Maar het is wel belangrijk, voor het behoud van je paard. Uiteindelijk scheelt het je alleen maar een hoop geld denk ik dan
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Nouks schreef:Neuh, dat zeg ik niet... Maar wat moet je dan, dressuurles nemen terwijl je daar geen behoefte aan hebt, of met instructeur het bos in? Dat laatste heb ik nog niet voorbij zien komen in ieder geval in al die jaren dat ik nu paardrijd.
runningkawa schreef:dus de bosrijder mag zijn paard kapot rijden nouks?
Lekker met de kop omhoog, weg gedrukte rug het bos in...
En uiteraard is er dan ook geen rechtrichten bij
Miss_Montana schreef:Je moet niet de behoefte hebben dressuurmatig te willen rijden. Maar je moet wél de behoefte hebben je paard zo lang mogelijk bij je te willen houden in een lichamelijk goede staat. Daarnaast moet een paard lekker in z'n vel zitten. En een paard dat nooit eens goed gereden wordt zal lichamelijk en psychisch veel minder lekker in z'n vel zitten dan een paard met soepele rug en spieren.

.
runningkawa schreef:Maar asl ik jou profiel ff spiek houden je zusje en je moeder hem verder in vorm.
Dan is er voor jou idd weinig noodzaak tot les.
Maar veel paarden hebben maar 1 ruiter

Nouks schreef:Tuurlijk moet je die behoefte hebben! Maar wie zegt dat een paard van een ruiter ZONDER les per definitie niet lekker loopt, lichamelijk en psychisch minder lekker in z'n vel zit en per definitie niet over de rug loopt of per definitie met z'n kop in de lucht loopt, of per definitie niet is rechtgericht?
Ik durf van mijn paard te zeggen dat daar dressuurmatig NIETS mis mee is. Tis en blijft een karaktertje, heeft een mooie trucendoos én heeft tot zijn negende niet veel zinnigs uitgevoerd, maar desondanks kun je daar prima dressuur mee rijden, als je dat zou willen.
Ik heb daar geen zin in, dus doe ik het niet. Geen motivatie van mijn kant is een paard dat krom ligt van het lachen omdat 'ie er toch wel onderuit komt in mijn geval. Maar desondanks loopt mijn paard in het bos lekker ontspannen en heb ik er fatsoenlijk gas en rem op zitten, kan ik goed schakelen, doe ik in het bos soms nog wel wat sprongetjes of dressuurmatige oefeningetjes (dat laatste vooral als 'ie loopt te klieren) en loopt meneer prima op eigen benen.
In dat geval is er voor mij geen aanleiding om die relatief kleine aantal keren dat ik op een paard zit te gaan verprutsen met dressuurles waar we allebei geen zin in hebben.
JoviBan schreef:Zelf vind ik les wel belangrijk, of je nu wedstrijden rijdt of niet. Alleen al om je eigen zit en hulpen te onderhouden, en daarmee je paard op een goede manier kunt rijden.
Maar dat een paard tijdens recreatieve buitenritten met de kop omhoog en de rug weggedrukt loopt, is natuurlijk onzin. Mijn eigen paard bijv. is super ontspannen tijdens het buitenrijden (ze geniet er enorm van), dus absoluut niet het hoofd in de lucht en weggedrukte rug.
Deze zaken komen voor bij spanning, stress en pijn, en veelal nièt bij een ontspannen buitenrit.
). Maar dat ben ik er nu in aan het krijgen door heel consequent te zijn. Nou moet ik zeggen dat een instructeur me daar deels mee kan helpen, deels niet omdat ze het in de bak niet doet en daar de controle er goed op zit, deels wel omdat je wel om advies kan vragen en omdat je instructeur je ook daadwerkelijk zíét rijden kan hij dan advies geven. 
runningkawa schreef:@ [***]runningkawa schreef:Maar asl ik jou profiel ff spiek houden je zusje en je moeder hem verder in vorm.
Dan is er voor jou idd weinig noodzaak tot les.
Maar veel paarden hebben maar 1 ruiter