hoe sturen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Susannah

Re: hoe sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:38

Waar gaat het heen met de instructie Clown
Als leek weet je echt niet meer wat je moet geloven...

Bij mij is helaas aan de zit nooit zoveel aandacht besteed.. Je moest pony/paard laten kijken waar het heen gaat, en dan wenden. En hoe laat je het kijken waar het heen gaat? Door 'kunstmatig' het hoofd om te draaien Hamer
Nou ja dat laatste is nooit zo gezegd, maar dat interpreteer je vanzelf zo als 8 jarige ofzo.

Marittt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:13

vivian_ve schreef:
met je zit en je benen, door je binnenbeen te gebruiken vraag je stelling en die is dan op de singel. met je buiteneen begrens je als het ware en voorkom je o.a. dat het paard uitzwenkt. je buitenteugel er ietsjes sterker aan dan de binnenteugel (niet trekken) maar pas op dat je niet je buitenhand over de schoft naar de binnenkant gaat brengen (dan probeer je alsnog met je handen te sturen). ik waarschuw je wel: een paard die nooit door het been gereden is en alleen op de hand, die zal het waarschijnlijk niet snappen in het begin. en daarnaast ben ik het met aukje91 eens dat die 1e instructrice waardeloos is! succes!

Ik wou dat ik les van jóu had. Ja .

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:17

Tuc schreef:
Zachtjes aan te teugel trekken en verder met je been aanduwen.

Jaaaa!!! laten we met zijn alle lekker ons paard in zn smoeltje trekken en laten we dat sturen noemen..... Frusty

Goede tip! Clown

Oke even serieus, ik ga mee met de voorgaande posts:

Je buiten been en teugel figureerd als begrenzing, waar ga jij heen als je aan een kant tegen gehouden wordt? Juist de andere kant. ( of je moet heel eigenwijs zijn Knipoog )

Met je zit help je je paard maar in principe moet je je binnen teugel niet en vrijwel nooit nodig hebben..

De buiging vraag je vervolgens om je binnen been heen en ook hier begrens je de buiten schouder met je buiten been en buiten teugel

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:09

Op mijn jonge paard stuur ik als volgt.
kijken waar ik heen ga, buitenbeen iets naar achteren binnenbeen op zijn plek. buitenteugel in verbinding houden en als hij de wending dan nog neit loopt licht wijzen met je binnenhand de kant waar ik heen wil.. Dit alles volgt elkaar op in een rap tempo om het niet verwarrend te maken.. Dit doe ik nu een maand 5 weken zo.. En kan nu al bijna alleen op mijn been sturen..

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:45

beide instructeurs/trices zijn geen toppers merk ik. hahahaha

Sturen doe je als volgt binnenhand van de hals binnenbeen vangt op dus je paard buigt om je binnenbeen. Buiten hand ligt tegen de hals en begrenst iets, buitenbeen houd het tempo. Beide benen hou je gewoon op de singel je kijkt in de richting waar je heen gaat draait je bovenlichaam iets mee maar je blijft rechtop zitten je binnen schouder draai je iets naar achter. Als jij goed op je zit een figuur kan rijden of een hoek door kan komen dan hoef je bijna niet te sturen want dat doet je zit en je binnen en buiten been.
Naarmate je hoger in de dressuur komt zal je bijna niet meer je binnenhand van de hals afhalen maar alles op je zit en been doen.

Niet je benen verplaatsen gewoon op zijn plaats houden als je,je buiten been naar achteren legt en je geeft iets te veel binnenbeen per ongeluk dan zit je in galop, want dat is in wezen de hulp voor de galop.

succes

Marusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:34

Je benen zijn juist heel belangrijk, want als je tijdens een figuur je benen niet gebruikt valt je paard over de schouder weg... Toch? Vork

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:38

juist

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:59

Kingsley2 schreef:
beide instructeurs/trices zijn geen toppers merk ik. hahahaha

Sturen doe je als volgt binnenhand van de hals binnenbeen vangt op dus je paard buigt om je binnenbeen. Buiten hand ligt tegen de hals en begrenst iets, buitenbeen houd het tempo. Beide benen hou je gewoon op de singel je kijkt in de richting waar je heen gaat draait je bovenlichaam iets mee maar je blijft rechtop zitten je binnen schouder draai je iets naar achter. Als jij goed op je zit een figuur kan rijden of een hoek door kan komen dan hoef je bijna niet te sturen want dat doet je zit en je binnen en buiten been.
Naarmate je hoger in de dressuur komt zal je bijna niet meer je binnenhand van de hals afhalen maar alles op je zit en been doen.

Niet je benen verplaatsen gewoon op zijn plaats houden als je,je buiten been naar achteren legt en je geeft iets te veel binnenbeen per ongeluk dan zit je in galop, want dat is in wezen de hulp voor de galop.

succes

Dit ben ik niet helemaal met je eens.. Bij sommige paarden die het nog moeten leren kan juist het buitenbeen heel duidelijk maken welke kant ze op moeten en dus kan het helemaal geen kwaad om het te gebruiken.. Deze hulp moet je als ze het snappen wel kleiner maken, maar dat je dan gelijk in galop zou moeten zitten is niet waar.. Aangezien je altijd nog zelf kunt beslissen hoe ver je het doet, of dat juist de combinatie met je hand ervoor zou kunnen zorgen dat je niet in galop aanspringt. met de rest van je verhaal ben ik het zoals in mijn eerdere reactie ook al stond wel helemaal eens Haha!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:09

Psm, Ik heb meerdere jonge paarden ingereden en ik heb geleerd dat wat jij zegt je buitenbeen zeker moet gebruiken maar niet achter de singel leggen. Want dat is de hulp om een paard leren aan te galoperen en ik wil een jong paard niet verwarren met de hulp voor galop of dat hij aan het tempo moet of een figuur moet inzetten.

Naarmate ze ouder worden en de hulpen beter begrijpen kan je bv bij wijken wel je buitenbeen achter de singel legggen zeker in het begin als je paard het wijken begrijpt ga je ook weer je hulp verkleinen zodat het uiteindelijk lukt om gewoon je been op zijn plaats te houden en dat hij bij de minste hulp al reageert.

Ik ben heel duidelijk in mijn been hulp, kuit is actie reageert hij of zij niet meer kuit en anders een tikje achter mijn kuit.
Maar bij jonge paarden die ik inrij gebruik ik alleen met de galop dat ik mijn buitenbeen achter de singel leg. En met tempo of met figuren blijf mijn kuit op de singel. Knipoog

Knipoog

Joya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:26

je moet wel veel met je benen doen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:23

benangelique schreef:
op je zit; met je benen als ondersteuning. je moet je paard net zo makkelijk rond kunnen sturen en figuren laten lopen zonder teugels in je hand als met.

Yustum Ja
Al ben ik steeds geneigd om onbewust teveel de teugels te gebruiken.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:09

Wanneer ik met lange teugels draaf ga ik altijd achtjes rijden op m'n zit om het te oefenen, werkt prima.

Leintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:07

Je moet sturen met een combinatie van alles eigenlijk, dus: je houding, benen en je handen.

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:49

Je stuurt voornamelijk door druk te geven met je benen. Als je links wilt, geef je druk met rechts en andersom. Je geeft dus druk met je buitenbeen. Daarbij begrens je je paard met je binnenbeen, zodat hij niet naar binnen valt. Je teugels dienen alleen ter ondersteuning en als een extra hulpje voor je paard. Je benen doen het meeste werk! Misschien kun je een keer bitloos rijden. Dan voel je heel goed hoe je met je benen moet sturen en welke (kleine) rol je handen eigenlijk spelen. Je bent je dan veel bewuster van je hulpen. Succes!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 08:30

allemaal bedankt voor de tips..!

ik rijd nu uiteraad meer met benen nu, rechtsom doet m'n paard heel makkelijk, ze rijd dan zo een volte op, of maak een gebroken lijn..
linksom vind ze nog iets moeilijker en moet ik nog ff helpen met m'n hand..dat was ze namelijk ook gewend...
na het examen wil ik dus weer naar de manege waar ik weer fout les krijg..maar dan ga ik gewoon echt op m'n eigen manier rijden ook al zegt m'n instructrice dat ik geen been mag gebruiken..!

ik heb zometeen ook weer les van de instructrice die wel zei dat ik met m'n benen moest sturen...en die geef ook wle goed les...
goede aanwijzingen waar ik veel aan heb...
ook heb ik moeite met m'n benen en m'n voeten naar binnen draaien...daar let ze ook veel op...

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 10:29

oke, gister dus weer naar de manege gweest...
die instructrice zei niet zo oo leuk dat je er weer bent ofzow..

ze vroeg is dat je eigen paard? ik zo: ja..
ziet er goed uit zei ze..!

maarjah
had ik les...begon Wessa met haar hoofd te gooien (dat doet ze wel es vaker als ze wat onwennig is).
ik zei zo tegen mijn instructrice dat ze dat thuis niet doet als ik alleen in bak rijd...
en wat zegt zei..! : dat kan niet..wat je paard hier doet doet ie thuis ook..! maar dan ben je alleen en dan zie je het niet..nu zijn we met meerdere en wijs ik je erop na..

tsjonge jonge mijn vader ook en ik hoorde hem dat wel zeggen: dat is puur onzin en niet waar..!
mijn vader dat dat de instructrice dat ook wel gehoord had...en ik hoop het ook Clown

maarjah ginge we gebroke lijn doen...en ik was dus met m'n benen aan het sturen en dat zag ze...zei ze: nee houd je benen stil en stuur met je handen..!

tssss ik doe daar echt mooi niks op en rijd lekker op mijn manier wat ik geleerd heb van mijn andere instructrice..!

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:38

ik vind wat die instructice 1 zegt echt slecht hoor!?

je stuurt je paard dmv je zit en gewicht en lichte teugelhulpen. met je binnenbeen (opde singel) en binnenhand vraag je de gewenste stelling en het buitenbeen en buitenhand voorkomen dat het paard gaat uitzwaaien.

je ziet vaak mensen die zeggen als je paard bv niet naar links gaat trekken aan die linkerteugel nou dat is dus echt helemaal fout wordt het alleen maar erger van want dan laat je het paard dus heel erg over de buitenschouder wegvallen.