[Discussie] Rijden op het heetst van de dag..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Discussie] Rijden op het heetst van de dag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:01

Gezien de timing van dit topic (weer momenteel, temperaturen vandaag/deze week)... zijn er daadwerkelijk mensen die het nu al absoluut te heet vinden om 's middags nog te trainen met je paard? Hoe moet dat in Zuid-Europa dan, moeten ze daar maar helemaal niet meer gaan rijden in de zomer als 't 40 graden is, of misschien maar midden in de nacht? Ik vind het nu echt nog wel kunnen hoor. Als het eens 30+ graden is en je hebt de keuze, ja, dan ga je 's morgens rijden oid. Maar nu kun je best wel rijden. En als je het toch 'zielig' vindt, ga je toch lekker een buitenritje maken in de schaduw?

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:01

Of het slopend is om écht te trainen in de hitte is weer per dier afhankelijk Lara_Silver Knipoog
Met wedstrijden heb je in mijn ogen ook nog keus. Je kan ook niet starten en je afmelden als je het te heet vind.

yyvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:03

Als ik weet dat het heel heet wordt ,
sta ik vroeg op & ga ik in de morgen m'n paard rijden, of anders s'avonds , vind ik zelf ook fijner & is voor m'n paardje ook lekkerder .

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:04

Ligt er helemaal aan wat je doet in je training en hoe je paard is.
Sommigen staan te zweten in de schaduw, anderen galoperen nog vrolijk in de rondte in de zon.
Tuurlijk moet je rekening houden met je paard, maar dat betekend niet dat je helemaal niet moet gaan rijden.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:05

Ik rijd nu heel de week al savonds en liefst nog zo laat mogelijk ook nog. Overdag is het echt veel te warm zowel voor de mens als dier.

Ik doe meestal in de middag een paar paarden lekker natspuiten en dan hun laten rollen in het zand en dan weer terug de weide in. Dat vinden ze heerlijk. Zelfs met de waterbakken vullen staan ze te kijken van spuit je ons nog nat of hoe zit dat. Dus ik pas met dit weer mijn tijden van rijden aan.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:07

Nouks schreef:
Gezien de timing van dit topic (weer momenteel, temperaturen vandaag/deze week)... zijn er daadwerkelijk mensen die het nu al absoluut te heet vinden om 's middags nog te trainen met je paard? Hoe moet dat in Zuid-Europa dan, moeten ze daar maar helemaal niet meer gaan rijden in de zomer als 't 40 graden is, of misschien maar midden in de nacht? Ik vind het nu echt nog wel kunnen hoor. Als het eens 30+ graden is en je hebt de keuze, ja, dan ga je 's morgens rijden oid. Maar nu kun je best wel rijden. En als je het toch 'zielig' vindt, ga je toch lekker een buitenritje maken in de schaduw?

De paarden/mensen in andere landen zijn gewent aan de temperaturen en het klimaat daar. Als het hier warm wordt is het meteen benauwdt.
En inderdaad, je kunt wel een rustig stapritje maken en eventueel samen met je paardje zwemmen als die durft...

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:07

Er wordt hier met termen gesmeten als ''dierenmishandeling'' en ''zielig''. Nou waar gaat dit over? Bij mij was het vandaag rond de 24 graden, nou nou wat een dierenmishandeling om dan even met je paard te gaan rijden.
Kijk als we het nou over de zomer hebben, ja natuurlijk; 's avonds rijden of 's morgen is dan ook lekkerder, voor jezelf en je paard en op een dag als vandaag natuurlijk ook. Maar ''dierenmishandeling'' gaat mij even wat te ver.
Het verschilt ook per training wat je gaat doen, wat een dierenmishandeling om met je paard te gaan stappen door de bak. Poeh wat zielig zeg. Rolleyes

Dat neigt een beetje naar de penny kant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:08

Ik weet het niet ...
Ik ga morgen met mijn verzorgpony naar mijn oude manège, ik vertrek waar de pony staat en dat is een uur of 3 rijden. En niet 3u stappen Knipoog Kan niet precies zeggen hoeveel kilometer (zou ik eigenlijk wel eens willen weten Clown) maar het is dus niet niks.. Ik vertrek rond 9.30u en zou toch graag 's avonds thuis zijn Tong uitsteken

Op het heetst van de dag zal ik waarschijnlijk wel op de manège zijn, daar pauze houden .. Maarja, of de pony daar zoveel plezier van heeft om daar in de zon te staan (denk niet dat er veel schaduw te vinden is)? Denk dat die dan liever door de bossen loopt, ookal is dat een stevig tempo Knipoog

Dus eigenlijk doe ik het goed, ik rij 's morgens en tegen de avond.. niet 's middags op het heetst van de dag .. Clown

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:14

ik heb vanmiddag ook gewoon om 12uur gereden en mijn paard liep niets anders dan normaal hoor.
als het nou 35 graden is dat vind ik het nog wat anders maar dit valt toch nog best wel mee?
wat nou als we dit jaar een echt warme Zomer krijgen willen jullie dan de hele zomer niet gaan rijden want dat is het s'avonds en s'ochtends ook warm??

x_Lana_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:16

Ik rijd mijn paar gewoon met het hete weer!
Meestal train ik dan in de bak in de hete zon. Maar ik train minder hard dan met wat minder temparatuur. Naar afloop stap ik lekker even uit in het bos, daar is het een stuk koeler. Tjaa, wat wil je anders, rijd zo vanuit mijn rijbak het bos in! Natuurlijk zweet mijn paard dan ook enorm, ondanks haar geweldige conditie. Maar naar afloop spons ik mijn paard lekker af! en in het weekeind als het z'n lekker weer is word ze helemaal gewassen, natuurlijk niet elke keer met shampoo, dat is namelijk niet het beste voor de huid!
En ze doet het goed in het hete weer, ik zelf vind dit geen probleem anders deed ik dit niet Knipoog
oja, als ik merkte dat mijn paard er echt niet tegen kon, trainen in die hete zon, dan deed ik het echt niet!!! ze moet overigs het liefste midden op de dag worden getraint, ze is overgevoelig voor muggen en andere insecten en dan heb ik een grote kans dat ze zich gaat schuuren! midden op de dag zitten er veeeeeel minder insecten.

groetjes Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:17

Het is imo ook wel per paard verschillend.
kawa is een paard die warmte altijd fijn heeft gevonden.
Die gaat ook nooit in de schaduw onder een boom staan.
Die zie je zo ook zelden zweten. In zijn jonge jaren trok hij vrolijk sprintjes op het heetst van de dag, geen verschil met 5 graden.
Die reed ik dan ook gerust op het heetst van de dag...zelf voorgenomen het rustig te doen en dan vervolgens een paard aan te treffen dat heet is die dag...en dan niet het heet van de zon Haha!

Ik denk dat ik dat bij Zanda niet hoef te doen.
Die staat zo al vaak met een warme borst en flanken in de wei.
En gaat ook in de schaduw staan.
Die ga ik daar dus niet vlug mee pesten, die maak je er niet blij mee.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:18

Ik ga dus écht niet op het heetst van de dag rijden .
Heb morgen wedstrijd, moet om 11 uur en iets over 11 starten, als ik middag op de dag zou moeten had ik me misschien wel afgemeld.. Mijn pony loopt gewoon niet met die hitte en ik vind het ronduit zielig voor haar.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:19

Ik denk vooral dat ik het zielig voor mijzelf zou vinden om nu in de brandende zon te gaan rijden. Haha! Dan ga ik het erg warm krijgen, vreselijk zweten en vermoedelijk ook verbranden.
Maar voor de paarden is het volgens mij nu nog niet te heet hoor. Het is nog lang niet zo warm als midden in de zomer, en ja, dan rijd ik wel 's ochtends vroeg of 's avonds. Dan zet ik trouwens de paarden ook niet op het land in de volle zon, maar op een plek waar ze schaduw hebben. Dat zoeken ze zelf dan ook op. Terwijl ze nu vrolijk rondjes door het land galopperen, als ze daar toevallig zin in hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:20

Nu al afmelden?
Het is nu toch nog niet heet?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:41

Dit weekend wordt het tussen de 25 en 28 graden he RK (hier iig)

Ik zou niet trainen met zulk heet weer, midden op de dag, maar een buitenritje in de bos, schaduw, is wel lekker.
Maar nee aan het werk zetten niet.
Zag vandaag iemand over het fietspad in de felle zon haar pony vooruit schoppen... arm peerdje, best lang fietspad en zag dr van een afstand al op me af komen. in een flinke draf

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:44

Noem me egoïstisch, maar ik rijd gewoon op het heetst van de dag als dat zo uitkomt. Ik denk dat het voor mijn paard net zoveel meer belastend is als voor mezelf.
Als ik op een ander tijdstip tijd heb, dan ga ik natuurlijk dan rijden, maar kan het niet anders dan ga ik er zonder pardon op. Ik ben niet van plan mijn paard de hele zomer op vakantie te sturen.

Ik heb mijn paard pas net, maar ik moet zeggen dat hij er met het warmere weer van nu (en dan onze sauna-binnenbak) niet minder op loopt. Hij zweet sneller en is wat sneller buiten adem (maar ik ook!) en daarom doe ik wat rustiger werk, minder galop, veel stap tussendoor e.d. Maar hij is net zo looplustig, net zo los als anders en reageert net zo goed op de omgeving om hem heen of wat dan ook. Als de temperatuur hem heel erg zou storen, dan had ik dat wel gemerkt.
Laatst bijgewerkt door Annetje op 09-05-08 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:45

Het is nog niet benauwd, dan vind ik het vaak niet zo warm Lachen
En ik ben zelf iemand die echt niet tegen de hitte kan, maar vind het nu zo wel leker nog Ja
Van mij mag het zo nog wel blijven, niet warmer of benauwder en met het lekkere windje van nu Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-05-08 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:46

Ligt eraan hoe je train... Ik rijd liever als het wat koeler is. Vind het zelf ook wat fijner!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:48

Ik doe het niet.... Liever 's ochtends of 's avonds, maar zeker niet op het heetst van de dag.

Denk dan ook aan m'n paarden en aan mezelf. Vind het gewoon fijner te rijden als het wat frisser is.

Ik vind het niet zielig, iedereen zijn eigen keuze natuurlijk, maar vind het persoonlijk fijner voor beide als het wat frisser is Knipoog

Vanaf dat het echt kleverig warm is, net als de laatste dagen, train ik mijn paarden niet, wij gaan lekker wat buitenwandelen in de schaduw! Het is per paard natuurlijk allemaal verschillend. Mijn piste ligt dan ook nog eens in de open lucht, waar de vlakke zon lekker schijnt, is helemaal moordend bij warm weer.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:51

Je kan me niet overtuigen Lara_Silver Haha!

Een paard staat in de avond of in de ochtend net zo lief te suffen in de wei Knipoog. En daarbij vind ik het eigenlijk wel een beetje dubbel dat je het van wedstrijden wel toe staat onder het mom van dat het niet anders kan, maar een training eigenlijk not done en dierenmishandeling is.. waar trek je de grens?

Ik rijd gerust op het midden van de dag, no problemo. Ik zet gerust mijn pony aan het werk hoor en ook net zo als in de avond als in de ochtend. Het is voor ons allebei warm en dus letten we er wel op dat we wat vaker stappen, maar verder gaat ze gewoon aan het werk hoor!! Niks zieligs aan hoor! Ze zweten misschien wat meer en zien er daarom misschien erg 'afgereden' uit, maar dat valt mee hoor Haha!. Een lekker douchje en mevrouw ziet er weer ongezweet uit Knipoog.

Ik ben nu zeker heel egoïstisch, ben heel erg nonchalant met mijn pony en ben zeker bezig met dierenmishandeling Ja. Hahaha Knipoog , sorry, maar ik vind je erg overdreven en overtrokken reageren Knipoog

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:55

Ik vind het zelf al verschrikkelijk om in de hitte te gaan rijden.. En dan kijk ik alleen naar mezelf.
Vind het trouwens geen dierenmishandeling. Je houd dan toch wel vaker rekening met je paard omdat je het zelf ook warm hebt. Dan stap je wat vaker.

Ik ben gewoon zelf niet zo actief. Helemaal niet in de zon Vork Krijg altijd ontzettende koppijn als ik wat doe in de zon.
Zit net zo lief even in de schaduw naar de paarden in het land te kijken Lovers

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:55

suus_ schreef:
.
Zag vandaag iemand over het fietspad in de felle zon haar pony vooruit schoppen... arm peerdje, best lang fietspad en zag dr van een afstand al op me af komen. in een flinke draf

En wat is er nou zielig dan? Dat het dier vooruit geschopt wordt of dat het toevallig op het heetst van de dag gebeurdt?

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:57

Ach weetje. Paarden zijn paarden. Wij mensen hebben zo snel de neiging om het gevoel van een paard terug te trekken op ons luxe mensenbestaan. Een paard kan wel tegen een stootje hoor. Daarom vind ik het ook echt niet superzielig om eens met mijn paard aan het werk te gaan met wat warmer weer. Toch kies ik er zelf vaker voor om 's avonds te gaan rijden, om de reden dat hij en ik in het warme weer iets minder goed functioneren waardoord de training minder kan zijn dan normaal. Maar echt zielig? Nuh.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 22:11

Ik rijd gewoon midden op de dag, als dat mij uitkomt. Mijn paard heeft het dan wel warm, maar loopt nog steeds even hard als op een koudere dag. Na het rijden lekker de spuit erop, dan is er echt weinig aan de hand.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 23:02

op het heetst van de dag lig ik in de achtertuin met een lekker ijsje, niks geen rijden! Vork