Bijna 3 te jong?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Re: Bijna 3 te jong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:17

Lowara schreef:
heiditjj schreef:
Wat mij betreft hoor je pas op een pony/paard te stappen als hij minstens 5 jaar oud is!!! De meeste mensen hebben geen enkel idee wat voor schade je bij zo'n jong dier aan kan richten. Dit is 1 van de oorzaken waardoor paarden vaak vroeg met pensioen moeten (9 à 10 jaar oud). 3 jaar is het absoluute minimum, maar de meeste mensen weten niet beter of willen niet wachten.

ik rij alles met 2.5 jaar in. Als ik op stal kijk en wat we hebben gehad.
de oudste is nu 19 jaar en heb er ook een van 11 jaar en 3 jaar rondlopen. heb ook nog in het verleden andere dieren gehad of ingereden voor anderen op die leeftijd.
geen enkel dier is hier ooit ook maar een stap kreupel geweest ten gevolge van het rijden. geen ingezakte ruggen of andere problemen.
Het hangt er puur vanaf WAT je van zo'n dier verwacht en wat je qua rijden ermee doet.
Als je het met beleid aanpakt hoef je echt niet tot 4/5 jaar te wachten om erop te mogen.

en ik vraag me dan af waarom je niet gewoon tot 3 kan wachten.
wat maakt dat half jaar of iets nu uit.
heb je een tijd tekort? of kun je gewoon niet wachten?
waarom nu 2.5 als 3 de gemiddelde goede leeftijd blijkt te zijn.
al zou mijn paard 80 worden terwijl ik er op 1 jarige leeftijd springwedstrijden mee reed.
gun je je paard geen 3 jaar van zijn leven dat er geen ruiter op zit?
waarom nu precies dat iets eerder?
geeft toch een fijner gevoel bij mij.
stel nu dat je een paard van 2.5 hebt, dan ga je denken: 3 is de gemiddelde leeftijd, maar ze is 2.5 maar als ik het rustig aan doe gaat ze er niet dood aan. heeft dus alleen maar te maken met het feit dat jij niet kan wachten.
wat is nu de reden/de gadachte dat je zou vroeg moet beginnen. rijden kan altijd nog.
dit is trouwens gewoon tegen alle mensen die dat doen.
nam jouw even als voorbeeld als je het niet erg vind Bloos

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:20

runningkawa schreef:
een 3 jarige die al een heel eind uit gegroeid is, dus niet veulen achtig eruit ziet, kun je hooguit 3 keer in de week 20 min rustig rijden of longeren. Voor de rest van de dagen lekker op de weide. Maar ook dan geef ik de voorkeur hem lekker nog een zomer in het land te zetten en de hersft pas weer op te pakken.
Zo een waar jij het over hebt, zou ik nog een jaar helemaal niet gaan rijden.
En ook al is hij 4 zou ik hooguit 3/ 4x rijden...niet meer.

Dit is precies hoe ik erover denk... Waarom haast maken?
Ik sprak laatst iemand die vol trots vertelde dat haar 2,5 jarige al een parcoursje van 90cm rondsprong. Ik begrijp daar helemaal niks van. Ik wacht liever een jaar langer. Een jong dier kan zo zwaar werk helemaal nog niet aan. Psychisch EN lichamelijk.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:38

@gekvanfleur: ik snap je punt, maar heb zelf een beetje een naar gevoel bij dat heilige getal 3.
zodra je een topic opent dat er iets jonger is dan 3, krijg je pagina's vol ongeacht hoe het eruit ziet.
( trust me.. heb er ervaring mee Clown )
Maar zodra zo'n diertje 3 is, is het ooh zo knap als het een B proef loopt, hindernissen springt etc.
dan krijgt men ineens zo'n vrijwaring dat alles wel OK is.
Dit zie ik trouwens in de praktijk ook heel veel, sterker nog, gisteren in de les zei mijn clubinstructrice doodserieus dat mijn merrie die vrijdag 3 jaar wordt de volgende les haar eerste sprong mocht meerijden.

Kijk.. en dan ben ik dus weer heel anders, ik rij ze vroeg in, maar vraag vervolgens erg weinig.
mijn merrie die sinds februari onder het zadel loopt wordt 2X per week 30 minuten heel rustig gereden, loopt nog geen centimeter aan de teugel, en een hindernis zal ze de komende maanden zeker niet van dichtbij zien.
De basis erin en evenwicht krijgen staan op nummer 1, en buitenritten door de bossen deze zomer zal het hoofdwerk zijn alvorens we ons echt op de dressuur storten.

maar goed.. dit is een discussie waar denk ik altijd verschillende meningen over bestaan, en dat mag ook.
Er leiden meer wegen naar Rome immers Ja
Als ik dan dieren zie die strak aan de teugel na 7 weken al bijna B waardig zijn, vraag ik mij af wie degene is die niet wil wachten.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:12

Van de buitenkant kun je niet zien of je paard al helemaal uitgegroeid is, daar heb je speciale warmte gevoellige apparatuur voor nodig.

Een paard (net als een mens) groeit doormiddel van groeischijven die verbenen (van kraakbeen bot worden) en zich later sluiten. Pas als alle groeischijven gesloten zijn is je paard uigegroeid. De groeischijven sluiten van boven naar onder (koot > knie > schouder > rug, even in het kort) de rug sluit als laatste en sluit pas op een leeftijd van 5 à 6 jaar bij een pony tot een leeftijd van 7 à 8 jaar bij een paard. Als je er dan met 3 jaar al op gaat zitten verknal je dus de groei van je paard.

Voorbeeldje: IJslanders worden al duizenden jaren lang zo rond hun 5e jaar ingereden en die kunnen makkelijk een leeftijd van zo'n 35 jaar halen en op hun 30ste nog vollop gereden worden.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar probeer jij maar eens een paard dat met 2,5 à 3 jaar is ingereden op z'n 30ste nog lekkere ritjes te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:17

heidi...we kennen het verhaal wel van de groeischijven Ja
Maar vergeet niet dat ook elk paard zijn persoonlijke groei heeft. Net als een mens.
De een schiet omhoog als hij 10 is en daarna bijna niets meer, de ander krijgt met de 16 nog een groeispurt.

Maar als de ergste groei er vanaf is, dat is bij minimaal 3, latere paarden 4 en dat zie je aan de bouw, ook of ze al in de breedte aan het gaan zijn, dan verknal je helemaal niks als er 3x in de 20 min mee rijd.
Dat wordt anders als mensen denken 6 x in de week een uur aan de gang te moeten.
Daar heb je dus geen rontgenogen voor nodig, maar gewoon ervaring in het bekijken van een jong paard...ook geestelijk.
En helaas missen steeds meer mensen die kunde

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:44

k vind persoonlijk dat je een paard pas met 3,5 moet gaan inrijden. En sommige zijn heel snel qua groeien en die zijn er met 3 dan wel klaar voor maar ht gaat toch niet alleen om de groei? Geestelijk moet je paard er ook aan toe zijn en dan nog als je je paard aan het beleren bent 3x in de week hooguit vind ik.

En soms krijg je er ook zoooo veel voor terug als je ff dat jaartje langer wacht!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:48

Ik heb echt geen respect/begrip voor zulke mensen.
Is het dan zóóóó moeilijk om nog éven een paar maanden te wachten?! Nors opkijken Maar nee, die personen denken blijkbaar alleen aan hun eigen belangen!

Laat het dier eens lekker met zijn vrienden in de weide staan, en uitgroeien. Jij kon ook niet fitnessen toen je 3 was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:50

Het hangt volledig van het paard af. Ik ga zelf niet op een paard voordat het echt drie jaar is, maar er zijn ook driejarigen die ik zelf te slap vind om er al wat op te rijden. Je hebt echter ook het andere uiterste, beresterke jonge paarden.
Hangt dus erg van het paard af.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:51

En trouwens waarom zou je je paard neit nog dat extra jaartje rust gunnen?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:52

Mii_Jessica schreef:

Bijvoorbeeld als je je brood er mee verdient.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:53

suleilitha schreef:
Mii_Jessica schreef:

Hoebedoel je dat precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:54

Jonge paarden opfokken en als driejarige als zijnde licht aangereden verkopen. Er is altijd vraag naar jonge paarden.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:56

suleilitha schreef:
Mii_Jessica schreef:

Oja, en jij moet geld verdienen, dús rijd je het paard binnenkort op zijn 2e al in?
Als je er werkelijk je brood mee verdient koop je paarden die rond de 4 jaar zijn, die je in kunt rijden, in de sport uit kunt brengen, en weer terug naar de eigenaar. En ga je niet op een bijna 3 jarige iedere dag rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:58

Ik heb nergens gezegd dat ik een paard op tweejarige leeftijd in zou gaan rijden, hoor. Ik wacht daarmee tot ze minimaal drie zijn.
Verder ken ik genoeg mensen die paarden houden en ze als driejarige, zadelmak en licht ingereden, verkopen. Verder heb ik nergens gepost dat ik elke dag op een driejarige stap, Danielle. Dat maak jij ervan.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:01

suleilitha schreef:
Ik heb nergens gezegd dat ik een paard op tweejarige leeftijd in zou gaan rijden, hoor. Ik wacht daarmee tot ze minimaal drie zijn.
Verder ken ik genoeg mensen die paarden houden en ze als driejarige, zadelmak en licht ingereden, verkopen. Verder heb ik nergens gepost dat ik elke dag op een driejarige stap, Danielle. Dat maak jij ervan.

Je hoeft je niet aangevallen te voelen, want het was een voorbeeld.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:05

ik vind dat je pas op je paard kan stappen als deze VANAF DE GROND voldoende gegymnastiseerd is en dus al wat spieren gekweekt heeft door training aan de hand.ik vind dat je met het serieuzere grondwerk kan beginnen als een paard ongeveer 2,5 is,en dan ook niet dagelijks en niet te lang,als ie 3 is kan je af en toe is gaan longeren (ook niet dagelijks en niet te lang) en pas als het paard voldoende zijn kracht en balans heeft in alle gangen en de zijgangen beheerst zonder onder de ruiter te lopen,dan pas zou ik erop gaan,en dan ook nog pas als het paard er niet meer zo babyachtig uitziet.
dus ik zou pas echt beginnen met het zadelmak maken op 3 jarige leeftijd,en liever geen ruiter erop voor zijn vierde.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:07

oowie schreef:
ik vind dat je pas op je paard kan stappen als deze VANAF DE GROND voldoende gegymnastiseerd is en dus al wat spieren gekweekt heeft door training aan de hand.ik vind dat je met het serieuzere grondwerk kan beginnen als een paard ongeveer 2,5 is,en dan ook niet dagelijks en niet te lang,als ie 3 is kan je af en toe is gaan longeren (ook niet dagelijks en niet te lang) en pas als het paard voldoende zijn kracht en balans heeft in alle gangen en de zijgangen beheerst zonder onder de ruiter te lopen,dan pas zou ik erop gaan,en dan ook nog pas als het paard er niet meer zo babyachtig uitziet.
dus ik zou pas echt beginnen met het zadelmak maken op 3 jarige leeftijd,en liever geen ruiter erop voor zijn vierde.

Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:08

Zijgangen aanleren en dan pas inrijden??? Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord
Omgekeerde wereld ofzo??? Of is dit een nieuwe trend die ik als oude muts over het hoofd heb gezien???

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:10

suleilitha schreef:
Zijgangen aanleren en dan pas inrijden??? Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord
Omgekeerde wereld ofzo??? Of is dit een nieuwe trend die ik als oude muts over het hoofd heb gezien???

Daar heb je een dubbele longeerlijn voor. Rolleyes
Wij kennen iemand die paarden tot Z niveau opleidt, zonder dat er ook maar 1 ruiter op heeft gezeten. Lachen

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:11

suleilitha schreef:

door de zijgangen eerst aan de hand aan te leren en te oefenen ontwikkeld het paard zijn spieren ontzettend goed en wordt dus sterker en leniger,zonder dat hij meteen een ruiter mee moet dragen,bijkomend voordeel is dat als een paard dit aan de hand al kan dat het dan onder de ruiter ook een stuk makkelijker aan te leren is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:12

we zijn idd oud, suleilitha
paarden van vroegah konden dat gewoon af, paarden van nu vallen kreupel en dood neer Haha!

Of zou het komen dat er vroeger meer paardenmensen waren en nu steeds meer mensen met paarden?
Omdat iedereen tegenwoordig wel lijkt een paard aan te schaffen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:17

Ik heb ook het idee dat de paarden van vroegah een stuk degelijker waren van uitvoering haha!!! Tegenwoordig schijnen ze morsdood neer te vallen als je er op gaat zitten voor ze vier jaar zijn, al moet dat bij mij nog voor het eerst gebeuren.
En inderdaad, vroeger had je minder mensen met paarden, dat zal ook van invloed zijn.
Jongens jongens, ik sta soms echt versteld hoor.
Ben je van jongs af aan met peerden bezig, vanaf de kleuteracademie en inmiddels al grijs aan het worden en dan krijg je zowel op Bokt als in de grote boze wereld nog op je donder van mensen met paarden... die met alle trends meewaaien. Beetje jammer dat velen wel de mond open hebben over hoe en wanneer paarden inrijden, maar het grootste deel van die mensen met paarden hun paard weer ergens heeft gekocht, kant en klaar, dus niet zelf heeft ingereden Haha!:D:D

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:21

suleilitha schreef:
Ik heb ook het idee dat de paarden van vroegah een stuk degelijker waren van uitvoering haha!!! Tegenwoordig schijnen ze morsdood neer te vallen als je er op gaat zitten voor ze vier jaar zijn, al moet dat bij mij nog voor het eerst gebeuren.
En inderdaad, vroeger had je minder mensen met paarden, dat zal ook van invloed zijn.
Jongens jongens, ik sta soms echt versteld hoor.
Ben je van jongs af aan met peerden bezig, vanaf de kleuteracademie en inmiddels al grijs aan het worden en dan krijg je zowel op Bokt als in de grote boze wereld nog op je donder van mensen met paarden... die met alle trends meewaaien. Beetje jammer dat velen wel de mond open hebben over hoe en wanneer paarden inrijden, maar het grootste deel van die mensen met paarden hun paard weer ergens heeft gekocht, kant en klaar, dus niet zelf heeft ingereden Haha!:D:D

dat is ook de reden waarom ik een paard van 1,5 koop,zodat ik het zelf op de manier kan doen waarvan ik denk dat het de beste is. Knipoog

maar deze manier van trainen bestaat al ontzettend lang,en het is geen trend,ik denk dat het meer een trend is -en ik hoop dat dat lang zo mag blijven- dat mensen tegenwoordig meer met het welzijn van hun paarden bezig zijn,en dus ook met een andere manier van trainen dan hup zadel erop,hup bit in hup rijden maar bij een paard van nog geen 3!
dit is niet aanvallend bedoeld ofzo hoor,maar ik denk dat daar tegenwoordig gewoon wat meer bij stilgestaan wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:23

of ervaring heeft met 2 paarden inrijden, maar dan precies kunnen zeggen hoe het zit en werkt....
Ook al zeggen mensen die er honderden onder de kont hebben gehad dat het anders zou kunnen zijn...dan is dat niet zo natuurlijk....

Overigens heeft niemand het niet over voor de 3 rijden, maar met de 3 en dan nog kijken per paard.
Maar dan hoor je ineens dat ze 6 moeten zijn enz en moeten wijken zonder ruiter en weet ik veel wat ...nou de paarden van vroeger vielen echt niet bij de 10 dood neer...en dat doen ze nu nog steeds niet...ja door zonder verstand te rijden, maar dat heeft niets met leeftijd te maken Lachen
En ook niet met welzijn.
Juist door de vele mensen die nu paarden kunnen houden is het welzijn minder gworden dan vroeger

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:24

runningkawa schreef:
of ervaring heeft met 2 paarden inrijden, maar dan precies kunnen zeggen hoe het zit en werkt....
Ook al zeggen mensen die er honderden onder de kont hebben gehad dat het anders zou kunnen zijn...dan is dat niet zo natuurlijk....

Overigens heeft niemand het niet over voor de 3 rijden, maar met de 3 en dan nog kijken per paard.
Maar dan hoor je ineens dat ze 6 moeten zijn enz en moeten wijken zonder ruiter en weet ik veel wat ...nou de paarden van vroeger vielen echt niet bij de 10 dood neer...en dat doen ze nu nog steeds niet...ja door zonder verstand te rijden, maar dat heeft niets met leeftijd te maken Lachen
En ook niet met welzijn.
Juist door de vele mensen die nu paarden kunnen houden is het welzijn minder gworden dan vroeger

ik zeg ook niet dat ze anders dood neer zouden vallen,dat zou niet best wezen! Haha!
ik denk dat het gewoon echt geen kwaad kan om wat langer te wachten voordat je op een paard stapt,terwijl te vroeg eropstappen wel kwaad kan doen.