Hoe werken jullie je paard los?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Re: Hoe werken jullie je paard los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:12

Ik begin altijd met wat rondjes aan de lange teugel. Dan zet ik haar op een kleine volte en laat ik haar goed inbuigen en af en toe wat wijken op die volte, en weer naar buiten duwen met m'n binnenbeen. Zo wordt ze sneller in het achterbeen.
Dan ga ik draven, véél voltes en figuren rijden, overgangen e.d. Saar moet echt even op gang komen meestal, in het begin is ze heel sterk en komt ze ook nog wel eens in verzet. Als ik daar eenmaal doorheen ben kunnen we aan het echte werk beginnen Lachen

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:01

eerst stap ik los op het parkeerterrein met lange teugel

in de rijbaan

laag en dieper instellen.
veel stellingen, kleine voltes. verruimen terug nemen.

zo rijdt ik los...
en na de training draaf ik ook laag en diep

Emma82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:36

eerst veel overgangen rijden, dan schakelen in de gangen zelf en zijwaartse oefeningen vragen.. Tussendoor iets meer oprichting vragen en dan weer wat lager instellen..

Celien_Alex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:03

Eerst even ontspannen lostappen, daarna oppakken en veel buigingsoefeningen doen en voorwaarts neerwaarts rijden.
Ik rijd vaak ook veel voltes en slangevoltes en dan werk ik aan de juiste stelling.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:03

Maak hem los door eerst een paar minuten aan de hand te werken, lengtebuiging op de volte vragen etc. Dan werk in het zadel gevoelsmatig verder.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:26

Als ik opgestapt ben, rijd ik een paar minuten gewoon wat grote figuren en overgangen, en laat het paard met zijn hoofd lopen waar hij wil. Daarna laat ik hem lang en laag lopen en ga zo door met de figuren en overgangen. Als dat lekker gaat draaf ik aan, ook nog steeds lang en laag. Na 10 minuten ga ik pas echt oppakken en aan het 'echte' werk beginnen.

bonita_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:27

Ik rijd mijn pony in het begin gewoon ontspannen aan de lange teugel in stap en draf een paar rondjes, met veel overgangen. Daarna ga ik 'r oppakken en figuren en overgangen rijden. En dan kan het werk beginnen Haha!

JillFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:28

aan de langere teugel wel nageeflijk
en veel kleine voltes , slangevoltes enzo
en meestal wat wijken erbij

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:56

Navidad schreef:
ondanks dat ik meerderen paarden rij, rij ik ze altijd diep en rond los. altijd zorgen dat de achterhand er direct ondertreed en dat gelijk de kracht van achter uit komt..

Ik pak veel oefeningen mee zoals binnen en buitenstelling, voltes enkele passen schoudervoor etc, en inderdaad, vooral rechtrichten.

stappen doe ik vaak maar een minuut of 5 (in het begin dan) en soms (het ligt er aan welk paard "bommetje") draaf ik gelijk aan. onder het losrijden schuif ik ook vaak het neusje er wat uit en pak het paard weer op.

Zo doe ik het ook. Voor mij is het het belangrijkste dat hij gelijk actief is, en zijn aandacht op mij richt. Anders gaat hij drammen en emmeren. Lachen

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:15

ik begin met wat lager en dan veel figuren in stap, draf en galop.
En heel veel overgangen.
Daarna pak ik hem wat meer op en pak ik ook oefeningen zoals achterwaarts, wijken en schouderbinnenwaarts mee.

ninaws

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:05

Mijn pony pak ik na een paar rondjes stappen op en ga dan vooral veel schakellen om haar aan het been te krijgen. Als dit beter gaat neem ik steeds meer figuren mee en moeilijkere oefeningen mee.

Mijn paard laat ik eerst een paar rondjes stappen aan de losse teugel, vaak merk ik al hoe ze die dag is. Als ze die dag ontspannen en actief is begin ik lang en laag. Als ze drammerig is pak ik haar eerst iets meer op en laat ik haar eerst wat galloperen om haar energie een beetje kwijt te raken. Als ze juist niet actief is pak ik haar ook iets meer op en ga ik vooral schakelen.
In alle drie de situatie werk ik naar ontspanning en activiteit en daar vandaan pak ik haar steeds meer op door moeilijkere figuren mee te pakken en haar steeds meer op te richten.
Per dag licht het er aan hoe ver ik kom, soms kan ik na ruim een half uur pas lekker lang en laag wat figuren rijden. Een andere keer heb ik na een half uur al verschillende wat moeilijkere oefeningen meegepakt.

Ik ben met mijn paard en pony ongeveer B/L niveau.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:06

Veel figuren rijden in stap en als ik dat 10 minuten heb gedaan in draf.
En veel overgangen.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:54

interessant:D
kan niet wachten weer te gaan rijden
heb al zolang niet gereden in een bak
laatste jaren al1 maar recreatie!

nonzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:30

lekker goed instappen en dan de teugels steeds korter tot ze een beetje op je maat zijn en dan in draf veel figuren rijden

Sandra_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:38

veel overgangen .. meestal lange teugel Tong uitsteken
wij moeten altijd stukje naar de bak lopen dus ..

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:34

loswerken verschilt per paard, maar is in grote lijnen hetzelfde.

ik begin met een wat langere teugel, en laat hem vooral op zijn eigen benen lopen. ik werk net zolang in stap met hem, tot dat hij goed ontspannen is. daarna werk ik in draf en galop verder.
bij het loswerken werk ik in een lage voorwaarts neerwaartselijn, rij ik veel overgangen, doe ik veel schakelwerk ,laat ik hem rechts en links inbuigen. ik rij vooral veel rechte lijnen, grote voltes en achtjes.

het loswerken duurt ongeveer 15 min, afhankelijk van hoe snel hij aan de hulpen staat en zich goed ontspant. soms kan het dus heel wat langer duren en er zijn dagen dat ik zelfs puur en alleen maar met loswerken bezig ben.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:10

Van achter naar voor met veel figuren .. kan het nog simpeler?

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:13

Omdat mijn paardje op een groot landgoed staat, stap ik altijd in op de wandelpaden.. Als ze terug is aan de piste is ze opgewarmd..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:20

Ik rijd altijd eerst een paar rondjes aan een lange teugel in stap. Daarna draaf ik aan en laat ik haar laag lopen op iedere hand een rondje. Daarna maak ik mijn teugels op maat en ga ik voltes en slangevoltes rijden. Tussendoor maak ik veel overgangen.

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:32

Ik stap eerst lang in meestal wel iets van 20minuten.
Dit doe ik even met lange teugel en en daarna neem ik de teugels steeds iets meer in.
En rij ik dan ook in stap veel figuren en lekker voorwaarts en dan begin ik met draven en rij ik ook veel figuren

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:26

ik vraag in het begin liever niet te veel van mijn paardje; gewoon een beetje stappen aan de lange teugel, niet meteen in die krul lopen en wijken enzo, maar gewoon even haar zin laten doen en na een paar minuten voel ik dat ze klaar is om echt te rijden ( dan gaat ze vlotter stappen en begint ze zich te vervelen) en dan ga ik figuren rijden..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:29

Goed warmstappen en dan wat draf en galop zonder contact met het bit. Goed voorwaarts en figuren maken op je benen. Zodat ze zélf het contact op zoekt en ontspant. Van daaruit werk ik pas verder. Lachen Dat zorgt dat ze er fijn voorwaarts in komt, dat ze ontspant en dat ze even haar energie kwijt kan zonder belemmering van de ruiterhand Knipoog

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 12:26

ik stap eerst gewoon wat toertjes
dan rijdt ik ze voorwaarts neerwaarts in stap en draf
als ze dit goed doet en los aanvoelt
begin ik overgangen te rijden en haar zo wat meer naar boven te rijden
dan rijdt ik vooral veel cirkels, slangevoltes, gebroken lijnen voor de buiging
dan even losgalopperen
dan wat stappen, toertje of 3-4
dan neem ik ze terug op
en door middel van oefeningen wordt ze dan in volledige oprichting gezet