Hoi,
Toen ik je verhaal las, was het net of las ik mijn eigen verhaal van pakweg 20 jaar geleden alleen was ik toen 23 ipv 33.
Mijn advies is dat je je niet moet blindstaren op de leeftijd van een paard of wat het kan.
Vaak wordt er gezegd dat een wat ouder paard makkelijker is, maar dat ben ik niet helemaal met ze eens, want een ouder paard heeft ook al helemaal een eigen karakter, eigen ideeen etc., een jong net beleerd paard is nog heel ontvankelijk en vormbaar, ze hebben nog weinig meegemaakt en daardoor vaak ook geen nare dingen bijv. met rijden, in het verkeer of op een wedstrijd.
Daarnaast is de reden van verkoop van een jong paard vaak veel duidelijker en eerlijker, omdat fokkers nu eenmaal niet alles zelf kunnen houden en mede van de verkoop van een paard leven.
Kijk heel rustig om je heen en laat dan in de eerste plaats je gevoel te laten spreken als je een advertentie leest, ga kijken, rijden, er wat mee ompielen etc.
Koop nooit na 1 keer kijken of rijden, maar ga er ook eens geheel onverwachts naartoe en kijk hoe het paard dan is, nergens om hoor maar vaak wordt een paard snel nog even van te voren gereden of gelongeerd en dan heb je gewoon geen eerlijk beeld.
Vraag naar foto's en filmbeelden als het om een al wat ouder paard gaat, ga niet klakkeloos uit van de goedheid van mensen, want lang niet iedereen is even eerlijk als het om verkoop gaat.
Vraag of je het paard een paar weken op proef mag, kan dat niet ga er dan wat vaker naartoe om te rijden.
Let op manen en staart dat die niet afgeschuurd zijn, want een paard met staart- en maneneczeem is vreselijk, vooral voor het dier, maar ook voor de eigenaar, want je blijft bezig oplossingen te zoeken.
Zoek een paard wat je aanspreekt, waarbij je gelijk zoiets hebt van dit is 'm, een paard wat jou ook opzoekt en met jou contact maakt.
Vanwege je lengte en postuur zou ik niet voor een al te smal en klein paard kiezen, denk dat een paard van rond de 1.68 een mooie maat voor jou is.
Heel veel succes, wie weet zien we binnenkort mooie foto's van jou met je nieuwe aanwinst