Wel of niet laag instellen in het begin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Wel of niet laag instellen in het begin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:11

Rytm schreef:
maar als je een paard niet correct laag kunt instellen

Imo is je aanleuning dan niet correct. Ook de oprichting komt vanuit een paard wat naar de hand wil zakken, maar dan is hem gevraagd achter dermate veel onder te treden dat hij aan de voorkant meer opwaarts gaat.

Ik sprak overigens niet over sterrekijken maar over een paard wat dus opgericht is zonder dat hij naar de hand zakt, of die nog niet voldoende opgewarmt is om de beweging van achteruit mee naar voren te nemen. Peerd in de krul maar dan opgericht zeg maar. Zie je de laatste tijd ook heel erg veel Scheve mond

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 06:20

Ja dat bedoel ik ook, dat de aanleuning dan niet correct is. En zolang dat niet zo is moet je prutsen met laag (of hoog!!) instellen maar gewoon eerst aan de aanleuning werken en die niet beter willen maken door je paard op de kop te rijden want dat maakt de aanleuning niet beter.

Ik weet niet of je nu op mijn bericht ingaat verder maar dat sterrenkijken had ik als reactie op de TS en niet op jou hoor. Knipoog

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 07:33

Imo hangt het heel erg van het paard af. Het ene paard laat zich makkelijker laag los rijden dan de ander. Bij mijn vorige pony werkte het fijn om hem laag los te werken (vw nw), die kon dan de rug loslaten en de achterhand erbij houden. Van daaruit kon ik hem rustig bij elkaar nemen en wat meer oprichten, zonder dat daar spanning bij kwam. Mijn huidige paard duikt echter wel onmiddelijk op de voorhand als ik haar laag loswerk. En geen benen die de achterhand meer kunnen activeren. Ik ben lang bezig geweest om het toch op deze manier te proberen omdat mij ook altijd geleerd was dat je een paard vw nw loswerkt. Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit paard beter eerst horizontaal kan laten lopen, waarbij ik de achterhand flink activeer, dan maak ik haar ronder en pas daarna laat ik haar lager komen, afgewisseld met korte perioden van oprichting (we zijn nog niet zover dat ze dat al heel lang volhoudt). Aan het einde van het rijden laat ik haar lekker vw nw uitrijden en besteed ik daar nog even extra aandacht aan. Maar hoe ik ook probeer, beginnen met vw nw werkt niet, omdat ze dan de achterhand niet meeneemt.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 08:59

Dat sterrenkijken bedoelde ik eigenlijk meer om aan te geven dat ik het tegenover paarden die het overgrote deel van hun uren zo lopen "oneerlijk" vind om ze meteen op te richten.

@ Kaka: jouw reactie vind ik erg intressant. Ik denk dat dat een beetje hetzelfde dilemma is.

@ Rytm: ik rijd het betreffende paard over het algemeen ook niet héél laag, maar zal proberen iets met je reacties te doen zodra ik het betreffende paard weer rijd of een ander paard waarbij ik het probleem tegen kom. Ik denk trouwens dat ik ook wel vind dat het lage instellen voor dit paard misschien iets minder geschikt is dan voor andere paarden, alleen vind ik het andere "uiterste" ook weer niet ideaal dus wellicht zal ik dan inderdaad een middenweg daarin moeten proberen te zoeken. Het blijft jammer dat ik niet écht aan dergelijke dingen kan werken maar die tijd komt (hopelijk) wel weer.

Urielle uiteraard ook bedankt voor je reacties, ik kan me ook goed vinden in je laatste post.

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:40

hee
ik heb nu een eigen paard en van mijn instructrice moeten we altijd in de lessen beginnen met lang en laag rijden dat doen we ongeveer een kwartier en pakken dan de teugels wat op

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:54

Ik kan me goed vinden in posten van Urielle maar ik spreek liever niet van 'op de voorhand vallen' maar van : 'achter ten alle tijden actief blijven'. Sommige paarden zijn op de kop gebouwd, die krijg je alleen als ze echt goed verzameld zijn op de achterhand en op B/L niveau blijven ze nog wat op de voorhand hoe hoog of laag je hem instelt.

Dat betekend niet dat je op voorhand gebouwde paarden niet wat lager mag instellen, dan heb je wel snel het beeld dat ze op voorhand vallen, maar als achterhand ten alle tijde actief blijft is er niets aan de hand.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:01

In het begin laat ik een paard altijd laag en actief lopen op een relaxte manier!
En dan als ik voel dat ze wat soepeler worden, begin ik pas met het intensievere deel Knipoog

Bregje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:52

Ik let vaak op de bovenste halsspier,..
Als die op zn dikst is, loopt hij laag en ontspannen.. Laat eerst de bovenkant maar eens groeien, dat oprichten is meneer zelf al goed genoeg inn Bloos
Nu is dat zo in woorden misschien niet te begrijpen, maar aan het paard kun j ehet duidelijk zien..
En dat is echt niet heel diep, diep/rond genoeg om wakker te houden en actief rond te kunnen sturen zonder dat hij zn mooie billen vergeet te gebruiken Knipoog

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:09

Ik rijd nu sinds ongeveer 5 maanden iedere week op hetzelfde manegepaardje. De eerste keren dat ik er op reed was het één brok spanning, en wanneer je contact met zn mond probeerde te zoeken was het óf kop de lucht in óf de valse knik in.
Nu, 5 maanden verder en veel oefenen, is die valse knik er zo goed als uit en loopt hij ontspannen en op zijn eigen benen rond.
Mijn instructeur heeft nog steeds zijn eigen manier van hem bijeen rijden (meteen power erachter, spanning er op en vandaar uit naar ontspanning werken) en ik de mijne (dus van de ontspanning naar het werkelijke bijeen rijden) en omdat ik hem uitgeled heb waarom ik dit prettiger vind, vindt hij het ook prima en ziet de vooruitgang Lachen