In de wei rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waar rijdt jij met dit weer het meest?

In de binnenbak
49 (11%)
In de buitenbak
189 (42%)
In de wei
111 (25%)
in het bos
94 (21%)

Totaal aantal stemmen: 443

Steef

Re: In de wei rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:04

Ik rij altijd in de wei. Daar eten ze ook gewoon. Gaat goed hoor. Sommige moeten wel even het verschil weten tussen in de wei staan en rijden. omdat ze dan toch proberen te eten. maar verder heb ik er geen last van!

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:08

Ik rijd altijd in de wei, ik heb geen eens een bak. Ja een bak gemaakt gewoon een gedeelte wei met lettertjes. Ik zie hier echt geen problemen in, ik rijd altijd in dezelfde wei dus die ken ik inmiddels ook erg goed Lachen En inderdaad zoals talita zegt alleen het gras mishandel je door het te vertrappen.. Knipoog

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:10

Ik zal voortaan na het rijden wel me excuuses aan het gras aanbieden.
Mischien helpt dat tegen het gezeur.
wie weet zien die mensen het verschil tussen gras en een paard niet
Want volgens mij zit ik toch altijd op een paard en loopt niet op het gras
en is het niet zo dat ik op het gras zit en dat het gras over het paard loopt Tong uitsteken

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:08

Het is echt onzin dat je niet op gras mag rijden hoor Haha!
Trouwens, als je nooit op gras rijdt, en dan eens een outdoor wedstrijd meerijdt, dan heb je pas problemen Verward
Een vriendin van me heeft dat aan de hand gehad. Haar paard was niet gewoon om dressuur te lopen op gras, dus die liep alsof ie op zand liep(hevig paardje, de ruiter kreeg hem niet rustiger.). Dat meisje heeft die dag de grond een paar keer van dichtbij gezien...
Het was een carousselwedstrijd, we mochten dus niet stoppen omdat een paard onderuit ging. Het meisje moest gewoon terug op haar paard kruipen en verder doen met de groep.

Dan lijkt het me toch handig als je paard weet hoe het is om op zulke ondergrond te lopen.

Het enige probleem dat er zich kan voordoen door op de wei te rijden is dat het paard de grond als 'zijn wei' ziet, en niet als 'werkplaats'...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:02

raar verhaal lotte.. het paard loopt zelf toch ook in de wei? Ik rij het liefst nu in een gesproeide bak.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:10

Ja het paard loopt zelf inderdaad in de wei, maar daar moeten ze niet lopen 'onder dwang'. Als in je proef staat dat je een volte 10m diameter moet rijden, dan moet je paard dat doen...
begrijp je?
Maar daar kwam nog eens bij dat het die dag had geregend, dus het gras was nat. En voor een paard met hoefijzers valt dat al helemaal niet mee. Het paardje was uit nature al vrij hevig, dus als ie op gras liep, ging hij echt niet rustiger lopen.(wat ik persoonlijk raar vind)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:12

Sinds ik een bak heb rij ik daar veel meer maar een x in de wei rijden (en vooral nu het zo mooi droog is) is alleen maar goed voor jou en je paard.
Extra ervaring voor bv een wedstrijd

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:20

Wij rijden meestal met de merrie's in de wei.In de zomer tenminste.In de winter meestal in de buitenbak.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:19

Mij lijkt het beste gewoon afwisselend.. Af en toe in de binnenbak, buitenbak en ook wel buitenritten.
Opzich zou ik áls je een bak hebt, of een buitenrit kan maken niet in de wei rijden. Want dat wordt dan gezien als een soort van rust-plek. En dan weet je pony niet als je komt wanneer hij gaat rijden of geknuffeld wordt.
Maar als je geen bak hebt is het natuurlijk anders Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:12

Ik heb niet eens een bak Tong uitsteken. Ik rij dus altijd op het land.

Soms rij ik ook in de padock, maar de hele winter is die al bezet. Dat is dus alleen zomers soms.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:20

Ik rijd veel buiten in het bos, op ruiterpaden en ook op gras. Daar is niks mis mee. Inderdaad wel uitkijken voor kuilen, want daardoor ben ik er wel een keer afgevallen, maar dat kan in een bak ook gebeuren. In het gras lopen is alleen maar natuurlijk voor een paard, dus mishandeling is het zeker niet. Hoe komen die mensen erbij??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:25

Ik rij in de bak.
Vind rijden in de wei echt niet prettig.

- de eventuele gaten die je niet goed kan zien
- gladheid als het vochtig is
- geen bordjes om oefeningen op te richten (grote van de oefingen te meten)

Met de wedstrijden, dan is het wel zo slim om stiften te gebruiken met de (kleine) voltes die in de proef staan etc.(tenzij de grond hard/droog is)
Doordat je erop zit kun je zorgen voor onbalans waardoor je paard eerder zal uitglijden dan zonder ruiter. Ook kan hij zonder ruiter zelf kiezen waar hij naar toe rent en dat corrigeren als hij onbalans/gladheid voelt. En ja, paarden kunnen ook vallen in het land als ze aan het rennen zijn.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:25

Ik heb zelf een pony, maar wij hebben nog geen rijbak, omdat het voor ons 10 000 euro zou kosten, want wij moeten ook drainage (of hoe je het ook schrijft) hebben, omdat wij kleigrond hebben (ik woon in oostenrijk) en wij kunnen ook geen zand erin doen, omdat hier de hele zomer vollop de zon schijnt, dus dat stoft ontzettend, dus moeten wij van die houtsnippers doen. (geen zaagsel hoor maar grotere houtsnippers) dat schijnt ook erg goed te zijn omdat het veert. Maar aangezien we dat waarschijnlijk dus pas volgend jaar krijgen rij ik in de wei, maar dat kan nu ook niet omdat het hooiland is en het nog gemaaid moet worden, dus nu rijd ik langs een rustige weg en dan zoveel mogelijk in de berm, want mijn pony heeft geen hoefijzers. De meeste pony's / paarden gaan zelf in de berm lopen, maar deze wil elke keer op de weg. Eigenwijs beest, maar wel lief!! Maar ik denk dat je makkelijk het in het weiland kan rijden als het gras niet te hoog staat zodat je kan zien waar je rijd (aangezien mollen bij ons het land om ploegen en mijn hond altijd muisjes probeert te zoeken dus gaten graaft. Ze vangt ze nooit maar goed.) En het moet niet te nat zijn, zodat ze niet uitglijden. Rustig rijden en dan is het geen probleem lijkt mij!!

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:16

Ik zou in de wei rijden geen dierenmishandeling noemen, maar het is natuurlijk verre van ideaal om je paard op te trainen. Het heeft geen verende bodem, is vaak glad, hobbelig. Je kunt af en toe wel in de wei oefenen om tussen de bordjes te rijden, wel handig als je wedstrijden gaat rijden.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:45

ik rijd meestal buiten of in de binnenbak, buitenbak hebben we niet...

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:50

wat onzin Boos! Dierenmishandeling?!!? Dat zijn mensen die geen verstand van paarden hebben maar denken van wel.. Tuurlijk kan je wel op de wei rijden, met buitenwedstrijden rij je immers (meestal) ook op gras. Je moet soms alleen uitkijken of het niet te glad is, want het is niet fijn als je onderuit gaat met je paard/pony (heb ervaring).. En misschien als de grond héél hard is, maar dan ook héél hard is het misschien niet zo fijn voor je pony, maar ag dat komt toch haast niet voor in het 'regenland' nederland Knipoog ..

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:52

ik rij vaak in de wei als het droog is, paard glijd snel uit met zijn achterbenen dus als het een beetje nat is moet ik naar de bak een eind verderop. maar vind het wel fijn als ik in de wei kan rijden ze is daar minder gestressed (er zijn daar minder spoken)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:52

Je zegt het zelf al.. Fietsers en wandelaars, dus geen RUITERS..

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:55

Elma_ ruiters zie je bij ons zowiesoo weinig buitenrijden.
Waar ik vandaan kom zijn de mensen namelijk meer van dat hoort niet en dat is slecht voor je paard want dan kun je nooit ver komen in de sport wie buitenritten maakt is een boer met een lomp boer paard.
snap je

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:59

Ramona_T schreef:
Elma_ ruiters zie je bij ons zowiesoo weinig buitenrijden.
Waar ik vandaan kom zijn de mensen namelijk meer van dat hoort niet en dat is slecht voor je paard want dan kun je nooit ver komen in de sport wie buitenritten maakt is een boer met een lomp boer paard.
snap je

Ik snap..
Maar dat ze zo praten, zegt meer over henzelf als over jou toch Knipoog
Vind t een beetje ja.. stom/laag om meteen maar te gaan roepen dat je je paard mishandelt.. Ze moesten eens ff gaan kijken naar wat mishandeling nou echt is.. dan piepen ze wel een beetje anders!
Als jij je goed voelt bij wat je doet, en ik ga ervan uit dat je je paardje zn welzijn voorop stelt.. laat ze dan lekker praten?
Als jou paard er niet kreupel van raakt gaat het toch goed? T ene dier heeft sterkere benen als t andere! En over dat uitglijden.. Dat merk je snel genoeg toch?

Ik zeg maar zo, Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:04

wat een onzin zeg, een paard dat gewoon is van in de wei te staan schuift echt niet uit op gras hoor en precies of in de natuur liggen speciaal zachte weggetjes voor paarden ofzo? ze kunnen best prima lopen op de wei...

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 11:19

Kynshiri niet iedereen laat zijn paard op de wei.
En zekker niet bij mij in de omgeving.
Hier wordt dat door de meeste gezien alls zonde van je paard en alls een paard hoort niet op de wei.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:21

Nou Ramona, dan weet je toch genoeg Lachen
Als paarden volgens hun niet op de wei horen, wie is er hier nou aan het ''mishandelen'' dan..

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 11:26

Dat is inderdaad waar ja.
Maar goed altijd goed om even te pijlen hoe hier over op de wei rijden wordt gedacht.
Geen weide dat gaat niet gebeuren.
Daarvan kan ik heel goed bedenken dat dat onzin is.
Maar over op de wei rijden bij ons in de buurt zie je dat niet eigelijk zie je nooit iemand rijdne want de meeste rijden in de binnenbak.
Dus voor de zekerheid maar even navragen wat men er hier van vindt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:33

Ik rijd ook graag in het weiland. Alleen vind ik het zo knap van mezelf dat ik elke keer last heb van dat ene gat wat er zit terwijl de oppervlakte toch een hectare is.... Clown (gat is een zandbak van het vee)