Rechtrichten van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Rechtrichten van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:09

Je bent me echt net voor Lachen
Ik vind RR geen oefening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:12

Nijn schreef:
Een oefening?
Voor mij is er niet 1 bepaalde oefening die gelijk staat aan recht richten.
Recht richten is voor mij nog altijd het paard op een dusdanige manier trainen, door verschillende oefeningen, dat het paard recht(er) wordt in zijn lijf.

Moet wel zeggen dat ik er benieuwd ben welke oefening jij gebruikt, en welke dus ook volstaat voor het rechtrichten?

Ik?

Ik stel mijn paard op een volte (en in de hoeken) met zijn schouder naar binnen, hoofd naar buiten, en druk zijn achterhand naar buiten, op die manier maak ik hem recht. Mijn ruin heeft 3 jaar stil gestaan, en liep als een S onder het zadel. Het is dus geen specifieke oefeningen, maar het handelen in een oefening, volgens mij heet deze oefening Ravers (?? Volgens mij schrijf ik het verkeerd, en ik bedoel geen Travers, maar het tegenover gesteld ervan). Overigens doe ik de "oefening" maar zodra ik hem recht heb, rij ik hem recht door.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:16

Ik denk dat je renvers bedoeld Lachen

Ik ben alleen bang dat ik op een totaal andere manier bezig ben met rechtrichten, en ik ben ook van mening dat je je paard niet echt recht kan krijgen enkel door 1 oefening onder het zadel te rijden Lachen

Overigens ben ik wel erg benieuwd waarom je op deze manier rijdt, door de schouder naar binnen te plaatsen en vervolgens het hoofd naar buiten te vragen ga ik me afvragen welke stelling je dan door het lichaam heen vraagt.
Jij rijdt dus met dit idee:
\ Hoofd
/ Schouder
| Lichaam ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:25

Die bedoel ik!

Als ik op de linkervolte zit,
- stel ik zijn schouders naar \
- Zijn hoofd naar /
En druk ik zijn achterhand naar \, naar buiten dus. Daardoor kan ik hem recht een volte door sturen, maar na 3 keer te doen, ging hij er recht doorheen.

Voorheen (na 3 jaar stil staan zijn we pas weer begonnen), ging hij met zijn achterhand / lopen, zijn hoofd trok hij eruit naar /, als ik zijn achterhand dan naar binnen wilde zetten, werd hij te heet, en rende hij de andere kant op, omdat hij dan uit zijn S moest, en dus niet recht wilde buigen.

Dus nu doen we eigenlijk precies wat hij wilt, maar dan niet op zijn manier.. ik pas het rechtrichten op deze manier nog maar heel soms aan.

Overigens doe ik dit in elke gang, wanneer hij zich weer scheef trekt (hij moet natuurlijk ook weer opnieuw leren lopen). Galop op de lange zijde, wil hij zijn achterhand weleens naar binnen gooien., Dan vraag ik stelling naar buiten, schouder naar binnen, en achterhand naar buiten, hierdoor kan hij zijn buiten binnen onder plaatsen.

Hoe doe jij het dan?

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:50

BCS schreef:
Die bedoel ik!

Als ik op de linkervolte zit,
- stel ik zijn schouders naar \
- Zijn hoofd naar /
En druk ik zijn achterhand naar \, naar buiten dus. Daardoor kan ik hem recht een volte door sturen, maar na 3 keer te doen, ging hij er recht doorheen.

Voorheen (na 3 jaar stil staan zijn we pas weer begonnen), ging hij met zijn achterhand / lopen, zijn hoofd trok hij eruit naar /, als ik zijn achterhand dan naar binnen wilde zetten, werd hij te heet, en rende hij de andere kant op, omdat hij dan uit zijn S moest, en dus niet recht wilde buigen.

Dus nu doen we eigenlijk precies wat hij wilt, maar dan niet op zijn manier.. ik pas het rechtrichten op deze manier nog maar heel soms aan.

Overigens doe ik dit in elke gang, wanneer hij zich weer scheef trekt (hij moet natuurlijk ook weer opnieuw leren lopen). Galop op de lange zijde, wil hij zijn achterhand weleens naar binnen gooien., Dan vraag ik stelling naar buiten, schouder naar binnen, en achterhand naar buiten, hierdoor kan hij zijn buiten binnen onder plaatsen.

Hoe doe jij het dan?

Interessant Lachen klinkt wel logisch als je paard in een S heeft gelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:54

Ik kom niet helemaal uit die uitleg Lachen

RR, hoe doe ik dat...uitleg vind ik moeilijk
de bolle kant om m'n been proberen te laten krijgen.
Wat pas komt na het recht krijgen van die bolle kant.
Ff heel kort en simpel uitgelegd

Pijltje is het been
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:57

Dan heb je het toch over een Krom paard? Bij Bob is die lijn niet recht, maar echt een S, dus moet je denk ik iets meer handelen dan wanneer een paard naar 1 kant toe staat!

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:59

absoluut, het is zeker niet makkelijk, en bij ieder paard is ook weer anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:00

Zit er een S in zijn lijf?
Of incl zijn nek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:03

In zijn lichaam.. Dus inclusief zijn hals.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:06

Mijn paard en ik zijn beide hartstikke scheef. En omdat ik ook zo scheef ben, kon ik onmogelijk mijn paard rechtrichten. Ik doe nu oefeningen op een grote bal en merk nu pas hoe scheef ik ben. Met mijn paard doe ik grondoefeningoefenigen. Een paard is pas recht, als het aan beide kanten soepel kan inbuigen. Veel info op de site van Marijke de Jong http://www.paardenbegrijpen.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:06

Dus niet in zijn romp/lijf, hoe we het noemen willen Haha!

Dan zou ik persoonlijk niet zo moeilijk gaan doen.
Gewoon net als elk ander paard RR
Die hals zet hij vanzelf na een tijdje wel recht voor zijn lijf, maar dan moet wel eerst zijn lijf recht zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:10

Zijn lijf is toch ook krom Clown, anders kan hij no wat in een S lopen. Hij draait zijn achterhand naar binnen, zijn hoofd naar buiten, en zijn schouders vliegen alle kanten op.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:11

Ik zit al 5 minuten te staren naar de animatie van RK, was het maar zo simpel als het paard eenmaal in beweging is. RR vind ik echt het allerlastigste onderdeel van paardrijden. Als dat voor elkaar is, gaat de rest allemaal 'vanzelf' ( nou ja, in ieder geval een stuk simpeler ). Jezelf rechtrichten op een paard in beweging en dan vervolgens paard rechtrichten.....daar komt echt heel wat bij kijken van je eigen vormspanning, motoriek en rijkunst. En ik loop daarin steeds tegen mijn beperkingen aan, maar we oefenen vrolijk verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:13

zijn lijf is krom...1x, net als mijn plaatje zeg maar
en als ik jou dan verder begrijp staat daar zijn hals weer scheef de andere kant op.
(of snap ik het gewoon niet Tong uitsteken )

Wat gebeurd er als jij je gaat focussen op zijn lijf/romp
Dat hij voor en achter gaat sporen.
Maar verder niets gaat doen met de hals nog weer eens een andere kant in te zetten
Alleen zijn romp recht zetten...dan komt denk ik die hals vanzelf Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:15

erleyne ...simpel is het niet, maar je moet je het ook niet moeilijker inbeelden dan het ook weer is Lachen

dat zie ik dan zo vaak om me heen...niet moeilijk doen als het (redelijk) makkelijk kan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:17

Het voordeel van Bob is dat hij zo flexibel als een hoepel is. Dus wat ik nu doe, is valsspelen tegenover hem. Voor hem (en ik zeg dus niet voor elk ander paard) is dit de makkelijkste weg om zijn totale lichaam recht te richten. Als ik doodnormaal het paard op de volte zet, trekt hij meteen krom. (voorheen) Dus heb ik voornaamelijk Renvers gereden, zodat hij volledig recht trok, nu kan hij zonder de minste hulp weer gewoon recht een volte door, en plaatst hij zijn binnenachterbeen ook gewoon weer bij.

Jou plaatje is wel erg makkelijk, maar dan mis ik nog verder uitleg. Je drukt hem met je (uitgaand van het plaatje) linker been naar binnen toe, wat doe je dan met de rest van je hulpen? Echt scheve paarden snappen deze hulp niet, en zullen dan scheef trekken, en wegrennen, opzij gaan, alles om dat been te ontwijken!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:21

@Rk: haha, ik ben momenteel veel te moeilijk bezig met mijn puber. Helemaal gefrustreerd om dat rechtrichten, zowel paard als ik snappen elkaar momenteel helemaal niet meer Bloos Dus dat plaatje is wel even een confrontatie. Vanavond maar even in mijn hoofd afdraaien als ik weer in de knoop raak Tong uitsteken Wie weet is het net het zetje in de goede richting!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:22

Plaatje is natuurlijk overdreven en ook niet wat je in 1 dag voor elkaar rijd.

Natuurlijk snappen scheve paarden de hulp wel.
Als jij je paard kunt laten wijken, kunt leren wat een eenzijdige been hulp is, kun je dit ook doen.
Dan leert je paard ook dat hij niet harder moet op de hulp, maar wat anders moet doen Lachen
Natuurlijk is hij na een keer beenhulp niet recht, dat is langzaam aan spieren oprekken.

erleyne
soms helpt het heel goed om het in gedachte niet te moeilijk te maken...vanuit die simpele gedachte als dit domme plaatje gaat het vaak beter.

Mijn instructrice legde het zo altijd met haar hand uit.
Ik hand krom met de de ander zat ze de hand recht te duwen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:28

Ja, maar als het zo simpel zou zijn, zouden we geen scheve paarden hebben Haha!!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:31

Nee hoor, want een groot deel van de instructeurs neemt dit plaatje helemaal niet als uitgangspunt. Dat is het probleem. Ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord en ik heb van beste instructeurs lesgehad. Rechtrichten was voor mij gewoon recht over de ac-lijn draven Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:34

Mijn instructeur dus ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:35

En als je paard krom is ( wat eigenlijk elk paard is van nature) kun je miljoen keer over die ac lijn gaan, maar wordt hij nooi recht. Haha!

En opzich is het niet moeilijk... mensen maken het zich graag moeilijk.
Daarmee wil ik dus absoluut niet zeggen dat het makkelijk is (jee wat een uitleg Tong uitsteken ) dat ff tussen de soep en de erpel doet, zoals ze dat hier zeggen Lachen
Het is flink trainen. Paard vind dat natuurlijk ook moeilijk, hij moet spieren op gaan rekken die hij nog nooit gebruikt heeft.
Daarom ook met beleid alles, anders krijg je verzuring en verzet
Dag erop spierpijn en verzet.
Dus voordat je vooruittgang boekt ben je zo weer een poos verder Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:41

Wat RK zegt doe ik ook, paard van het been aftikken waar hij tegenaan komt.
Maar daarbovenop nog oefeningen om hem soepeler en rechter te krijgen, schouderbinnenwaarts, schouderbuitenwaarts, travers en renvers, appuyeren. Ook voltes waarop ik de buiging afwissel, achtjes, slangenvoltes etc.
Ik rij wel veel binnenhoefslag, kwartlijnen en middellijn maar dat is vooral controle en niet het rechtmaken zelf.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:43

Ik reed voornamelijk buitenstelling/buiging met hem, recht wegrijden/terugrijden van halt naar draf, van draf naar halt etc. Dit zonder handhulpen en met zit.
Nu rijdt ik voornamelijk voltes en slangenvoltes, binnenvoltes, schouderbinnenwaarts (veel meer oefeneningen kennen we nog niet haha) om hem recht te houden. Alhoewel nu mijn instructrice weg is (heb wel een nieuwe hoor) is het niet verbeterd. Daarbij komt nog dat mijn linkerknie (door ziekte) zwakker is dan de rechter, waardoor ik de laatste tijd veel moeite heb hem recht te houden.

Maar ach, grondwerk helpt ook nog wel, en daarbij blijft hij wisselen in scheefheid, en is het er nog steeds na een uurtje wel uit Lachen (Daar heb ik wel dik 2 jaar voor moeten 'zwoegen' hoor, reed zelf ook op een totaal verkeerde manier).

Ik blijf het wel moeilijk vinden, ben nu zelf ook bij de fysio om recht te worden.