stoppen met adem halen tijden paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Yasmine_

Re: stoppen met adem halen tijden paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:58

bij een vaste letter(s) adem halen en daar een gewoonte van maken Knipoog

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:58

Een mega bord ophangen in de bak....Knipoog
En meestal schreeuwt de instructrice wel dat ik ook nog moet ademen...Clown
Dat helpt wel een beetje.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:06

Misschien iedere keer bij de A van ademhalen denken van. haal ik nog adem?

Leintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:45

Ik heb het soms als ik doorzit of na een snelle galop, dan ga ik altijd ff stappen en diep in en uit ademen en dan gaat het wel weer over.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 20:32

het is een echt probleem ik weet niet waarom ik stop met adem halen en eraan denken doe je niet als je geconcentreerd aan het rijden bent. dan ben ik met me paard bezich en niet met me ademhaling en ja dan stopt het bij mij :p

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:41

In princype als je je longspieren ontspant heb je lucht in je longen zitten. Blaas maar eens alle lucht uit je longen en ontspan dan je borstkas...

Daarnaast als je bewust neuriet adem je in en uit, omdat je melodie wil afmaken.. of niet? Probeer als je geconcentreert aan het werk bent een melodie op maat mee te zingen/neurien.. kan gewoon ladieda zijn op ritme van het paard... want zolang je neuriet ben je bezig met in en uit ademhalen!

Ik ken het probleem totaal niet, maar succes ermee!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:07

KimH schreef:
Ik verbaasde me er eerst altijd over dat ik meer buiten adem was dan het paard als ik een parcours uitkwam( ik werd niet paars of zo en had er alleen last van als ik moest springen), tot iemand tegen me zei dat ik niet vergeten adem moest halen. haha Ik had er nog nooit bij stilgestaan. Maar nu let ik er op en heb het bijna nooit meer.

In het parcours had ik dat ook altijd. Ja
Haha!

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:44

Bespreek dit met je instructeur en laat hem/haar er voor zorgen dat je meer ontspant tijdens het rijden zodat je beter gaat ademen. Veel ruiters spannen te veel en houden daarbij hun adem in.
Het is echt belangrijk dat je kan ontspannen tijdens het rijden, buiten het ademhalen om, maak je vaak ook onbewust op andere plekken spanning. Wat communicatie tussen ruiter en paard ook niet beter maakt.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:35

mariska75 schreef:
Bespreek dit met je instructeur en laat hem/haar er voor zorgen dat je meer ontspant tijdens het rijden zodat je beter gaat ademen. Veel ruiters spannen te veel en houden daarbij hun adem in.
Het is echt belangrijk dat je kan ontspannen tijdens het rijden, buiten het ademhalen om, maak je vaak ook onbewust op andere plekken spanning. Wat communicatie tussen ruiter en paard ook niet beter maakt.

ik ben juist ontspannen tijdens het rijden alleen tijdens een wedstijd stopt het en tijdens me les maar tijdens me les wordt er wel geroepen van adem halen NU.
alleen als ik me veel moet concenteren dan stop ik.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:43

wat voor wedstrijden doe je?? springen / dressuur

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:48

dressuur.
maar ik heb een best moeilijk paard hoor. ze is niet makkelijk terijden. en geeft niks cadeau

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:51

Heb je dit alleen tijdens geconcentreerd rijden? Want als je tijdens concentratie vergeet adem te halen, kan ik me dat ook voorstellen dat je dat doet, als je geconcentreerd iets anders doet, lastig probleem. Clown

Ik vond het een goede tip om bij de A van ademhalen, de daad bij het woord te voegen. Haha!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:43

Probeer is ontspanningsoefeningen aan de longe te doen, gewoon goed ademen en probeer contact te maken en te houden met je paard!
Gewoon lekker op je kont zitten, en als je voor je gevoel rustig bent, ga dan is om je heen kijken en je heel erg op iets anders concentreren (bijv. de letters langs de bak) en probeer dan te blijven ademen.. als dit niet lukt weer terug naar die rust die je eerst had.. en dit zo steeds opnieuw doen als het fout gaat.
Probeer het daarna in draf en in galop..
Doordat je aan de longe zit hoef je je namelijk niet op je paard te contentreren, of die wel goed loopt en wel goed zn best doet, maar kan je je echt richten op je ademhaling..
Hierdoor zal jij rustiger worden, en zal je paard makkelijker gaan lopen.
Natuurlijk lukt dit niet meteen, maar na wat oefenen zal het misschien wel helpen..

Succes in ieder geval Knipoog !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:59

Oef dat heb ik ook, vooral als ik moet presteren. Dus als ik tijdens de (groeps)les de aandacht volledig op me gevestigd krijg of een parcoursje moet springen. Zit dan helemaal te hijgen, alsof ik een vreselijk slechte conditie heb terwijl dat helemaal niet zo is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:01

Zo aan de longe oefenen kan idd wel helpen. Ik heb dat een jaar of 3 geleden zo eens gedaan, maar heb verder niet meer echt die mogelijkheid gehad...

Ik heb gisteren zo eens proberen te neuriën, maar eh... Ik was zo geconcentreerd op mijn paard dat ik geïrriteerd begon te neuriën en het daardoor nog verkeerd deed Clown Uiteindelijk gewoon buiten adem Clown

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 21:09

_Patriciaa schreef:
Probeer is ontspanningsoefeningen aan de longe te doen, gewoon goed ademen en probeer contact te maken en te houden met je paard!
Gewoon lekker op je kont zitten, en als je voor je gevoel rustig bent, ga dan is om je heen kijken en je heel erg op iets anders concentreren (bijv. de letters langs de bak) en probeer dan te blijven ademen.. als dit niet lukt weer terug naar die rust die je eerst had.. en dit zo steeds opnieuw doen als het fout gaat.
Doordat je aan de longe zit hoef je je namelijk niet op je paard te contentreren, of die wel goed loopt en wel goed zn best doet, maar kan je je echt richten op je ademhaling..
Natuurlijk lukt dit niet meteen, maar na wat oefenen zal het misschien wel helpen..

het gekke is in ben geheel ontspannen en heb gewoon contact met me paard want ze doet alles wat ik vraag of ik nu gewoon nog adem haal en als ik stop met ademhalen dan doet ze ook gewoon alles. ze doet ook gewoon alles als ik stop met adem halen dan kan ik ook gewoon me oeveningen doen. heb ik ook trouwens al gedaan aan de longe en dan adem ik ook niet door terwijl ik me concentreer op me adem haling

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:15

Waarom stop je met ademhalen als je rijdt?

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 21:23

Rhodos schreef:
Waarom stop je met ademhalen als je rijdt?

als je het weet mag je het mij vertelen dan ben ik van dat klo te probleem af.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:26

Misschien kom je bij de oplossing als je de oorzaak weet. Knipoog

Je hebt al veel handige tips gehad maar dat stoppen met ademhalen komt ergens vandaan.

Probeer je eens af te vragen wanneer het begonnen is, of je het alleen bij bepaalde gangen of oefeningen doet of dat je het ook doet in situaties naast het rijden.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:46

brenpasbeau schreef:
_Patriciaa schreef:

het gekke is in ben geheel ontspannen en heb gewoon contact met me paard want ze doet alles wat ik vraag of ik nu gewoon nog adem haal en als ik stop met ademhalen dan doet ze ook gewoon alles. ze doet ook gewoon alles als ik stop met adem halen dan kan ik ook gewoon me oeveningen doen. heb ik ook trouwens al gedaan aan de longe en dan adem ik ook niet door terwijl ik me concentreer op me adem haling

Hmm dat is vreemd, dat je zelfs als je je erop concentreerd nog steeds stopt met ademen..
Misschien is het idd een goed idee om naar de oorzaak te zoeken!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:50

Ik heb dat ook.
Dacht altijd dat mijn conditie zo slecht was.
Na een paar rondjes was ik helemaal kapot.
Tot mijn instructrice opmerkte dat het mijn ademhaling was.
We zijn toen begonnen met vertrouwensoefeningen.
Dus ogen dicht, helemaal ontspannen en de bewegingen van je paard voelen en daarop meegaan.
Instructrice merkte meteen verschil, ik zat veel beter en had ook een rustigere ademhaling.
Dus zodra ik weer ga rijden met Silence, werk ik daar zeker mee door.

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:53

Bekend probleem, ik heb dit ook een tijd gehad met rijden, met name met de moeilijke punten en dat was bij mij de galop.
Omdat ik dan ook het gevoel kreeg dat mijn hart als een idioot tekeer ging als ik te weinig ademde heb ik een oplossing bedacht.
Ik heb het op kunnen lossen door een tijdje met een hartslagmeter te rijden, die staat ingesteld op minimale en maximale hartslag en begon enorm te piepen als de hartslag te hoog werd.
Op het moment dat de hartslagmeter begon te piepen wist ik dat ik op mijn ademhaling moest letten, ging weer goed ademen en zag mijn hartslag dalen.
Heb dit maar een paar keer gedaan en wist toen eigenlijk precies op welke momenten ik op mijn ademhaling moest letten.
Nu heb ik er eigenlijk totaal geen last meer van, zelfs niet met een wedstrijd Haha!

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 16:51

duikpaardje schreef:
Bekend probleem, ik heb dit ook een tijd gehad met rijden, met name met de moeilijke punten en dat was bij mij de galop.
Omdat ik dan ook het gevoel kreeg dat mijn hart als een idioot tekeer ging als ik te weinig ademde heb ik een oplossing bedacht.
Ik heb het op kunnen lossen door een tijdje met een hartslagmeter te rijden, die staat ingesteld op minimale en maximale hartslag en begon enorm te piepen als de hartslag te hoog werd.
Op het moment dat de hartslagmeter begon te piepen wist ik dat ik op mijn ademhaling moest letten, ging weer goed ademen en zag mijn hartslag dalen.
Heb dit maar een paar keer gedaan en wist toen eigenlijk precies op welke momenten ik op mijn ademhaling moest letten.
Nu heb ik er eigenlijk totaal geen last meer van, zelfs niet met een wedstrijd Haha!

dit vindt ik een super idee ik ga van de week even kijken voor zo een meter Knipoog miss dat het bij mij ook werkt Lachen
thanks

Kamelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:20

gewoon neus en mond open dan komt het helemaal goed

_Cares_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:12

Gewoon gezellig kletsen tegen je paard dan haal je vanzelf adem