Jong paard; iets voorover zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Re: Jong paard; iets voorover zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:49

Anouska schreef:
Ja, ik ben van mening dat je rechtop moet blijven zitten (en dus ook niet zwaar "Anky" naar achteren).

Het lachen klonk een beetje meewarig: in de trent van jaja, gebruikt dat maar als excuus!

Ik durf er verder heel wat om te verwedden dat ook Anky tijdens het gymnastiseren van haar paarden (ook de oudere) niet constant in 1 houding rechtop zit. Ze rijdt haar paarden nl ook in veel verschillende houdingen. Hier hoort de balans verplaatsing van het ruitergewicht bij.
Anky is nl niet constant met verzameling bezig, ze rijdt ook regelmatig in volle galop en de verlichte zit de bak door.

Iemand had het nog over een bok uitzitten trouwens: bokken uitzitten gaat oha veel makkelijker en beter in een verlichte zit dan in een zware rechtop zit!

Als je op een jong/ouder paard niet in balans zit, dus jouw gewicht is achter het zwaartepunt en de beweging van je paard dan zal je paard dit compenseren door nog meer gewicht op de voorhand te gooien.

Kijk maar eens naar al die foto's op bokt van midden/uitgestrekte drafjes, ruiter hangt achtervoren en paard loopt op de kop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:49

Maar die zit recht op en zwaar?
Heeft ze ineens veel gegeten dan?

je snapt de termen dus heel goed....
Het wordt steeds waziger...vooral dat lacherig over licht zitten dan....

Als je paard er van gaat struikelen sloft hij wat rond en ben je niet bezig met de achterhand Lachen
Want dan zou een paard in de verlichte zit gereden alleen maar struikelen?
Nou ik heb nog ouderwets les gehad...rondjes verlicht zitten... geen 1 paard struikelde daarbij Lachen
Of ruiters in de springsport die het hele parcours verlicht zitten.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:52

Is dat ouderwets kawa? Dat moest ik 12 jaar geleden ook namelijk, en ik denk dat jij een stuk langer rijd als ik. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:58

Was het een oude instructeur Tong uitsteken
Sorry loop ik achter, meende dat het tegenwoordig zelden meer voorbij kwam in de lessen Lachen Maar ben ik niet goed op de hoogte

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:16

Het was idd een instructeur van in de 60 Vork

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:29

Kawa en Mystica: klinkt mij heel bekend in de oren! Ik heb het ook geleerd op de manier die Kawa gequote heeft (drie gradaties van zitten) bij inderdaad een oudere klassieke instructeur (zo'n 30 jaar geleden...). Hij had zelfs nog de remontepaarden (jonge paarden voor officieren bij de cavalerie) ingereden en was later instructeur bij de bereden politie geweest.

Ik moest de eerste maanden enigszins verlicht rijden op mijn bovenbenen om de rug te sparen, niet doorzitten en niet galopperen en uitstrekken. In de loop van het eerste jaar werd dit dan langzaam opgebouwd. Eerst balans, ontspanning en gehoorzaamheid met licht teugelcontact! Later inderdaad voor mijn balans ook geregeld rondjes in verlichte zit en lichtrijden zonder beugels. Veel cavaletti lopen. Kortom: veelzijdig ontwikkelen ongeacht wat ik later wilde gaan doen (dressuur). Ik heb hier heel veel van geleerd want anders had ik door mijn onervarenheid mijn jonge pony waarschijnlijk aardig verknoeid. Nu heeft hij tot op hoge leeftijd prima gelopen en ik denk dat dit deels komt omdat hij in het begin niet overnomen is.
Dit roept veel herinneringen op, om dit zo op te schrijven trouwens... Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:37

Ik ga op een groen paard automatisch wat voorover/verlicht zitten. Dat zit veel makkelijker, he kunt de beweging beter volgen, en dus stoor je het paard een stuk minder.
Het mooie rechtop zitten komt vanzelf als het paard wat meer balans krijgt en je er wat meer aan kunt gaan rijden.

jeweetzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:56

Er is wel een verschil tussenr echt op zitten en zwaar zitten.
ik vidn dat je bij jongen paar altijd idd moet lichtrijden zijn buik en rugspieren zijn nog niet voldoende getraint .
ik ga altijd in de galop een beetje voor over zitten, om de spronger wat makkelijker te maken.
je brengt nie al het gewicht op de boorhand want dat is ook niet zo bijspringen.
Ik zou bij het inrijden iets meer je gewciht verplaatsen naar voren niet alles. en later al shet paard wta meet bespieriing heeft gewone houding aannnemen

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:29

Ook ik ga bij een jong paard altijd wat 'lichter' zitten. Vanuit het bekken iets naar voren. Ik probeer wel zsm rechtop te gaan zitten. Pas later ga je dieper en dus zwaarder zitten. Het is de kunst om aan te voelen wat een paard nodig heeft en vooral hoe lang. Gister op concours zag ik nog een voorbeeld van ook 'licht' zitten, maar het paard trok haar erg voorover en liep ontzettend op de voorhand. Als het paard er gebruik van gaat maken moet je dus al wel terug gaan zitten, jong paard of niet. Bij het springen daarentegen is het per paard erg verschillend hoever je mee voorover gaat en ook afh. van de plek van de afzet. Bij mijn jonkie moet ik juist niet te ver naar voren gaan en de hand er iets aan houden. ander jong paard wat ik af en toe rijd springt heel anders en heeft veel meer hand nodig.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:31

onzin paard kan je best dragen, maar idd wel lichtrijden. door nu voorover te zitten maak je het paard in de war als je na een jaar ofzo opeens recht gaat zitten...
gewoon fatsoenlijk rijden en in balans houden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:34

Je paard in de war van verlicht zitten? Dan zal ik dat maar nooooooit meer doen bij het losrijden als paarden een beetje stijf zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:00

idd
Heb ik al veel paarden gehad die helemaal over de flos gingen van het verlicht zitten, maar ik als domme ruiter heb dat nooit opgemerkt Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:41

moniekk schreef:
onzin paard kan je best dragen, maar idd wel lichtrijden. door nu voorover te zitten maak je het paard in de war als je na een jaar ofzo opeens recht gaat zitten...
gewoon fatsoenlijk rijden en in balans houden

Je gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag totaal anders op je paard zitten. Dat gaat zo geleidelijk dat je paard (en jezelf) er amper erg in heeft. In een keer bedenk je je: He! Ik kan fijn zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:20

Het heeft niet alleen te maken met het feit dat je de rug ontlast, maar een jong paard is een wild paard, en kent het begrip "mens op zijn rug" nog helemaal niet. Daarom moet je met het zadelmak maken ook altijd eerst hangen, en dit doe je VOORIN het zadel.. zodat het paard jou nog steeds ziet, en dus ook in de gaten kan houden wat er gebeurd. Daarom mag je tijdens het opstappen/hangen, het zadel ook NIET bij de achterkant beet pakken, punt 1, hij kan dat niet zien, en punt 2, het paard schrikt van die activiteit achter op zijn rug.

Maar 1 van de belangrijkste dingen is natuurlijk in het begin even de rug te ontlasten, om zowel een medische reden, als een lichamelijk reactie reden. Het paard weet gewoon nog niet te dealen met het volle gewicht op zijn rug.

Als je het goed doet, steun je lichtelijk op de boom, en sta je dus in je beugels.. in een later stadium kun je zachtjes gaan zitten, maar hou je toch nog de verlichte zit over, en weer later kun je gaan uit ademen en gaan zitten.

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:19

Citaat:
Het heeft niet alleen te maken met het feit dat je de rug ontlast, maar een jong paard is een wild paard, en kent het begrip "mens op zijn rug" nog helemaal niet. Daarom moet je met het zadelmak maken ook altijd eerst hangen, en dit doe je VOORIN het zadel.. zodat het paard jou nog steeds ziet, en dus ook in de gaten kan houden wat er gebeurd. Daarom mag je tijdens het opstappen/hangen, het zadel ook NIET bij de achterkant beet pakken, punt 1, hij kan dat niet zien, en punt 2, het paard schrikt van die activiteit achter op zijn rug.

BSC, ik denk dat wij dit dan heel anders geleerd hebben. Ik ben het eens met het "lichte" zitten tijdens het doorrijden van een jong paard om de rug te ontlasten, maar tijdens het zadelmak maken/ eerste paar keren erop heb ik altijd geleerd om rechtop te zitten zodat je balans kunt bewaren bij zowel sprongen van de voorhand omhoog als de kont de lucht in. Ik heb dan ook nooit 'voorin' het zadel gezeten/gehangen om klappen op te vangen - dan ga ik er sowieso aan de vookant weer net zo hard af bij een boksessie - noch om op te stappen terwijl je het zadel beethebt?? ik vraag altijd een pootje omdat opstappen 9 van de 10 keer voor problemen zorgt door zijwaardse druk op het zadel of druk tegen de flank.
Mijn paardenopa heeft mij dit zo geleerd, wie jonge paarden kocht om te beleren voor de kar en onder het zadel om ze vervolgens weer door te verkopen. Ik heb met hem zon 80 paarden/pony's zadelmak gemaakt en heb het nooit anders gedaan en is eigenlijk ook altijd goed gegaan. dus praktijkverschillen zijn er genoeg.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:53

Ik zou niet eens weten hoe ik voorin het zadel zou moeten hangen. Knipoog
Zoveel ruimte heeft mijn zitting niet, ik ben een tenger typje. Haha!

Verder vind ik het altijd belangrijk dat er een vertrouwd iemand op de grond blijft staan om het paard te steunen, mocht het paard het eventueel eng vinden dat er iemand op de rug ging hangen/zitten. Daarbij is een goede, lange voorbereiding op dat ene moment heel erg belangrijk, daar voorkom je 9 van de 10x de schok al (er zijn natuurlijk paarden die heel erg gevoelig zijn, maar de meesten gaan prima zo).

Heb bij mij eigen paard altijd rechtop gezeten Lachen . Niet zwaar (zo zit ik sowieso niet, tenzij ik af wil remmen Knipoog ). Dat verlichte zitgedoe bekijk ik per paard en bij die van mij, vond ik dat helemaal niet nodig. Ik heb eerst alles heel rustig opgebouwd in stap en hij bleek ook nauwelijks te zwalken (wat veel jonge paarden wel doen, vanwege dat gekke gewicht ineens op hun rug Haha! ). Bovendien rij ik hem in op lichaamstaal en dan is voorover in verlichte zit zitten, wel wat onhandig. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:58

Zadelmak maken heeft niks te maken met inrijden. Puur het laten wennen aan het feit dat er een mens op zijn rug zit.

Ik houd dan ook niet de teugels vast, enkel het beugelriempje om de hals. Inrijden is pas een later stadium.

Ing, inderdaad, beiden anders geleerd, jou manier is dan inderdaad nog wat ouderwetser, gewoon doen dus. Ik ben daar eigenlijk ook wel van, maar mijn instructeur heeft me een aantal dingen voorgelegd, en ik vind dat wel heel logisch klinken. Uiteraard krijg ik met hangen ook een voetje, en ook met opstijgen, ik stap niet zelf direct in de beugel. Ik heb geen last van het afvallen met een boksessie, omdat ik juist blijf zitten 9 van de 10 keer, ben ik het slachtoffer.

De kunst van het zadelmak maken, is dus je eigen lichaams balans.. je moet lichamelijk sterk genoeg zijn om voorover te kunnen zitten, zonder het paard daar teveel bij te belasten!

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:32

Citaat:
Ik zou niet eens weten hoe ik voorin het zadel zou moeten hangen.
Zoveel ruimte heeft mijn zitting niet, ik ben een tenger typje.

haha idem hier!
De bekende persoon op de grond met longe in de hand, vind ik ook onmisbaar. dat is echt je safety-pall. stemgebruik vind ik op het begin het meest belangrijk. teugel en beenhulpen komen later pas, bij het doorrijden. Misschien is het voorover zitten in mijn opinie nooit zo nodig geweest, ik heb maar weinig echt onstabiele jongelingen onder het zadel gehad. Het scheelt misschien dat ik zelf nog geen 50 kg weeg, en destijds (sinds een paar jaar maak ik er sporadisch nog maar een mak) net de 40 aantikte. dat is mss anders dan met iemand die het dubbele weegt.

Citaat:
De kunst van het zadelmak maken, is dus je eigen lichaams balans.. je moet lichamelijk sterk genoeg zijn om voorover te kunnen zitten, zonder het paard daar teveel bij te belasten!

@bsc, ik ben het hier niet helemaal mee eens, tenminste, ik begrijp wat je bedoeld en het klinkt ook heel logisch, maar met zadelmak maken denk ik dat het belangrijkste is om te alle tijden te blijven zitten. dat scheelt onnoemelijk veel stress met een jong dier. De een zit daarbij liever rechtop, de ander wat naar voren. ik prefereer het laatste en ik denk dat ik daar het beste mee af ben. een paar tikkies in de rug met mijn gewicht is imo minder schadelijk dan een crash in het zand.. Haha! mijn manier is idd mss wat ouderwets, maar heeftw el altijd gewerkt voor mijn veiligheid en die van de beestjes. ik moet het afkloppen (zondag staat er een op ht programma) maar kan me de tijd niet heugen dat ik in het zand terecht kwam..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:36

Dan zitten we toch eigenlijk gewoon op 1 lijn??? Haha! Het is natuurlijk per paard verschillend. Eentje die constant zijn trukken doos eruit haalt, wil ik toch wel even wat naar voren zitten. Bij een makker paard kun je vanzelf sprekelijk natuurlijk al wat eerder gaan zitten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:47

Ing schreef:
Citaat:
haha idem hier!
De bekende persoon op de grond met longe in de hand, vind ik ook onmisbaar. dat is echt je safety-pall. stemgebruik vind ik op het begin het meest belangrijk. teugel en beenhulpen komen later pas, bij het doorrijden. Misschien is het voorover zitten in mijn opinie nooit zo nodig geweest, ik heb maar weinig echt onstabiele jongelingen onder het zadel gehad. Het scheelt misschien dat ik zelf nog geen 50 kg weeg, en destijds (sinds een paar jaar maak ik er sporadisch nog maar een mak) net de 40 aantikte. dat is mss anders dan met iemand die het dubbele weegt.

Ik werk zelf nauwelijks met stemgebruik, althans, niet met commando's enzo (ik praat wel veel met mijn paard op rustige toon, maar dat komt omdat ik een kletskous ben en hij rustig wordt van mijn stem Haha!). Ik werk zelf liever met lichaamstaal, maar dat is gewoon de methode die ikzelf het fijnste vind. Bij het zadelmak maken (het er op zitten de eerste keren), staat er gewoon iemand naast bij mij. Bij het begin van het inrijden gebruiken we de lange lijn (en dan lopen we rechtuit) en ook de longe. Beiden dus....

Ik denk inderdaad ook dat als je vrij licht bent van jezelf, je sneller rechtop gaat zitten. Ik ook tenminste en heb er nooit problemen mee gehad met het jonge paard.

Ik begin bij het inrijden vooral met gewichtshulpen, dan de beenhulpen en dan pas de teugelhulpen. Wat ik vooral wil bereiken bij het doorrijden is dat het paard op mijn lichaamstaal reageert (centered riding). Vroeger was ik meer gefocussed op teugel en been, maar daar ben ik vanaf gestapt. Knipoog
Werkt het paard goed op mijn lichaamstaal, dan werk ik aan het been en daarna de teugel. Maar iedereen heeft zo zijn manieren en misschien ligt het ook aan je doel met het desbetreffende paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:52

gewicht maakt niet uit
ben van vederlicht naar te zwaar gegaan, maar zit in dezelfde mate uit het zadel Lachen

Ik gebruik wel mijn stem, maar verder rijden met lichaamstaal is voor mij vanzelfsprekend...heeft geen naam bij mij Lachen met je zit rijden misschien?
Leerde ik vroeger al..eerst zit dan been dan hand... riep de instructeur regelmatig in de les Lachen

Hangen doe ik gewoon in het midden, heb ook geen plaats elders Lachen
En bij het hangen ga ik overal aaien en kloppen.
Mijn arm omhoog zwaaien waar later mijn lichaam zal zitten.
Gaat dat fijn dan pas zitten Lachen
Maar zelden problemen mee gehad eigenlijk Lachen

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:56

oja, had even niet gezien dat beiden quotes door eenzelfde persoon waren gedaan, jij dus bcs... Bloos

we zitten in dezelfde lichamelijke lijn ja Knipoog
zo blijkt, we hebben een eigen strategie, een met zon trukkendoos zit ik toch echt beter uit wanneer ik rechtop of zelfs schouders naar achteren houdt icm pluk manen of beugelriem.. ach als het maar praktisch werkt en je er ontspannen van blijft zonder het paardje te hinderen maakt het uiteindelijk geen zak uit. toch?
zoals nadya stelt:
Citaat:
Maar iedereen heeft zo zijn manieren en misschien ligt het ook aan je doel met het desbetreffende paard.
enne, ik vind de hooooooooooooooo (rustige toon) altijd erg fijn werken indien het paard deze kent. Mijn eigen paard (nu 7 jaar) kan nogal heet worden en snel, bijvoorbeeld in een proef als ze iets eng vindt, als ik dan suuuuper zacht die lage toon maak, reageert ze gelijk net als toen ik haar zadelmak maakte Haha!

Citaat:
Hangen doe ik gewoon in het midden, heb ook geen plaats elders
En bij het hangen ga ik overal aaien en kloppen.
Mijn arm omhoog zwaaien waar later mijn lichaam zal zitten.
Gaat dat fijn dan pas zitten
& kawa --> inderdaad! zo doe ik dat ook, en krabbelen tegelijk in de manenkam, vinden de meesten ook fijn en ontspannend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:19

Doen jullie dat meteen al de allereerste keer? Knap hoor.. toen mijn beugel per ongeluk uitschoot (en maakte alleen maar geluid van het geschuurde zand onder mijn laars, die eruit gleed, hij klapperde niet tegen het paard), sprong het dier een meter opzij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:22

Dat soort dingen kun je voorkomen dus voordat je erop gaat zitten te klapperen met de zweetbladen, de beugelriemen naar beneden te klatsen, trommelen op de lepel enz.

Met longeren maak ik ook de zweetbladen niet vast ofzo...laat maar klepperen
Liever dan een keer bokkend de baan door dan met mij erop Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:23

Dit paard was al zadelmak gemaakt, en ook gewoon gereden, maar stond door een blessure een half jaar stil...

En nog reageerde ze zo. Dus ik denk dat het per paard toch verschillend is!