waarom S&T en/of aansnoerneusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladylay

Re: waarom S&T en/of aansnoerneusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:40

en toch zie je heel veel in de grand prix dat ze op stang rijden en niet de trens, de teugels dus anderssom vast hebben

in principe is het er voor de verfijning van de hulpen zoals al een paar keer aangehaald is Lachen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 09:05

susanne_m schreef:
ik ga mee met exodus,
ik snap alleen niet wat Anky er nu mee te maken heeft..? (waarom mag zij er alleen mee rijden?)

hoi, ik zeg daarom ook tussenhaakjes (Bijv.) Anky Knipoog

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:09

Stang en trens is verplicht na de klasse ZZ. Je hebt dan geen keuze meer.

Als je goed kunt rijden kun je met stang en trens juist die fijne hulpjes geven die je paard net dat extra beetje geven en is het niet een marteltuig zoals vele denken.

Natuurlijk zijn er mensen bij die stang en trens inhangen voor de show, of zo van "ik ben Z1, dus rij ik stang en trens". Je moet er een goede reden voor hebben en er goed over nadenken, het moet vanaf dag 1 dat je de stang en trens inhangt goed aanvoelen anders heeft het geen meerwaarde voor je rijden.

Ik rij zelf met trens in het Z omdat mijn paard begint te jojo-en met zijn tong en zijn mond nooit meer dicht doet met stang en trens, voor mij heeft het dus absoluut geen meerwaarde.

Ik rij zelf wel met aansnoerneusriem, niet omdat ik graag mijn paard zijn mond dicht wil snoeren maar omdat ik het beter vind zitten dan een los riempje, meer comfort voor mijn paard dus.

Trouwens, een aansnoerneusriem is geen hulpmiddel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:11

als het dus voor verfijning van de hulpen is, waarom mag je dan niet in de B of L al met s&t rijden? daar moeten de paarden toch ook al goed aan de hulpen staan?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:15

juval schreef:
als het dus voor verfijning van de hulpen is, waarom mag je dan niet in de B of L al met s&t rijden? daar moeten de paarden toch ook al goed aan de hulpen staan?

Welke hulpen vallen er te verfijnen in de B en de L? Dat kan je meer vergelijken met een beetje 'rondjes rijden' dan dat je echt hogere oefeningen uitvoert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:17

die volte beter rond maken moet verfijnd worden met sporen en een stang Ja
En de overgang van stap naar draf met sporen en de overgan terug met stang Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:18

juval schreef:

dat zou moeten, maar dat is toch niet altijd het geval (en nee, ook niet in het Z, maar over het algemeen zijn de paarden in het Z toch echt wel beter voor elkaar dan paarden in het B). En idd, waarvoor zou jij je hulpen willen verfijnen in het B? Voor die grote volte? Het grote verschil met S&T is IMO dat de paarden er nog mooier op verzamelen en meer op oprichten, iets wat in het B en L nog helemaal niet aan de orde is.

/edit
typo's
Laatst bijgewerkt door Lielle op 07-05-08 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:25

Gelukkig hebben julie het al goed uitgelegd. Vork Ik heb mijn bericht 3 keer gewijzigd en toen maar gewist. Clown
Wat ik wilde schrijven: B is echt totale basis, dus arbeidsgang in stap, draf en galop, en wat grove grote figuren. In de L hetzelfde, er komt alleen iedere keer iets bij, waarvoor je net even iets verfijnder moet rijden. Dat verfijning daar niet nodig is blijk ook de marge waarbinnen oefeningen moeten worden uitgevoerd. Zo veranderd bijv het "aangalloperen tussen a en f" in bijv "aangalloperen bij e" en de "enkele passen middengalop" in een lange zijde etc. betere controle en minder marge en dus verfijning en beter aan het been staan etc.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:28

Lielle schreef:
susanne_m schreef:
ik ga mee met exodus,
z2 dressuur, en z eventing is het verplicht om met ST te rijden.

onzin. Het is in dressuur pas verplicht vanaf de lichte tour, en in de SGW / eventing in ieder geval niet t/m de 3* en volgens mij mag je ook de 4* nog op een trens rijden.

En net als met alle 'hulp'middelen (waarom is S&T een hulpmiddel en een gewone trens of een bitloos hoofdstel niet?) is het maar hoe je ermee omgaat. Verdiep je eerst eens in de theorie erachter voordat je wat gaat roepen.

daarom heb ik het discipline regelement dressur erbij gepakt en dat in een bericht gezet.
ik was verkeerd voorgelicht, daarom dacht ik dat het bij z eventing ook al moest. (maar dat is bijgesteld, vroeger moest t wel (volgens iemand die z eventing reed))

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:29

de dressuur correctie had ik al gezien maar die van eventing niet, vandaar. Overigens heeft het nooit gemoeten bij eventing, voor zover ik weet.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:38

Ik snap de ophef van de TS niet zo..
Natuurlijk kan een S&T of een aansnoerneusriem verkeerd gebruikt of zelfs misbruikt worden..
maar is dit minder zielig dan het vb van Liele?
Of stel een L ruiter die constant met de sporen in de buik zit te schoppen en ondertussen de handen van links naar rechts heen en weer slingerd?

Wat ik bedoel te zeggen is dat het gewoon van de persoon afhangt die deze 'hulpmiddelen' gebruikt..en dat het aan hem/haar is om zichzelf goed te laten voorlichten..en vervolgens goed te gebruiken..

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:28

Linda_E schreef:
Stang en trens is verplicht na de klasse ZZ. Je hebt dan geen keuze meer.

Als je goed kunt rijden kun je met stang en trens juist die fijne hulpjes geven die je paard net dat extra beetje geven en is het niet een marteltuig zoals vele denken.

Natuurlijk zijn er mensen bij die stang en trens inhangen voor de show, of zo van "ik ben Z1, dus rij ik stang en trens". Je moet er een goede reden voor hebben en er goed over nadenken, het moet vanaf dag 1 dat je de stang en trens inhangt goed aanvoelen anders heeft het geen meerwaarde voor je rijden.

Ik rij zelf met trens in het Z omdat mijn paard begint te jojo-en met zijn tong en zijn mond nooit meer dicht doet met stang en trens, voor mij heeft het dus absoluut geen meerwaarde.

Ik rij zelf wel met aansnoerneusriem, niet omdat ik graag mijn paard zijn mond dicht wil snoeren maar omdat ik het beter vind zitten dan een los riempje, meer comfort voor mijn paard dus.

Trouwens, een aansnoerneusriem is geen hulpmiddel.

Wat ik me wel afvraag, wat zou je dien als je met jouw paard lichte tour ging rijden?
Je bent dan verplicht een stang en trens in te hangen toch?
Waarom is het verplicht, als er ook paarden zien waarbij het niet werkt?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:41

Dressuur is erg traditioneel. Ruiters moeten toch ook die lange ongemakkelijke rijrokken aan en stijve leren laarzen in de hogere klassen? Lijkt mij ook niet persé prestatiebevordelijk (denk maar aan de innovatie aan kledingvoorschriften bij andere sporten in de afgelopen jaren). Daarom denk ik dat een aanpassing in de regelementen op een verplichting als gebruik van S&T en sporen e.d. in de hogere klassen ook nog wel een tijd op zich laat wachten Knipoog

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:44

Daar zit wat in. Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:51

Daar wil ik nog even aan toevoegen dat dresuur voortkomt uit militaire tradities, waar S&T werd gebruikt voor verfijning en controle. In oorlogen moesten paarden tot op de milimeter gemanouvreerd kunnen worden. Ook tegenwoordig worden politiepaarden nog steeds standaard met S&T gereden volgens mij.
Bovendien kan een S&T echt wel iets toevoegen aan een combinatie; het geeft een nieuw en preciezer middel tot communicatie, met name in de verzameling.
Hefboombitten zijn voor verzameling en rechtgerichte opwaartse bewegingen (passage, piaffe, levade etc.). Trensen zijn voor lateraal werk en buiging (voltes, zijwaartse bewegingen etc.). Vandaar dat trensen in de lagere klassen gebruikelijker/verplicht zijn, omdat er dan met name aan lateraal werk wordt gedaan. Enkel een stang (zoals een dressuurstang bedoel ik dan), zul je onder de man dan ook niet snel tegenkomen; vrijwel altijd is er ook een trenswerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:00

TS is ook niet op de hoogte van het verschijnsel aansnoerneusriem. De naam komt van de manier van bevestigen en houdt niet in dat je hem retestrak moet aansnoeren, maar het is een aansnoersysteem.
Verder vind ik bij goed gebruik vanaf de Z niks mis met een stang en trens optoming.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:45

Marliesje schreef:
Wat ik me wel afvraag, wat zou je dien als je met jouw paard lichte tour ging rijden?
Je bent dan verplicht een stang en trens in te hangen toch?
Waarom is het verplicht, als er ook paarden zien waarbij het niet werkt?

Als ik met dit paard zo ver zou komen dan moet ik toch gaan trainen op die stang en trens. Ik heb het hier ook wel eens met mijn instructrice over gehad, wat toen ter sprake kwam was om te beginnen met buitenritten met stang en trens te gaan rijden, zo word je technische rijden er niet erg door beinvloed maar kan het paard er gaandeweg toch aan wennen voordat je er ook mee gaat rijden tijdens trainingen en wedstrijden.

Tja waarom is het verplicht om na het ZZ met stang en trens te rijden? Dat is nou eenmaal zo, dat zijn de reglementen van de KNHS/FEI en daar moet je niet te lang over nadenken want dat veranderd toch niet.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:53

Exodus schreef:
S&T is verplicht vanaf de Z2 Lachen

Dat is niet waar wat je daar zegt.
T/m het zz-zwaar mag met een gewoon trensje worden gereden.
Vanaf lichte tour is S&T vereist.

@ TS
Springruiters rijden vanaf de Z-klasse ook vaak genoeg met een S&T hoor.
Die hoeven het helemaal niet te doen met een gewoon bitje Clown

Ik vind een stang absoluut geen zinloos 'hulpmiddel',zoals jij het noemt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:55

twistermahoi schreef:
hoi,
ik ben erg benieuwd waarom JIJ met dit soort dergelijke hulpmiddelen rijd.
ik zou hier graag een discussie over voeren want ik vindt het totale onzin dat een persoon als (bijv.) Anky met stang en trens rijd een goede dressuur/spring (etc) ruiter moet dit kunnen op een normaal enkel/dubbel gebroken bitje..

Als jij het toch bij voorbaat al totale onzin vindt, dan heeft het verder weinig zin met jou daarover te gaan discussieren. Het hebt je oordeel al klaar. Ik ben niet van plan mij te gaan verantwoorden tegen over mensen zoals jij. Lachen

twistermahoi schreef:
ik zeg niet dat ik zelf zo super rij en alles kan!

Oh, oke... Maar je gaat wel aan anderen vertellen die het wellicht beter kunnen dan jij, dat ze het anders moeten doen??? Nee, dat is echt heel logisch. Rolleyes

twistermahoi schreef:
ik zou gewoon willen weten waarom je met dat soort dingen rijd,

Wat ga je doen met die informatie dan?

twistermahoi schreef:
vinden jullie het niet zonde om het maar even hard te zeggen dat sommige paarden gewoon weg verpest worden?

Ik zie heel wat paarden lopen met S&T en aansnoerneusriem die verre van verpest zijn. Dus hoe kom je daarbij?

twistermahoi schreef:
alsvast bedankt, ik wil graag een eerlijke discussie. Lachen

Ga jij eerst maar eens je vraagstelling wat beter formuleren... Dan kunnen we er misschien over disccusieren. Ik discussier namelijk graag met mensen met een open mind, niet met mensen die hun oordeel al duidelijk klaar hebben. Dat is praten tegen dovemansoren Lachen

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:56

Ik rijd met Stang en Trens omdat het bij de Junioren verplicht is. Met aansnoer neusriem rijd ik omdat er geen mooie neusriemen zijn zonder en de neusriem zit toch los.

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:01

ladylay schreef:
en toch zie je heel veel in de grand prix dat ze op stang rijden en niet de trens, de teugels dus anderssom vast hebben

in principe is het er voor de verfijning van de hulpen zoals al een paar keer aangehaald is Lachen

dit is om dan niet meteen de stang in werking te zetten maar eerst de trens als je de stang teugel onderlangs hebt en dan een ophouding maakt dan komt die eerst door bij de stang ipv trens van daar dat ze die trens onder voeren en stang boven
zo is mij dat geleert door mijn instructrice
ik rij hier zelf nog niet mee mijn paard wort in de M1 uitgebracht door mij zelf

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:08

ik ben net naar een ruitershopwinkel geweest en hadden we even het verschil gevraagd tussen een gewone gecombineerde neusriem en een aansnoerneusriem. ze zijn allebei hetzelfde, er zit geen verschil tussen. ( tenzij de ruiter het zóó stak aantrekt, maar daar denk ik niet aan Nors opkijken )dus een aansnoerneusriem is zeker geen hulpmiddel.
Ik vind persoonlijk een aansnoerneusriem fijner en mooier, vandaar dat we een hoofdstel met aansnoerneusriem gekocht hebben.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:10

Stang en trens is trouwens pas vanaf de lichte tour verplicht (ik zag dat veel mensen hier dit incorrect hadden).

Stang en trens en/of aansnoerneusriem zijn geen hulpmiddelen, maar maken slechts onderdeel uit van het normale haranchement.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:18

VValar schreef:
Stang en trens is trouwens pas vanaf de lichte tour verplicht (ik zag dat veel mensen hier dit incorrect hadden).

Stang en trens en/of aansnoerneusriem zijn geen hulpmiddelen, maar maken slechts onderdeel uit van het normale haranchement.

Ik heb hier, vier post geleden, ook neergezet Knipoog
Klopt dus wat je zegt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:35

Ik dacht dat ZZ-L lichte tour was Blond

heb me daar nooit in verdiept haha

overigens kunnen paarden ook zonder S&T, aansnoerneusrienen en slofteugels verpest worden hoor, ik snap het drama niet