Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

bia schreef:ik vind sporen maar niks mensen die bij elke pas een paard prikt ik vind een zweep ook niks je kunt pas echt goed rijden als je geen hulpmiddel nogdig hebt vindt ik en dat het paard dan goed naar je luistert als je echt een goede band met je paard het is dat niet nodig!!!!
lerak schreef:gewoon geen sporen!
Waar blijven de argumenten 
Martine__ schreef:lerak schreef:gewoon geen sporen!
Waar blijven de argumenten
Sporen, geen probleem. Als je je been rustig kan houden, hoef je ze alleen te gebruiken wanneer je ze nodig hebt, voor de rest hou je ze er af.
lerak schreef:okey daar ben ik het mee eens maar ik gebruik liever geen sporen
Ikzelf rijd met wielsporen (grof wiel) omdat ik western rijd. Bij mij is het om de hulpen te verfijnen zoals bij dingen als spinnen en zijwaarts gaan. Daarnaast is het met wielsporen de bedoeling dat je ermee rolt, niet prikt.
Dat zijn gewoon redelijk zachte wieltjes, ze zijn niet scherp. Maar dat is het enigste paard waar ik op rijd met sporen. Verder rijd ik het liefst gewoon met zweepje, gewoon om hem erbij te hebben, want ik gebruik mijn zweepje vrijwel nooit
Maar dat ligt maar weer net aan het soort paard waar je op rijd
kim_horsez schreef:sporen zijn zóó zielig.. heel veel mensen denken: wat is er zielig aan? nou het is superr slecht voor de gezondheud van de pony/paard. het bloed stroomt niet goed door en het lichaam van het paard beschadichd. Rijd je regelmatig met sporen dan zie je als de pony ongeveer 20 jaar oud is allemaal bultjes. Dus niet met sporen rijden!!