Kingsley2 schreef:beide instructeurs/trices zijn geen toppers merk ik. hahahaha
Sturen doe je als volgt binnenhand van de hals binnenbeen vangt op dus je paard buigt om je binnenbeen. Buiten hand ligt tegen de hals en begrenst iets, buitenbeen houd het tempo. Beide benen hou je gewoon op de singel je kijkt in de richting waar je heen gaat draait je bovenlichaam iets mee maar je blijft rechtop zitten je binnen schouder draai je iets naar achter. Als jij goed op je zit een figuur kan rijden of een hoek door kan komen dan hoef je bijna niet te sturen want dat doet je zit en je binnen en buiten been.
Naarmate je hoger in de dressuur komt zal je bijna niet meer je binnenhand van de hals afhalen maar alles op je zit en been doen.
Niet je benen verplaatsen gewoon op zijn plaats houden als je,je buiten been naar achteren legt en je geeft iets te veel binnenbeen per ongeluk dan zit je in galop, want dat is in wezen de hulp voor de galop.
succes
Dit ben ik niet helemaal met je eens.. Bij sommige paarden die het nog moeten leren kan juist het buitenbeen heel duidelijk maken welke kant ze op moeten en dus kan het helemaal geen kwaad om het te gebruiken.. Deze hulp moet je als ze het snappen wel kleiner maken, maar dat je dan gelijk in galop zou moeten zitten is niet waar.. Aangezien je altijd nog zelf kunt beslissen hoe ver je het doet, of dat juist de combinatie met je hand ervoor zou kunnen zorgen dat je niet in galop aanspringt. met de rest van je verhaal ben ik het zoals in mijn eerdere reactie ook al stond wel helemaal eens