Lowara schreef:heiditjj schreef:Wat mij betreft hoor je pas op een pony/paard te stappen als hij minstens 5 jaar oud is!!! De meeste mensen hebben geen enkel idee wat voor schade je bij zo'n jong dier aan kan richten. Dit is 1 van de oorzaken waardoor paarden vaak vroeg met pensioen moeten (9 à 10 jaar oud). 3 jaar is het absoluute minimum, maar de meeste mensen weten niet beter of willen niet wachten.
ik rij alles met 2.5 jaar in. Als ik op stal kijk en wat we hebben gehad.
de oudste is nu 19 jaar en heb er ook een van 11 jaar en 3 jaar rondlopen. heb ook nog in het verleden andere dieren gehad of ingereden voor anderen op die leeftijd.
geen enkel dier is hier ooit ook maar een stap kreupel geweest ten gevolge van het rijden. geen ingezakte ruggen of andere problemen.
Het hangt er puur vanaf WAT je van zo'n dier verwacht en wat je qua rijden ermee doet.
Als je het met beleid aanpakt hoef je echt niet tot 4/5 jaar te wachten om erop te mogen.
en ik vraag me dan af waarom je niet gewoon tot 3 kan wachten.
wat maakt dat half jaar of iets nu uit.
heb je een tijd tekort? of kun je gewoon niet wachten?
waarom nu 2.5 als 3 de gemiddelde goede leeftijd blijkt te zijn.
al zou mijn paard 80 worden terwijl ik er op 1 jarige leeftijd springwedstrijden mee reed.
gun je je paard geen 3 jaar van zijn leven dat er geen ruiter op zit?
waarom nu precies dat iets eerder?
geeft toch een fijner gevoel bij mij.
stel nu dat je een paard van 2.5 hebt, dan ga je denken: 3 is de gemiddelde leeftijd, maar ze is 2.5 maar als ik het rustig aan doe gaat ze er niet dood aan. heeft dus alleen maar te maken met het feit dat jij niet kan wachten.
wat is nu de reden/de gadachte dat je zou vroeg moet beginnen. rijden kan altijd nog.
dit is trouwens gewoon tegen alle mensen die dat doen.
nam jouw even als voorbeeld als je het niet erg vind

)

Maar nee, die personen denken blijkbaar alleen aan hun eigen belangen!