Rijden met sporen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opgeheven

Re: Rijden met sporen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:42

voor beiden (sporen, zweep) geldt dat je er mee moet kunnen rijden en weten waqt je doet maar vooral waarom!. In principe kun je dus met beiden rijden als je beenligging maar goed is wat sporen betreft en je jezelf en het paard niet in de weg zit met de zweep en hem zeker niet gebruikt om jouw miscommunicatie op te lossen. Wat betreft de wieltjes of de knopjes ben ik het met voorgaande bokkers eens. Wieltjes prima, mits ze goed " rijden".

bia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:41

ik vind sporen maar niks mensen die bij elke pas een paard prikt ik vind een zweep ook niks je kunt pas echt goed rijden als je geen hulpmiddel nogdig hebt vindt ik en dat het paard dan goed naar je luistert als je echt een goede band met je paard het is dat niet nodig!!!!

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:58

Als ik reed op m'n verzorgpaard reed ik zonder spoor dat is een paar lessen geweest en weleens vrijrijden.
maar ik merk dat hij dan uiteindelijk niet meer naar mijn been luistert, hij draaft wel netjes aan maar uiteindelijk luistert hij niet meer naar je been, en dan stap je eens tussendoor en dan moet je eigenlijk als het ware meer schoppen dan aandrijven om hem in draf te krijgen, en dan is zo spoortje wat fijner.
hij neemt je eigenlijk dan ook in de maling wat ik merk, eigenaar zij dus de vorige keer ook volgende keer maar ff spoortje om doen hij wordt lui aan je been.
misschien komt het ook omdat hij altijd met spoortjes is gereden, het moet nml ook vanaf het M en ja daar zit hij in met z'n eigenaar.
maar om zo te schoppen kan ook onrust brengen..
en met zweep ja liever niet hij denkt bij zweep altijd al van aaaahhhh..
eigenaar gebruikt hem dan ook alleen bij sommige dingen zoals wijken en al die andere dingen, niet te slaan maar bij hem geeft dat net iets meer druk.

en overgens is dus morgen de eerste keer met spoortjes en ik vind het eerlijk gezet eng. Clown
raar maar waar Huilen van het lachen
tips?? of heb je daar geen tips voor nodig en zeg je, je merkt het vanzelf wel. Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Like_peres op 03-06-08 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:00

bia schreef:
ik vind sporen maar niks mensen die bij elke pas een paard prikt ik vind een zweep ook niks je kunt pas echt goed rijden als je geen hulpmiddel nogdig hebt vindt ik en dat het paard dan goed naar je luistert als je echt een goede band met je paard het is dat niet nodig!!!!

Er zijn ook mensen die niet bij elk pas prikt, er zijn ook mensen die NIET prikken! maar verfijnen de hulp.
een paard wordt moe dan is zo spoortje beter om te verfijnen dan slaan met de zweep nee ja dat helpt.. op een gegeven moment kan een paard bang worden van een zweep, of het niet meer voelen als een hoop manege ponny's waar kinderen op rijden. Knipoog

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:05

Als ik met sporen rij is het echt als hulpverfijner, net even wat duidelijker kunnen zijn. Neem aan dat je niet bij elke stap je paard prikt, ten eerste wordt die dan stomp op je been en ik neem aan dat je met je kuit drijft en niet met je hak.
Voor wijken en schouderbinnenwaarts vind ik een spoortje erbij af en toe erg fijn.
Zweep wordt naar mijn idee ook erg vaak misbruikt, zweep is niet alleen om te laten zien wie de baas is. Ik heb altijd geleerd dat je met je zweep een kriebel/tikje kan geven om zijn achterhand er net iets meer onder te drijven, dus niet om hem neer te hoeken. Nu zeg ik niet dat het bij iedereen zo is, zeker niet. Maar er zijn wel mensen die ze zo gebruiken.
Dus ik gebruik alleen een spoortje wanneer ik wat moeilijkere oefeningen heb. Als je een stil been hebt kan j op elk paard met spoor zitten zonder dat je hem naar voren ''port''.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:16

Naar mijn mening zijn sporen alleen bedoeld voor zijgangen. Immers, het drijven van je paard wordt niet voor niets KUITEN genoemd en niet HIELEN. Alleen met zijwaars gaan oefen je druk uit met je hiel (waarbij een spoor dan prettig kan zijn). Kan best dat mensen hier commentaar op hebben, maar ik vind dit gewoon.

Overigens heb ik nog nooit met sporen gereden, vind het helemaal niets. Heb al genoeg mensen gezien die hun paard daarmee verpest hebben omdat de paarden zonder sporen niet meer reageerden (en dus zowat onberijdbaar waren zonder sporen) en ik wil dit koste wat kost voorkomen. Heb er geen ervaring mee en wil dat graag zo houden.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:03

ik rijd mijn paarden altijd met een korte grove wielspoor.
als je een stil been hebt, gaat dit prima..
hoef niet te proberen ze er iedere keer mee aan te tikken, want dan vliegen ze aan de kant.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:31

ik heb niks tegen spoortjes MITS je een goede beenligging hebt
en een professioneel iemand die het verantwoord vind
ik ben alleen met sporen gaan rijden omdat het nodig was op mijn paard
en toen mijn instructrice(ZZ) en instructeur(ZZ) het goed vonden.
Eerst had ik mijn tenen namelijk naar buiten en dan prik je je paard steeds.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:42

ik kan voor mijzelf wel bepalen of mijn been stil genoeg is... daar heb ik geen pro voor nodig.

kars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:57

gewoon geen sporen!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:02

lerak schreef:
gewoon geen sporen!

Clown Waar blijven de argumenten Bloos

Sporen, geen probleem. Als je je been rustig kan houden, hoef je ze alleen te gebruiken wanneer je ze nodig hebt, voor de rest hou je ze er af.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:12

ik rijd liever met sporen dan met zweep.
met een zweep in mn hand, erger ik me weleens aan mn teugelvoering.
als ik een paard voorwaarts moet drijven dan doe ik dat met mn kuit en niet met mn spoor, alleen (stelling) wendingen en zijgangen gebruik ik licht mn spoor (als het nodig is!!).
mensen die bij iedere pas 'prikken', vind ik een storend beeld geven. evenals overmatig zweepgebruik.
groetjes s

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:31

Ik rijd niet zo vaak met sporen, omdat ik niet echt een stille been hebt dan kan ik beter zweepje erbij hebben.
Het paard waar ik op rijd elke week reageert ook beter op een zweepje dan op sporen, van sporen wordt hij hyper.

kars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:48

Martine__ schreef:
lerak schreef:
gewoon geen sporen!

Clown Waar blijven de argumenten Bloos

Sporen, geen probleem. Als je je been rustig kan houden, hoef je ze alleen te gebruiken wanneer je ze nodig hebt, voor de rest hou je ze er af.

okey daar ben ik het mee eens maar ik gebruik liever geen sporen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:56

Tja, miv de M moet je met sporen rijden, dan heb je geen keus.
Thuis trainen we verschillend, soms met spoor, soms zonder. Sporen moet je gebruiken als het nodig is (attent maken bij geen reactie, verfijning e.d.), verder raakt een spoor het paard niet indien de beenligging van de ruiter correct is. M.i. niets mis mee. Zie liever correct spoorgebruik als van die pompende ruiters zonder spoor (die dus ook maar beter van de sporen af kunnen blijven) Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:15

lerak schreef:
okey daar ben ik het mee eens maar ik gebruik liever geen sporen

Vooralsnog geef je geen argumenten en dat is juist wél de bedoeling van een discussieforum als bokt. Dus jij gebruikt geen sporen, dan is het logische vervolg om te zeggen waarom niet.

Sporen moet je mee om kunnen gaan en je beenligging moet er goed voor zijn. Maar alsnog zie ik liever even aandrijven met een spoor dan iemand die 10x in dat paard z'n buik schopt zonder spoor Gaaaap Ikzelf rijd met wielsporen (grof wiel) omdat ik western rijd. Bij mij is het om de hulpen te verfijnen zoals bij dingen als spinnen en zijwaarts gaan. Daarnaast is het met wielsporen de bedoeling dat je ermee rolt, niet prikt.

Lisa_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:20

Eerlijk gezegt, ben ik totaal geen fan van sporen. Maar ik weet wel dat het er maar net aan ligt hoe je paard op je been reageerd, want als hij goed erop reageerd kan je gewoon met kleine knopjes rijden. Maar het paard waar ik les op krijg (Z2 Dressuur) is nogal sloom, en krijg je écht niet vooruit zonder sporen, ook met alle andere sporen niet behalve met wieltjes, krijg je hem redelijk vooruit Tong uitsteken Dat zijn gewoon redelijk zachte wieltjes, ze zijn niet scherp. Maar dat is het enigste paard waar ik op rijd met sporen. Verder rijd ik het liefst gewoon met zweepje, gewoon om hem erbij te hebben, want ik gebruik mijn zweepje vrijwel nooit Haha! Maar dat ligt maar weer net aan het soort paard waar je op rijd Knipoog

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:37

Ik rij niet meer dressuur, maar vroeger reed ik vaak wel met spoortje (klein knopje, niet meer)

Ik vond het in eerste instantie dierenmishandeling, maar op aanraden van instructrice éénmaal geprobeerd. Maar mijn paard heeft heel veel moeite met stelling en buiging aan te nemen. Toen ik met spoortje ging rijden begon hij zich steeds mooier te buigen om mijn been omdat ik inderdaad meer de overhand had met het spoortje!

ellentje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:12

ikzelf rij nooit met sporen omdat ik vind dat ik er helemaal niet klaar voor ben en omdat ik het paard zou pijndoen, want mijn voetn liggen redelijk slecht
soms zie je mensen rijden die geoon met de spoor er in zitten en dat is echt zielig
ik dnek dat je het van paard tot paard moet bezien of hij sporen 'nodig' heeft
maar volgens mij blijft zonder toch het beste
(als het mogelijk is bij dat paard)

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:14

mensen kunnen vinden wat ze van sporen willen vinden maar vanaf de M dressuur is het verplicht.

Ik zelf rij ook met sporen kleine met knopjes. Ik gebruik ze ook echt alleen voor het verduidelijke van mijn beenhulp vooral met zijgangen. Ik heb ook nog een zweep als hij bijvoorbeeld echt niet wil doorrijden

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:18

Sporen zijn m.i prima als de ruiter ermee om kan gaan.
Vroeger was het ook gebruikelijk om een zgn 'sporenproef' af te leggen. Tegenwoordig wordt het niet meer gedaan, erg jammer, maar goed. Adh van zo een proef werd beoordeeld of je vaardig genoeg was om met sporen te rijden.

Meestal weet je van jezelf wel of je je benen stil kan houden of niet.
Als je van jezelf weet dat je geen stille benen hebt, gebruik ze dan gewoon niet.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:05

Grove wielspoortjes blijken bij de mijne fijn te werken. ik kan inmiddels mijn benen stil genoeg houden en hoef de sporen ook niet vaak te gebruiken. Zweep gebruik ik vrijwel nooit meer, dus alleen af en toe een extra hulp met de sporen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:14

Meestal rij ik gewoon zonder sporen, gaat algemeen goed.. En vermits we door tijdsgebrek toch telkens gewoon teruggrijpen naar de basis, is een spoor ook écht niet nodig.

De momenten dat ik wat meer in de training meenam (contragalop, stap-galop, zijgangen,..) doe ik wel een spoor aan, liefst een lange zelfs. Met een korte spoor moet ik mijn hiel te fel optrekken om effectief een hulp door te geven met mijn spoor... Met een lange spoor moet ik maar een paar milimeter met mijn voet bewegen om een juiste hulp door te geven.

Als ik bij mezelf merk dat ik teveel begin in te werken met mijn spoor, vliegt ze trouwens direct uit... Is al een paar lessen het geval geweest.

kim_horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:01

sporen zijn zóó zielig.. heel veel mensen denken: wat is er zielig aan? nou het is superr slecht voor de gezondheud van de pony/paard. het bloed stroomt niet goed door en het lichaam van het paard beschadichd. Rijd je regelmatig met sporen dan zie je als de pony ongeveer 20 jaar oud is allemaal bultjes. Dus niet met sporen rijden!!

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:03

kim_horsez schreef:
sporen zijn zóó zielig.. heel veel mensen denken: wat is er zielig aan? nou het is superr slecht voor de gezondheud van de pony/paard. het bloed stroomt niet goed door en het lichaam van het paard beschadichd. Rijd je regelmatig met sporen dan zie je als de pony ongeveer 20 jaar oud is allemaal bultjes. Dus niet met sporen rijden!!

dat heb ik nog nooit gezien?