk dat ze wat moe zijn.
Dat is denk ik wat er ontbreekt bij de "nietpietpaardenboeren", het inschattingsvermogen van wat ze kunnen vragen en de grens opzoeken zonder eroverheen te gaan, maar eerst en vooral: het rijkunstig kunnen losmaken van een paard!

) niet raar en tegennatuurlijk. Dressuur is geen doel, maar een middel om je paard te verbeteren. Daarom kun je, zoals Vvalar aangeeft, problemen bij je paard ook wegtrainen. Daar is de dressuur ooit voor bedoeld, dat je het daarnaast ook even kunt laten zien in een proefje van 6 minuten is leuk, maar dat maakt het nog steeds geen doel.
geloof niet dat je iedereen die volgens jou geen piet paardeboer is over één kam moet gaan scheren!!