Rechtrichten marijke de Jong

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Erretje

Re: Rechtrichten marijke de Jong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:10

Citaat:
Een gewone kaptoom is zwaarder en logger en minder flexibel. Wel iets zachter dat klopt. De cavveson (met de ketting) is daarintegen weer zachter dan de serretta of de serreton die met name in Spanje nog veel gebruikt wordt. Maar wat voor een kaptoom geldt geldt voor elk ander hulpmiddel. Het is degene die het hanteert die bepaalt hoeveel vriendelijk of onvriendelijk het hulpmiddel inwerkt.

Mee eens. Ik heb eventjes met gewoon kaptoom gereden, maar daar ging ze op een gegeven moment in hangen, en dan is zo'n paarden hoofd best zwaar Knipoog. En wat maakt inderdaad een bit vriendelijker dan een kaptoom? Ik rijdt met allebei, het bit (een dubbelgebroken sprenger KK aurigan bustrens) en daar houdt ik alleen contact mee en het kaptoom heb ik als 'stuur'. Het aan op de grond werken doe ik alleen met kaptoom, dus blijft het duidelijk voor haar. Straks pak ik het bit er steeds een beetje meer bij. Sturen/zijgangen zou ze dus op druk moeten kunnen Haha!. Voor mijn idee blijft ze zo licht in de hand en houd ik een stille aanleuning.

Dat is mijn doel met het volgen van deze 'methode' en voor mij en mijn paard werkt de afwisseling fijn. Ik volg 1x in de 2 weken les aan de hand o.a. ivm met mijn zwangerschap, dat is ook echt voldoende om de concentratie vast te houden en doe het ook zeker niet elke dag. Normaal gesproken werkt mijn instructrice een kwartiertje 'los' aan de hand en past het dan toe onder zadel.

Ik wijs overigens geen andere 'methodes' af of 'hang' dit aan, voor mij en mijn paard werkt dit fijn en ik vind het leuk, ik pak er gewoon de dingen uit waarvan ik denk dat het werkt.
Laatst bijgewerkt door Erretje op 07-05-08 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:11

Don_Marcello schreef:
horseyfries schreef:
Als je een fietsketting op het neusbeen "vriendelijker dan een gewone kaptoom" vind, terwijl je bij een gewone GOEDE kaptoom nog geen schakel voelt maar er zo'n dik kussen onder zit dat alles wat op het neusbeen zit zacht is, terwijl ik bij de fietsketting gewoon de schakels door het leer heen kon voelen en het paard dat op zijn neusbeen dus ook voelt, dan hebben wij een totaal ander idee van wat vriendelijk is Don Marcello!

Een gewone kaptoom is zwaarder en logger en minder flexibel. Wel iets zachter dat klopt. De cavveson (met de ketting) is daarintegen weer zachter dan de serretta of de serreton die met name in Spanje nog veel gebruikt wordt. Maar wat voor een kaptoom geldt geldt voor elk ander hulpmiddel. Het is degene die het hanteert die bepaalt hoeveel vriendelijk of onvriendelijk het hulpmiddel inwerkt.

Dat is helemaal waar dat degene die het hanteert bepaalt hoe vriendelijk of onvriendelijk het is, maar in de praktijk zijn de mensen die bij Marijke trainen elke dag thuis alleen aan het oefenen en doen ze het dan altijd goed met die toch niet zo vriendelijke kaptoom die behoorlijk inwerkt op de neus?? Je geeft aan je zeker nog niet volleerde "leerlingen" dan toch een behoorlijk heftig tooltje mee wat mij betreft.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:19

Is ook zo, maar ook hier geldt dat je hem hoger en lager kunt positioneren, hoog werkt hij minder 'hard' in als dat je hem laag hangt. Maar dat geldt toch ook voor mensen die de hele tijd aan hun KK-bitje lopen te sjorren?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:26

Een neus en met name het bot dat daar zit is heel gevoelig materiaal en is makkelijk te beschadigen. De krachten die je uitoefent op een neus als je bijvoorbeeld echt een ruk geeft aan zo'n kaptoom zijn behoorlijk (nog versterkt door het feit dat er een KETTING in zit). Dat zijn andere krachten dan een flinke ophouding met het bit (al kunnen sommige mensen daar ook aardig wat mee aan richten Haha! Knipoog )
Doordat het bot op die plek zo gevoelig is, heb je zonder dat je het weet behoorlijk wat inwerking en dat vind ik bij sommige beginners echt wel een bezwaar, die weten niet wat ze in handen hebben.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:38

fargo schreef:
Een neus en met name het bot dat daar zit is heel gevoelig materiaal en is makkelijk te beschadigen. De krachten die je uitoefent op een neus als je bijvoorbeeld echt een ruk geeft aan zo'n kaptoom zijn behoorlijk (nog versterkt door het feit dat er een KETTING in zit). Dat zijn andere krachten dan een flinke ophouding met het bit (al kunnen sommige mensen daar ook aardig wat mee aan richten Haha! Knipoog )
Doordat het bot op die plek zo gevoelig is, heb je zonder dat je het weet behoorlijk wat inwerking en dat vind ik bij sommige beginners echt wel een bezwaar, die weten niet wat ze in handen hebben.

Natuurlijk is de neus erg gevoellig, maar de lagen net zo.
Een echte ruk geven aan de teugels of lijn aan een touwhalster, kaptoom, cavesson of serreta, is net zo fout als hard trekken aan de teugels aan een trens of aan een stang. In spanje zie je veel paarden met littekens van de seretta, in noord europa hebben veel paarden kneuzingen op de lagen. Het laatste zie je alleen niet aan de buitenkant.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:41

fargo schreef:

Je zegt gewoon telkens wat ik ook wil zeggen, ben het ook hier dus weer mee eens.

Het argument "de lagen zijn ook heel gevoelig", gaat maar half op. Immers, het bit ligt niet rechtstreeks op de lagen, maar de tong ligt er nog tussen, je halve en hele ophoudingen komen niet rechtstreeks op het bot aan als je paard niet de tong over het bit heeft gegooid.
Dit in tegenstelling tot "de fietsketting", waar elke druk die je uitoefent rechtstreeks op het neusbeen komt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:46

Als je toch deze kaptoom gaat vergelijken met een bit dan is deze kaptoom vergelijkbaar met een zeer scherp bit en dan beide in de handen van vaak relatieve beginnelingen.
Thanks horseyfries.. Bloos

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:23

fargo schreef:
Als je toch deze kaptoom gaat vergelijken met een bit dan is deze kaptoom vergelijkbaar met een zeer scherp bit en dan beide in de handen van vaak relatieve beginnelingen.
Thanks horseyfries.. Bloos

Ik ga mijn moeder vragen of ze mij heeft laten klonen, dit is griezelig! Haha! Knipoog

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:41

Is de Academische Rijkunst niet hetzelfde als Klassieke Dressuur?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 23:34

dorientjuh schreef:
Is de Academische Rijkunst niet hetzelfde als Klassieke Dressuur?

Bijna hetzelfde, maar klassiek kan ook betekenen sportgericht maar zonder dat je LDR gebruikt. Omdat klassiek zoveel kan betekenen noemen we het de academische rijkunst.

Excaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:47

Ik doe het ook nu ongeveer 2 jaar met de methode van Bent Branderup. Ik heb een fries met scheven heupen, dus is het voor haar heel moeilijk om onder het zwaartepunt te stappen. Ze is overal geweest van osteophaat naar een ciropraktor. Maar nu met het goede trainen heeft ze er gewoon geen last van.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:50

Ik rijd altijd al vanuit het rechtrichten, immers zonder recht paard kun je niets. Clown
Maar van haar heb ik nog nooit gehoord.

Excaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:52

Pion schreef:
Ik rijd altijd al vanuit het rechtrichten, immers zonder recht paard kun je niets. Clown
Maar van haar heb ik nog nooit gehoord.

Mag ik dan vragen wat voor jou het begrip rechtrichten betekend?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:57

Rechtrichten is het paard aan beide kanten even sterk maken, zodat je ook recht op 2 teugels contact kan hebben waarbij je haast geen 'sterke' of 'zwakke' kant meer is te herkennen.
Te verkijgen door, voltes, SB, travers en de 'zijwaartse' oefeningen.

Dit is voor mij rechtrichten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:26

precies, een echt rechtgericht paard is een paard dat op beide kanten alle oefeningen even correct uitvoert. En dat doe je vooral door heel veel buigingswerk en overgangen. En dat doet iedere goede instructeur.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:34

Lielle schreef:
precies, een echt rechtgericht paard is een paard dat op beide kanten alle oefeningen even correct uitvoert. En dat doe je vooral door heel veel buigingswerk en overgangen. En dat doet iedere goede instructeur.

Ja

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:36

Eigenlijk behoort dit tot de basis van iedere ruiter. Helaas zijn veel intructeurs meer met wedstrijden bezig en gaat het erom dat het koppie er mooi op staat. Pas als je hierdoor tegen problemen aanloopt kom je bij deze "methodes" terecht. Als je van een goed iemand les hebt gehad dan is er niets nieuws onder de zon. Maar voor veel is het een eyeopener.
Met mijn merrie ben ik gaan lessen bij mijn vriendin die volgens anderen nooit goed kan zijn omdat ze geen 40 euro vraagt. Maar kom er steeds meer achter dat ze zonder dat ze het weet, al redelijk op deze manier les geeft.
Daarbij wachtte ik altijd met moeilijkere oefeningen tot ik er aan toe was....dus in de bijbehorende klasse mocht starten. Met mijn jonge paard ben ik voor de gein is wat dingetjes gaan uitproberen. Nu staan ze verbaast dat hij zo zijn achterhand naar binnen zet als ik dat vraag of een schoudervoor deed toen hij nog op B-nivo liep. Hij werd er gewoon leniger van.
Helaas heb ik ook mijn paarden niet recht. Maar ik merk wel dat als ze langer stil staan ze minder recht zijn dan als ik ze weer een poosje rij. Moet ik er toch wel iets aan verbeteren.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:37

Excaluna schreef:
Maar nu met het goede trainen heeft ze er gewoon geen last van.

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik vind dat ook vaak jammer aan de allerhande fysiotherapeuten e.d., dat ze te weinig kennis hebben van het rijden en het in training verder opbouwen van een paard, ook na de blessure. Ze zijn er wel, maar het zijn er niet veel.

Wat was voor jou dan de motivatie om het specifiek bij een Brent Branderup te zoeken? Die lijkt me niet heel toegankelijk.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:40

DendroFleur schreef:
Eigenlijk behoort dit tot de basis van iedere ruiter. Helaas zijn veel intructeurs meer met wedstrijden bezig en gaat het erom dat het koppie er mooi op staat.

Dat is een redenatie die ik niet kan volgen. Als je met wedstrijden bezig bent wil je juist je paard goed opleiden, anders merk je dat heus wel terug in de resultaten Verward Als ik mijn paarden niet rechtgericht heb, lukken mijn zijgangen (bijvoorbeeld) ook voor geen meter en krijg ik daar heus geen hoge scores voor.

Of ben ik gewoon naief en is het echt zo dramatisch slecht gesteld met het niveau van de instructie in Nederland Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:44

Ik vind het erg wisselen Fides. Ik ken heel slechte instructeurs, en hele goede. Het heel erg wedstrijdgerichte trainen zie ik ook te vaak, en helaas is het wel zo dat niet iedere jury in staat is om basisfouten te herkennen. Ik zie paarden in het M en Z lopen die nog geen zijgang zonder tactfouten kunnen laten zien, en zonder impuls maar rondsloffen.

Maar er zijn ook heel veel goede instructeurs en juryleden, alleen moet je wel weten waar je op moet letten als je een instructeur zoekt. En dat leer je helaas door schade en schande.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:09

Fides schreef:
DendroFleur schreef:
Eigenlijk behoort dit tot de basis van iedere ruiter. Helaas zijn veel intructeurs meer met wedstrijden bezig en gaat het erom dat het koppie er mooi op staat.

Dat is een redenatie die ik niet kan volgen. Als je met wedstrijden bezig bent wil je juist je paard goed opleiden, anders merk je dat heus wel terug in de resultaten Verward Als ik mijn paarden niet rechtgericht heb, lukken mijn zijgangen (bijvoorbeeld) ook voor geen meter en krijg ik daar heus geen hoge scores voor.

Of ben ik gewoon naief en is het echt zo dramatisch slecht gesteld met het niveau van de instructie in Nederland Verward

Er zijn overal goede en slechte. Maar mijn merrie liep altijd erg fijn met haar hals erop. Winstpunten tm de L2 stroomden binnen. De een vond het een mooie oprichting maar ze stond helemaal strak van de spanning. Onregelmatig in de stap, niet door haar lijf. Ze is nu gemasseerd en blijft ook na het rijden los. Wel is het nog steeds een tuttebol maar door haar lager en langer te rijden raak ik de spanning eerder kwijt. Maar als je in de verenigingsles buitenstelling vraagt omdat krijg je te horen dat je het hoofd ervoor moet zetten. Gelukkig lessen die nu zelf ook ergens anders en gaan nu ook meer dingen begrijpen. Maar dat doe je pas als je eerst tegen een blokkade bent aangelopen.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:19

Ik ben op zoek gegaan en heb ook de academische rijkunst gevonden.
Bij mij was het grote probleem flegmatiek.
En dat vind ik het grote verschil nu.
Dat bij traditioneel dressuur nogal snel word gezegd geef hem maar een flinke schop of een lel met de zweep hij moet reageren.Maar dat werkte bij mijn pony niet meer heeft ook nooit gewerkt om eerlijk te zijn.Trouwens als je dit om de haverklap moet doen dan schiet er van ontspanning niks meer over.
En het verschil tussen academische rijkunst en sport dressuur vind ik toch wel het beenwerk.
Ik zie bijna alle ruiters op wedstrijden rijden met continue beengebruik nochtans is het niet nodig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:23

dan heb je geen goed les gehad, want dat is idd niet nodig.

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 23:11

Nou toch leuk al die reacties. Ik heb me dus opgegeven voor een theorie clinnic en een praktijkworkshop beide in juni. Het wordt een behoorlijke reis met 220km (heen- en terugreis) Ik ben al wel oefeningen aan het proberen erop en ernaast. Heel rustig aan want mijn paard is behoorlijk scheef en meerdere malen gekraakt in zijn SI- gewricht. Hij heeft scheef gelopen omdat hij intern niet goed was. Dat is nu allemaal gelukkig achter de rit en we kunnen eindelik wat fanatieker gaan rijden.

Ik zie dit wel als een leuke aanvulling op mijn rijden en misschien dat ik wel ga rondkijken voor een instructrice die via die methode lesgeeft. Ik wil nog wel blijven rijden en dan vooral buiten Clown Clown Het is ook belangrijk om af te wisselen denk ik.

dukeenkaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:02

Hoi, Ik en Duke krijgen zins een maand les van M ( instructrice die les heeft gehad van Marijke).
Moeten nog veel leren, en dit is echt waar. Wij hadden naar 1 week al succes. Duke heeft namelijk de neiging om in de telgang tegaan en hij heeft ook nog een huppel in de draf. Dus kreeg ik een oefening zowel in stap als draf. (galop komt veel later als Duke goed in balans is en zijn achterbenen sterk genoeg zijn / buitenrit daar kan het wel). Veel voltes rijden en ik moet namelijk ver voor over zitten. Ik moet namelijk ook de goede houding nog leren. Na 1 week deed Duke draven zonder telgang en huppel. Dus ik denk wel dat wij er goed aan doen, en ik zelf heb ook het gevoel dat ik veel beter met Duke om gaat. Moest wel even wennen aan de lange beugels. Maar ik zou het zeker doen.

mvg Mo en Duke Haha!