(Recreatie) ruiter mag geen hoge dressuur rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: (Recreatie) ruiter mag geen hoge dressuur rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:24

Soms vraag ik mij af wat het nut van wedstrijden is. Ja, je bewijst je zelf maar tegenover wie?

Als je de oefeningen goed beheerst met een goed ontspannen en correct paard dan vind ik het allang prima.

Ik bedoel dit niet als kritiek maar zo zie ik het.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:27

magda_90 schreef:
Soms vraag ik mij af wat het nut van wedstrijden is. Ja, je bewijst je zelf maar tegenover wie?

dit is voor mij de enigste reden;
Lusitana schreef:
wat uiteindelijk waren wedstrijden om te kijken waar je was in je opleidingsniveau....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:29

Daar heb ik dan zo'n gevoel over dat het ten koste van het paard gaat. Ik ga dan regelmatig met mijn zus mee naar wedstrijden en soms zie ik daar echt mensen rijden vanwaar ik mij afvraag hoe die ooit hun wp's hebben gehaald.

Nogmaals, ik heb respect voor ieder, maar dat is mijn mening Ja

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:35

magda_90 schreef:
en soms zie ik daar echt mensen rijden vanwaar ik mij afvraag hoe die ooit hun wp's hebben gehaald.

sommige mensen slaan naar mijn idee soms compleet de plank mis en gaan met de verkeerde redenen op wedstrijd. ik ken ook iemand die persee Z wilde zijn en daar is ze uiteindelijk ook gekomen Ach gut iedere week 3/4 privelessen en iedere zondag op pad Ach gut en dat jaren lang achter elkaar om punten bij elkaar te sprokkelen...
en toen ze eindelijk Z was stopte ze met paardrijden Clown tsjah het ligt er maar net aan wat je leuk vind en waar je het voor doet...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:37

Dat is ieder hun eigen mening, daar ga ik verder niet mee in discussie.
Het wil echter niet in mijn ogen dat je (om het zo te noemen) ieder weekend je paard op een trailer zet, een proefje rijd en weer naar huis gaat.

Ik vraag mij dan gewoonweg af wat is het nut. Ja het bewijzen zegt men maar voor wie vraag ik dan?

Nogmaals, ik respecteer het en ga er ook niet mee in discussie. Maar dat is voor mij de reden dat ik niet aan wedstrijden mee doe.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:10

Karl66 schreef:
Als wedstrijdruiter heb je op een forum als Bokt het voordeel dat je wedstrijdniveau andere mensen heel snel een indicatie geeft van jouw niveau. Rij je geen wedstrijden dan kost het wat meer tijd voor mensen je niveau in kunnen schatten. Ik ken hier genoeg niet-wedstrijd ruiters die hogelijk gewaardeerd worden. Maar die hebben door hun manier van reageren, door hun rijfoto's etc laten zien dat ze weten waar ze over praten.

Ik denk dat het op een forum als Bokt, waar men je nog nooit heeft zien rijden, dat je niet kan verwachten dat alleen maar van jezelf zeggen dat je goed rijdt voldoende is. Op het moment dat je regelmatig goed onderbouwde meningen plaatst op RT, dan komt die waardering snel genoeg.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Het lijkt wel een beetje not-done om op bokt naar iemands niveau/ervaring te vragen. Ik vind dat vreemd. Ik vraag inderdaad regelmatig naar iemands niveau/ervaring om een goed beeld te krijgen van iemands kunnen. Wedstrijdresultaten zeggen mij inderdaad sneller wat (zeker als iemand zich niet zo goed kan uitdrukken) Daarmee zeg ik niet dat iedereen die wedstrijden rijdt automatisch beter is. Feit is wel dat zij regelmatig hun kunnen laten beoordelen door een 'onafhankelijk' deskundige. Voor mij zijn behaalde klasseringen dus een betrouwbaardere indicatie van iemands kunnen, dan wat diegene zelf over zijn eigen kunnen vertelt. Thuis zijn we allemaal Anky (veel gehoord gezegde op bokt, met een hele harde kern van waarheid Knipoog )

Maar zo vind ik mensen ook niet snel geloofwaardig als zij B geklasseerd zijn, maar thuis al zeggen op M-niveau te trainen. Als het paard daadwerkelijk goed op M-niveau zou lopen, dan zou die B binnen enkele wedstrijden vol moeten zijn....

Maar goed, zoals Karl zegt, als iemand gewoon met goede geloofwaardige/goed onderbouwde argumenten komt vind ik diegene geloofwaardig, of die nu wedstrijden rijdt of niet. Als ik twijfel aan geloofwaardigheid, dan zullen zaken als klasseringen mij meer zeggen, dan wat iemand zelf zegt over zijn kunnen.

Verder ben ik van mening dat als je echt weet waar je het over hebt, dat je je helemaal niet zo snel beledigd/aangevallen hoeft te voelen als iemand vraagt naar jou ervaring. Ook als je geen wedstrijden rijdt, maar wel op een bepaald niveau rijdt (zeg bijv. Z niveau) zal de weg er naartoe redelijk hetzelfde moeten zijn. Het aanleren van een galopwissel is voor een niet-wedstrijdruiter hetzelfde als voor een wel-wedstrijdruiter. En ook de basisvoorwaarden moeten hetzelfde zijn.

Verder denk ik dat 90% van de bokkers niet toe is aan een niveau waarop piaffes/passages en pirouettes gevraagd worden. Dus in eerste instantie zal ik op vragen over dergelijke oefeningen op sceptisch reageren. Zowel op degene die de vraag stelt, als degene die er antwoord op geven... Hiermee wil ik niemand beledigen, maar kijk naar de klasseverdelingen in de sport en maar een heel klein percentage rijdt echt dat niveau (en scoort ook voldoendes op dat niveau). Aannemelijk is dat eveneens maar een heel klein percentage niet-wedstrijdruiters dat niveau echt rijdt. Dus mijn neiging is dan diegene heel erg aan de tand te gaan voelen of die wel echt weet waar hij het over heeft Duivel Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:15

magda_90 schreef:

Als je met de juiste instelling wedstrijden rijdt, dan zijn de wedstrijden er om je in eerste instantie te bewijzen tegenover jezelf. Voor mij als wedstrijdruiter is een proef niet meer dan een examen in competitieverband. Aan de hand van mijn beoordeling kijk ik dan hoe ik het doe op dat niveau, welke oefeningen ik goed onder de knie heb, en welke beter zouden moeten. De informatie die de beoordeling oplevert gebruik ik dus in eerste instantie om mijzelf en mijn paard te verbeteren. Daarnaast vind ik natuurlijk het competitieverband leuk. Het is leuk als je de beste bent, als je erkenning krijgt voor hetgeen je het liefste doet! Iedereen vind het leuk als je ergens goed in bent, de beste bent, ergens erkenning voor krijgt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:23

Jasmijn, vind ik een goede uitleg Ja Klinkt ook logisch, maar ben er persoonlijk nog steeds geen fan van (daarom moet ik hier ook maar niet over gaan discusieren mijn kennende)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:47

magda_90 schreef:
Jasmijn, vind ik een goede uitleg Klinkt ook logisch, maar ben er persoonlijk nog steeds geen fan

Maar dat is verder ook prima. iedereen heeft zo zijn eigen redenen voor het al dan niet rijden van wedstrijden.

Maar als we er in discussies van uit moeten gaan dat recreactieruiters/niet-wedstrijdruiters die met dresuur bezig zijn dit met de beste bedoelingen doen en kundig kunnen zijn, moeten we daar in eerste instantie ook van uitgaan bij wel-wedstrijdruiters. Gelijke monniken gelijke kappen. Tenzij anders blijkt. En dat laatste is moeilijk vast te stellen. Want de recreatie ruiter die thuis dressuurmatige kunstjes aan het afdwingen is zal dat niet snel erkennen, net als een wedstrijdruiter niet snel zal toegeven dat hij/zij puntjes aan het sprokkelen is. (alhoewel dat laatse vrij eenvoudig vast te stellen is door naar iemands laatste wedstrijdresultaten te vragen Haha! ) Dus niet alleen kunde, maar ook onkunde is sneller, eenvoudiger en betrouwbaarder vast te stellen met wedstrijdresultaten. Knipoog

Als je wil vaststellen moet je doorvragen, vragen naar iemands kennis, ervaring, klassering, achtergrond. Mijn idee is nog steeds dat dit geen probleem is voor mensen die weten waar ze het over hebben. Mijn ervaring is dat mensen die niet weten waar ze het over hebben moeilijk gaan doen als je doorvraagd hoe ze aan die mening komen.

Daarom vind ik dat bokkers de moeite moeten nemen om hun standpunten vanuit hun ervaring te onderbouwen. En dat gebeurd te weinig vind ik. Als je om verduidelijking vraagt wordt daar vaak niet op gereageerd. Voor mij dan een teken dat iemand misschien toch niet zo goed weet waar hij het over heeft??? Er wordt een mening neergekwakt, zonder enige onderbouwing en in het ergste geval wordt er niet meer naar het topic omgekeken. Hier loopt ook een topic over op forumzaken.

Rianneke schreef:
sommige mensen slaan naar mijn idee soms compleet de plank mis en gaan met de verkeerde redenen op wedstrijd. i

Kijk met dit soort opmerkingen kun je dus weinig in discussies. Sommige ruiters die niet wedstrijden rijden slaan ook de plank volledig mis. Dus wat is nu je punt??? We kunnen uit beide kampen 'slechte' voorbeelden uitlichtten. Wat schiet je er mee op?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:24

jasmijn78 schreef:
Kijk met dit soort opmerkingen kun je dus weinig in discussies. Sommige ruiters die niet wedstrijden rijden slaan ook de plank volledig mis. Dus wat is nu je punt???

het verhaaltje wat er achter stond was mijn verdere uitleg Knipoog
die uitleg vind ik dus de plank misslaan... iemand die maar wedstrijden blijft rijden terwijl ze (nog) niet binnen dat niveau passen. daar zijn naar mijn mening ook wedstrijden niet voor.

jasmijn78 schreef:
Als je om verduidelijking vraagt wordt daar vaak niet op gereageerd. Voor mij dan een teken dat iemand misschien toch niet zo goed weet waar hij het over heeft???

of die persoon loopt niet alle topics na om te kijken of er reactie's zijn op hun eigen reactie... ik heb ook wel eens dat er wat gevraagd word in een topic waar ik belachelijk laat achter kom en dan na 10 pagina's denk, tsjah antwoorden heeft ook niet echt nut meer Bloos

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:31

En dan nog... Wie weet rijd iemand niet op M/Z niveau, maar is diegene wel ontzettend goed met het herinrijden van probleempaarden... Niveau is ook maar relatief...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:41

Vjestagirl schreef:
En dan nog... Wie weet rijd iemand niet op M/Z niveau, maar is diegene wel ontzettend goed met het herinrijden van probleempaarden... Niveau is ook maar relatief...

dat zeker! ik peil ook eigenlijk nooit naar niveau. ik ga liever een keertje kijken naar het rijden om dan te zien of het wat is. net wat jasmijn78 eigenlijk zegt; thuis is iedereen anky Clown

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:12

Rianneke schreef:
het verhaaltje wat er achter stond was mijn verdere uitleg

Jouw verdere uitleg zegt mij net zo weinig. Iedereen kent wel voorbeelden uit zijn omgeving die de plank misslaan (wedstrijdruiters of geen wedstrijdruiter)

Sommige recreatieruiters zijn ook jarenlang aan het modderen, steken vermogens in allerlei horsemanshipstrainingen etc. om er na een aantal jaar mee te stoppen. Maar dat zegt dan toch niet direct iets over recreatieruiters in het algemeen? Of wel?

Kun je je punt nu nog eens verduidelijken? Wat bedoelde je nu met je voorbeeld in relatie tot deze discussie? Slechte voorbeelden kunnen we uit alle disciplines aanhalen, in alledisciplines zijn er mensen die misschein iets met de verkeerde redenen doen. Dus waarom haal jij nu specifiek dat voorbeeld van een wedstrijdruiter aan?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:30

ik haalde het aan omdat ik in eerste instantie reageerde op een post van iemand anders...
en waarom dit voobeeld? omdat ik dit van erg dicht meegemaakt heb Knipoog tuurlijk zijn er tal van andere voorbeelden, maar dit sloeg op punten verzamelen en daar was zij het perfecte voorbeeld van Clown

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:14

Ik denk dat we elkaar gewoon in de waarde moeten laten en recreatie wil niet zeggen dat je maar wat aanmoddert. Het hangt er helemaal vanaf wat je doet of je wel of niet lest of in het verleden veel les hebt gehad. Er zijn mensen die houden van wedstrijden en mensen die liever voor hun plezier rijden (buiten of in een bak) maar de wedstrijdsfeer niet prettig vinden.

Uiteindelijk denk ik gewoon dat je moet doen wat voor jou goed voelt en wat een ander daar verder van vindt is dan niet belangrijk. Beetje respectvol met elkaar omgaan en niet een ander veroordelen Lachen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 22:50

Ik zou wel eens graag een aantal rijtopics van sirieuse niet wedstrijd rijdende dressuurruiters willen zien (van mensen die echt trainen en nie toevallig langskomen oid bij iemand met een duur paard).

Ik ben er zelf een, maar er zullen ongetwijveld mensen zijn die stukken beter/"hoger" rijden maar nog nooit een wedstrijd gedaan hebben.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 07:09

Waarom zou je dat willen zien? Geloof je het niet?

Ik ben zelf ook wat dressuurmatig bezig, hoewel het trouwens op het moment nog even wennen is aan het nieuwe paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:35

diphranil schreef:
Ik denk dat we elkaar gewoon in de waarde moeten laten en recreatie wil niet zeggen dat je maar wat aanmoddert.

Net zo min als wedstrijden rijden meteen maar betekent dat je het alleen maar doet voor prijzen, punten sprokkelt en niet serieus met (de opleiding) je paard bezig bent.

Maar op bokt lijken er altijd wel twee kampen te zijn, twee stereotypen:
De lieve recreatieruiter, houdt veel van haar paard, rijdt meestal op een alternatief ras (draver, fjord, haflinger, tinker, kruizing o.i.d.) Rijdt geen wedstrijden, maar als ze ze rijden worden ze per definitie altijd benadeeld door de jury vanwege het ras van hun paard. Doet alles alleen maar op 'zit', rijdt vaak bitloos, boomloos en allesloos en hangt vaak goeroes als Parelli en NH aan etc. Werpen zich vaak op als 'redder in nood' bij 'probleempaarden' van anderen. Menen vaak ook al heel wat 'probleempaarden' van de slacht te hebben gered. Ook doen ze vaak aan 'her-inrijden' van paarden, en menen ze een speciale gave te hebben om gevoelens van een paard te interpreteren.

En de bitchy wedstrijdruiter. Rijdt op dure warmbloeden met ellenlange afstammingen. Krijgen hun punten al van de jury nog voor het betreden van de ring o.b.v. de het prijskaartje van het paard en de afstamming. Rijden zelf voor geen meter, zijn gemeen voor hun paard. Laten hun paard de hele dag in zijn box onder 6 dekens staan, anders wordt hij vies. Doen alleen maar mee aan wedstrijden voor de roem en de prijzen. Laten hun paard door de week door hun instructeur rijden en imiteren thuis alleen maar LDR van Anky. En als hun paard niet goed genoeg meer is, brengen ze hem naar de slacht en nemen ze een nieuwe.

Kennelijk ben je op bokt altijd het een of het ander en is er geen tussenweg. En worden in discussies ook altijd de slechte voorbeelden aangehaald om maar aan te tonen dat het andere 'kamp' slecht is. En in mijn beleving staat de 'wedstrijdruiter' vaker onder vuur dan de 'recreatieruiter'. En dat vind ik altijd jammer.

In het algemeen lijken verder alle bokkers te menen dat juist hun paard extra 'moeilijk' is, en in het verleden altijd mishandeld en getraumatiseerd. (Ik vraag mij dan altijd af of alle paarden in Nederland dan echt zo moeilijk en altijd mishandeld en getraumatiseerd zijn, of dat het gewoon moeilijk is om goed te leren rijden?) Maar als je natuurlijk stelt dat de vorige eigenaar gemeen was voor je paard en jouw paard heel moeilijk is, moet het natuurlijk wel heel knap zijn dat je er nu uberhaupt op kunt rijden???

Vjestagirl schreef:
Niveau is ook maar relatief...

Niveau is niet relatief. Niveau (vastgesteld door een deskundige aan de hand van eisen/richtlijnen) is nog het meest objectief. Niveau in bijvoorbeeld klassen zoals in de dressuursport, geeft aan wat iemand daadwerkelijk kan en in welke fase van het totaal de ruiter zich bevindt. Door niveau vast te stellen, kun je ook vaststellen welke weg je nog te gaan hebt. Daarom zijn wedstrijdresultaten de meest objectieve indicatie van iemands kunnen. Op een wedstrijd beoordeeld iemand die jou je in de regel niet kent of je de onderdelen van het niveau naar behoren uitvoert.

En of iemand nu wel of niet sprokkelend in de Z is gekomen: diegene zal altijd nog minimaal 10 proeven minimaal 60% hebben gescoord. Dat houdt in dat diegene toch in staat is om tenminste een aantal onderdelen van de Z naar behoren te laten zien... DAT kun je afleiden uit wedstrijdresultaten zonder iemand in levende lijve te hebben zien rijden.

Ook al is iemand sprokkelend in de Z gekomen, dan heeft diegene nog altijd wel geleerd wat er op dat niveau echt gevraagd wordt. Hoe je de onderdelen (niet) moet rijden om een voldoende te krijgen. (ervaring die je thuis in de bak niet op doet) Ervaring en informatie die heel nuttig kan zijn als iemand met een nieuw/jong paard begint. Grote kans dat als diegene slim is, die informatie gebruikt om de tweede keer niet sprokkelend in de Z te komen en zijn paard beter op te leiden en voor te bereiden op wedstrijden.

En als bijvoorbeeld in uitslagen terug te vinden is dat iemand in sterke deelnemersvelden regelmatig bovenaan eindigt, steeds met dikke of dubbele winstpunten kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat iemand het dan erg goed doet op dat niveau. Ook zonder diegene te hebben zien rijden.

Vrienden en familie die bij de niet-wedstrijdruiter thuis langs de bak staan en Oh en ah roepen zijn in de regel geen objectieve maatstaf voor iemands niveau. Zij zijn daar in de regel niet voor opgeleid en willen de ruiter vaak niet beledigen/teleurstellen.

magda_90 schreef:
Waarom zou je dat willen zien? Geloof je het niet?

Alleen zeggen dat je een bepaald niveau rijdt is niet voldoende om dat direct te geloven....
Dus als je niet met wedstrijdresultaten/klasseringen kunt komen, moet je andere manieren vinden om jezelf geloofwaardig te maken. Bijvoorbeeld door foto's, door ijzersterke argumenten etc. En als je het niet belangrijk vindt om geloofwaardig gevonden te worden, prima, maar dan moet je ook niet verwachten dat mensen in discussies jou standpunten voor waar aannemen of jou serieus nemen.

Als iemand op straat op jou afloopt en zegt dat marsmannetjes bestaan, dan geloof je dat toch ook niet meteen. Diegene zegt dat, dus het zal wel waar zijn? Dan ga je toch vragen hoe hij aan die informatie komt?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:51

@ jasmijn.. Ik vind dat je die stereotypen geweldig omschrijft. Dit is ook hoe ik bokt vaak ervaar.. Beetje hokjesmentaliteit.
Als we elkaar allemaal in de waarde laten zal het wel goed komen denk ik.
Maar je hebt gelijk als je zegt dat makkelijker is een beeld van iemands nivo te krijgen als die persoon in een bepaalde klasse wedstrijden rijdt. Voor de niet wedstrijdruiter is dit moeilijker te bepalen.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik sinds pas korte tijd serieus bezig ben met de dressuur.. Heb jaren gewoon rondgehobbeld.
En in vind het super om alle oefeningen te leren, en goed uit te voeren.. Hierdoor leer ik ook steeds meer over de bewegingen van het paard, en hoe ik hem ook qua spieren in een topconditie kan houden. En dat vind ik toch wel erg belangrijk.
In mijn ogen is dat toch ook het doel van de dressuur..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:08

magda_90 schreef:

Als je de oefeningen goed beheerst met een goed ontspannen en correct paard dan vind ik het allang prima.

Ik bedoel dit niet als kritiek maar zo zie ik het.

Het nut van wedstrijden is voor mij puur en alleen het plezier dat ik er aan beleef. Ik vind het leuk om mezelf te meten met een ander en proberen om met zo'n oranje strik naar huis te gaan. En het is vaak erg gezellig. Je komt veel mensen tegen.
Maar met het nivo van een individuele ruiter heeft het niet zoveel te maken. Oke ik kan zeggen ik heb MI nivo maar iemand die nooit op een wedstrijd is geweest kan net zo goed op dat nivo rijden.

De reden dat de meeste hun wenkbrouwen optrekken bij iemand die niet start maar zich wel met passageren bezig houdt is dat de meeste van ons ook wel een aantal ruiters kennen die zeggen die van mij passageert maar als je dan kijkt zie je iemand op een paard of pony die nauwelijks op B nivo loopt maar dan in de krul gestokken, bijelkaar geschopt door de bak dribbelt. Tja die heb ik toch echt regelmatig gezien.

Maar ik ken ook mensen die nooit wedstrijden rijden en toch echt hun paard beter voor elkaar hebben dan ik. Die vallen denk ik wat minder op om dat die niet door de mand vallen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:17

Ik vraag mij af hoe je als niet-wedstrijdruiter er achter komt of je paard daadwerkelijk correct en ontspannen gaat??? Natuurlijk kan je instructeur zeggen dat het zo is, maar is dat genoeg? Hoe vaak komt het niet voor dat mensen eens bij een ander gaan lessen en dat dan de ogen open gaan? En dan klagen dat ze jarenlang door hun oude instructeur op het verkeerde been zijn gezet? En steeds van instructeur wisselen is ook geen optie, als je iedere week bij een ander gaat lessen leer je ook niks.

Zelf kun je als ruiter ook niet (goed) beoordelen of je paard correct gaat. Soms kan het namelijk heel anders voelen dan dat het er uit ziet.

Ik vind het altijd erg verfrissend als ik weer eens een beoordeling van terug krijg. Als je er 10 naast elkaar legt kun je zo je algemene verbeterpunten eruit pikken. Overleg die met je instructeur en je hebt gewoon meer inzicht of je echt op de goede weg bent. Of je paard dus echt correct gaat. DAT vind ik het mooie van wedstrijden (en ik ben gek op oranje linten Bloos )

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:33

Tja jurys zijn net instructeurs. Ze letten op je zwakke en op je sterke punten en schrijven daar commentaar/punten op.

En goede instructeurs vinden blijft moeilijk, ik denk voor zeker beide groepen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:34

Whahaha, nou, ik heb nog nooit een paard van de slacht gered, bij mijn weten. Haha!

Als ik hier op bokt zeg dat ik bitloos en boomloos rij, dan wordt ik vrijwel meteen geschaard bij 'de hobbelaars'. Dat ik les heb in klassieke dressuur, mijn uiterste best doe om mijn paard zijn lijf goed te laten gebruiken, mezelf wil verbeteren, wordt niet meteen aangenomen, hoor. Knipoog
Het zij zo, ik zit regelmatig hard te lachen hier thuis om de hokjes. Haha!

Ik doe geen wedstrijden, nee:

A. Omdat ik geen tijd ervoor heb
B. Ik heb geen auto met trekhaak
C. Heb ook geen eigen trailer
D. Mag die wedstrijden ook niet bitloos doen
E. Daarbij ben ik niet per definitie superdol op 'paardenvolk'. Tong uitsteken
(wel op paarden Knipoog )
F. Last, but not least; ik sinds kort weet dat mijn paard een afwijking in een vd achterbenen heeft, waardoor keihard trainen afgeraden wordt.

Ik sta op een stalling met veel wedstrijdmensen, dus als ik iets wil weten over onze resultaten kan ik genoeg feedback krijgen.
Qua instructrices weet ik ze tot nu toe prima uit te zoeken, volgens mij. Lachen

Overigens ben ik momenteel niet superver met mijn eigen paard, maar ja, die is dan ook nog maar 4 jaartjes oud en zitten we nog in de inrijfase. Ik spreek op bokt eigenlijk nooit over mijn vroegere ervaringen (31 jaar) met paarden, al lijkt het mij logisch dat die ervaringen verweven zijn met mijn benadering naar mijn eigen jonkie nu.

Bij mij op stal vindt niemand het raar dat ik lessen heb, ondanks dat ik geen wedstrijden ga rijden. Ik volg een hele andere discipline namelijk; NH gecombineerd met klassieke dressuur. Ik zie geen van de wedstrijdruiters grondwerken, voordat ze te paard gaan (ja, longeren, maar dat bedoel ik niet). Haha!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:46

Ik ben een echte recreatie ruiter, maar dat wil toch niet zeggen dat ik mijn paard niet kan of 'mag' trainen? Dus omdat ik geen M rijd ofzo, mag ik geen apuyementen doen en travers/schouderbinnen nou wil ik niet vervelend zijn, maar ik doe die dingen niet om een bepaald niveau aan te duiden, maar om mn paard soepel te houden. En ja dat doe ik gewoon in het bos..
Gaat dressuur volgens de mensen die tegen de stelling zijn alleen maar over winnen winnen winnen dan? Winnen en beter zijn als de rest? Bij mij gaat dressuur over mijn paard trainen en rijden, en niet alleen maar omdat ik kan winnen met iets (win toch nooit) maar omdat ik mijn paard recht vooruit wil kunnen rijden en ik blessures wil voorkomen..
Gek dat dat ook kan he Clown

Maargoed, ik ben het dus oneens met de stelling, ik vind het niet meer als normaal dat een recreatieruiter zijn paard 'traint', al is het niet voor wedstrijden, elk paard behoort soepel en mooi bespierd te zijn. Als je paard niet goed voor elkaar is, krijg je een te hoge oefening simpelweg niet correct voor elkaar, geld voor een recreatieruiter zowel als een dressuurruiter toch?

Voor mij zegt het niveau van wedstrijd niet zoveel, iemand kan z rijden, maar zijn paard op alle mogelijke manier naar beneden rukken en plukken, vind ik geen rijkunst..
Zo was ik vorig jaar op horse event in Deurne, waar de M kampioen, samen met de Z kampioen en de B kampioen samen in een ring gingen rijden en les kregen van imke of tineke bartels (sorry ik zit niet in de dressuurwereld). De B ruiter reed zo ontzettend veel vriendelijker en netter als de M ruiter die uit alle macht en met alle kracht probeerde haar paard uit elkaar te trekken en te schoppen ofzo? Ik vond het iig niet om aan te zien en ben weggelopen, maar dit is wel een voorbeeld om aan te geven wat niveau eigelijk betekend. Niks, in die zin ja je kan op een paard zitten, maar dat kan een recreatieruiter ook? Ik zie liever iemand met een paard samenwerken en er vriendelijk voor zijn ook al heeft die nog nooit 1 wedstrijd gereden, dan iemand die supersnel de Z bereikt heeft, maar nog niet normaal en stil (eerste wat je leerde toch?) op paard kan zitten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:54

Nadya schreef:
Whahaha, nou, ik heb nog nooit een paard van de slacht gered, bij mijn weten.

Nou in de regel scharen bokkers zichzelf ook niet in een van de twee hokjes (de liever recreatieruiter of de bitchy wedstrijdruiter) maar doen anderen dat voor hen Lachen

Nadya schreef:
Het zij zo, ik zit regelmatig hard te lachen hier thuis om de hokjes.

Lachen Was ook enigzins sarcastisch bedoelt Lachen

Nadya schreef:
Ik spreek op bokt eigenlijk nooit over mijn vroegere ervaringen (31 jaar) met paarden, al lijkt het mij logisch dat die ervaringen verweven zijn met mijn benadering naar mijn eigen jonkie nu.

Ik neem aan dat jou vroegere ervaringen ook jou mening vormen over allerlei onderwerpen? Het lijkt mij dan toch logisch dat jij die ervaringen aanhaalt om jou mening te verduidelijken?

Nadya schreef:
Ik zie geen van de wedstrijdruiters grondwerken, voordat ze te paard gaan (ja, longeren, maar dat bedoel ik niet).

Je hele post volg ik, alleen deze laatste zin niet??? Wat heeft het ermee te maken dat jij wedstrijdruiters niet ziet grondwerken?

xtostarlight schreef:
Ik ben een echte recreatie ruiter, maar dat wil toch niet zeggen dat ik mijn paard niet kan of 'mag' trainen?

Dat zegt toch niemand? Lees even de laatse posts door.... Dat is wel zo beleefd als je inhaakt in een discussie Boos!

xtostarlight schreef:
Gaat dressuur volgens de mensen die tegen de stelling zijn alleen maar over winnen winnen winnen dan? Winnen en beter zijn als de rest?

Oke, jij bent dus zo'n hokjesbokker die wedstrijdruiters dus omschrijft zoals ik hierboven heb omschreven??? Jammer, als jij het zo zwart wit ziet, wordt een leuke discussie voeren moeilijk Lachen

xtostarlight schreef:
Bij mij gaat dressuur over mijn paard trainen en rijden, en niet alleen maar omdat ik kan winnen met iets (win toch nooit) maar omdat ik mijn paard recht vooruit wil kunnen rijden en ik blessures wil voorkomen..

En jij bent dus de lieve recreant...

xtostarlight schreef:
Gek dat dat ook kan he

*zucht*