in principe is het er voor de verfijning van de hulpen zoals al een paar keer aangehaald is
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

susanne_m schreef:ik ga mee met exodus,
ik snap alleen niet wat Anky er nu mee te maken heeft..? (waarom mag zij er alleen mee rijden?)
juval schreef:als het dus voor verfijning van de hulpen is, waarom mag je dan niet in de B of L al met s&t rijden? daar moeten de paarden toch ook al goed aan de hulpen staan?

juval schreef:als het dus voor verfijning van de hulpen is, waarom mag je dan niet in de B of L al met s&t rijden? daar moeten de paarden toch ook al goed aan de hulpen staan?
Ik heb mijn bericht 3 keer gewijzigd en toen maar gewist. 
Lielle schreef:susanne_m schreef:ik ga mee met exodus,
z2 dressuur, en z eventing is het verplicht om met ST te rijden.
onzin. Het is in dressuur pas verplicht vanaf de lichte tour, en in de SGW / eventing in ieder geval niet t/m de 3* en volgens mij mag je ook de 4* nog op een trens rijden.
En net als met alle 'hulp'middelen (waarom is S&T een hulpmiddel en een gewone trens of een bitloos hoofdstel niet?) is het maar hoe je ermee omgaat. Verdiep je eerst eens in de theorie erachter voordat je wat gaat roepen.
Linda_E schreef:Stang en trens is verplicht na de klasse ZZ. Je hebt dan geen keuze meer.
Als je goed kunt rijden kun je met stang en trens juist die fijne hulpjes geven die je paard net dat extra beetje geven en is het niet een marteltuig zoals vele denken.
Natuurlijk zijn er mensen bij die stang en trens inhangen voor de show, of zo van "ik ben Z1, dus rij ik stang en trens". Je moet er een goede reden voor hebben en er goed over nadenken, het moet vanaf dag 1 dat je de stang en trens inhangt goed aanvoelen anders heeft het geen meerwaarde voor je rijden.
Ik rij zelf met trens in het Z omdat mijn paard begint te jojo-en met zijn tong en zijn mond nooit meer dicht doet met stang en trens, voor mij heeft het dus absoluut geen meerwaarde.
Ik rij zelf wel met aansnoerneusriem, niet omdat ik graag mijn paard zijn mond dicht wil snoeren maar omdat ik het beter vind zitten dan een los riempje, meer comfort voor mijn paard dus.
Trouwens, een aansnoerneusriem is geen hulpmiddel.
Marliesje schreef:Wat ik me wel afvraag, wat zou je dien als je met jouw paard lichte tour ging rijden?
Je bent dan verplicht een stang en trens in te hangen toch?
Waarom is het verplicht, als er ook paarden zien waarbij het niet werkt?
Exodus schreef:S&T is verplicht vanaf de Z2
twistermahoi schreef:hoi,
ik ben erg benieuwd waarom JIJ met dit soort dergelijke hulpmiddelen rijd.
ik zou hier graag een discussie over voeren want ik vindt het totale onzin dat een persoon als (bijv.) Anky met stang en trens rijd een goede dressuur/spring (etc) ruiter moet dit kunnen op een normaal enkel/dubbel gebroken bitje..
twistermahoi schreef:ik zeg niet dat ik zelf zo super rij en alles kan!
twistermahoi schreef:ik zou gewoon willen weten waarom je met dat soort dingen rijd,
twistermahoi schreef:vinden jullie het niet zonde om het maar even hard te zeggen dat sommige paarden gewoon weg verpest worden?
twistermahoi schreef:alsvast bedankt, ik wil graag een eerlijke discussie.
ladylay schreef:en toch zie je heel veel in de grand prix dat ze op stang rijden en niet de trens, de teugels dus anderssom vast hebben
in principe is het er voor de verfijning van de hulpen zoals al een paar keer aangehaald is
)dus een aansnoerneusriem is zeker geen hulpmiddel. VValar schreef:Stang en trens is trouwens pas vanaf de lichte tour verplicht (ik zag dat veel mensen hier dit incorrect hadden).
Stang en trens en/of aansnoerneusriem zijn geen hulpmiddelen, maar maken slechts onderdeel uit van het normale haranchement.