Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:12

Voor een 'boscrossknol' is het toch ook belangrijk dat deze ontspannen over de rug kan lopen? Lessen kan je ook in een wei of op een open stuk in het bos voor mijn part Clown
Maar het is wel belangrijk, voor het behoud van je paard. Uiteindelijk scheelt het je alleen maar een hoop geld denk ik dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:14

alsof iemand die 30 jaar heeft gereden er geen foutjes erin laat sluipen?

Nouks, ja ik denk dat zo iemand 1x in de 2 weken een half uurtje les zou moeten gaan halen voor behoud van het paard Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:14

BrittKitt: Ik moet de eerste instructeur nog tegenkomen die desgewenst met je buiten gaat rijden...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:15

Heb het toch ook niet over buitenrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:17

Nouks schreef:
Neuh, dat zeg ik niet... Maar wat moet je dan, dressuurles nemen terwijl je daar geen behoefte aan hebt, of met instructeur het bos in? Dat laatste heb ik nog niet voorbij zien komen in ieder geval in al die jaren dat ik nu paardrijd.

Je moet niet de behoefte hebben dressuurmatig te willen rijden. Maar je moet wél de behoefte hebben je paard zo lang mogelijk bij je te willen houden in een lichamelijk goede staat. Daarnaast moet een paard lekker in z'n vel zitten. En een paard dat nooit eens goed gereden wordt zal lichamelijk en psychisch veel minder lekker in z'n vel zitten dan een paard met soepele rug en spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:19

"Lessen kan je ook in een wei of op een open stuk in het bos voor mijn part", "boscrossknol"...

Om mezelf even als voorbeeld te noemen; ik vind dressuurrijden verschrikkelijk. Daar doe ik dus ook maar niet (meer) aan. Want door mijn (beperkte, niet aanwezige) zin en inzet krijg ik het ook echt niet voor elkaar dat paard wel gemotiveerd te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:21

Maar asl ik jou profiel ff spiek houden je zusje en je moeder hem verder in vorm.
Dan is er voor jou idd weinig noodzaak tot les.

Maar veel paarden hebben maar 1 ruiter Lachen

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:21

runningkawa schreef:
dus de bosrijder mag zijn paard kapot rijden nouks?
Lekker met de kop omhoog, weg gedrukte rug het bos in...
En uiteraard is er dan ook geen rechtrichten bij Lachen

Ik vind dit wel heel erg kort door de bocht. Dit komt een beetje op mij over alsof je je paard meteen kapot rijdt waneer je geen les hebt. Ik heb geen les meer, eenvoudigweg omdat ik niemand heb die mij les kan geven bij mijn verzorgpony. Natuurlijk kan je dan sommige fouten minder goed zien maar dat betekent niet dat de pony niet lekker ontspannen over z'n rug kan lopen.
Maar ik ben het er wel mee eens dat, wanneer de mogelijkheid er is en je het niet elke keer met tegenzin doet, lessen voor elke ruiter goed zouden zijn.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:22

Ik zie de basis als iets heel anders dan dressuur.
Ik heb ook totaal geen dressuurambitie's, maar wil wel dat mijn pony ontspannen en goed loopt zodat ik me ook kan gaan richten op andere takken van de sport. Endurance bijvoorbeeld, dat vinden mijn pony en ik ook leuk, maar daarvoor moet zij wél goed voor elkaar zijn!

Boscrossknol stond niet voor niks tussen aanhalingstekens en een open stuk in het bos ligt bij mij precies om de hoek van de poort van stal. Dus dat is niet buitenrijden naar mijn idee. Net als in de wei, dat is ook gewoon een trainingsveld toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:23

Miss_Montana schreef:
Je moet niet de behoefte hebben dressuurmatig te willen rijden. Maar je moet wél de behoefte hebben je paard zo lang mogelijk bij je te willen houden in een lichamelijk goede staat. Daarnaast moet een paard lekker in z'n vel zitten. En een paard dat nooit eens goed gereden wordt zal lichamelijk en psychisch veel minder lekker in z'n vel zitten dan een paard met soepele rug en spieren.

Tuurlijk moet je die behoefte hebben! Maar wie zegt dat een paard van een ruiter ZONDER les per definitie niet lekker loopt, lichamelijk en psychisch minder lekker in z'n vel zit en per definitie niet over de rug loopt of per definitie met z'n kop in de lucht loopt, of per definitie niet is rechtgericht?

Ik durf van mijn paard te zeggen dat daar dressuurmatig NIETS mis mee is. Tis en blijft een karaktertje, heeft een mooie trucendoos én heeft tot zijn negende niet veel zinnigs uitgevoerd, maar desondanks kun je daar prima dressuur mee rijden, als je dat zou willen.

Ik heb daar geen zin in, dus doe ik het niet. Geen motivatie van mijn kant is een paard dat krom ligt van het lachen omdat 'ie er toch wel onderuit komt in mijn geval. Maar desondanks loopt mijn paard in het bos lekker ontspannen en heb ik er fatsoenlijk gas en rem op zitten, kan ik goed schakelen, doe ik in het bos soms nog wel wat sprongetjes of dressuurmatige oefeningetjes (dat laatste vooral als 'ie loopt te klieren) en loopt meneer prima op eigen benen.

In dat geval is er voor mij geen aanleiding om die relatief kleine aantal keren dat ik op een paard zit te gaan verprutsen met dressuurles waar we allebei geen zin in hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:24

Eefske, ik denk wel dat die kans een stuk groter is zonder eens controle te hebben Lachen

En dat praat ik wel over goede les...want die instructeurs die denken dat je een paard ontspannen krijgt door voor te rukken..ja das wast anders natuurlijk Lachen
En die soort heeft ook nog nooit van rechtrichten gehoord Lachen

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:25

Dus omdat jij het niet leuk vindt, dan maar niet ... No Cheer

Ik vind werken ook niet leuk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:25

RK en Miss_Montana en ieder ander die denkt dat mijn paard niet lekker loopt omdat ik geen les heb,

Mits het past qua gewicht en lengte (heel smalle NRPS'er van 1.56 hoog), kom maar eens testen anders.

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-08 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:26

Zelf vind ik les wel belangrijk, of je nu wedstrijden rijdt of niet. Alleen al om je eigen zit en hulpen te onderhouden, en daarmee je paard op een goede manier kunt rijden.

Maar dat een paard tijdens recreatieve buitenritten met de kop omhoog en de rug weggedrukt loopt, is natuurlijk onzin. Mijn eigen paard bijv. is super ontspannen tijdens het buitenrijden (ze geniet er enorm van), dus absoluut niet het hoofd in de lucht en weggedrukte rug .
Deze zaken komen voor bij spanning, stress en pijn, en veelal nièt bij een ontspannen buitenrit. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:26

@ nouks
runningkawa schreef:
Maar asl ik jou profiel ff spiek houden je zusje en je moeder hem verder in vorm.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:27

Maar als je elke keer met tegenzin lest, zou je dan niet gewoon op zoek gaan naar een andere instructeur? Lijkt mij dat dat ook wel belangrijk is, daarnaast lijkten mij de redenen waarom je geen zin hebt in les weg te vallen als het om het welzijn van je pony gaat Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb ook wel eens geen zin om naar stal te gaan als de hoefsmid komt, dat wil toch niet zeggen dat ik het dan ook maar niet doe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:28

@jovi
Maar als je dat niet goed leert in je les?
Kijk eens hoe sommige een buitenrit maken..
krijg rug en tandpijn tegelijk bij het zien ervan Haha!

daarom vind jijw aarschijnlijk les ook belangrijk, net als ik Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:29

Nouks schreef:
Tuurlijk moet je die behoefte hebben! Maar wie zegt dat een paard van een ruiter ZONDER les per definitie niet lekker loopt, lichamelijk en psychisch minder lekker in z'n vel zit en per definitie niet over de rug loopt of per definitie met z'n kop in de lucht loopt, of per definitie niet is rechtgericht?

Ik durf van mijn paard te zeggen dat daar dressuurmatig NIETS mis mee is. Tis en blijft een karaktertje, heeft een mooie trucendoos én heeft tot zijn negende niet veel zinnigs uitgevoerd, maar desondanks kun je daar prima dressuur mee rijden, als je dat zou willen.

Ik heb daar geen zin in, dus doe ik het niet. Geen motivatie van mijn kant is een paard dat krom ligt van het lachen omdat 'ie er toch wel onderuit komt in mijn geval. Maar desondanks loopt mijn paard in het bos lekker ontspannen en heb ik er fatsoenlijk gas en rem op zitten, kan ik goed schakelen, doe ik in het bos soms nog wel wat sprongetjes of dressuurmatige oefeningetjes (dat laatste vooral als 'ie loopt te klieren) en loopt meneer prima op eigen benen.

In dat geval is er voor mij geen aanleiding om die relatief kleine aantal keren dat ik op een paard zit te gaan verprutsen met dressuurles waar we allebei geen zin in hebben.

Zie quote RK Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:30

JoviBan schreef:
Zelf vind ik les wel belangrijk, of je nu wedstrijden rijdt of niet. Alleen al om je eigen zit en hulpen te onderhouden, en daarmee je paard op een goede manier kunt rijden.

Maar dat een paard tijdens recreatieve buitenritten met de kop omhoog en de rug weggedrukt loopt, is natuurlijk onzin. Mijn eigen paard bijv. is super ontspannen tijdens het buitenrijden (ze geniet er enorm van), dus absoluut niet het hoofd in de lucht en weggedrukte rug .
Deze zaken komen voor bij spanning, stress en pijn, en veelal nièt bij een ontspannen buitenrit. Knipoog

Hihi dat is exact het tegenovergestelde van mijn pony, die is zo blij dat ze buiten is dat ze echt met de kop er op en rug weg enz gaat lopen, beest kan niet zo goed normaal doen (heb haar zeker onder controle hoor, maar ze wil niet normaal doen lijkt wel Tong uitsteken ). Maar dat ben ik er nu in aan het krijgen door heel consequent te zijn. Nou moet ik zeggen dat een instructeur me daar deels mee kan helpen, deels niet omdat ze het in de bak niet doet en daar de controle er goed op zit, deels wel omdat je wel om advies kan vragen en omdat je instructeur je ook daadwerkelijk zíét rijden kan hij dan advies geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:34

@Brittkitt: In dat opzicht heb je imo niet zoveel aan les. Ik heb het zelf ervaren met mijn paard, die in het begin toen ik haar had behoorlijk druk en hyperig was als we buiten reden. Met rijtechnieken verander je daar helemaal niets aan. Daar kun je alleen mee omgaan wanneer je het bij jezelf zoekt, dus je focus, je energie, je gedachten en al je onbewuste lichamelijke reacties daarop. Dan moet je leren om letterlijk en figuurlijk los te laten, zodat je paard met je mee kan.

Les vind ik in andere opzichten belangrijk.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:40

Ik heb al kilometers met een klant meegelopen (te voet) om het omdraai-probleem van haar paard aan te pakken hoor! Als dat in de bak niet gebeurt, kun je het daar niet oplossen. Maar heb die klant wel eerst een les in de bak gegeven: nagefelijkheid, body controll, invloed van haar zit en teugelhulpen etc. En toen we dus het bos in gingen en we na een paar keer door eht probleem heen waren, vroeg ze: "is het zo makkelijk?!" Ja, dat wel, als je weet waar je mee bezig bent Haha!

Dj69

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:36

Niet mee eens.Lessen hoort erbij.Ook als je alleen maar buiten rijd.Juist ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:52

runningkawa schreef:
@ [***]
runningkawa schreef:

Die had ik even gemist, RK.

Maar dan nog, voor mij weinig noodzaak tot les? Wie zegt dat ik niet ontzettend debiel op m'n paard zit en hem ontzettend in de weg zit en de hele weg in de mond zit te trekken? Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:56

voor het behoud van je paard is lessen ten zeerste aanbevolen Lachen Lachen

van scheef op de voorhand hobbelen is geen enkel paard goed geworden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:05

Ik ga er dan maar even van uit dat je dan nog net zoveel zelf kennis hebt dat je dat niet doet Lachen
Verder als je maar heel af en toe rijd zal je paard daar zelfs wel tegen kunnen Lachen
Is toch anders wanneer je als ruiter steeds elke dag hetzelfde fout zit te doen Lachen