Type instructeur..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Re: Type instructeur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:32

Sluit mij aan bij Urielle. Bovendien wat is goed?

Stel jij leert voor het eerst wijken. Dan kan je dat niet gelijk perfect. Krijg je je paard dan zover dat het 2 passen correct wijkt dan kan je instructrice over dat stukje dus zeggen. Ja dat is goed daar ben je prima bezig en daar op dat stukje ga je de mist in. Dan hoor je zowel positief als negatief commentaar over 1 oefening.

Van alleen maar het commentaar die oefening is flut leer je niets. Je leert alleen van uitleg hoe het wel moet. Toch als je alleen verteld wordt hoe je het moet doen weet je nog niet of je het wel of niet goed is.

Als jij en je paard het heel goed doen op een bepaald moment en je instructrice zegt dan heel goed dat is wat je moet zien te bereiken dan weet je tenminste hoe het hoort te voelen en waar je in het vervolg naar moet streven.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:37

Ik heb gewoon iemand nodig die zo nu en dan even keihard de waarheid vertelt zodat ik weer met beide voetjes op deze aarde beland. Daar wordt je alleen maar beter van uiteindelijk. Tijdens een les/training wil ik graag horen wat ik fout doe, maar op het moment dat het even goed gaat ook, want dan leer je voelen wat wel en niet goed is. Ná een les is het toch wel fijn af en toe te horen dat je 'over het algemeen' toch best goed bezig bent. Maar soms moet je ook horen dat als je een stap vooruit wilt maken je toch bepaalde dingen moet proberen te veranderen in je rijden.
Maar het type instructrice wat bij jou past hangt ook af van je ambities en van je persoonlijkheid.

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:38

ik ga voor 2. duidelijkheid maar streng. bij 1 ga ik de kantjes eraf rijden en hoe meer ik op me dak krijg des te gedrever ik word. raar maar waar.

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:44

nummer 2, daar betaal je toch voor?! Vast niet altijd leuk,maar wel motiverend.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:45

Ik ben zo'n beetje als Urielle. Mijn huidige instructeur geeft wel commentaar maar dat brengt hij positief, die manier bevalt me het beste. Er krijgt bij mij iemand op stal les waarvan ik heb pfff dat ze het bij die instructrice uithoudt. Die geeft echt alleen maar commentaar en zelden een complimentje.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:46

Houd eigenlijk een beetje van de combinatie...

Ik houd wel van iemand die je af en toe wel aanmoedigt en zegt dat je het goed doet, maar hou ook wel van iemand die een beetje streng is.

Ik hou niet van een les waarin me de hele tijd word verteld hoe goed ik het wel niet doe! Ik wil wel wat leren!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:50

Ik vind het wel een beetje een scheve indeling in types Lachen Het lijkt mij een basisvoorwaarde voor instructie dat feedback in elk geval klopt. 'Goed zo' zeggen als het niet goed was, klopt niet en lijkt me dus niet zo zinvol. Het is helemaal niet nodig dat iemand die op een positieve, aanmoedigende manier feedback geeft ook onnauwkeurig is in die feedback.

Maar, als je een iets evenwichtigere verdeling maakt tussen twee types die in principe correcte feedback geven, alleen type 1 doet dat door het (expliciet) benadrukken van de goede momenten en waarom dat goede momenten zijn, en type 2 doet dat door expliciet te benadrukken wat en waarom de slechte momenten zijn, dan gaat mijn voorkeur uit naar type 1.

(Dan zouden de instructeurs bijvoorbeeld zoiets kunnen zeggen:
Type 1 zegt: "ik vond de eerste volte beter dan de tweede omdat de eerste volte mooi rond was en op een prettig gelijkmatig tempo gereden werd"
en Type 2: "ik vond de tweede volte slechter omdat die niet rond was en het tempo was niet mooi gelijkmatig"
dan zijn beide kritieken in elk geval inhoudelijk even nauwkeurig.)

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:55

Ik ga voor de combinatie 1-2
Gewoon iemand die op een positieve manier kan zeggen wat er aan schort zonder je de grond in te trappen.
Want dat nummer 2 gedoe is niets voor mij, zo iemand heb ik gehad en dat is niet leuk. Fanatiek prima maar wel normaal graag.
Gelukkig heb ik een super instructeur die en zegt wat niet goed is maar ook wat wel goed gaat en ook complimentjes geeft, en dat vind ik stiekum toch ook leuk!!
Mijn paard is al gecompliceerd genoeg en dan is vertrouwen het sleutelwoord,en als je dan een nummer 2 instructie hebt gaat je zelfvertrouwen rap naar beneden hoor ( praat uit ervaring )

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:02

voor 2! zeker weten aan 1 heb je weinig is alleen goed voor je ego. Ik heb iemand nodig die achter mijn vodden aanzit die het beste uit me haalt. Ik rijd nog wel eens te safe met te weinig bravoure, en zij "dwingt" we dan om dat laatste restje ook te geven, en dan sta ik weer versteld van mezelf en mn paard.

bij mij gaat het zo, Als ik zeg dat mijn paard is traag. Nee JIJ bent traag! Heel recht voor zijn raap geen doekjes erom heen en gaan met die banaan. Overingens is ze verder wel heel erg meegaand en komt het meer dan eens voor dat ze midden in de bak mee staat te hupsen van enthousiasme. Ik heb denk ik nu 2/3 jaar les van haar, en mijn paard is van een dominant monster, in een goed te rijden eerlijk paard, dat lekker tactmatig loopt. Wat daarvoor het nog wel eens niet zo was. Zij heeft me geleerd om vooral naar JEZELF te kijken, wat doet het paard op JOU. Er zijn paarden die zich niet aan jou aan passen dus dan moet je bij jezelf gaan zoeken waar de fout zit.

maar than again je moet wel kritiek kunnen inkasseren bij zo iemand en dat is wat naar mij mening te weinig ruiters kunnen...

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:05

randie schreef:
voor 2! zeker weten aan 1 heb je weinig is alleen goed voor je ego. Ik heb iemand nodig die achter mijn vodden aanzit die het beste uit me haalt. Ik rijd nog wel eens te terug houden met te weinig bravoure, en zij "dwingt" we dan om dat laatste restje ook te geven, en dan sta ik weer versteld van mezelf en mn paard.

bij mij gaat het zo, Als ik zeg dat mijn paard is traag. Nee JIJ bent traag! Heel recht voor zijn raap geen doekjes erom heen en gaan met die banaan. Overingens is ze verder wel heel erg meegaand en komt het meer dan eens voor dat ze midden in de bak mee staat te hupsen van enthousiasme. Ik heb denk ik nu 2/3 jaar les van haar, en mijn paard is van een dominant monster, in een goed te rijden eerlijk paard, dat lekker tactmatig loopt. Wat daarvoor het nog wel eens niet zo was. Zij heeft me geleerd om vooral naar JEZELF te kijken, wat doet het paard op JOU. Er zijn paarden die zich niet aan jou aan passen dus dan moet je bij jezelf gaan zoeken waar de fout zit.

maar than again je moet wel kritiek kunnen inkasseren bij zo iemand en dat is wat naar mij mening te weinig ruiters kunnen...

Houd ook wel van iemand die gewoon lekker achter je aanzit en je goed aan het werk houd. Dat zijn vaak ook instructeurs die erg meeleven en ook blij zijn als het goed gaat!

Sjef Jansen is er ook zo een volgens mij! die zie je ook niet klappen als Anky de ring uitkomt! Zelfs niet met haar gouden rit in Athene!

Die mensen zijn altijd kritisch!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:07

randie schreef:
Zij heeft me geleerd om vooral naar JEZELF te kijken, wat doet het paard op JOU. Er zijn paarden die zich niet aan jou aan passen dus dan moet je bij jezelf gaan zoeken waar de fout zit.

Waarom denk je dat je dit niet zou kunnen leren van iemand die dat op een andere manier brengt?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:10

Omdat die het voor MIJ te soft brengen, zij drukt me mn neus op de feiten en fouten..Waardoor ik me echt even denk van DAMN, wat stom..! Type lesgeefster 1 heb ik ook gehad hier voor, en kon er goed mee overweg hoor. Maar ik bleef op een bepaald moment hangen, ik heb iemand nodig die er voor zorgt dat ik zelf mijn grenzen durf te verleggen, iemand die me uitdaagd Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:22

randie schreef:
ik heb iemand nodig die er voor zorgt dat ik zelf mijn grenzen durf te verleggen, iemand die me uitdaagd Lachen

Dat is dus het stukje wat ik niet nodig heb. Ik ben al veel te kritisch op mezelf en ben altijd aan het nadenken wat de volgende stap is. Een van mijn instructeurs laat me steeds zelf zeggen in de les wat er goed was. Dat vind ik vreselijk, want het voelt niet zo voor me. Maar dat is een hele goede mental coaching voor mij, want teveel psychische druk is ook niet goed om beter te presteren, integendeel.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:23

Ik ga met Urielle's beschrijving mee. Als ik continue afgekraakt word dan hoeft het op een gegeven moment niet meer van mij. Precies hetzelfde geld als ik continue complimentjes krijgt dan intresseert het me niet want dan ben ik niet gemotiveerd. Ik wil dus iemand die me uitdaagt, maar als het een keer gewoon goed is het ook zegt (mijn instructeur roept dan altijd 'ja dat is een 12'). Ik train om beter te worden maar wil ook verbetering zien en te horen krijgen dat het verbetert is.

Ik denk dat ik om deze reden ook zo tevreden ben met mijn instructeur. Hij wil alles perfect hebben tot in de details, er is ruimte voor discussie en als iets echt goed is dan wordt het gezegd. Ik krijg niet veel complimentjes tijdens mijn rijden maar die ik krijg daarvan weet ik dat het ook echt heel goed is. Daarbij weet hij ook precies wanneer hij boos op me moet worden, zodat ik met meer fanatisme rijd.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:23

Ik heb iemand nodig die me achter de broek aanzit, als ik een té "lieve" instructeur heb wordt ik lui en eigenwijs Clown.
Dus geen gel*l en gewoon rijden werkt voor mij Lachen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:31

Voor mij ook een type 2!

Ik word te snel tevreden als mijn instructeur me niet af en toe terug op de grond zet met mijn voetjes...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:35

Citaat:
Ik denk dat ik om deze reden ook zo tevreden ben met mijn instructeur. Hij wil alles perfect hebben tot in de details, er is ruimte voor discussie en als iets echt goed is dan wordt het gezegd. Ik krijg niet veel complimentjes tijdens mijn rijden maar die ik krijg daarvan weet ik dat het ook echt heel goed is. Daarbij weet hij ook precies wanneer hij boos op me moet worden, zodat ik met meer fanatisme rijd.

Dit heb ik dus precies het zelfde alleen is het een haar Haha!. En dat kritische,,hmm ja ik heb lang met dit beest in de clinch gelegen, mede door mijn instructeur toen. Buigen of barsten ging niet helemaal op zeg maar Clown .. Of Jawel barsten voor mij...Maar daardoor vond ik het nogal snel "goed" als hij een keer normaal liep. Terwijl het juist nog veel beter kon, en daar ben ik zelf nu ook achter. Ik durf steeds meer van mezelf en mijn paard te eisen, en ben ook minder snel tevreden dan voorheen. Maar soms heb ik dat duwtje nog echt nodig Vork

Wat Urielle zegt, herken ik echter wel weer bij mij lesgeefster hiervoor, dan was ik aan het wijken. En dan was het gewoon knudde en zij stond daar maar. Goed zooo! Nou daar word ik dus wel weer heel pissig van omdat een blinde koe nog kon zien dat het niet zo was...

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:42

Ik krijg les van een combinatie van 1 en 2 Knipoog

Ze is hartstikke lief en bedoeld het allemaal goed maar pak me wel aan Knipoog Na een kwartier rijden bijv ben ik in staat me paard te verkopen en een andere hobby te zoeken Knipoog en weer een half uur later doe ik hem nooit meer weg hahah

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:43

randie schreef:
Wat Urielle zegt, herken ik echter wel weer bij mij lesgeefster hiervoor, dan was ik aan het wijken. En dan was het gewoon knudde en zij stond daar maar. Goed zooo! Nou daar word ik dus wel weer heel pissig van omdat een blinde koe nog kon zien dat het niet zo was...

Maar een instructeur die geen juiste feedback heeft, is gewoon uberhaupt geen goeie instructeur. Dat lijkt me nogal simpel Haha! Iemand die onterecht positief is of onterecht negatief, en gewoon dingen zegt die niet kloppen - daar valt weinig over te discussieren volgens mij, dat is gewoon niet zinvol.
Dat heeft echter niets te maken met de methode, en dat onderscheid moet wel gemaakt worden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:47

randie schreef:

Dat bedoelde ik niet Haha!
Ik kan zeg maar aan het oefenen zijn op schouderbinnenwaarts, en dan zegt mijn instructeur dat het goed is. Wat ook was, voor ons doen. En dan ga ik gelijk sputteren: 'Ja, maar hij was iets teveel op 4 sporen! En de travers lukt ook nog niet! En de contra ook niet!' Mauw mauw mauw Rolleyes
Het is heel moeilijk voor mij om te zeggen: ja he! We hebben ook hard geoefend! Ik ben trots op ons! Ja
Ik maak mezelf plus mijn paard heel onzeker en negatief met die visie. En daarom past een 'bullebakinstructeur' ons ook echt niet. Bij sommige mensen roept dat juist de drive op om aan de slag te gaan, ik gooi mijn paard op de trailer en rij jankend naar huis, denkend dat ik het toch nooit leer.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:54

Type 2 is altijd makkelijk te herkennen Haha!. Dat die volte flut was had je zelf ook wel gezien, dus een beetje onzinnig om dat dan te vermelden. Er zitten altijd slechtere stukken tussen, je moet je juist richten op de betere stukken en die uitbouwen.
Van type 1 leer je niet zoveel.
Geen van beide dus.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:56

Type 2, en die heb ik nu ook.
Zegt wanneer het fout gaat, legt uit waarom, vertelt wat je dan moet doen en vertelt ook waarom je het moet doen. Je kunt er ook nog je vraag over stellen als het niet duidelijk is etc, of dat als je dat doet het niet goed aanvoelt. En voor mij + paard werkt dit erg goed Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:59

aaah zo, ik vat hem Bloos . Hmm die momenten heeft iedereen wel, maar inderdaad als daar verkeert mee omgegaan wordt
is het hek van de dam. Bovenal moet het natuurlijk een leuke hobby blijven, teminste zo zie ik het.. Dat is ook een va Haha! de redenen waarom ik nu lesgeefster nr 4 heb..Haha!

De eerste was van het buigen of barsten..Uit eindelijk was ik diegene die kon barsten, en kon ik bijna niks meer met mijn paard.

de tweede was ENORM prestatie gericht, ik wilde zo graag bewijzen dat het beter ging..Dat het gewoon frustrerend werd, waarop mijn paard (natuurlijk) weer zn kont tegen de krib gooide. En ik weer huilend op kon bellen dat we weer geen winst hadden gereden..Toen vond mijn moeder genoeg en kwam met iemand anders.

de derde was echt een superrustig vriendelijk vrouwtje, prima om weer de basis, rust terug te krijgen en om uit de negatieve spiraal te komen. Op een gegeven moment bleef ik hangen, vond ik dingen helemaal niet goed zie zij "keurig" vond...Ondertussen schraapte ik zo nu en dan een winstpuntje bij elkaar..Daarna ben ik een hele tijd gestopt met wedstrijden.

de vierde heb ik net al verteld, ze is heel direct. Heel begaan met mn paard, eerlijk maar wel confronterend en ze daagt me uit. Ik hoop nog jaren met haar te mogen samen werken, want zij was ook een van de weinige die echt iets zag in mijn paard. En die niet vond dat ik hem weg moest doen.

en zoals hierboven inderdaad gaat het zo: Wat vond je nu zelf van die overgang...DIK FLUT HE sabine, Opnieuwwww..Haha!. Waarna het goed gaat. ZIE JE WEL, doe dat de volgende keer meteen Knipoog

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:14

Geen van beide Clown
Een instructrise die altijd zegt dat het goed is , daar leer je niets van ,
maar van een die ALLEEN zegt dat het niet goed is ook niet ,
Want dat had ik zelf ook al wel door ,

Kheb een combinatie van beide , ze zegt als het niet goed gaat , en waarom het niet goed gaat ,
En ze zegt ook wanneer het wel goed gaat ( met heel erg veel enthousiasme ) en ook waarom het zo goed gaat ,

Ik kan er wel ontzettend boos van worden als mensen zeggen het is niet goed en dan beginnen grommelen , en er niet bij vertellen wat er dan precies verkeerd is of wat ik anders moet doen , daar kan ik echt niet tegen ..
Ik ben zelf ook enorm koppig , dus voor mij geen kwaad wordende instructrice want dan geef ik er gauw de brui aan ..

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:16

Ik heb het liefste een instructeur/-trice die motiverend commentaar geeft, maar aan de andere kant ook durft te zeggen als iets fout gaat en wat ik daar aan kan doen of waarom het fout gaat. En het liefste ook 1tje die behoorlijk op mijn zit hamert en niet alleen op correct gereden paard/oefeningen.