Sylvia schreef:Mijn ervaring met de Spaanse Pas is juist dat het commendo zoveel fijner is dan bij steigeren... De hengst die ik noemde deed het als je je hand in de lucht stak (heel fijn...), de Shet 2 armen. Bij de Spaanse Pas sta je doorgaans langs je paard en tik je de benen aan, of je zegt PAS (om maar even iets te noemen). Een commando HOOG wat eerder aangehaald is, is zo'n commando wat het steigeren imo linke soep maakt. HO zal door veel mensen gebruikt worden en lijkt veel op HOOG.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind VD geweldig en ik doe het ook graag - dwz: ik heb een verzorgpaard gehad die ik de basic kunstjes van voetje optillen, meelopen, achterwaarts etc heb aangeleerd en als ik ermee door had kunnen gaan had ik dat ook wel gedaan. Ik vind alleen dat de 'kracht' van VD onderschat wordt. Een kunstje als steigeren kan gewoon heel gevaarlijk zijn, door het handcommando en/of door het stemcommando... Omdat het veel te vaak commando's zijn die teveel in het normale gedrag van de mens zijn (hand opsteken) of lijken op compleet andere commando's (HOOG)...
Dat maakt VD op zich niet gevaarlijk. Wel hoe het wordt aangeleerd en uitgevoerd. En daar wringt hem nu de schoen.