Ben ik te hard voor m'n bijrijpony??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ben ik te hard voor m'n bijrijpony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:24

Eh misschien ben ik deze keer weer te positief (misschien kan iemand daar ook even een zeiktopic over openen? Haha! ) maar ik heb nog niet van TS gelezen dat ze inderdaad doet wat ik begrepen dacht te hebben...
TS, beantwoord die vraag nou eens, dan kunnen we idd wat zeggen over of je te hard bent of niet. Je schrijft dusdanig warrig dat je slecht te volgen bent.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:41

Dat is toch niet eerlijk? Je laat hem een noodstop maken, kan nog wel. Dan drijf je hem vooruit, simpele gedachte: Hij moet naar voor. Dat kan niet, want er is een versperring. Omdat hij dan nog niet 'luistert', krijgt hij maar een tik. En daarna ? Galoppeer je dan gewoon verder en herhaal je het nog 1000 x of stap je rustig weg ?

Beantwoord de vraag van Sonja en mij alsjeblieft even, dan is er voor de andere ook meer duidelijkheid.

Pumatje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 15:55

de pony los gooien doordeweeks gaat zozo al niet omda dan lessen zijn
Van western,en eigenaren rijden enzo .Ik moet ook gewoon werken, ik heb alleen vrijdag, doordeweeks is tijd voor mijn paard. Ik rij alleen op vrijdag op die bijrijpony:) tijd op hem te rijden.En slaan doe hem niet vindt zelf harstikke, zellig ik geef hem een tik dat is niet slaan. Ik heb genoeg ,antwoord op me vraag, het is zo wel duidelijke:).Met tips ken ik wel wat mee:)mij zul je niet over horen over dit heb genoeg ,antwoord gekregen .Op de vraag zoals ik hem wilde:)

[Dit is niet om onderuit ,te komen het is harstikke duidelijk voor me:)]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:58

en wat is je conclusie dan?

Pumatje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 16:41

mijn conclusie
de pony netzo lang ,bokken datie het door heeft .Dat geen zin heeft.Ik moet leren om nog rustigere, blijven en voortaan meer dan 3x 10 te letten:)aan de tips ,die heb gekregen aan te werken om te kijken of het helpt:)

_Renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:42

aerdenhout1 schreef:
Dat is knap Renzjuh...dat je ZEKER weet dat het aan de pony ligt. Heb je deze amazone zien rijden dan of ken je de pony?

Hahah, nee zo bedoelde ik het niet Tong uitsteken Ik bedoelde dat het ligt aan wat voor pony je hebt, niet bepaald deze pony want de ene reageerd weer anders dan de andere Tong uitsteken Sorry als je het zo hebt opgevat!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:43

Dus inet zoeken naar oorzaak van bokken en dat oplossen?

Indiana92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:40

zouik dus niet doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:45

Pumatje99 schreef:
mijn conclusie
de pony netzo lang ,bokken datie het door heeft .Dat geen zin heeft.Ik moet leren om nog rustigere, blijven en voortaan meer dan 3x 10 te letten:)aan de tips ,die heb gekregen aan te werken om te kijken of het helpt:)

Ik snap je conclusie al net zo min als je probleemstelling Verward

Staat die 99 in je username voor je geboortejaar ofzo?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:44

TS, dit is een grap hoop ik Nagelbijten / Gniffelen
Als hij zo gaat bokken en rennen zou ik toch bij mezelf nagaan of dat er misschien iets niet in orde is. Zoals bijvoorbeeld het zadel dat misschien niet goed ligt en waar het beestje last van heeft. Pijn in zijn mond? En ook kan het zijn dat het aan jezelf ligt, misschien beperk je hem ergens in en geeft hij dit op deze manier aan. Er kunnen zoveel oorzaken zijn Lachen

Hem na het rennen en bokken stilzetten tegen de bakrand en hem dan een tik geven gaat mij persoonlijk te ver.
Een correctie is prima, maar niet door hem op te sluiten tegen de bakrand aan en hem dan een tik te geven.
Dit valt bij mij niet onder correctie. Ik vind het een gemene manier.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:58

haar conclusie is niet boos worden en tot 30 te tellen.

lindahurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:06

Cherellee_ schreef:
Sirius_ schreef:
als t zo is zoals sonja neer zet (en zo begrijp ik m ook) ben ik t totaal niet met je eens Nagelbijten / Gniffelen
Zou m op de volte zetten, en door laten galopperen tot ie er genoeg van heeft, en dan nog een paar rondjes extra

Zelfde aanpak hier.. Wil hij galloperen? Prima, maar dan net zolang als ik zeg dat het moet en dat kunnen aardig wat rondjes zijn. Ja

ja dit zou ik ook doen

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:23

als ik zo lees dat die pony maar drie dagen per week uit zijn box komt en soms in de bak mag (wat zoud at zijn op een manege? een uurtje) en de rest op stal staat. ik geloof dat je daar ieder normaal paard goed gek mee kan krijgen!!! och als ik dat bij mijn pony zal doe weet ik zeker dat die ook gaat bokken en rennen.
tja hij is van en manege dus tip als laat de da eens naar de rug enz. kijken heeft waarschijnlijk geen zin want dat doen ze toch niet. verder een tip, laat de pony onder het tempo lopen. controleer elke pas het tempo, gaat tie sneller sluit je m meer op enz. zo heb je veel controle over je pony misschien bokt tie dan ook minder en vandoor gaan zal moeilijker worden omdat je er snel bij bent. weet niet hoe je m rijdt hoor... maar zorg dat tie lekker na geeft ontspan als die dat doet sluit m wat mee rop als tie eruit komt of te hard wil. bij mijn pony werkt dit perfect! en das ook een bokkertje Knipoog

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 01:39

brr als ik dat toch zou zien, als een van mijn lesklanten dit zo zou aanpakken.. Zou ik ze echt an het paard aftrekken..

Ik vraag me duidelijk af waar je mee bezig bent.. Paardrijden vraagt om ontspanning, en zo pak je als ruiter / begeleider je paard niet aan.. Je mag consuquent wezen, je mag hem best een corrigeer tik verkopen, als die echt wat fout doet. Maar wie zegt dat jij nu niet verkeerd bezig bent?

Je houd je paard tegen, zet hem tegen de bakrand aan, schopt hem er een paar keer der onder, en geeft hem een tik bij ook nog? Nee dit is vragen om ongelukken, serieus.. Je paard kan niks anders dan op dat moment alleen maar omhoog komen, en als die zo in de stres gereden word en jij houdt hem op dat moment nog tegen, klapt die geheit achterover..

Ts Als je wil verongelukken ga gewoon zo door..

Als je dat niet wil doen, wees dan op een wat rustigere manier consuquent, hou je paard bezig, aan het werk, en zorg ervoor dat die niet weg kan, hou hem naar voren en laat zorg dat die zijn aandacht bij jou heeft!

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:01

heel onduidelij maar om even ontopic te blijven, ja, ik denk dat je te hard bent. Ok ik trek mijn merry soms tegen het schot aan, geen enkel probleem. Moet ze maar gewoon stoppen als ik dat zeg. Maar doordrijven heeft zo weinig zin. Als je dat paardje dan al een tikje wil geven (ik begrijp dat het een tikje is en geen mep) doe dat dan op het moment dat je wegstapt vlak achter je been. Meer op de manier van: He, verdikkeme, nu let je even op mij!

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:10

Ik heb ook een pony dat dit vaak deed. Bij mijn oude instuctrice moest ik haar ook tegen het schot opzetten, paar seconden stilstaan en dan gewoon weer wegrijden. Ik vond op het schot zetten al niet zo'n fijn idee en het hielp ook nog voor geen meter. Ook nog harder laten gaan en pas stoppen wanneer ik het zeg heeft ook niet geholpen, omdat ik dan juist toestemming gaf om weg te vliegen.
nu heb ik een andere instructrice, en wanneer ze nu es een keer wegvliegt zet ik haar zo snel mogelijk tot stilstand, gewoon op de hoefslag of op de volte. Mijn pony heeft er nu zo'n hekel aan gekregen om telkens weer te stoppen dat ze het nu bijna niet meer doet.

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:02

TS'er hoe gaat het nu met het rijden??
merk je al verschil en hebben de tips geholpen?
ben benieuwd

mioomeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:05

ik vind niet dat je te hard bent , gewoon aanpakken Knipoog

Ravenna31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:23

mioomeisje schreef:
ik vind niet dat je te hard bent , gewoon aanpakken Knipoog

Volgens mij zit er een verschil tussen vervelend gedrag aanpakken en oneerlijk zijn. Op deze manier straffen vind ik niet eerlijk, de redenen waarom zijn allemaal al genoemd. Je geeft tegenstrijdige signalen en dat snapt de pony gewoon niet.

Ben overigens na 15 jaar niet gereden te hebben weer beginner en zelfs ik weet dat dit tegenstrijdig is. Ben ook wel nieuwsgierig of er een instructeur aanwezig is net zoals nog een aantal andere mensen.

Leintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:36

Euh ja, want als je je pony zo tegen de bakrand aan stuurt en hem tikken geeft met de zweep weet tie ook niet meer wat tie moet doen.. Beter laat je 'm gewoon op de volte lopen en dan stopt tie vanzelf wel weer een keer... Clown

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:49

Ik zal misschien wel kritiek krijgen op mijn reactie maar ja, ieder zijn mening hé.

Geef zelf ook les op een manége en het IS gewoon een feit dat sommige paarden/ponies soms écht wel terecht gewezen moeten worden voor de fratsen die ze uithalen. Heeft dan niets te maken met pijn, verkeerd tuig, ed, ze willen dan gewoon etteren. Kweet natuurlijk niet hoe het hier zit, ik ken de pony noch de ruiter, maar ik spreek gewoon vanuit mijn ervaring.

Met de manier waarop de TS dit doet, ben ik het niet eens. Pony snapt er waarschijnlijk totaal niks van, ik zou hem ook op een volte zetten, en als ie er genoeg van heeft, even verplichten door te gaan.

MAAR ik geef wel toe dat als de manégepaarden echt etteren, ze van mij ook een ferme tik krijgen. Bijvoorbeeld gemeen bokken ... pak ik ze dan niet aan, leren ze hiermee te 'winnen' en sorry maar ze moeten hun gedragen in de les.

Als ze al eens een vreugdesprongetje maken of zo, allemaal geen probleem, mogen die dieren best hun pleziertjes hebben, maar bij gemene streken ben ik ook streng. Om meteen weer te belonen als ze het terug 'goed' doen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:51

JoCo schreef:
Ik zal misschien wel kritiek krijgen op mijn reactie maar ja, ieder zijn mening hé.

Geef zelf ook les op een manége en het IS gewoon een feit dat sommige paarden/ponies soms écht wel terecht gewezen moeten worden voor de fratsen die ze uithalen. Heeft dan niets te maken met pijn, verkeerd tuig, ed, ze willen dan gewoon etteren. Kweet natuurlijk niet hoe het hier zit, ik ken de pony noch de ruiter, maar ik spreek gewoon vanuit mijn ervaring.

.

juist..
ik loop stage op een manege, en sommige pony's hebben idd streken.. maar niet dat ze gemeen bokken ofzo
vind 't wel grappig, omdat t bij sommige pony's wel past Haha!

maar ik denk dat het bokken wat verteld wordt een beetje overdreven wordt, want een manege pony, dat regelmatig gemeen bokt, is zo weer uit de manege, de kinderen moeten leren paardrijden, en niet verongelukken..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:59

Tja je zal manege pony zijn en al die onervaren ruiters op je rug krijgen die onbewust een heleboel fouten maken, paard met een beetje karakter gaat hier inderdaad dingen op verzinnen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:06

MaaikeMo schreef:
JoCo schreef:

.

juist..
ik loop stage op een manege, en sommige pony's hebben idd streken.. maar niet dat ze gemeen bokken ofzo
vind 't wel grappig, omdat t bij sommige pony's wel past Haha!

maar ik denk dat het bokken wat verteld wordt een beetje overdreven wordt, want een manege pony, dat regelmatig gemeen bokt, is zo weer uit de manege, de kinderen moeten leren paardrijden, en niet verongelukken..

JUIST je slaat de nagel op de kop!!!! Daarom grijp ik ook soms in, omdat een 'gemeen' paard wat weg gedaan wordt op de manége, meestal het geluk niet heeft om ergens goed terecht te komen!
En ik zie m'n lespaardjes best graag!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:16

JoCo schreef:

Met de manier waarop de TS dit doet, ben ik het niet eens. Pony snapt er waarschijnlijk totaal niks van, ik zou hem ook op een volte zetten, en als ie er genoeg van heeft, even verplichten door te gaan.

MAAR ik geef wel toe dat als de manégepaarden echt etteren, ze van mij ook een ferme tik krijgen. Bijvoorbeeld gemeen bokken ... pak ik ze dan niet aan, leren ze hiermee te 'winnen' en sorry maar ze moeten hun gedragen in de les.

Als ze al eens een vreugdesprongetje maken of zo, allemaal geen probleem, mogen die dieren best hun pleziertjes hebben, maar bij gemene streken ben ik ook streng. Om meteen weer te belonen als ze het terug 'goed' doen.

die manegeponies die die fratsen uithalen, die gewoon willen etteren, die ferme tikken krijgen omdat ze anders "winnen" en die zich schijnbaar niet gedragen en gemene streken hebben en best wel hun pleziertjes mogen hebben in vorm van een vreugdesprongetje, die manegeponies moet je eren en verdienen een eersteklas behandeling, deze ponies worden opgeofferd om leken en beginners kennis te laten maken met de paardensport en schijnbaar op deze stal of manege is er geen toezicht of begeleiding.

Op de vraag of je te hard bent, dat weet je zelf wel, anders had je de vraag niet gesteld
en mijn vraag aan jou is: Werkt het zoals je het nu doet ? Zo niet, stop er dan direct mee en zoek naar een andere manier