Citaat:Een gewone kaptoom is zwaarder en logger en minder flexibel. Wel iets zachter dat klopt. De cavveson (met de ketting) is daarintegen weer zachter dan de serretta of de serreton die met name in Spanje nog veel gebruikt wordt. Maar wat voor een kaptoom geldt geldt voor elk ander hulpmiddel. Het is degene die het hanteert die bepaalt hoeveel vriendelijk of onvriendelijk het hulpmiddel inwerkt.
Mee eens. Ik heb eventjes met gewoon kaptoom gereden, maar daar ging ze op een gegeven moment in hangen, en dan is zo'n paarden hoofd best zwaar

Dat is mijn doel met het volgen van deze 'methode' en voor mij en mijn paard werkt de afwisseling fijn. Ik volg 1x in de 2 weken les aan de hand o.a. ivm met mijn zwangerschap, dat is ook echt voldoende om de concentratie vast te houden en doe het ook zeker niet elke dag. Normaal gesproken werkt mijn instructrice een kwartiertje 'los' aan de hand en past het dan toe onder zadel.
Ik wijs overigens geen andere 'methodes' af of 'hang' dit aan, voor mij en mijn paard werkt dit fijn en ik vind het leuk, ik pak er gewoon de dingen uit waarvan ik denk dat het werkt.