Mag jouw vriend op je paard of liever niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Mag jouw vriend op je paard of liever niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:13

Mijn vriend is op zn 30ste begonnen met rijden en vervolgens hebben we een paard gekocht.

Het voordeel bij de manege waar ik sta is dat het direct aan het strand ligt. Er zijn dus ook redelijk wat lessen voor volwassenen en elk jaar zie je wel dat er mensen in januari beginnen met lessen en dan zo eind april/mei mee kunnen met een rustige strandrit. Op die manier wordt het ook leuk en zit er ook een 'beloning' aan vast (als je de baklessen vol houdt dan is het strand binnen handbereik).

Je ziet vaak die volwassenen snel vooruitgang boeken zodra ze eenmaal op het strand mogen rijden.

Ik weet niet of het inderdaad mogelijk is om met jouw vriend te regelen of hij op een braver paard kan beginnen of om hem al vrij snel met buitenritten mee te laten gaan.

Wij zijn toen trouwens ook al vrij snel op ruitervakantie gegaan in Polen (http://www.penates.pl)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:22

als jij hem vasthoud is er toch niks aan de hand. allen er op zitten en niks doen. zal je net zien dat je paard dan hardstikke braaf is met een beginner op zijn rug. Knipoog

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:57

lovelucydan schreef:
als jij hem vasthoud is er toch niks aan de hand. allen er op zitten en niks doen. zal je net zien dat je paard dan hardstikke braaf is met een beginner op zijn rug. Knipoog

Dat laatste wil ook nog wel eens gebeuren ja. Op een manege waar ik vroeger reed hadden we ook een paard dat echt streken met je uithaalde als er een gevorderde op zat.. maar wanneer er een beginner op zat was hij poeslief Tong uitsteken

Helaas weet je niet of je paard lief is met een beginner erop totdat er ook echt een beginner op heeft gezeten Tong uitsteken

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:53

Waarom niet zou ik zeggen?
Rijden hoef je niet perse te leren op het braafste paard van stal.
Wie weet gaat het wel heel goed.
En zoveel kan het toch niet kwaad?

diditheadoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:02

Ik heb geen eigen paard, maar hopen ter verzorging en veel bijrijd. Daar ga ik niet zomaar mijn vriend opzetten, denk niet dat de eigenaren dat super goed vinden dat ik iemand erop zet.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:05

Oh, van dat 'zo moeilijk kan het niet zijn' stapt ie snel genoeg af.
Mijn vriend heeft ook al vaker op mijn bijrijdpaard gereden, die bij hem meestal superbraaf is (en bij mij vaak stronteigenwijs). Alleen laatst was ze hengstig... Nagelbijten / Gniffelen Dan is ze ook nogal heet, maar toen heeft hij er ook op gereden, maar dan laat ik hem alleen even losstappen, verder niks, dan wordt ze ook nooit zo heet.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:11

Pally schreef:
Dus vriend lief op paard gezet, die anders altijd super braaf was en nooit een stap verkeerd zette.......
Gaat het paard er vandoor (haha) Vriend is wonderwel blijven zitten, maar heeft nu toch wel in de gaten dat het niet zo makkelijk is als dat het lijkt.

Deze ken ik! Ook mijn pony is super braaf en zet nooit een voet verkeerd. Had haar gereden en vriendlief (die toen al mooi wat kon lichtrijden na 5 lessen bij de manege) wou even 'proberen'. Twee rondjes en hij lag ernaast! Pony ging even zijn zit testen door idioot naast de hoefslag te huppelen omdat er een vogeltje floot Duivel

Dus als ik jou was: eerst rijden en moe maken, daarna halstertouw erbij en vriend duidelijke instructies van te voren inpeperen + helm op zijn dak!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:14

Overigens is mijn vriend er ook wel 1 keer afgedonderd... Wat erg lachwekkend was omdat het zowat in slowmotion ging. Paard ging steeds netjes rechtsom in een sukkelgalopje, laatste wending, vlak voor de bakrand linksom gaan, dus vriendje lag er aan de rechterkant naast Nagelbijten / Gniffelen.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:14

Wat gaaf dat je vriend wil proberen te rijden.
Mijne wil er absoluut niet op... Best jammer opzich.

ik wil ook wel een keer lachen

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:16

Ik ben zo cru dat ik hem dan gewoon op een moeilijk paard zou laten rijden. Wel op zo'n manier dat het paard er geen last van heeft Haha! Dan begrijpt hij pas dat het niet zo makkelijk is.

Mijn vriend wou op vakantie in Turkije ineens mee met paardrijden. Maar paardje waar hij op zat deed ook echt niets fout dus hij is nog steeds van mening dat het hardstikke makkelijk is. Mijn eigen pony mag hij wel op maar hij weigert, in Turkije is prima maar niet in Nederland Clown

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:19

Als mijn vriend er op zou willen & m'n pony is het er mee eens vind ik het prima Lachen
Vriendlief heeft er al wel een paar x opgezeten maar hij vind er niks aan; Jammer, maar Prima Lachen
M'n pony heeft t ook niet altijd in het hoofd dat er iemand anders opstapt.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:17

mijn vriend zet ik in ieder geval niet op mijn paard, ook nogal een heethoofd. weet precies wie erop zit. en doet er dan ook alles aan om bijv 'te schrikken'. dna liggen beginners er gauw af.

ik denk dat je het het beste zelf kunt inschatten! Knipoog

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:59

Mijn vriend stapt gewoon op, is absoluut niet bang en (zoals elke sport wat ie doet ) een natuurtalentje

Maar hij vind in de bak rijden niet leuk, dus vaak gaan we alleen als we op vakantie zijn samen rijden Haha!

Mijn antwoord is dus Ja, mn vriend mag op me paard ook als het een heethoofd was geweest Ja

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:18

Hahaha, wat herkenbaar! Mijn vriend denkt ook dat paardrijden een eitje is, hij heeft wel eens op mijn paard gezeten maar niet echt rijden. Hij vroeg toen waar de tweede versnelling (draf dus) zat en hoe het paard "in zijn achteruit" moest. Alsof het een auto is hahaha.
Ik laat hem niet rijden op mijn paarden, die zijn ook te heet voor beginners. Ik zou jou vriend ook niet op je paard laten als hij zo heet is, stel je voor dat hij eraf valt, dan vind hij paarden misschien helemaal niet meer leuk en kun je samen rijden wel vergeten. Misschien is er een kennis in je omgeving die een mak paard heeft waar hij eens op kan gaan rijden?

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:21

mijn vriendje heeft 1 x een buitenrit gemaakt en toen we een kameel tegen kwamen lag hij bijna in de sloot. Echter heeft hij er zelf voor gezorgt dat hij langs de kameel kwam (ik wilde alweer omdraaien om ongelukken te voorkomen). Vaak hebben die kerels er meer gevoel voor dan je denkt hoor, dus ik zou hem een kans geven.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:43

Ik zou zelf wel uitkijken met een vriend en een lastig paard. Stel dat je in de toekomst eventueel dingen samen wil doen, en je 'lastige paard' besluit als je vriend er net op zit weg te springen van een kabouter waardoor hij in het zand beland: lijkt me in de meeste gevallen niet bevorderlijk voor zijn 'zin' in paardrijden.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:27

Mijn vriend heeft ook thuis "leren" rijden, door op opa's paarden wat te hobbelen. Tegenwoordig staan er 3 jonge beesten, en was hij "stoer" genoeg om op de (toen) 4-jarige te klimmen! Wel met cap! Halstertouw eraan en de instructie dat ie eraf moest komen zodra ik 't zei. Is heel goed gegaan en tegenwoordig hobbelt hij ook wat op mn pony rond, en tegenwoordig zelfs erachter, want het mennen trekt hem toch wel!

In jou geval zou ik toch wel even opletten, want zoals eerder gezegd, als hij eraf donderd dan is de paardrij-interesse ver weg denk ik..Kun je niet van een kennis? Of iemand van een stal uit de buurt eens vragen? Misschien hebben die wel een braaf/mak paard staan?

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:32

Pas op waar je aan begint, voordat je het weet heb je 2 paarden, dan 3 en start hij nog een fokkerij ook Lachen

Waar haal ik dat toch vandaan Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:09

Die van mij wel, maar die kan gewoon goed rijden Lachen

Ik zou het wel doen, begin anders eerst lekker met stap. gewoon een beetje gevoel krijgen zeg maar. Ik zou in ieder geval zeker niet de kans aan me voorbij laten gaan. Ik denk niet dat heel veel mannen zo ver interesse in de hobyy van hun vriendin gaan tonen, zeker niet wanneer om rijden gaat...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:22

Haha leuke reacties...

Mijn vriend heeft 1 keer op mijn paard gezeten, hij dacht dat hij dat wel even kon Gestoord , zag er allemaal toch niet zo moeilijk uit.
Binnen 5 min lag ie ernaast, is er weer opgeklommen en lag er vervolgens weer naast Nagelbijten / Gniffelen , toen heeft hij het opgegeven......watje Ach gut

Wel jammer want nu wil hij niet meer......lag ook wel aan mijn paardje want die zat hem gewoon te sarren, maar ik ben nog bezig hem opnieuw enthousiast te maken met een braver paardje Bloos

annemijn1010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:55

Ik zou tegen hem zeggen : Me paard is nog al heet enzo je mag er op stappen en dan hou ik hem vast maar echt rijden dat kan niet op mijn paard dan moet je echt naar de manege Haha!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:59

zolang mijn vriend paarden met auto`s vergelijkt Boos!
komt hij er van zijn lang zal ze leven niet op!

hij heeft het 1 keer geprobeerd. stapte aan de verkeerde kant op.
paard over de rooie. vriendlief over de rooie Clown

hij wil het ook niet, vind ze doodeng.
met veel gesjor gaat hij een keer mee.

mijn merrie gaat scheuren met mensen die niet kunnen rijden.
na een scherpe bocht liggen ze er dan af Vork

dusja verder als een rondje aan de hand over de weg komen de meeste niet

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:03

Nou, waarom niet? Als je de eerste frisheid van je paard er af rijd, en m vast houd, moet het wel kunnen denk ik zo. Maar nogmaals, volg je gevoel , jij weet dat het beste he Knipoog

Verder idd de afpraak maken, dat wat jij zegt, ook echt gedaan moet worden. En een cap op Tong uitsteken

Blijft ie eigenwijs, en wil ie je wel laten zien dat het wel even lukt, laat m dan idd een keertje zandhappen Knipoog

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:40

als jij eerst er op gaat en hem gewoon rijdt zo als je altijd doet en hem een paar rondjes laat uitstappen lijkt me niks aan de hand.
ik had een verzorgpony en mijn vriend zei ook altijd ik ga never nooit meer op een paard zitten (hij had al een keer gehad ging hij er voor het eerst op zitten ging dat paard er vandoor) niet bij mij overings. maar toen heb ik hem ook zo ver gekregen dat hij het uit stappen deed ik er eerst gewoon naast gewandeld en vast gehouden en later ook los.

Jose_Bb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:23

jah als hij/zij kan rijden mag ze ook rijden en anders alleen rond stapen aan de hand