Urielle schreef:En wat ik ook belangrijk vind: lever commentaar als je het ZELF kan. Ik zag vroeger toen ik op een manege stond een groepje Pennygrietjes die zelf een paard nog niet in de goede galop konden zetten commentaar leveren op een Z-ruiter die zijn paard de changementen aan het leren was. Zoiets is gewoon ergerlijk als ruiter.
Dit vind ik ook een hele grote ergernis.
Aimee schreef:Van iedereen kun je leren.
Nou ja, hier zou ik toch wel een nuance aan willen brengen. Met alle respect. Ik denk toch echt dat het logisch is dat qua rijtechnische kennis en vaardigheden een hele goede relatie gelegd kan worden met het niveau (klassering). Ik sta open om van iedereen wat te leren. Maar dan moet diegene wel wat te vertellen hebben. En daar schort het hem vaak. Met alle respect voor B-ruiters (iedereen moet ergens beginnen). Maar ik denk dat de kans klein is dat een Z ruiter daar wat van kan leren (enkeling misschien daargelaten). Het is logischer dat het andersom is.
Aimee schreef:Juist Z-ruiters verliezen bij het trainen vaak de basis uit het oog, ze zijn bezig met de gevraagde oefeningen verbeteren, terwijl het waarschijnlijk allemaal beter zou gaan als ze de basis beter voor elkaar hadden.
Nee, ik zie dat anders. Vanaf de Z komen fouten in de basis pas echt aan het licht. Dan moet je inderdaad een stap terug. Bij het zien van Z ruiters die worstelen met dergelijke zaken denken veel B/L ruiters (vaak ten onrechte) dat ZIJ juist wel de basis voor elkaar hebben. Maar of hun eigen basis nu wel zo goed is, kunnen ze pas achter komen als het moeilijker wordt (dus als zij zelf in het Z of hoger belanden).
In de lagere klassen kun je namelijk nog prima punten scoren als basisvoorwaarden (tact, aanleuning, impuls etc) nog niet helemaal in orde zijn. Ook zullen deze zaken in de lagere klasses minder opvallen . Als een paard bijvoorbeeld niet helemaal goed is rechtgericht zal dat in een arbeidsdraf in een B proef niet echt opvallen (en ook niet heel zwaar worden aangerekend, en terecht want b is nog maar het begin van het begin). Is je paard niet echt goed rechtgericht is de kans dat dat in een Z2 proef opvalt veel groter. Daar wordt namelijk verzameling gevraagd, en dat gaat niet als je paard niet 100% recht is. Bovendien wordt het in de Z2 WEL zwaar aangerekend (en terecht)
Dus beter kunnen B/l ruiters wachten met hun commentaar op de Z (of hoger) ruiters tot zij feitelijk zelf de basis (b tm z ) probleemloos hebben doorlopen. Dat bietd een betere basis om commentaar op anderen te leveren.
En daar wordt ook vaak de fout gemaakt: men denkt vaak dat B en L de basis is. Maar in de range van B tm GP is B tot en met Z de basis en ZZ-licht tot en met GP is gevorderd.
Het zou handig zijn als mensen zich dat eens zouden realiseren voordat ze hoog van de toren gaan blazen over hoe en wat de basis zou moeten zijn. Rijd je B dan sta je dus nog maar aan het begin van het begin van het begin.
Aimee schreef:Een B/L-ruiter met een jong paard doet dagelijks alléén maar basiswerk (als het goed is) en zal hier wellicht beter op gefocused zijn, waardoor deze ruiter zeer relevant commentaar kan leveren.
De vraag is of een B/L ruiter begrijpt wat de totale basis omvat. Hoe kan je een paard basisbeginselen bijbrengen als je nog niet hebt ervaren wat het einddoel is, hoe dat aan moet voelen etc. Of je paard voldoende recht is weet je pas echt als er meer druk op de ketel wordt gezet; als er verzameling geraagd wordt. Als bijvoorbeeld de galopwissels om de hoek komen. DAT zijn de struikelblokken waar niet bevestigde basisvoorwaarden keihard aan het licht komen.
Hiermee wil ik niet zeggen dat het bij voorbaat kansloos is als een B/L ruiter met een jong paard begint. Maar ideaal is het niet; groen op groen. En de kans is ook klein dat het een relevante basis biedt om commentaar te leveren op ruiters die wel de basis (b tm Z) al (diverse) keren succesvol hebben doorlopen.
Aimee schreef:Dan komt echter het menselijk ego om de hoek. Z-ruiters vinden het ergerlijk als zo'n "basisruiter" hen op dingen wijst. Zij rijden Z, dus moeten ook op Z-niveau trainen.
Ik als 'Z' ruiter heb er zeker geen moeite mee als ik op dingen gewezen wordt. Maar dan moet het wel hout snijden. En ik als Z ruiter besef des te meer hoe verder ik kom, hoe moeilijker het is en hoe weinig in eigenlijk weet. Daar dacht ik, toen ik op B/L niveau reed ook heel anders over.
Bovendien bestaat mijn training bijna volledig uit terug naar de basis, weinig uit kunstjes. En als ik naar mijn instructeur kijk die zelf GP rijdt, is het bij hem niet veel anders.
Aimee schreef:Hou op met zeuren over basiswerk, dat is heus wel voor elkaar als je op dat niveau rijdt.
Wat een generalisatie zeg!
Aimee schreef:Die Z-ruiters zijn echter wel de maatstaf voor een heleboel mensen, daar wordt de kunst vanaf gekeken.
Volgens mij valt dat wel mee. Ze worden, als ik hier op bokt rondneus vaak alleen maar afgekamt, met name door ruiters die zelf nog nooit de L uit zijn geweest. Die denken vaak al de wijsheid in pacht te hebben. Dat is wat mij opvalt.
Aimee schreef:Om het verhaal kort te maken: ik denk dat het probleem arrogantie is.
Klopt. De vraag is van wie. Ik denk niet dat het heel erg niveau afhankelijk is namelijk. Ik denk dat het kenmerkend is voor de gehele paardensport. Iedereen moet zijn zegje doen. Als je dat niet doet, dan zal je er wel niks van snappen. Resultaten zijn moeilijk heel objectief vast te stellen. Daarom geeft iedereen er maar zijn eigen invulling aan. De beste indicatie geven klasseringen en wedstrijdresultaten. Maar die schijnen er niet toe te doen volgens velen....
Nagini schreef:Die hebben die basis oefeningen allang gedaan en zullen die dan ook vast beheersen. Of ze, ze dan ook nog genoeg oefenen is een tweede.
Basisoefeningen doe je niet even. Het gehele skala staat continu centraal in de training van je paard. Of je nu in de B of in de GP rijdt. De ruiters die succesvol zijn in de Z en hoger zullen dat als geen ander weten en daar ook aandacht aan besteden. (degene die door week in week uit starten punten hebben gesprokkelt en zo Z zijn geworden weten het waarschijnlijk niet... maar goed; zwarte schapen hou je altijd en op elk niveau)
Nagini schreef:Ik vind het nu een beetje zo overkomen alsof Z ruiters gemene harde ruiters zijn die de basis niet kunnen en die zomaar op goed geluk op dat niveau zijn beland. Ook die mensen moeten daarvoor werken.
Dat is wel het beeld dat vaak op bokt geschets wordt... Jammer.
@ Urielle: ik ben het helemaal met jou eens!
Nagini schreef:Ga ik helemaal met je mee. De mensen aan de kant hebben allemaal commentaar op het gene wat een persoon wél al bereikt heeft. Maar ondertussen doen ze het zelf niet na.
Zo is dat!
Sall schreef:Zíen wat er daadwerkelijk gebeurd en daar op in kunnen gaan en dit dan kunnen verbeteren, is een vak apart en heeft niet veel te maken op wat voor niveau zo'n persoon rijdt.
Volgens mij heeft het ALLES te maken met op wat voor niveau iemand rijdt of gereden heeft (enkele uitzonderingen daargelaten). Dan hoeft hij nog niet eens de allerbeste te zijn geweest op dat niveau. Maar wel dat hij ervaren heeft hoe en wat er gevraagd en beoordeelt wordt op dat niveau. En het natuurlijk het wel goed kunnen overbrengen.
Aimee schreef:Neem Sjef Janssen. Die ziet álles, maar dan ook echt álles. Anky rijdt echter stukken beter, moet ze nu de arrogante houding aannemen en Sjef vertellen dat hij z'n bek moet houden met al dat commentaar? Neuh... laat Sjef maar aan de kant staan kijken en commentaar leveren, daar is ie goed in.
En waarom is Sjef daar zo goed in? Omdat hij zelf ook op dat niveau gereden heeft. Niet zo goed als Anky. Maar hij heeft WEL die ervaring, en inderdaad een heel goed oog voor wat er gebeurd. De kans is klein dat Sjef Anky zo goed zou kunnen coachen als hij zelf nooit de L was uitgekomen.
Aimee schreef:Helaas nemen veel ruiters wèl die arrogante houding aan, in de veronderstelling dat zij wel weten wat ze voelen, of waar ze staan.
Heeft niks met arrogantie te maken. Ik ben nogal selectief in wat ik aanneem van anderen. Want in de paardensport denkt iedereen het te weten, en als ik naar iedereen moet luisteren kom ik helemaal nergens. Je mag het best proberen, maar ik ga dan wel kritische vragen stellen over het hoe en WAAROM jij dat zo goed denkt te weten. Zeker als jou ervaring niet blijkt uit behaalde klasseringen/niveaus/prestaties. En als jij dat niet overtuigend kunt brengen kun je van mij ophoepelen. En DAT vinden velen dan een blijk van arrogantie. Ik vind het niet meer dan logisch dat je de mensen selecteert van wie je iets aanneemt.