Steigeren waarom reageren mensen zo fel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: Steigeren waarom reageren mensen zo fel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:29

_STS_Angels_ schreef:
@ Pensionnetje alles nou ook weer niet maar je hebt wel gelijk gecontroleerd aanleren is veiliger, dan verzet.

Indien goed aangeleerd heb je wel degelijk ALLES te vertellen. Helaas wordt het meestal maar halfbakken gedaan. Kijk mn pony kan een kunstje! En oeps hij doet het ook als ik er niet om vraag......

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 22:31

Pensionnetje schreef:
_STS_Angels_ schreef:
@ Pensionnetje alles nou ook weer niet maar je hebt wel gelijk gecontroleerd aanleren is veiliger, dan verzet.

Indien goed aangeleerd heb je wel degelijk ALLES te vertellen. Helaas wordt het meestal maar halfbakken gedaan. Kijk mn pony kan een kunstje! En oeps hij doet het ook als ik er niet om vraag......

Je hebt gelijk maar het blijft een dier net als bij een mens zou je er niet alles over te vertelen hebben.
het heeft een kerakter en die kan ook in 1x omslaan het gebeurt zelden maar het kan wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:31

Pensionnetje schreef:
_STS_Angels_ schreef:

Kijk, en daar gaat het om. En aangezien wij van achter onze computer niet zien of jij wel je huiswerk goed hebt gedaan, krijg je van ons standaard tegengas. En ik geloof niet dat dat zo vreemd is, als je al die eerdere topics goed hebt doorgelezen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:31

suleilitha schreef:
Jij zegt niet gecontroleerd, maar gezien het feit hoe het paard zich gedraagt vind ik het er behoorlijk gecontroleerd uitzien, en bovendien levensgevaarlijik.

Ok voor alle duidelijkheid

Onder gecontroleerd versta ik gecontroleerd vanuit de mens en niet vanuit het paard zelf. Dat is gehoorzaamheid en een goed getraind paard. Het paard uit het filmpje doet het ook gecontroleerd maar dan vanuit hem zelf. Absoluut onwenselijk gedrag, maar slim gespeeld van het paard......De mens had hier helemaal geen controle!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:32

_STS_Angels_ schreef:
Je hebt gelijk maar het blijft een dier net als bij een mens zou je er niet alles over te vertelen hebben.
het heeft een kerakter en die kan ook in 1x omslaan het gebeurt zelden maar het kan wel.

En het gebeurt vaker dan je denkt. Ook in dat geval weer wil ik verwijzen naar alle schreeuwen op hulptopics hoe je eenmaal aangeleerd steigeren weer af kunt leren.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 22:34

Dat is zo als ik ook al zei niet weten wat de risico's zijn.
Maar als er duidelijk boven aan in het topic vermeld word.
Dat het goed is aangeleerd en dat je de risico's er heel goed van weet. vind ik niet dat er zomige zo afgekraakt mag worden.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 22:36

Als ik het goed begrijp is het alleen om de gevaar waarom mensen fel zijn?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:36

Cassidy schreef:
Pensionnetje schreef:

Kijk, en daar gaat het om. En aangezien wij van achter onze computer niet zien of jij wel je huiswerk goed hebt gedaan, krijg je van ons standaard tegengas. En ik geloof niet dat dat zo vreemd is, als je al die eerdere topics goed hebt doorgelezen.

Misschien is het dan verstandiger om mensen die vragen hebben over het aanleren van steigeren op commando niet klakkeloos aan te vallen met de woorden: Nooit doen , levensgevaarlijk! Je bent stom bezig. Maar hen uitleggen hoe, wat, waar en wanneer. Iedereen moet leren. We gaan toch ook niet zeggen tegen mensen die willen leren paardrijden: Begin er niet aan je kunt je nek wel breken? Nee, dan hebben we ineens half bokt met supermega adviezen....

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 22:37

Daar ben ik het heel erg mee eens pensionnetje!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:45

Pensionnetje schreef:
Misschien is het dan verstandiger om mensen die vragen hebben over het aanleren van steigeren op commando niet klakkeloos aan te vallen met de woorden: Nooit doen , levensgevaarlijk! Je bent stom bezig. Maar hen uitleggen hoe, wat, waar en wanneer. Iedereen moet leren. We gaan toch ook niet zeggen tegen mensen die willen leren paardrijden: Begin er niet aan je kunt je nek wel breken? Nee, dan hebben we ineens half bokt met supermega adviezen....

Zo populair als het internet is, en hoeveel informatie je er ook mag vinden: als ik wil leren paardrijden ga ik naar een manege toe en zoek ik geen advies via bokt. En hetzelfde geldt voor VD. En de instructie daarbij kan heel goed de voors- en tegens van steigeren, het hoe, wat, waar en wanneer uitleggen. Is bokt helemaal niet voor nodig.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 22:47

Cassidy daar heb je gelijk in!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 22:48

Ik heb wat ik nodig heb dit topic mag eventuweel op slot

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:53

Cassidy schreef:
Pensionnetje schreef:

Zo populair als het internet is, en hoeveel informatie je er ook mag vinden: als ik wil leren paardrijden ga ik naar een manege toe en zoek ik geen advies via bokt. En hetzelfde geldt voor VD. En de instructie daarbij kan heel goed de voors- en tegens van steigeren, het hoe, wat, waar en wanneer uitleggen. Is bokt helemaal niet voor nodig.

Zo zit de praktijk niet meer in elkaar. Internet en zeker Bokt valt in paardenland niet meer te omzeilen.
Kijk naar jezelf hoe fanatiek je bent en met jou vele anderen. Niet meer dan logisch dat mensen hier vragen stellen, daar is Bokt o.a toch voor? Beter hier vragen, dan zomaar wat aan klooien.
Natuurlijk is prof geschoolde instructie verreweg wenselijker boven vaak chaotische Bokt adviezen.
Helaas bezit niet iedereen een dikke portemonaie om dure prive lessen in vrijheidsdressuur te volgen. Nog afgezien of er uberhaubt iemand bij je in de buurt zit.

Nee beter op Bokt gevraagd dan, dan ontwetend wat afgezaagd.....

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:59

Waarom valt bokt dan niet over de spaanse pas? Of iets anders? Zo'n beetje alles wat je paard leert tijdens VD kan levens gevaarlijk zijn, behalve de dingen die gewoon in de opvoeding thuis kunnen horen. ( achterwaarts, blijf, volg, opzij)
Spaanse pas, kunnen ze je ook lelijk bij voor je kop slaan, liggen, zal je maar gebreuren als je er op zit. Als je niet goed genoeg weet waar je mee bezig bent, krijg je een schooierend paard, zo niet happend. VD kan men beter afschaffen Nagelbijten / Gniffelen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:02

Honden leer je toch ook niet op comando bijten??
(uitgezonderd politiehonden).

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:03

Mystica schreef:
Waarom valt bokt dan niet over de spaanse pas? Of iets anders? Zo'n beetje alles wat je paard leert tijdens VD kan levens gevaarlijk zijn, behalve de dingen die gewoon in de opvoeding thuis kunnen horen. ( achterwaarts, blijf, volg, opzij)
Spaanse pas, kunnen ze je ook lelijk bij voor je kop slaan, liggen, zal je maar gebreuren als je er op zit. Als je niet goed genoeg weet waar je mee bezig bent, krijg je een schooierend paard, zo niet happend. VD kan men beter afschaffen Nagelbijten / Gniffelen

Hahahaha, tja dat heeft mn hoefsmid laatst nog mogen ondervinden. Zou en moets met een jonge hengst van mij eens de spaanse pas aan de hand doen. Tuurlijk mag ie dat, maar wel eerst ff mijn aanwijzingen opvolgen hè? Niet dus eigenwijze hoefsmid, en gaat recht voor de hengst staan Clown
Je raad het! Levensgevaarlijk die spaanse pas zo recht in je kruis. Idd afschaffen! Levensgevaarlijk!!

En trouwens een simpel achterwaarts gaan kan ook levensgevaarlijk zijn. Je zal er maar achter staan Cool
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 05-06-08 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:04

Pensionnetje schreef:
Mystica schreef:

Hahahaha, tja dat heeft mn hoefsmid laatst nog mogen ondervinden. Zou en moets met een jonge hengst van mij eens de spaanse pas aan de hand doen. Tuurlijk mag ie dat, maar wel eerst ff mijn aanwijzingen opvolgen hè? Niet dus eigenwijze hoefsmid, en gaat recht voor de hengst staan Clown
Je raad het! Levensgevaarlijk die spaanse pas zo recht in je kruis. Idd afschaffen! Levensgevaarlijk!!

Dat doet mijn merrie dus ook *LOL*

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:05

En dat vinden jullie grappig? Ik kan daar niet om lachen hoor. Er zal maar eens een ander voor je paard moeten zorgen of het paard wordt verkocht...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:06

Dan is voorwaarts en opzij ook gevaarlijk, je staat er maar voor of naast Haha!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 23:07

Dit begint redelijk oftopic te gaan zo als ik al zei heb ik wat ik nodig had. Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:09

@ Narya: Ja, dat vind ik grappig. Het gebeurde mijzelf in het begin. Risico van het vak, moet ik maar beter opletten. Bovendien vind mijn paard er geen klap aan om aan vd te doen, en moet ik de nodig pogingen doen om er uberhaupt iets uit te krijgen, daarnaast ben ik niet zo achterlijk om de commando's als "pas" "voet" "been"of "up" te gebruiken en moet je dus wel hele rare dingen tegen haar zeggen, moet ze 1 in keer haar been naar voren gooien.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:10

Met goed geschoolde paarden werk je ook met goed geschoold personeel.
Indien deze paarden verkocht worden, worden ze altijd verkocht aan mensen die bewust voor deze tak van sport kiezen. Bij de koop krijgen ze een volledig instructie pakket mee. Ik train niet jarenlang paarden om ze vervolgens bij een onwetend iemand naar de verdommenis te laten helpen. Niet eerlijk naar het paard toe. Ofschoon je versteld zult staan de bedragen die hotemetoten willen geven voor een hogeschoolpaard alleen om de vriendinnen de ogen uit te kunnen steken. Helaas daar werk ik niet aan mee. Daar zijn de paarden me te dierbaar voor en neem ik mn job iets te serieus voor.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:12

Dapy schreef:
Dan is voorwaarts en opzij ook gevaarlijk, je staat er maar voor of naast Haha!

En god bewaar me als je er op gaat zitten...... Bloos

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:12

Mijn ervaring met de Spaanse Pas is juist dat het commendo zoveel fijner is dan bij steigeren... De hengst die ik noemde deed het als je je hand in de lucht stak (heel fijn...), de Shet 2 armen. Bij de Spaanse Pas sta je doorgaans langs je paard en tik je de benen aan, of je zegt PAS (om maar even iets te noemen). Een commando HOOG wat eerder aangehaald is, is zo'n commando wat het steigeren imo linke soep maakt. HO zal door veel mensen gebruikt worden en lijkt veel op HOOG.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind VD geweldig en ik doe het ook graag - dwz: ik heb een verzorgpaard gehad die ik de basic kunstjes van voetje optillen, meelopen, achterwaarts etc heb aangeleerd en als ik ermee door had kunnen gaan had ik dat ook wel gedaan. Ik vind alleen dat de 'kracht' van VD onderschat wordt. Een kunstje als steigeren kan gewoon heel gevaarlijk zijn, door het handcommando en/of door het stemcommando... Omdat het veel te vaak commando's zijn die teveel in het normale gedrag van de mens zijn (hand opsteken) of lijken op compleet andere commando's (HOOG)...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:15

Sylvia schreef:
Mijn ervaring met de Spaanse Pas is juist dat het commendo zoveel fijner is dan bij steigeren... De hengst die ik noemde deed het als je je hand in de lucht stak (heel fijn...), de Shet 2 armen. Bij de Spaanse Pas sta je doorgaans langs je paard en tik je de benen aan, of je zegt PAS (om maar even iets te noemen). Een commando HOOG wat eerder aangehaald is, is zo'n commando wat het steigeren imo linke soep maakt. HO zal door veel mensen gebruikt worden en lijkt veel op HOOG.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind VD geweldig en ik doe het ook graag - dwz: ik heb een verzorgpaard gehad die ik de basic kunstjes van voetje optillen, meelopen, achterwaarts etc heb aangeleerd en als ik ermee door had kunnen gaan had ik dat ook wel gedaan. Ik vind alleen dat de 'kracht' van VD onderschat wordt. Een kunstje als steigeren kan gewoon heel gevaarlijk zijn, door het handcommando en/of door het stemcommando... Omdat het veel te vaak commando's zijn die teveel in het normale gedrag van de mens zijn (hand opsteken) of lijken op compleet andere commando's (HOOG)...

Dat maakt VD op zich niet gevaarlijk. Wel hoe het wordt aangeleerd en uitgevoerd. En daar wringt hem nu de schoen.