hoe vaak rijden/ longeren jullie je 3jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dana01

Re: hoe vaak rijden/ longeren jullie je 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:37

zal de leeftijd zijn Rolleyes

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:43

Ja zou kunnen..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:51

Dana ik ben het met je eens.

De mijne gaat pas vanaf zijn vierde ohz. Volgend jaar zomer (lente wordt hij 3) wil ik hem het longeren laten leren kennen.
Ik heb vorig jaar een 3 jarige pony (in)gereden die heb ik 10 maanden verzorgd. In het begin 2keer pw maar later werd dat zo'n 4 keer per week. Hij was bijna vier jaar oten ie verkocht werd.

Ging ook heel goed hoor. Laatst deed ik 2 dagen rijden, 1 dag rust(=wei en aai over zijn bol), 2x rijden, 1dag rust etc. Rijden soms vervangen door longeren of wandelen ofzo.
En dat afwisselend met buitenritjes en in de bak. Tijd van me leven gehad met dat beest en ontzettend veel geleerd! Lachen

Ik vind dat je zo'n jong dier lekker moet laten groeien, rijden is leuk voor erbij en kan goed zijn zolang je maar niet teveel vraagt van zo'n dier. Als je bij de grens komt merk je dat vanzelf, want jij ken je paard het beste neem ik aan.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:58

precies wat ik bedoelde Suus....
ik ging in het begin een keer in de fout, drie dagen achter elkaar aan het werk, daar was madam het niet mee eens, dat uit zich niet in protest, maar je zag het aan haar hele houding.. voor mij een reden om een weekje lekker te prutsen.. ik heb geen haast, paardje moet nog vele jaren mee, ik heb 3 jaar gewacht , daar kan nog 1 of 2 jaar rustig aan best bij Ja

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:06

Goed zo dat vind ie vast niet erg Lachen

De mijne ben ik van plan de komende paar jaren niet weg te doen, dus rijplezier straks dalijk (geduld loont zeggen ze hihii)

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:03

Met mijn drie-jarige rijd ik nu 1x per week zo'n 30 minuten buiten (ik vind onze bak nl te zwaar voor zo'n jong paard).
We stappen voornamelijk en draven een klein stukje.

Over een kleine twee weken gaat hij voor de hele zomer het land op en ik denk dat ik hem volgend voorjaar, wanneer hij vier jaar is echt op ga pakken.
Hij mag van mij nu nog even lekker een jong paard zijn Knipoog

Aileen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:36

Ik heb een 3 jarige arabische hengst die tot okt 2007 in de opfok heeft gelopen en nu dus zo goed als groen is.

Inmiddels loopt hij 3x per aan de longeerlijn met hoofdstelletje en zadel of pessoa teugel.

De rest van de dagen staat hij in de paddock en gaan we veel wandelen aan de hand.
Eind deze maand gaan we er 2 dgn bij doen.

Inrijden willen we pas volgend jaar april doen omdat hij nog vrij iel is en nu eerst getraind moet worden voor de hengstenkeuring volgend jaar:)

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:38

Ik rij/longeer mijn pony ongeveer 3x in de week en dan ongeveer 20 minuutjes. Heel af en toe 4, maar dan gewoon 10/15 minuutjes een beetje rustig longeren.
Ik doe het allemaal heel rustig aan, hij heeft er ook geen moeite mee en ik merk aan hem dat hij het wel aan kan.

Een vraag aan jullie; Wat doen jullie met je paard/pony wanneer zijn kiezen doorkomen of als hij gaat wisselen?

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:42

Mijn paard staat nu bij iemand om beleerd te worden. Ik weet niet hoe vaak ze daar gereden/gelongeerd.
Als ze terug komt ga ik max 3 keer in de week rijden. Half uurtje les, buitenritje en de afwisselend longeren of in de bak rijden. Voor de rest staat ze 24/7 in het weiland. In september zet ik haar een maand op rust.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:43

@claudia, ik rijd bitloos in, dus dat zal hier geen enkel probleem zijn

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:20

@ Claudia, als ze gaat wisselen hou ik daar rekening mee met rijden Lachen Desnoods stap ik tijdelijk over op bitloos, als ze daar geschikt voor is Lachen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:21

ik merk geen verschil in het rijden met of zonder bit Yinka, bij niet 1 van de paarden hier, hahaha tjsha, het hoofdstel was er, dus alle paarden getest.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:25

Ik rij zowel met bit als bitloos Lachen Maar op mijn fjord hoef ik het niet te proberen. Als die haar zinnen ergens op zet, dan ik het wel vergeten. Maar de arabier van mijn zus wordt bitloos ingereden, maar die is gevoeliger, dus reageert daar beter op.

Mijn 3 jarige is behoorlijk sterk en drammerig. Dus of ik daarmee bitloos aan durf weet ik nog niet.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:30

ik wist het eerst ook niet hoor, tsjah, ik rijd niet elke dag een paard in, en al helemaal niet bitloos, ik had alleen geen keus, ze heeft een hangend rooster dus een bit was geen optie.... ik ben blij dat ze dit goed oppakt Ja

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:32

Als je paard er geschikt voor is, zou ik zel zeker afentoe bitloos rijden. Goed voor de afwisseling en je leert om via een andere manier te communiceren met een paard Lachen

Maar helaas is niet elk paard er geschikt voor, in mijn ogen. Dus ik wacht af hoe mijn 3 jarige dat gaat doen Lachen

In jouw geval kan het niet anders en dan is het heel prettig dat ze het goed oppakt!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:47

ik ben er ook wel blij mee hoor Ja
en ach, als het niet had gewerkt, had ik langer moeten wachten, ook geen ramp.... ik hoop voor jou dat jouw paardje het goed gaat oppakken Ja

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 00:03

De 3 jarige hengst loopt om de dag onder het zadel. Af en toe, als we merken dat het hem iets te veel word, word dit gevarieërt met longeren.
We hebben niet echt een bepaalde tijd dat we hem oppakken. Meestal mag die lopen totdat die het werk fijn oppakt. En neem dan aan dat dit simpele dingen als, stelling, buiging, loslaten in de kaak etc zijn. Geen zware oefeningen dus!

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 00:07

Kheb ook een driejarige haflingerruin dus ik hou dit even in de gaten

Ik zelf rij heb max 5dagen na elkaar een halfuur want op de 5de dag is hij al na 10min draven doodmoe en nat van het zweet

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 00:11

Sfietje schreef:

Ik zelf rij heb max 5dagen na elkaar een halfuur want op de 5de dag is hij al na 10min draven doodmoe en nat van het zweet

Is het dan geen idee, om hem de 5e dag te longeren?
En rij je alle dagen achter elkaar en 2 dagen na elkaar rust of?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:07

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:29

Ik heb mijn driejarige ook bitloos zadelmak gemaakt.
Ik heb er nu in totaal 5x op gezeten en het ging perfect dus nu gaat hij binnenkort het land op.
Ik vind hem namelijk zowel fysiek als geestelijk nog te jong om doorterijden.
Wat ik nu vaak doe om hem alsnog een beetje beweging te geven is hem meenemen aan een touwtje wanneer ik met mijn hengst naarbuiten ga.
We stappen dan hele stukken met een drafje tussendoor en dat vinden ze allebei hartstikke leuk.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:54

Danyla schreef:
Sfietje schreef:

Is het dan geen idee, om hem de 5e dag te longeren?
En rij je alle dagen achter elkaar en 2 dagen na elkaar rust of?

Ik rij 5dagen na elkaar zonder rust.
Heb dat vooral gedaan omdat ik hem nog maar pas heb en wilde weten hoe zijn conditie was enzo.
Maar ik zal het vanaf nu wat anders aanpakken nu hij ook Smiddags op de wei staat.

Ik denk eraan om 3dagen na elkaar te werken dan een dagje rust.
Dan nog een dagje longeren en de dag erna rijden en dan weer een dagje rust.
Zo rijd hij ook 5dagen maar gespreid.

Want voor 3jaar is hij al enorm voorrui op zijn leeftijd vindik.
Het is geen speelvogel meer en als je rijd houd hij zijn hoofd bij het werk en is hij enorm geconcentreerd.

En ik weet 5dagen is veel om te rijden maar ik rij veel overgangen en stap enorm veel.
De galop laat ik nog even achterwege tot hij goed reageert op mijn been.

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:23

3-jarige die ik nu aan het inrijden ben, nu ong. maand ohz rijd ik 3-4 x per week. En dat vind ik ook genoeg, hij doet het super braaf. Meestal rijd ik een halfuur, als ik hem in de manegeles rijd duurt dit een uur (het wordt een manegepony) en dat houdt hij makkelijk vol, maar de dag daarna heeft hij dan iig wel vrij.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:33

Ik begin het liefst met een paard als ie ongeveer 3.5 jaar oud is. Misschien al wel iets longeren voor die tijd maar niet heel veel. Dat zal dan meer zijn om hem mak te laten worden dan voor de spieren oid.
Ik vind 3 jaar persoonlijk nog erg jong en dan met name bij grote en lange paarden. En als ik lees dat sommige mensen hier een 3 jarige 5 á 6 keer rijden krijg ik daar best een beetje rillingen van. Verdrietig
Een paard moet wel tijd krijgen om paard te worden. Zelfs mijn 4-jarige loopt nog maar max. 4 keer in de week. Hij loopt al wel een beetje wedstrijden, maar ik probeer ook met mate. Ik rij eigenlijk nooit langer dan 25 á 30 minuten, maar wel fanatiek. Liever dat dan een uur lopen niksen. Zo doe ik het al jaren en dat bevalt me prima. Ja

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:53

Mijn 3 jarige loopt 3 hooguit een keertje 4 keer in de week, en die 4e keer is dan puur omdat we lekker een buitenritje gaan maken..

OVerigens vind ik de mening van malloesje wat betreft 3 jarige paarden weer een beetje raar, want als ze 3,5 zijn maakt het nog weinig uit aangezien ze ook dan echt nog niet uitgegroeit zijn. Ben inderdaad wel ook van mening dat ik kriebels krijg bij 6 keer in de week..