Zonder bit, je paard in de hals trainen, mogelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Zonder bit, je paard in de hals trainen, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:22

Sonja, die mening deel ik persoonlijk niet, ik verwijs nogmaals naar bovenstaande film.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:26

Die kan ik niet zien, ik zit op m'n werk.
Maar misschien kun je me kort in woorden uitleggen hoe je op een paard zonder basisopleiding ( Knipoog ) tot verzameling kunt komen zonder dmv 'iets' aan het hoofd te kunnen begrenzen?
Ik ben daar wel heel benieuwd naar, zou dat fantastisch vinden om te zien, laat staan om te kunnen!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:36

niet dat ik het kan ofzo (absoluut niet zelfs Haha! ) maar die uitleg van energie erin stoppen en aan de voorkant tegenhouden is maar één manier van rijden. Dan zal het inderdaad niet lukken (aan de andere kant kan je natuurlijk ook tegenhouden met halsring). Er zijn ook nog andere manieren om je paard tot verzamelen te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:37

Maar hoe leer je dat een paard dat nog geen basisopleiding gehad heeft? Remmen met halsring zou me misschien nog lukken, maar echt tot verzameling (dus met juist achterhand- en ruggebruik) komen dat zou me echt in geen 1000 jaar lukken want ik zou niet weten hoe 'k het moest doen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:37

sanne83 schreef:
niet dat ik het kan ofzo (absoluut niet zelfs Haha! ) maar die uitleg van energie erin stoppen en aan de voorkant tegenhouden is maar één manier van rijden. Dan zal het inderdaad niet lukken (aan de andere kant kan je natuurlijk ook tegenhouden met halsring). Er zijn ook nog andere manieren om je paard tot verzamelen te brengen.

Leg uit graag?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:43

Er zijn mensen die het op een andere manier doen, Ik heb in ieder geval één keer live iemand gezien die duidelijk z'n paard op z'n zit kon verzamelen. Als het ware zelf meer verzameld ging zitten, dan ging het paard ook verzamelen, was erg mooi om te zien.
Verder weet ik dat karen rolf iets anders uitlegd, maar ik ben er niet erg mee bezig, dus hoe en wat weet ik niet precies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:46

Ik ben een westernruiter dus verzameling aan een lange teugel als einddoel is me niet onbekend. Maar ik wil toch wel heeeeeel graag wat lezen over van meet af aan verzameling zonder bemoeienis aan het hoofd Tong uitsteken

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:48

Ja zo kan ik het ook Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:55

Ik denk niet echt dat dat haar doel is. Als je alles wilt doen zonder halster, moet je ook inrijden zonder halster, ook grondwerk zonder halster. Lijkt me persoonlijk ook niet erg prettig voor het paard, bij sommige paarden zou het vast kunnen, maar er zijn er al genoeg die je soms even "de hand moet vast houden". Meestal gaat het ook een stuk makkelijker als je het even uit kunt leggen met halster aan en dan zonder als ze het snappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:58

sanne83 schreef:
Als je alles wilt doen zonder halster, moet je ook inrijden zonder halster, ook grondwerk zonder halster.

Vind je? Waarom zou je dan ook de basis zonder halster moeten doen?
Je kunt toch ook als die basis er in zit dusdanig gaan verfijnen dat je daarna geen halster oid meer nodig hebt? Dat vind ik eerlijk gezegd ook al prachtig, en ook een stuk haalbaarder voor de meeste mensen denk ik.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:02

nee, ik dacht meer dat je dat bedoelde. Haha!
dan zou het denk ik wel kunnen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:55

Ik zal even een tipje van de sluier oplichten voor die nieuwsgiergig zijn hoe je kunt verzamelen zonder begrenzen. Verzameling is niks anders dan het meer verheven maken van de passen, je hoeft ze niet letterlijk te remmen!!! Zodra de energie meer naar boven gaat, gaat hij minder naar voren, de pas wordt hoger, maar korter.
Deze energie verandering van naar voren naar boven, hoeft niet met begrenzen met de handen te gebeuren. Dit kun je met je zit. Het gaat om bv een rug hol trekken, waardoor zitbeenknobbels naar achteren wijzen en je remmend werkt, of het gewicht naar achteren brengen, of een combinatie daarvan. Een en ander ligt erg aan het soort paard dat je rijdt.
Verder, als je ontzettend sterk je been om een paard legt, en de bewegingen met de zit "opzuigt" krijg je ook verheffing en geen versnelling. Een en ander kun je uitproberen aan een lang teugeltje.

Natuurlijk zit er nog veel meer achter en omheen, maar dit geeft misschien ietsje inzicht.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:29

Zoals Lusitana het al uitlegt zo doet Alexander Nevzorov het Ja (tenminste dat kan ik er van opmaken). En daarom ben ik er van overtuigd dat het zonder begrensing zeker kán.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:30

Voor een enkeling kan het vast wel...maar we hebben natuurlijk niet allemaal natuurtalent..ik mis dat iig Lachen

Overigens heb ik ook, naam kwijt, van iemand een filmphe gezien ook hoofdstelloos, maar ze had die dingen met bit aangeleerd en was zo steeds minder gaan doen.

Doet die Alexander dat zo niet? nooit?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-08 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:31

Ja, da's basiskennis, en uitstekend uit te voeren op een paard dat een "normale" basisscholing heeft doorlopen.
Maar doen ze dat echt van het begin af aan? Dan snapt het paard die zithulpen toch nog helemaal niet? Hoe leer je die dan aan?
Tong uitsteken

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:33

Ik heb een artikel van hem ergens staan dat moet ik opzoeken. Maar naar mijn weten is alles met een hals ring en met de zit gedaan.

Sonja, waarom zou het paard de zithulpen niet snappen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:38

Die moet 'ie toch op een manier leren. Zoals ik het zelf doe, gaat het kwartje rustig aan vallen door hulpen te combineren. Maar zonder begrenzing aan het hoofd (met of zonder bit maakt me ff niet uit) zou ik het niet kunnen. Stomweg omdat ik niet zou weten hoe ik een bepaalde hulp aan zou moeten leren zonder die uiteindelijke begrenzing aan de voorkant. Baseer ik dus puur op het feit dat ik altijd en op elk paard waar ik op gereden heb het punt bereikt heb in het aanleren van zithulpen waar ik aan de voorkant moest komen.
Dus hoe mooi mijn paarden nu ook met alleen een touwtje om de hals (of desnoods zelfs dat niet) bv een slidingstop kunnen maken, maar met het aanleren heb ik een begrenzing nodig gehad.
Zelfde voor bv verzameling in de gangen.

Daarom vind ik dit topic ook zo interessant. Maar volgens mij gaan de meesten toch uit van een paard dat eerst een basisopleiding gehad heeft, en daarna steeds met minder gereden werd. En dat vind ik "geen kunst" zeg maar. Ik ben nieuwsgierig naar die (in mijn ogen) enorme stap om het van het begin af aan helemaal zonder te doen!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:41

Sonja ik denk dat dat zegmaar één manier is van trainen. Ik geloof namelijk wel dat je een paard zeker kan trainen zonder hoofdstel van begin af aan.

Mijn mening is daarom dat er zeker een manier is dat het kan, maar hoe? Tja daar kan ik slechts oppervlakkig antwoord op geven omdat het 'echte antwoord' mij ontbreekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:46

O dat geloof ik in principe ook wel hoor Magda. Kijk maar eens hoe makkelijk een onbeleerd paard bv luistert naar neckreining. Is puur wijken voor druk, en dat is iets wat je van het begin af aan al in je grondwerk meeneemt. Zelfs als je daar niet echt bewust mee bezig bent. Denk maar aan "om" in de stal bij het poetsen, of "terug" als 'ie te dicht bij het hek van de wei staat en je 't anders niet open krijgt.

Maar jullie hebben me ontzettend nieuwsgierig gemaakt naar verzameling zonder begrenzing aan de voorkant.

Ik denk nu aan de foto's die je vaak van Hempfing tegenkomt bijvoorbeeld. (die waar hij zonder tuig verzamelde gangen laat zien, meestal op een grijs paard) Zou hij van meet af aan zonder tuig werken? Of zou hij ook beginnen met bv een rijhalster?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:49

Ik zit dus idd met dezelfde vragen als sonja
Oke gewoon afremmen gaat wel op een nekriem en voornamelijk je zit en als hulp de stem om het te leren. Dat leer je ze eerst al aan de longe
Maar verzameling? Netjes over dr rug., helemaal zonder begrensing aan de voorkant?
Met een halster oid geloof ik direct dat het kan Ja

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:51

Hulpen zijn niet alleen aangeleerde dingen, maar ook logische dingen. Met name zithulpen. Bij een gewichtsverplaatsing van de ruiter, MOET het paard ook iets doen om het evenwicht te behouden. Zie dit als een stokje rechtop op je hand balanceren. De bewegingen van je hand houden het stokje recht. Als je niet steeds je hand recht onder het stokje hebt, valt het om. Nu zijn ruiters het stokje en het paard is de hand... elke beweging van de ruiter roept een beweging van het paard op om de balans te houden... Een paard zoekt van nature het evenwicht onder dat van de ruiter. Als je naar links gaat hangen, gaat je paard naar links om jouw gewicht te ondersteunen. Dit kan ook in het heel klein met een linkerschouder naar achteren draaien bv. Probeer maar eens.
Een paard hoeft niets aan te leren, de ruiter maakt gebruik van wat elk paard van nature al kan. Daar zijn wel eens wat misverstanden over. Je hoeft het dus geen "opleiding" te geven om vervolgens iets te gaan doen met de hulpen. Het moet alleen eerst leren om voorwaarts te gaan op je been (geen hoofdstel voor nodig). Vandaar uit kun je alles doen wat nodig is, ook zonder hoofdstel. Je kunt dus gewoon een paard opleiden zonder hoofdstel, maar ook bij een opgeleid paard het hoofdstel afdoen. Overigens weet ik van de Rus dat die in elk geval een paar ex renpaarden heeft, die dus wel degelijks eerst met bit gereden/verreden zijn.

Natuurlijk is een en ander met bit veel makkelijker voor de ruiter, maar voor het paard maakt het niks uit. De ruiter is de zwakste schakel hier. Een paard kan nooit meer geven dan wat de ruiter hem aanreikt...
Je kunt een paard trouwens ook aanleren om op andere cues te reageren. Bij filmpaarden bv leren ze cues aan op handtekens en geluidjes. Hier in Portugal leren paarden aan om bij een bepaald soort fluiten af te remmen....zoals in nederland "ho-ho" wordt gebruikt....
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-05-08 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:53

Lusitana, maar verzameling is imo geen natuurlijke beweging.
Dat is een door de mens opgelegd ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:54

Wat jij zegt lusitana vind ik logisch
Maar dan heb je het niet over verzamelen

Ff lomp uitgesproken
gas, rem en stuur, kan prima zonder iets aan het hoofd.
Maar de piaffe aanleren? (niet dat ik die kan met hoofdstel, maar das wat anders Tong uitsteken )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:56

een paard kan wel degelijk van nature verzamelen en doet dat ook.
Een paard dat zich mooi wil tonen, bv een hengst voor een merrie, gaat passageren, en piaffreren, en levades tonen, de opperste verzameling....

natuurlijk zijn er rassen die van nature veel meer verzamelen in hun gewone doen dan anderen, maar elk paard is van nature in staat om te verzamelen!