wie doet er nu aan rechtrichten, klassieke rijkunst??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: wie doet er nu aan rechtrichten, klassieke rijkunst??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:55

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 23:58

Ik heb me natuurlijk ook aangemeld. Haha!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:35

garny95 schreef:
Sigrid bedankt voor je info, ik heb een topic aangemaakt en dan kunnen we zien of er meer behoefte is .
[FZ] Behoefte aan subforum van Academische rijkunst ?

Er wordt door de mods gekeken of er een nieuw subforum wordt aangemaakt op dit moment. Laten we duimen dat het lukt.

Weet iemand hier toevallig een goede (beginners)boek over academische rijkunst? Heb op internet al heel veel gelezen, maar ben eigenlijk op zoek naar concrete basisoefeningen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:41

Je zou het boek 'Akademische reitkunst' van Bent kunnen bestellen. Hier zit een dvd bij waar ik de basis van de basis mee he gedaan (er was toen droes op stal en kon dus geen instructie krijgen). Boek en dvd zijn helaas wel in het Duits.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 00:35

Is er echt geen goed boek in het nederlands. Ik vind dat moeilijk genoeg Haha! . Had dom genoeg alleen wis, nat, schei in mijn pakket en geen talen Knipoog , daar mis ik de knobbel voor.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 07:53

Nou, er is wel een dvd van Marijke over rechtrichten, en dat is ook op z'n 'AR'.

Ik ken 'm nu wel, dus ik heb hem al een tijdje te koop staan Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:35

BEH-->RT-D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:16

Indomitable schreef:
Ik vind het vooral moeilijk dat je nu je oude gewoontes af moet leren en veel dingen op een andere manier gaat benaderen. Ik merk wel dat ik toch nog stiekem met enige regelmaat terug val in mijn oude gewoontes :S

Ik ben er sinds een klein half jaar mee bezig. Bij mijn (overleden) verzorgpaard merkte je ontzettend goed verschil, ze werd steeds soepeler en het rijden werd ook steeds beter.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 00:53

Hou hem nog even achter bbreedveld. Ik heb hem geruild met a de B. Ik heb de mijne gekopieerd en verstuurd enkle weken geleden, maar die van Marijke nog niet ontvangen Huilen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 00:58

Ik vind het eigenlijk een beetje eng om te gaan doen. Wat voor extreme veranderingen kan ik verwachten. Dan berijd ik me vast voor. Clown . Vond aan de hand oefenen al moeilijk, laat staan er straks op Bloos( paard word op dit moment intern rechtgericht door trainster)

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:38

Ook ik ben sinds een aantal maanden "om".
Bij mijn paard werd vorig jaar HKO klasse 4 vastgesteld, ze had een cyste in het straalbeen LV.
Ik ben me toen gaan verdiepen in mogelijke "oplossingen" en zodoende kwam ik bij de AR uit. Ik heb vervolgens les genomen van een leerling van Marijke de Jong en ik heb een clinic bij Marijke zelf gevolgd.
Helaas was de aandoening bij mijn paard te erg en ging ze toch weer kreupelen. Ze heeft een aantal weken terug een zenuwsnede ondergaan en nu gaat het heel goed! Lachen

Maar ff over de AR: Ik vind het geweldig om op deze manier met je paard bezig te zijn! Mijn paard is ontzettend veranderd en ze werkt echt met plezier voor me, dat is zo leuk om te zien. We begrijpen elkaar veel beter. Voorheen wou ze nog wel eens protesteren en vond ze het niet altijd leuk om te werken, maar daar merk ik nu niks meer van.
Door het werken aan de hand heb ik een veel hechtere band met mijn paard gekregen.
Zoals ik al zei is ze een aantal weken terug geopereerd en we rijden nu sinds 3 weken weer en dat gaat echt heel goed. Gisteravond liep ze echt geweldig, zelfs de travers rechtsom aan de hand deed ze goed, terwijl ze dit normaal echt moeilijk vind. Met het rijden was ze zo heerlijk los, ik kwam helemaal blij van mijn paard af Lachen
Ik ben blij dat ik deze overstap heb gemaakt.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:41

Santos: Ik ben geen extreme veranderingen tegen gekomen. Mijn paard vond het vanaf het begin af aan leuk en pakte het goed op. Je kon merken dat ze deze manier van trainen veel leuker vond en vind.
Je moet zelf wel even omschakelen, dat vond ik het moeilijkste. Maar na veel oefenen gaat het al steeds beter.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:18

@Santos: Zo extreem zul je de veranderingen misschien niet vinden, want in de regel is het geen snélle methode en erg eenvoudig is 'ie ook al niet Clown . Maar wel een die de dingen vaak net even anders doet. Dat kan je liggen, of juist helemaal niet. Knipoog

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 23:00

het is juist het gevoel van ; kan ik dat wel Clown .

Mijn paard loopt kreupel, dus het is eigenlijk ook niet een vrijwillige overstap. Ik ben wel helemaal om, na het lezen van veel informatie en blij dat ik voor deze methode gekozen heb.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 13:22

Ik ben nu ook bezig met rechtrichtlessen. Sta nog aan het begin. En ik vind het leuk! Ik merk verschil, voel hoe Spetter al vrij snel de ontspanning opzoekt. Vind het zelfs leuk om op deze manier in de bak te rijden, en dat vond ik niks (ik vind gewone dressuur niks aan, rijd liever buiten) ok met buitenritten is het prima te doen. We zijn nog in de beginfase, dus het lijkt nog allemaal niet zo mooi, maar ik voel wel degelijk verschil als ik via de methode rijd.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:34

He nog een topic over rechtrichten volgens de principes van de Academische rijkunst. leuk!

Maar gelijk ook jammer dat er pas wordt nagedacht over rechtrichten als er serieuze problemen zijn. Dit komt in de praktijk helaas toch het meeste voor. Maar er is een omslag gaande en dat is mooi. Ik merk meer en meer dat de dressuur gebruikt gaat worden voor het paard en niet het paard voor de dressuur.

kaatje77 schreef:
Goh, ik leer elke dag weer wat bij,.
Wist niet dat de klassieke rijkunst in verband werd gebracht met hoefproblemen. Bloos

Deze stelling hoor ik idd vaak.

De klassieke dressuur (en in mijn ogen elke vorm van paardrijden) is zodanig opgebouwd dat het juist problemen moet voorkomen. Slechte hoefkatrollen, artrose, peesproblemen, enz, zo komen zo vaak voor dat men ze voor lief neemt en vaak als domme pech wordt beschouwd als het je overkomt. Dat veel problemen rijtechnisch hadden kunnen worden voorkomen is vaak onvoldoende bekend.

Ik hoop dat deze positieve ontwikkeling en de bekendheid over het belang van rechtrichten blijft groeien. Ja En dat het minder en minder als laatste redmiddel wordt gezien.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:40

Ik ben de lessen gaan volgen doordat paardje van stalgenootje (indianajones) Indy HKO heeft en zich had verdiept in deze manier van rijden. We besloten om gezamelijk de lessen te volgen, met nog meer stalgenootjes. Leuk en leerzaam ook als je paard niks mankeert!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 23:41

ik sta nog helemaal onderaan. Lees me suf . Mag deze week voor het eerst op mijn paard zitten die nu dus 4 weken in training is. Ben heel benieuwd of ik het te pakken krijg Bloos

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:27

Heb gister voor het eerst met nieuwe verzorgpaard les gehad, van dezelfde mevrouw als bij mijn vorige verzorgpaard. Ging best goed voor de eerste keer Ja

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 01:32

hopelijk blijft het zo goed gaan, succes. Haha!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:29

ELKE ruiter doet wel iets aan rechtrichten denk ik?

Zonder dat wordt je paard scheef.. En heb je nooit een goede, ontspannen basis voor wat je ook doet: buitenrijden, dressuur, springen, western, mennen enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:33

Ik ben wel benieuwd bij wie jullie lessen voor klassieke rijkunst.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:40

Ik lesde bij Maria Ulreich in Coevorden.
Helaas door werk geen tijd meer, maar heb bij haar een super goede basis gehad. *LOL*
www.evenwicht.eu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:32

Wat kost zo een les?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 23:12

Ik heb vandaag mijn eerste les gemist, ivm stakende auto Huilen , maar mag morgen weer op Knipoog

Ik heb nu nog gratis Verward les, omdat mijn paard bij de trainster staat. Straks kost het 20 euro per half uur.