Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

KimH schreef:Ik verbaasde me er eerst altijd over dat ik meer buiten adem was dan het paard als ik een parcours uitkwam( ik werd niet paars of zo en had er alleen last van als ik moest springen), tot iemand tegen me zei dat ik niet vergeten adem moest halen. haha Ik had er nog nooit bij stilgestaan. Maar nu let ik er op en heb het bijna nooit meer.

mariska75 schreef:Bespreek dit met je instructeur en laat hem/haar er voor zorgen dat je meer ontspant tijdens het rijden zodat je beter gaat ademen. Veel ruiters spannen te veel en houden daarbij hun adem in.
Het is echt belangrijk dat je kan ontspannen tijdens het rijden, buiten het ademhalen om, maak je vaak ook onbewust op andere plekken spanning. Wat communicatie tussen ruiter en paard ook niet beter maakt.

!
Uiteindelijk gewoon buiten adem
_Patriciaa schreef:Probeer is ontspanningsoefeningen aan de longe te doen, gewoon goed ademen en probeer contact te maken en te houden met je paard!
Gewoon lekker op je kont zitten, en als je voor je gevoel rustig bent, ga dan is om je heen kijken en je heel erg op iets anders concentreren (bijv. de letters langs de bak) en probeer dan te blijven ademen.. als dit niet lukt weer terug naar die rust die je eerst had.. en dit zo steeds opnieuw doen als het fout gaat.
Probeer het daarna in draf en in galop..
Doordat je aan de longe zit hoef je je namelijk niet op je paard te contentreren, of die wel goed loopt en wel goed zn best doet, maar kan je je echt richten op je ademhaling..
Hierdoor zal jij rustiger worden, en zal je paard makkelijker gaan lopen.
Natuurlijk lukt dit niet meteen, maar na wat oefenen zal het misschien wel helpen..
Succes in ieder geval!
Rhodos schreef:Waarom stop je met ademhalen als je rijdt?
brenpasbeau schreef:_Patriciaa schreef:Probeer is ontspanningsoefeningen aan de longe te doen, gewoon goed ademen en probeer contact te maken en te houden met je paard!
Gewoon lekker op je kont zitten, en als je voor je gevoel rustig bent, ga dan is om je heen kijken en je heel erg op iets anders concentreren (bijv. de letters langs de bak) en probeer dan te blijven ademen.. als dit niet lukt weer terug naar die rust die je eerst had.. en dit zo steeds opnieuw doen als het fout gaat.
Probeer het daarna in draf en in galop..
Doordat je aan de longe zit hoef je je namelijk niet op je paard te contentreren, of die wel goed loopt en wel goed zn best doet, maar kan je je echt richten op je ademhaling..
Hierdoor zal jij rustiger worden, en zal je paard makkelijker gaan lopen.
Natuurlijk lukt dit niet meteen, maar na wat oefenen zal het misschien wel helpen..
Succes in ieder geval!
het gekke is in ben geheel ontspannen en heb gewoon contact met me paard want ze doet alles wat ik vraag of ik nu gewoon nog adem haal en als ik stop met ademhalen dan doet ze ook gewoon alles. ze doet ook gewoon alles als ik stop met adem halen dan kan ik ook gewoon me oeveningen doen. heb ik ook trouwens al gedaan aan de longe en dan adem ik ook niet door terwijl ik me concentreer op me adem haling

duikpaardje schreef:Bekend probleem, ik heb dit ook een tijd gehad met rijden, met name met de moeilijke punten en dat was bij mij de galop.
Omdat ik dan ook het gevoel kreeg dat mijn hart als een idioot tekeer ging als ik te weinig ademde heb ik een oplossing bedacht.
Ik heb het op kunnen lossen door een tijdje met een hartslagmeter te rijden, die staat ingesteld op minimale en maximale hartslag en begon enorm te piepen als de hartslag te hoog werd.
Op het moment dat de hartslagmeter begon te piepen wist ik dat ik op mijn ademhaling moest letten, ging weer goed ademen en zag mijn hartslag dalen.
Heb dit maar een paar keer gedaan en wist toen eigenlijk precies op welke momenten ik op mijn ademhaling moest letten.
Nu heb ik er eigenlijk totaal geen last meer van, zelfs niet met een wedstrijd
miss dat het bij mij ook werkt