Waarom wordt er toch zoveel aangerommeld??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joozz

Re: Waarom wordt er toch zoveel aangerommeld??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 11:07

Nagini schreef:
En waarom word hier om de haverklap een topic over aangemaakt...

Ik kan me voorstellen dat het je stoort hoor, en ik vind het zelf ook niet juist. Maar je bereikt niets met zulke topics..

waarom zouden we er niets over schrijven, als we er nooit topics over maken wordt het helemaal 'normaal' wat die ruiters doen. Wie weet komen er nog mensen tot inkeer!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:09

Al eens op HAW gekeken? Daar worden best vaak goede tips gegeven en die worden ook niet aangenomen.

En daarbij denk ik dat mensen die op een niet juiste manier rijden dat wellicht niet door hebben. Ik denk idd niet dat je je paard extra verkeerd wilt rijden.

En er worden hier overigens genoeg topics over gemaakt Lachen

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 11:14

horseyfries schreef:
Ik vind het eigenlijk wel grappig dat degenen die dit plaatsen dus blijkbaar wél denken dat zij alles goed doen en dat zij hun paard nooit eens storen. Ik moet de eerste ruiter nog tegenkomen die geen fouten maakt, of ze nu NH, Western, dressuur of springen doen.
Dus lijkt het me zinvoller om in plaats van over andere mensen te praten, waar je toch niets mee opschiet, zelf nog meer energie te steken in juist rijden zodat je nog minder fouten maakt.

ik denk niet dat ik goed kan rijden Bloos , maar daarom heb ik goede instructie gezocht die mij corrigeert....

En ik erger me niet aan mensen die fouten maken, er is iid niemand die foutloos rijdt.... maar zo jammer dat er zoveel mensen zijn die hun fouten niet willen herkennen en daarom soms zo respectloos rijden....

En het lijkt wel not done als je een discussie met een ruiter aangaat en gewoon, uit interesse, vraagt waarom hij/zij een bepaalde methode toepast en vervolgens rustig zegt dat jij dat heel anders zou doen bijv.... Ik wil heus niet betweterig zijn, want iedereen doet vast wel wat ie het beste lijkt, maar als je het daar dan niet mee eens bent krijg je meteen boze blikken. Terwijl ik het juist goed vind als ik wat fout doe en iemand spreekt mij daarop aan.... Juist van andere inzichten leer je...

Maar goed, als dit topic overbodig is, dan maar een slotje.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:41

joozz schreef:
En het lijkt wel not done als je een discussie met een ruiter aangaat en gewoon, uit interesse, vraagt waarom hij/zij een bepaalde methode toepast en vervolgens rustig zegt dat jij dat heel anders zou doen bijv.... Ik wil heus niet betweterig zijn, want iedereen doet vast wel wat ie het beste lijkt, maar als je het daar dan niet mee eens bent krijg je meteen boze blikken.

Ligt er ook een heel stuk aan op welke manier en welk moment het gebeurd natuurlijk. Vlak voor ik moet starten of als mijn paard lastig is, is niet het moment waarop je bij mij met allerlei gezanik aan moet komen Bloos
Het is weer heel anders als je naar me toekomt en zegt: 'Goh, ik stond gisteren te kijken naar je rijden en ik zag dat je moeite had met de travers. Misschien zou je zusenzo eens kunnen proberen? Ik heb de ervaring dat het bij veel paarden echt goed werkt.' En laat het dan ook open of de ruiter het opvolgt. Wie weet heeft hij/zij het al lang geprobeert? Of weet hij/zij dat zo'n aanpak bij dat paard niet werkt? Niet ieder paard reageert hetzelfde, het ene paard of het andere paard, dat kan een wereld van verschil zijn.
Als ik bij een stalgenoot onder het rijden iets zie, zeg ik dat ik zie dat *probleem* en vraag dan of ze het op prijs stelt dat ik wat ideeen geef. Dan bied je ook de ruimte om te zeggen: Sorry, op dit moment even niet.
Soms wil iemand gewoon even samen met zijn paard trainen, soms heeft iemand een rotdag en zal het hem een zorg zijn of het paard een nette volte loopt, soms zit iemand met aanwijzingen van de instructeur in het hoofd en wil gewoon even uitproberen en niet in de war gebracht worden.

En wat ik ook belangrijk vind: lever commentaar als je het ZELF kan. Ik zag vroeger toen ik op een manege stond een groepje Pennygrietjes die zelf een paard nog niet in de goede galop konden zetten commentaar leveren op een Z-ruiter die zijn paard de changementen aan het leren was. Zoiets is gewoon ergerlijk als ruiter.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:03

Urielle schreef:
En wat ik ook belangrijk vind: lever commentaar als je het ZELF kan. Ik zag vroeger toen ik op een manege stond een groepje Pennygrietjes die zelf een paard nog niet in de goede galop konden zetten commentaar leveren op een Z-ruiter die zijn paard de changementen aan het leren was. Zoiets is gewoon ergerlijk als ruiter.

Eerlijk gezegd denk ik dat je hier het grootste probleem noemt.
Van iedereen kun je leren. Juist Z-ruiters verliezen bij het trainen vaak de basis uit het oog, ze zijn bezig met de gevraagde oefeningen verbeteren, terwijl het waarschijnlijk allemaal beter zou gaan als ze de basis beter voor elkaar hadden. Een B/L-ruiter met een jong paard doet dagelijks alléén maar basiswerk (als het goed is) en zal hier wellicht beter op gefocused zijn, waardoor deze ruiter zeer relevant commentaar kan leveren. Dan komt echter het menselijk ego om de hoek. Z-ruiters vinden het ergerlijk als zo'n "basisruiter" hen op dingen wijst. Zij rijden Z, dus moeten ook op Z-niveau trainen. Hou op met zeuren over basiswerk, dat is heus wel voor elkaar als je op dat niveau rijdt. Vervolgens worden allerlei hulpmiddelen uit de kast getrokken omdat de oefeningen niet lukken. Die Z-ruiters zijn echter wel de maatstaf voor een heleboel mensen, daar wordt de kunst vanaf gekeken. Als die aan het rommelen zijn, gaan veel B/L-ruiters ook rommelen omdat hun voorbeelden op die manier in het Z zijn beland.

Om het verhaal kort te maken: ik denk dat het probleem arrogantie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:06

AMEN!!!! OK dan!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:07

Dat ben ik niet met je eens Aimee, een Z ruiter raakt niet in het Z omdat er een kaartje in een pak cornflakes zat met: gefeliciteerd, je mag nu in het Z rijden.

Die hebben die basis oefeningen allang gedaan en zullen die dan ook vast beheersen. Of ze, ze dan ook nog genoeg oefenen is een tweede.
Ik vind het vrij begrijpelijk dat jij als Z ruiter of M misschien ook zoiets hebt als een B ruiter tegen je zegt uhm moet dat niet zo en zo, dat je je afvaagt wat weet hij/zij daar nu van? (Dan heb ik het over een echte B ruiter hè, niet iemand die een ander paard al eens op niveau heeft uitgebracht.)

Ik vind het nu een beetje zo overkomen alsof Z ruiters gemene harde ruiters zijn die de basis niet kunnen en die zomaar op goed geluk op dat niveau zijn beland. Ook die mensen moeten daarvoor werken.

(Oh, en voor de duidelijkheid, ik ben een B ruitertje Lachen ik rijd geen eens wedstrijden..)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:20

Nagini schreef:
Dat ben ik niet met je eens Aimee, een Z ruiter raakt niet in het Z omdat er een kaartje in een pak cornflakes zat met: gefeliciteerd, je mag nu in het Z rijden.

Die hebben die basis oefeningen allang gedaan en zullen die dan ook vast beheersen. Of ze, ze dan ook nog genoeg oefenen is een tweede.
Ik vind het vrij begrijpelijk dat jij als Z ruiter of M misschien ook zoiets hebt als een B ruiter tegen je zegt uhm moet dat niet zo en zo, dat je je afvaagt wat weet hij/zij daar nu van? (Dan heb ik het over een echte B ruiter hè, niet iemand die een ander paard al eens op niveau heeft uitgebracht.)

Ik vind het nu een beetje zo overkomen alsof Z ruiters gemene harde ruiters zijn die de basis niet kunnen en die zomaar op goed geluk op dat niveau zijn beland. Ook die mensen moeten daarvoor werken.

(Oh, en voor de duidelijkheid, ik ben een B ruitertje Lachen ik rijd geen eens wedstrijden..)

Eigenlijk is dit precies waar ik op doel Bloos Haha!

Je zou eens moeten weten hoeveel ruiters in het Z belanden door gewoon heel veel wedstrijden te rijden, veel kleine wedstrijden, veel wedstrijden bij de eigen vereniging. Veel trainen op het beheersen van de oefeningen en die dan in een proef aan elkaar kunnen breien. Het beheersen van de oefeningen staat echter los van een correcte basistraining en het daadwerkelijk voor elkaar hebben van het paard. Als het dan vastloopt, wordt andere instructie gezocht. De meeste instructeurs durven echter met zulke ruiters niet helemaal terug te gaan naar de basis, simpelweg omdat dan weer andere instructie wordt gezocht en ze dus klanten kwijt raken.

Hoeveel paarden lopen nou bijvoorbeeld écht op verbinding? Hoeveel paarden lopen écht recht? Hoeveel paarden nemen daadwerkelijk meer gewicht op achter? Hoeveel paarden behouden gedragenheid?
Zeer weinig, zelfs op Subtop-niveau.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:23

Ennuhm, op welk niveau rijd jij? Want nu vind ik het overkomen dat jij het allemaal veel beter kunt.

Ik ben het simpelweg nog steeds niet met je eens. Om dezelfde reden als mn vorige post.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:26

In mijn ogen: arrogantie van de bakrandzitters Haha!

Ik bedoel, ik heb een aantal keren op een leerpaard een halve pirouette mogen voelen. Geweldige ervaring voor me, maar ik kan het niet zelf, laat staan aanleren Clown Ik zou het echt niet in mijn kop halen om nu een subtopruiter die zelf de pirouetten van zijn paard aan het verbeteren is te gaan vertellen hoe het allemaal moet. Ik zie ook wel of een paard meer moet gaan zitten, of takt verliest, of te snel doordraait, of voor de proef kleiner zou moeten draaien. Maar goed, ik weet niet hoe je dat corrigeert dus moet ik dan een ruiter gaan zeggen dat zijn paard meer moet gaan zitten? Clown

Nog een: paard van een stalgenoot is een gruwelijk moeilijk paard om te rijden. Paard gaat snel in verzet, is sterk en lichtgeraakt. Stel die stalgenoot is aan het rijden, en het gaat eigenlijk best fijn voor haar doen. Paard is niet zo nageeflijk en een beetje scheef. Ik vind het bepaald niet het moment om op dat moment haar goede gevoel te gaan verpesten door commentaar te gaan leveren op de dingen die rijtechnisch niet kloppen. Met een vreemde is dat wel snel gebeurd.

Of stel ik zeg: goh, gaat je paard weer omhoog? Geef hem dan eens een goede knal op zijn mieter, dat ie voorwaarts gaat ipv omhoog, daar leert hij het wel van af. Maar ik kan het referentiekader van mijn eigen hobbelknollie niet plakken op haar driftkikker. Voor het zelfde geld kan zij er op die manier drie weken niet meer op, omdat haar paard volkomen over de flos is. Terwijl het voorwaarts dwingen wellicht voor hobbelknollie geen probleem is, omdat die minder lichtgeraakt is en makkelijker iets aanneemt.

Op het moment dat je kijkt, weet je gewoon niet wat een ruiter onder zich voelt, en vaak ook niet wat de historie is van een combinatie, wat een paard zich laat welgevallen en hoe ver de combinatie op dat moment staat.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:36

Ga ik helemaal met je mee. De mensen aan de kant hebben allemaal commentaar op het gene wat een persoon wél al bereikt heeft. Maar ondertussen doen ze het zelf niet na.

Dus dan vind ik het vrij logisch dat je als bekritiseerde ruiter inderdaad zoiets hebt van; ja hoe weet jij dat nu.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:54

Ben ik het totaal niet mee eens.
Het ligt heel erg aan welke persoon er aanwijzingen geeft en deze kan onderbouwen.
En dan zal het mij een worst wezen op welk niveau degene rijdt die met deze aanwijzing komt.
Zíen wat er daadwerkelijk gebeurd en daar op in kunnen gaan en dit dan kunnen verbeteren, is een vak apart en heeft niet veel te maken op wat voor niveau zo'n persoon rijdt.

(en dit soort aanwijzingen/personen kan je snel genoeg filteren van de loze opmerkingen die vaak genoeg voorbij komen)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:58

Urielle schreef:
Op het moment dat je kijkt, weet je gewoon niet wat een ruiter onder zich voelt, en vaak ook niet wat de historie is van een combinatie, wat een paard zich laat welgevallen en hoe ver de combinatie op dat moment staat.

Dat is niet waar. Een goed oog ziet precies wat er gebeurd, wat de ruiter voelt (of juist niet voelt, dat is het meest voorkomende probleem), wat een paard accepteert en hoe ver de combinatie is.
Neem Sjef Janssen. Die ziet álles, maar dan ook echt álles. Anky rijdt echter stukken beter, moet ze nu de arrogante houding aannemen en Sjef vertellen dat hij z'n bek moet houden met al dat commentaar? Neuh... laat Sjef maar aan de kant staan kijken en commentaar leveren, daar is ie goed in. Precies zo werkt het ook naar lager niveau door. Helaas nemen veel ruiters wèl die arrogante houding aan, in de veronderstelling dat zij wel weten wat ze voelen, of waar ze staan. Helaaspindakaas, maar er zijn meer mensen met een goed oog dan mensen met een goed gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:01

Was het nog maar zo simpel als twintig jaar terug. Toen had je dit gezever en gezanik niet. Paarden werden doodgewoon als driejarige ingereden als ze fysiek genoeg ontwikkeld waren, en als het goed ging, uitgebracht en geen haan die er naar kraaide. Terwijl het spul toen ook al door de hals en door de rug moest lopen. Als ik nu na het wijken zeg dat mijn paard vier is, krijg ik nog net niet de dieren, lees: kinderbescherming aan mijn deur.

Dan al het gezeik hier op Bokt over lieden als Van Grunsven c.s. Daar kunnen we kort en goed over zijn. Iemand die niet kan rijden zit niet bij de wereldtop en bovendien kan de manier van rijden nooit zo paardverpestend zijn als hier vaak wordt geroepen, getuige de hoge leeftijden die de toppers bij Anky halen.
Tot slot, het is mij opgevallen dat diegenen die het hardst schreeuwen hoe fout we toch bezig zijn, vaak zelf amper vijf jaar ervaring hebben.

Resumerend, vroeger was een paard niet van zout, nu nog niet. Dat er bij sportpaarden gebreken worden aangetroffen, zegt meer over het feit dat men tegenwoordig verder is gevorderd met medische onderzoeken.
En dan nog bij elk bokje de kudde bakrandtoeristen die meteen gillen dat je paard naar de ostheopaat moet, terwijl er toch ook echt zoiets bestaat als paarden die het gewoon leuk lijken te vinden om te bokken.
En zie dan al die topics hier, waar direct wordt geroepen dat het zadel niet past (afgaande op de zit van de ruiter of de manier waarop het paard loopt) Nou, ook weer zoiets, niet iedereen kan rijden!!!

En inderdaad, vroeger had je paardenmensen, tegenwoordig hebben echt heel veel mensen paarden.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:04

Vroegah was allus betah! Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:05

Nagini schreef:
Ennuhm, op welk niveau rijd jij? Want nu vind ik het overkomen dat jij het allemaal veel beter kunt.

Ik ben het simpelweg nog steeds niet met je eens. Om dezelfde reden als mn vorige post.

Vind je dit nou niet een typische vraag ROFL Het is écht precies waar ik op doel Huilen van het lachen

Je hoeft het niet met me eens te zijn hoor, dat is de slechtste reden om een discussie aan te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:06

Vroeger had je al dat gezever niet. En tegenwoordig wordt je nog net niet opgepakt als je een paard een keer aanpakt, of in de ogen van de Bokt-brigade het in je hoofd krijgt om een driejarige een B-proefje te laten lopen.
Vroeger waren we nog gewoon baas over onze paarden, tegenwoordig hoor je bij je paard in te wonen maar zelf wel huur, hypotheek en vaste lasten te betalen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:07

Sall schreef:
Vroegah was allus betah! Haha!

Yeah! Go jij! Go jij!

Wat je niet ziet, dat is er ook niet Tong uitsteken

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:09

suleilitha schreef:
Vroeger had je al dat gezever niet. En tegenwoordig wordt je nog net niet opgepakt als je een paard een keer aanpakt, of in de ogen van de Bokt-brigade het in je hoofd krijgt om een driejarige een B-proefje te laten lopen.
Vroeger waren we nog gewoon baas over onze paarden, tegenwoordig hoor je bij je paard in te wonen maar zelf wel huur, hypotheek en vaste lasten te betalen.

Ik begrijp je wel hoor! Al zou ik gráág bij mijn paard inwonen, die woont meer op 'stand' dan ik Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:09

Er lopen net zoveel bakrandzitters rond die het oog van Sjef hebben als ruiters die het gevoel van Anky hebben vrees ik Haha!

Ik heb helaas zowel van de bakrandkant als de ruiterkant de ervaring dat een combinatie heel anders kan ogen (ruiter kan niet rijden), dan het paard is (paard stond op dat moment op ontploffen).
Best rot om tegen iemand die probeert een paard met vier voeten op de grond te houden te zeggen dat hij zijn tenen naar binnen moet draaien als hij rijdt, zelfs als het een waarheid als een koe is. Huilen van het lachen

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:11

Aimee schreef:
Yeah! Go jij! Go jij!

Wat je niet ziet, dat is er ook niet Tong uitsteken

Ik zie (en voel Bloos ) een hoop niet Clown

Maar goed, elk weldenkend mens, heeft toch snel genoeg door, of bep aanwijzingen ergens opslaan of niet toch?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:12

Sall schreef:
Ik begrijp je wel hoor! Al zou ik gráág bij mijn paard inwonen, die woont meer op 'stand' dan ik Haha!

Hahahahahahahahahahaha!
Ik zou inderdaad ook wel zo'n voortuin en achtertuin willen als mijn paard, zo'n uitgebreide grote badkamer, luxe bed en de beste kleding Pling

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:12

Urielle schreef:

Dit vind ik ook een hele grote ergernis.

Aimee schreef:
Van iedereen kun je leren.

Nou ja, hier zou ik toch wel een nuance aan willen brengen. Met alle respect. Ik denk toch echt dat het logisch is dat qua rijtechnische kennis en vaardigheden een hele goede relatie gelegd kan worden met het niveau (klassering). Ik sta open om van iedereen wat te leren. Maar dan moet diegene wel wat te vertellen hebben. En daar schort het hem vaak. Met alle respect voor B-ruiters (iedereen moet ergens beginnen). Maar ik denk dat de kans klein is dat een Z ruiter daar wat van kan leren (enkeling misschien daargelaten). Het is logischer dat het andersom is.

Aimee schreef:
Juist Z-ruiters verliezen bij het trainen vaak de basis uit het oog, ze zijn bezig met de gevraagde oefeningen verbeteren, terwijl het waarschijnlijk allemaal beter zou gaan als ze de basis beter voor elkaar hadden.

Nee, ik zie dat anders. Vanaf de Z komen fouten in de basis pas echt aan het licht. Dan moet je inderdaad een stap terug. Bij het zien van Z ruiters die worstelen met dergelijke zaken denken veel B/L ruiters (vaak ten onrechte) dat ZIJ juist wel de basis voor elkaar hebben. Maar of hun eigen basis nu wel zo goed is, kunnen ze pas achter komen als het moeilijker wordt (dus als zij zelf in het Z of hoger belanden).

In de lagere klassen kun je namelijk nog prima punten scoren als basisvoorwaarden (tact, aanleuning, impuls etc) nog niet helemaal in orde zijn. Ook zullen deze zaken in de lagere klasses minder opvallen . Als een paard bijvoorbeeld niet helemaal goed is rechtgericht zal dat in een arbeidsdraf in een B proef niet echt opvallen (en ook niet heel zwaar worden aangerekend, en terecht want b is nog maar het begin van het begin). Is je paard niet echt goed rechtgericht is de kans dat dat in een Z2 proef opvalt veel groter. Daar wordt namelijk verzameling gevraagd, en dat gaat niet als je paard niet 100% recht is. Bovendien wordt het in de Z2 WEL zwaar aangerekend (en terecht)

Dus beter kunnen B/l ruiters wachten met hun commentaar op de Z (of hoger) ruiters tot zij feitelijk zelf de basis (b tm z ) probleemloos hebben doorlopen. Dat bietd een betere basis om commentaar op anderen te leveren.

En daar wordt ook vaak de fout gemaakt: men denkt vaak dat B en L de basis is. Maar in de range van B tm GP is B tot en met Z de basis en ZZ-licht tot en met GP is gevorderd.
Het zou handig zijn als mensen zich dat eens zouden realiseren voordat ze hoog van de toren gaan blazen over hoe en wat de basis zou moeten zijn. Rijd je B dan sta je dus nog maar aan het begin van het begin van het begin.

Aimee schreef:
Een B/L-ruiter met een jong paard doet dagelijks alléén maar basiswerk (als het goed is) en zal hier wellicht beter op gefocused zijn, waardoor deze ruiter zeer relevant commentaar kan leveren.

De vraag is of een B/L ruiter begrijpt wat de totale basis omvat. Hoe kan je een paard basisbeginselen bijbrengen als je nog niet hebt ervaren wat het einddoel is, hoe dat aan moet voelen etc. Of je paard voldoende recht is weet je pas echt als er meer druk op de ketel wordt gezet; als er verzameling geraagd wordt. Als bijvoorbeeld de galopwissels om de hoek komen. DAT zijn de struikelblokken waar niet bevestigde basisvoorwaarden keihard aan het licht komen.

Hiermee wil ik niet zeggen dat het bij voorbaat kansloos is als een B/L ruiter met een jong paard begint. Maar ideaal is het niet; groen op groen. En de kans is ook klein dat het een relevante basis biedt om commentaar te leveren op ruiters die wel de basis (b tm Z) al (diverse) keren succesvol hebben doorlopen.

Aimee schreef:
Dan komt echter het menselijk ego om de hoek. Z-ruiters vinden het ergerlijk als zo'n "basisruiter" hen op dingen wijst. Zij rijden Z, dus moeten ook op Z-niveau trainen.

Ik als 'Z' ruiter heb er zeker geen moeite mee als ik op dingen gewezen wordt. Maar dan moet het wel hout snijden. En ik als Z ruiter besef des te meer hoe verder ik kom, hoe moeilijker het is en hoe weinig in eigenlijk weet. Daar dacht ik, toen ik op B/L niveau reed ook heel anders over. Bloos Bovendien bestaat mijn training bijna volledig uit terug naar de basis, weinig uit kunstjes. En als ik naar mijn instructeur kijk die zelf GP rijdt, is het bij hem niet veel anders.

Aimee schreef:
Hou op met zeuren over basiswerk, dat is heus wel voor elkaar als je op dat niveau rijdt.

Wat een generalisatie zeg!

Aimee schreef:
Die Z-ruiters zijn echter wel de maatstaf voor een heleboel mensen, daar wordt de kunst vanaf gekeken.

Volgens mij valt dat wel mee. Ze worden, als ik hier op bokt rondneus vaak alleen maar afgekamt, met name door ruiters die zelf nog nooit de L uit zijn geweest. Die denken vaak al de wijsheid in pacht te hebben. Dat is wat mij opvalt.

Aimee schreef:
Om het verhaal kort te maken: ik denk dat het probleem arrogantie is.

Klopt. De vraag is van wie. Ik denk niet dat het heel erg niveau afhankelijk is namelijk. Ik denk dat het kenmerkend is voor de gehele paardensport. Iedereen moet zijn zegje doen. Als je dat niet doet, dan zal je er wel niks van snappen. Resultaten zijn moeilijk heel objectief vast te stellen. Daarom geeft iedereen er maar zijn eigen invulling aan. De beste indicatie geven klasseringen en wedstrijdresultaten. Maar die schijnen er niet toe te doen volgens velen....

Nagini schreef:

Basisoefeningen doe je niet even. Het gehele skala staat continu centraal in de training van je paard. Of je nu in de B of in de GP rijdt. De ruiters die succesvol zijn in de Z en hoger zullen dat als geen ander weten en daar ook aandacht aan besteden. (degene die door week in week uit starten punten hebben gesprokkelt en zo Z zijn geworden weten het waarschijnlijk niet... maar goed; zwarte schapen hou je altijd en op elk niveau)

Nagini schreef:

Dat is wel het beeld dat vaak op bokt geschets wordt... Jammer.

@ Urielle: ik ben het helemaal met jou eens!

Nagini schreef:
Ga ik helemaal met je mee. De mensen aan de kant hebben allemaal commentaar op het gene wat een persoon wél al bereikt heeft. Maar ondertussen doen ze het zelf niet na.

Zo is dat!

Sall schreef:
Zíen wat er daadwerkelijk gebeurd en daar op in kunnen gaan en dit dan kunnen verbeteren, is een vak apart en heeft niet veel te maken op wat voor niveau zo'n persoon rijdt.

Volgens mij heeft het ALLES te maken met op wat voor niveau iemand rijdt of gereden heeft (enkele uitzonderingen daargelaten). Dan hoeft hij nog niet eens de allerbeste te zijn geweest op dat niveau. Maar wel dat hij ervaren heeft hoe en wat er gevraagd en beoordeelt wordt op dat niveau. En het natuurlijk het wel goed kunnen overbrengen.

Aimee schreef:
Neem Sjef Janssen. Die ziet álles, maar dan ook echt álles. Anky rijdt echter stukken beter, moet ze nu de arrogante houding aannemen en Sjef vertellen dat hij z'n bek moet houden met al dat commentaar? Neuh... laat Sjef maar aan de kant staan kijken en commentaar leveren, daar is ie goed in.

En waarom is Sjef daar zo goed in? Omdat hij zelf ook op dat niveau gereden heeft. Niet zo goed als Anky. Maar hij heeft WEL die ervaring, en inderdaad een heel goed oog voor wat er gebeurd. De kans is klein dat Sjef Anky zo goed zou kunnen coachen als hij zelf nooit de L was uitgekomen.

Aimee schreef:
Helaas nemen veel ruiters wèl die arrogante houding aan, in de veronderstelling dat zij wel weten wat ze voelen, of waar ze staan.

Heeft niks met arrogantie te maken. Ik ben nogal selectief in wat ik aanneem van anderen. Want in de paardensport denkt iedereen het te weten, en als ik naar iedereen moet luisteren kom ik helemaal nergens. Je mag het best proberen, maar ik ga dan wel kritische vragen stellen over het hoe en WAAROM jij dat zo goed denkt te weten. Zeker als jou ervaring niet blijkt uit behaalde klasseringen/niveaus/prestaties. En als jij dat niet overtuigend kunt brengen kun je van mij ophoepelen. En DAT vinden velen dan een blijk van arrogantie. Ik vind het niet meer dan logisch dat je de mensen selecteert van wie je iets aanneemt.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:17

euhm dat laatste is toch precies wat ik zeg?
(voor de duidelijkheid bedoel ik dit: Je mag het best proberen, maar ik ga dan wel kritische vragen stellen over het hoe en WAAROM jij dat zo goed denkt te weten.
Laatst bijgewerkt door Sall op 05-05-08 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:18

En dan blijkt toch weer dat je van iedereen kan leren? Ik wel in iedergeval.
De ene keer leer ik iets, waar ik weer mee verder kan, en de andere keer leer ik, dat ik het naast me neer moet leggen