Spoor verfijning van de hulp, om te drijven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Spoor verfijning van de hulp, om te drijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:29

runningkawa schreef:
Als die gewoon smerig heeft geweigerd, mag hij best een paar rake klappen hebben

Alsof een paard gaat weigeren om de ruiter te pesten...

Sporen gebruik ik sowieso niet, vind ik ondingen. Niemand houdt zijn benen zo stil dat je niet af en toe je spoor toch in dat paard drukt. Verfijning is ook genoeg aan te brengen met alleen de kuit en zit.

Een zweepje (lange dressuurzweep) gebruik ik soms bij jonge paarden, om tegen hun lichaam aan te leggen om iets te verduidelijken. Net een stukje achter mijn kuit bij een volte bijvoorbeeld. Er wordt zeer zeker niet mee geslagen, ook geen tikje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:32

niet om te pesten...dat zeg ik ook niet Lachen
Dat maak jij ervan Haha!

En begrijp me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van lukraak wat meppen
Maar wordt wel een beetje simpel van het (spring) ruiters meppen er zomaar wat op los gezever
Zonder dat mensen ook maar iets van die ander weten...
Zo makkelijk altijd. andere mensen veroordelen...terwijl de meeste die dat zeggen nog geen deuk in een pakje boter rijden... maar de beste stuurlui...juist, zitten op bokt Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-05-08 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:36

Waarom dan wel? Jij zegt 'smerig weigeren', wat bedoel je daar dan mee?

Ik denk namelijk dat een paard weigert omdat het echt niet uitkomt (=fout van de ruiter) of door onzekerheid/twijfel van de ruiter (=fout van de ruiter), dus in geen geval verdient zo'n paard een paar klappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:38

als jij niet weet wat de term smerig stoppen betekend heb jij weinig kaas gegeten van springen..maar oordeel je wel..

smerig stoppen is als alles wel goed was
afstand, corect aangereden, genoeg sprong en ook een ruiter die normaal reed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:40

Ik weet best wat mensen daar mee bedoelen, maar ik ben het er niet mee eens. Smerig stoppen bestaat bij mij niet. Wat is volgens jou dan de reden dat een paard zoiets doet?

Jij bent degene die oordeelt, ik heb namelijk veel gesprongen en ook veel gezien op dat gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:43

Je weet het niet, anders zeg je wel wat smerig stoppen is, dus uit jou antwoorden is niet te halen dat jij zelf veel gesprongen hebt... kan er ook niks aan doen Lachen
Ook dat het bij jou niet bestaat wil zeggen dat je niet op veel verschillende paarden hebt gesprongen Lachen
Want dan kom je er wel eens een tegen Haha!
Dus die vooroordelen komen dan uit je eigen teksten voort Lachen

uit proberen kan een reden zijn van smerig stoppen
Een vorige ruiter die hem de zin heeft gegeven kan een reden zijn van smerig stoppen.
Maar dat zijn dingen die bij jou niet voorbij komen...

Ik heb ook genoeg gezien...maar die enkele ruiter die onzinnig mept...daarvoor moet iedereen die eens een zweep gebtuikt voor boeten op ons watjes bokt.

Maar goed..het ging geloof ik over sporen Haha!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:47

runningkawa schreef:
smerig stoppen is als alles wel goed was
afstand, corect aangereden, genoeg sprong en ook een ruiter die normaal reed.

En als een paard dan zijn (spreekwoordelijke) middelvinger opsteekt en het anker uitgooit is het smerig stoppen... En dat gebeurt echt hoor.... Inderdaad om de redenen die Kawa later aangeeft...

Red Passion: Geef jij echt nooit een tikje? Ik moet zeggen dat de meeste groene paarden hooguit eens met hun huid trillen als je er een lange dressuurzweep "tegenaan legt". Waarom zouden ze er anders op reageren als ze er nog nooit een tikje mee hebben gehad....

Met mijn L2 paard rijd ik zonder sporen omdat hij naar mijn zin nog niet goed genoeg voor het been is. Als ik om me heen kijk denk ik dat ik hier in de buurt een van de weinigen ben in die klasse (overigens ook in de B en L1). Of die mensen hebben hun paarden allemaal beter aan het been dan ik, of er wordt toch echt veel onterecht naar het spoortje gegrepen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:49

Ik weet het wel zeg ik toch. Ik weet heel goed wat iedereen bedoelt met smerig stoppen. Alleen zie ik dat zelf anders.

Ik heb wel degelijk op veel verschillende paarden gesprongen, knap dat jij dingen uit mijn antwoorden kan halen terwijl ik de dingen alleen maar anders zie.

Zelf gebruik ik ook weleens een zweep dus, maar niet om mee te slaan. En ja, er zijn wel paarden die geweigerd hebben bij mij. Maar dat was altijd mijn eigen schuld, want als ik een paard had die uitprobeerde bouwde ik alles rustig op en ging ik pas springen als het qua vertrouwen goed ging. Dat is trouwens de reden dat ik nu niet meer op grote stallen rijd, daar moest alles veel te snel. Lukt het niet? Dan de zweep er maar over. Niet mijn methode.

Edit: Dit is bedoeld voor RK

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:51

ook op een laag kruisje kunnen ze smerig stoppen.... na eerst 2 keer erover te zijn geweest...

maar laat maar..ja je teksten zeggen mij genoeg...
Je zegt dat je het weet...achteraf Haha!

edit: mogen andere er niet op reageren dan? raar...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-05-08 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:51

Miriam schreef:
Red Passion: Geef jij echt nooit een tikje? Ik moet zeggen dat de meeste groene paarden hooguit eens met hun huid trillen als je er een lange dressuurzweep "tegenaan legt". Waarom zouden ze er anders op reageren als ze er nog nooit een tikje mee hebben gehad....

Nee, ik geef echt nooit een tikje. Voor ik er op ga zitten heb ik al een behoorlijke tijd grondwerk gedaan met zo'n paard en dan is hem/haar al geleerd om te wijken voor druk, ook geoefend met een dun zweepje. Dat begrijpen ze dan dus al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:53

runningkawa schreef:
ook op een laag kruisje kunnen ze smerig stoppen.... na eerst 2 keer erover te zijn geweest...

maar laat maar..ja je teksten zeggen mij genoeg...
Je zegt dat je het weet...achteraf Haha!

Laat dan inderdaad maar. Ik weet alleen wat men bedoeld met smerig stoppen, ik zie het anders en zal het dus nooit 'smerig stoppen' noemen.
Er zijn geen probleempaarden, alleen probleemmensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:54

probleem paarden zijn er wel...alleen zijn ze idd gemaakt door probleem mensen Lachen
En de ene heeft een knuffel nodig en de andere eens een harde hand...
Om beide daarna weer heerlijk te lopen

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:57

imo kan je beter sporen dragen en af en toe en duidelijk prikje geven om een voorwaartse hulp te vragen, dan dat je een mep met de zweep geeft (lees: MEP, een tikje is dan vergelijkbaar met een kleine verfijnende spoorhulp) Natuurlijk moet er niet constant geprikt worden, daar ben ik ook zeker 100% tegen, maar af en toe een duidelijk voorwaartse hulp geven vind ik meer dan normaal.
Verder met het 'smerig stoppen'....daar ben ik het ook helemaal mee eens. Vooral manege paarden/pony's die door vele mensen gereden worden krijgen vaak kuren. Bij mijn oude manege stond een stevige haflinger. Hij kon springen als de beste, een hele goede springpony, totdat er heel veel mee gesprongen ging worden...allemaal kinderen die vanalles fout deden. Vorige zomer was er een onderlinge springwedstrijd. Er reden iets van 7 ruiters op die pony die dag, allemaal 1 rondje over het parcours....uiteindelijk is er geen 1 van die 7 langs hindernis 4 gekomen omdat de pony bleef weigeren. Hij was ze telkens te slim af: been erbij, teugeldruk, gewichthulpen..de ene keer ging hij gewoon naar links en de andere keer naar rechts. Ik heb nog nooit zoveel zandruiters gezien Clown
Maar goed, in zo'n geval vind ik dat je het best mag hebben over smerig weigeren en dan moet zo'n pony gewoon op z'n plaats gezet worden. Nou is dit een manegepony die door de schuld van de mens zo geworden is, maar goed, als het een eigenpony zou zijn was het waarschijnlijk nooit zover gekomen Knipoog

Voordat ik hierover aangevallen wordt, ik wil dus niet zeggen dat ik er voor ben dat manege pony's afgebeuld worden, maar dit is ook de enige pony op die manege die van mij eens hard aangepakt mag worden... De rest lopen super met een goede en consequente ruiter, en minder met een beginner of ruiter die verkeerde hulpen doorgeeft, maar deze Haflinger maakte totaal geen onderscheid.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:48

Sporen zijn imo voor de verfijning van de hulp, en dan met name de zijwaartse hulp. Het paard moet inderdaad eerst goed voorwaarts op het been zijn zonder spoor.
Omdat er tot de M niet echt zijgangen worden gevraagd, vind ik sporen tot die klasse dan ook onnodig. Bovendien vind ik dat een paard zonder zweep en sporen ook gewoon te rijden moet zijn. Als je echter altijd met (een van) beide rijdt, dan kun je misschien niet meer zonder.
Ik rijdt mijn paard meestal met zweep, zonder sporen (we zijn er beiden nog niet aan toe). En dat gaat prima, ook als ik eens zonder zweep rijdt.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 13:26

Alicia2u schreef:
Sporen zijn imo voor de verfijning van de hulp, en dan met name de zijwaartse hulp. Het paard moet inderdaad eerst goed voorwaarts op het been zijn zonder spoor.
Omdat er tot de M niet echt zijgangen worden gevraagd, vind ik sporen tot die klasse dan ook onnodig. Bovendien vind ik dat een paard zonder zweep en sporen ook gewoon te rijden moet zijn. Als je echter altijd met (een van) beide rijdt, dan kun je misschien niet meer zonder.
Ik rijdt mijn paard meestal met zweep, zonder sporen (we zijn er beiden nog niet aan toe). En dat gaat prima, ook als ik eens zonder zweep rijdt.

Dat vind ik nou ook, ik bedoel waarvoor is het anders? Ik vind dat je met je kuit die verfijning ook kan geven! Toch zie je het vaak veel eerder..

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:32

Gipsylover schreef:
Dat vind ik nou ook, ik bedoel waarvoor is het anders? Ik vind dat je met je kuit die verfijning ook kan geven! Toch zie je het vaak veel eerder..

mensen horen de kuit ook te gebruiken in de zeigangen. reageert het paard niet.. gebruik je de spoor.. End at doen de meeste mensen ook dus ik snap je probleem niet zo Knipoog

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 13:44

Citaat:
mensen horen de kuit ook te gebruiken in de zeigangen. reageert het paard niet.. gebruik je de spoor.. End at doen de meeste mensen ook dus ik snap je probleem niet zo Knipoog

Je ziet heel vaak mensen die bij elke pas prikken met hun sporen.. Dat is dus het probleem. Dan is het geen verfijning meer.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:50

Gipsylover schreef:
Je ziet heel vaak mensen die bij elke pas prikken met hun sporen.. Dat is dus het probleem. Dan is het geen verfijning meer.

Klopt wat je zegt. Maar dat is gewoon onkunde van die ruiters. Het waarschijnlijk niet beter weten of het toch maar doen, omdat het een eerste week zou helpen.. en als ze dan de spoor af doen, dat ze "helemaal" niet meer reageren.. Dan doen ze de spoor naar enkele dagen maar weer om, omdat die toch niet reageert, en hun te eigenwijs en ongeduldig zijn om reacktie op de kuit weer te verfijnen.

Althans dat is waar ik vaak op uit kom als ik er over nadenk.
Mensen die geen fijne beenligging hebben, en de hakken niet uit kunnen drukken, horen naar mijn mening helemaal geen sporen te gebruiken, want dan maak je meer kapot dan je lief is Knipoog

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 13:52

Inderdaad, dat is dus het punt. Ik vind dat je goeie reactie op je kuit moet hebben, en pas als je de echte verfijning nodig hebt dat je met sporen mag gaan rijden. Maar aangezien ik regelmatig anders zie was ik is benieuwd naar hun onderbouwd commentaar! Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:54

ik vind ook: smerig stoppen kan niet. Een paard denkt echt niet: Oh, laat ik eens de ruiter boos maken, door te weigeren, of: weigeren vind ik toch leuker/spannender. Er is altijd wel een reden voor. En meestal komt die door de ruiter. En tuurlijk, je mag best wel een keer een tik(je) geven, maar doe dat dan om te motiveren, te ondersteunen, maar niet om te straffen. en als dat ene kruisje al vaker is gelukt, kan het best zijn dat het paard het toch niet durft, dat heb ik ook wel eens. Dat ik iets gedaan heb, maar daarna niet meer durf. Of dat de ruiter toch iets onzeker is gaan worden, of alleen maar op de kruisje let, en niet meer op zijn houding. En als je een paard weigert, en dat de ruiter goed gaat zitten, het paard om draaid, en daarna nog eens begint te meppen, nee dat vind ik echt niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:58

Meestal komt het door de ruiter, dat klopt. Helaam mee eens.
Maar meestal is niet altijd en dan vind je het niet kunnen en vind je dat smerig stoppen niet bestaat... maakt mij niet uit...maar denk er totaal anders over
En ik voel wel of een paard er bang van was of niet Haha!

Sporen gebruiken voor zijgangen...nou nee, dat hoort ook op de kuit
Pasje wijken kan dus prima zonder spoor

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:33

ik vind dat je juist wel sporen kan gebruiken, bij een jong paard bij het wijken. Helemaal als hij het niet helemaal snapt, kan je net wat duidelijker zijn Ja

Indiana92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:38

verfijning

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:39

saskiakefie schreef:
ik vind dat je juist wel sporen kan gebruiken, bij een jong paard bij het wijken. Helemaal als hij het niet helemaal snapt, kan je net wat duidelijker zijn Ja

daar ben ik het niet mee eens, een paard moet voor de kuit op zij gaan, niet voor de spoor, die in zijn buik prikt. Neem bij een jong paard liever iemand aan de kant er bij om kan komen om het duidelijk te maken als een spoor. In dat stadium vind ik het niet noodzakelijk dus laat ze dan liever af lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door Klikoo op 13-05-08 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:40

je hebt zo veel mogelijkheden om te drijven : benen/zit/gewicht verdeling!
waarom moet je dan ook nog sporen gebruiken!!!???