paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nOekiiej

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 15:26

altijd he, als ze het zelf gedaan hebben geven ze hun ongelijk toe

marlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:29

lotjj92 schreef:
marlina schreef:
nou, eerlijk gezegd heb ik er best wel vaak mijn twijfels over of het echt sport is. Ik zie namelijk toch best redelijk veel amazones die op een tamelijk hoog nivo rijden, maar er zelf fysiek niet uit zien, veel te dik dus. Als ik dat nivo dan vergelijk met een hoog nivo op veel andere sporten, nou, dan zouden ze zover niet komen met een niet getraind lijf.

nivo=niveau

Voor nederlandse les moet je op een andere site zijn hoor

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:31

lotjj92 schreef:
marlina schreef:
nou, eerlijk gezegd heb ik er best wel vaak mijn twijfels over of het echt sport is. Ik zie namelijk toch best redelijk veel amazones die op een tamelijk hoog nivo rijden, maar er zelf fysiek niet uit zien, veel te dik dus. Als ik dat nivo dan vergelijk met een hoog nivo op veel andere sporten, nou, dan zouden ze zover niet komen met een niet getraind lijf.

nivo=niveau

Blijf je even ontopic?

rtfmlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:40

een jongen die bij mij in de klas zat die bleef dat steeds zeggen en toen zei ik zo van kom maar eens mee dus ik dat geregeld en toen mocht die mee.
toen die afstapte zij die dat ik gelijk had Bloos

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:46

Je hoort het vaak inderdaad!
Ik vind het wel echt een sport.

Neem nou als voorbeeld lichtrijden, je brengt jezelf omhoog, dus in prencipe al heel wat gewicht. Daar heb je spieren voor nodig. Sport dus.
Ik snap dan weer niet dat schaken een sport is Clown Meer hersengymnastiek ofzo. Vork Echt zwaar zijn die schaakstukken ook niet.

@ rtfmlover: Dat had je dus goed gedaan! Het lijkt ook de enige manier om het door te laten dringen

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:26

ja heel vaak Ja
dan biedt ik vaak aan om het eens te proberen,
nou 9 van de 10 keer durven ze het al niet.
En als ze het wel durven laat ik ze alles tegelijk doen,
staan zitten, rechtop zitten, hakken naar beneden drukken, handen netjes etc. etc.
nou dan zijn ze snel genezen hoor Nagelbijten / Gniffelen

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:27

ja idd, schaken vindt ik idd ook geen sport

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:30

ik nodig ze dan altijd uit om eens fanatiek mee te rijden Haha! de meeste bedanken omdat ze zeggen dat ze er spierpijn van krijgen... en dan zeg ik goh maar je doet toch niks als meeliften Vork

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:34

Paardrijden is samen met zwemmen (en evt. een goed fitnessprogramma) de enige sport waarbij je alle spieren in je lichaam gebruikt Ja

Net als alle sporten kun je paardrijden op die manier doen dat het geen sport is (beetje op je luie reet rondhobbelen) of intensief beoefenen waarbij je doodmoe, buiten adem en met vermoeide pijnlijke spieren van je paard af kunt komen. Immers: je kunt ook op je dooie akkertje fietsen of intensief mountainbiken of wielrennen. Voetbal wordt ook gemaakt met de competitiedrang erachter, beetje lam af en toe tegen een bal aantrappen is geen sport, het wordt pas sport als je moeite gaat doen om bij de bal te komen, intensief over te spelen en de moeite te doen om de bal echt in beweging over dat veld te houden.
Intensief dressuren, springen, western rijden, endurance of voltige is zeker wel sport. Een uur op je paard zitten niet.
Misschien kun je ze eens op een paard zetten en zeggen: zo nu heb je een uur gezeten, dit is geen sport voor mij, bouw ik niks mee op. En spreek ze dan twee dagen later nog eens.

Overigens: toen ik van zes paarden naar een paard rijden op een dag overging, was ik binnen een maand 10 kilo zwaarder Knipoog

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:51

Ik hoor het jammer genoeg ook vaak dat paardrijden geen sport is.. Ik nodig ze dan ook altijd uit om even te komen rijden, en dan niet alleen een rondje stappen. Gek genoeg willen ze dan ineens niet meer. Ach ik blijf het gewoon zeggen dat paardrijden dus echt wel een sport is.

Ik ben het helemaal met je eens Urielle!

Shakti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:40

Ik vind ook dat het gewoon een sport is. Vooral als je een vervelend paard/pony hebt, of als je bijv. anderhalf uur hebt gesprongen, ben je wel moe Knipoog.
Volgens mij denken die mensen dat paardrijden gewoon alleen een beetje rustig stappen is ofzo Clown.

Ik ben het ook met Urielle eens Lachen.

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 17:47

Urielle schreef:
Paardrijden is samen met zwemmen (en evt. een goed fitnessprogramma) de enige sport waarbij je alle spieren in je lichaam gebruikt Ja

Net als alle sporten kun je paardrijden op die manier doen dat het geen sport is (beetje op je luie reet rondhobbelen) of intensief beoefenen waarbij je doodmoe, buiten adem en met vermoeide pijnlijke spieren van je paard af kunt komen. Immers: je kunt ook op je dooie akkertje fietsen of intensief mountainbiken of wielrennen. Voetbal wordt ook gemaakt met de competitiedrang erachter, beetje lam af en toe tegen een bal aantrappen is geen sport, het wordt pas sport als je moeite gaat doen om bij de bal te komen, intensief over te spelen en de moeite te doen om de bal echt in beweging over dat veld te houden.
Intensief dressuren, springen, western rijden, endurance of voltige is zeker wel sport. Een uur op je paard zitten niet.
Misschien kun je ze eens op een paard zetten en zeggen: zo nu heb je een uur gezeten, dit is geen sport voor mij, bouw ik niks mee op. En spreek ze dan twee dagen later nog eens.

Overigens: toen ik van zes paarden naar een paard rijden op een dag overging, was ik binnen een maand 10 kilo zwaarder Knipoog

daar is hét bewijs xD
klopt bij paardrijden en zwemmen gebruik je alle spieren

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:46

Ik kom dit inderdaad ook nog wel eens tegen ja Knipoog
Ik vind het ook heel dom zeggen, en het slaat nergens op! ik denk dat er weinig sporten zijn waar je zo'n spierpijn van kunt krijgen!

Ik zeg eignelijk ook altijd; Probeer het zelf eerst maar eens, en dan praten we wel verder!!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:02

Het is niet dat je kunt paardrijden dat je kunt lopen en omgekeerd. Het zijn 2 verschillende dingen en die twee dingen vereisen andere spieren enz...

Als ik 1 uur dressuur rij vind ik het vermoeiend. Als ik een half uurtje spring ben ik poempaf. Als ik echter in het bos ga rijden kan ik 7 uur in het zadel zitten zonder het te voelen. Maar dit wil niet zeggen dat het geen sport is en dat je geen spieren gebruikt... Want ook tijdens een boswandeling gebruik je spieren. Zet iemand die niet gewoon is om zo lang in het zadel te zitten en die loopt de volgende dag kreupel.

Maar persoonlijk vind ik wel dat paardrijden niet genoeg is voor mij om mij in conditie te houden. Paardrijden is een coördinatiesport maar met paardrijden alleen voel ik mij niet uitgesport. Dus ga ik ook wat lopen.
Ik vind het verkeerd dat mensen zeggen dat paardrijden geen sport is. Maar ik vind dat iedere ruiter een sport naast paardrijden moet doen wilt hij zich sportief noemen.

x_Staceyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:04

hoor het maar al te vaak.
om gek van te worden.
je zou die mensen zelf eens even op een pony/paard moeten zetten, nou die komen dan wel terug op hun commentaar.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:08

Ik heb daar geen probleem mee omdat ik denk dat de mensen niet precies weten waar ze het over hebben.

Probeer het ook zo te zien, iedereen mag een mening hebben toch?

Ik zie het anders. Mensen zeggen dat en zoeken een aanval. Jij reageert en gaat automatisch in de verdediging. Daarmee neem je eigenlijk hun aanval serieus. In wezen wil je dat helemaal niet omdat jij paardrijden wel een sport vindt. En daar word je dus onnodig moe van.

Misschien kan je eens proberen te antwoorden "Dat is jouw mening" Daar geef je mee aan dat je het er niet mee eens bent, zonder dat je je hoeft te verdedigen.

Wat mij beteft is paardrijden echte sport!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:43

Bij mij gaat het soms andersom. Ik ben 44 en mijn lijf is strakker dan menigeen zou verwachten. Ok, een klein buikje door de zwangerschap, maar verder benen zonder putjes en strakke armen.
Dan denken mensen vaak dat ik veel in de sportschool zit. Als ik dan vertel dat paardrijden mij zo strak houdt..... Hyper!
Heeft natuurlijk ook wel een klein beetje met aanleg te maken, maar idd je gebruikt bij intensief rijden al je spieren.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:45

Zamora schreef:
nOekiiej schreef:
Het is een beetje rondhobbelen op paarden, kan iedereen toch!
[/size]

nee en beetje tegen een bal aantrappen is dan weer wel een sport Clown

inderdaad ROFL

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:47

Het is heel erg simpel... Paardrijden is zelfs een olympische sport... En voetbal niet.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:47

Ik vind het zo irritant als mensen dat zeggen, en nou als ze een half uurtje op een paard hebben gezeten, hebben ze de rest van de week overal last van (watjes Haha! )

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:56

Vjestagirl schreef:
Het is heel erg simpel... Paardrijden is zelfs een olympische sport... En voetbal niet.

Hij is ge-wel-dig! ROFL ROFL ROFL ROFL

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:59

Ik denk dat paardrijden echt wel een sport is ,
Maar toch niet zo sport als bv lopen , Er is den ik wel een onderscheid ;
Ik kan 5 uur in het zadel zitten ,
Maar na een kwartiertje lopen kan je me bijeen keren !
Ook kan ik niet echt zeggen dat ik er conditie van krijg ,

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:10

lindake schreef:
Als ik 1 uur dressuur rij vind ik het vermoeiend. Als ik een half uurtje spring ben ik poempaf. Als ik echter in het bos ga rijden kan ik 7 uur in het zadel zitten zonder het te voelen. Maar dit wil niet zeggen dat het geen sport is en dat je geen spieren gebruikt... Want ook tijdens een boswandeling gebruik je spieren. Zet iemand die niet gewoon is om zo lang in het zadel te zitten en die loopt de volgende dag kreupel.

Maar persoonlijk vind ik wel dat paardrijden niet genoeg is voor mij om mij in conditie te houden.

Dan vind ik dat jij tijdens je dressuurles en je buitenritten niet erg intensief rijdt, want je pusht je niet naar je limiet, en dat is waar sporten (ook paardensport!) voor mij om draait Bloos

Als ik naar mijn (dressuur)instructeur ga, ben ik echt nauwelijks nog in staat om de terugreis te maken met de trailer. Ik rij weg en maak een stop bij de benzinepomp even verderop, gewoon ff uitpuffen in de auto voor ik de lange reis terug maak. Na een minuut of twintig in de les moet ik echt even stappen hoor, want mijn spieren trekken het gewoon echt niet meer, dan val ik zo van mijn paard, zonder overdrijven. De eerste keren had ik ook echt krampen in mijn buikspieren enzo en thuis doe ik toch echt buikspieroefeningen Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb ook hogelijk respect voor de enduranceruiters hier op Bokt, weet zeker dat ik dat echt (nog) niet vol zou houden.

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:14

Tegen mij zeggen ze dat ook altijd. En dan komen ze hier om te rijden. Zitten ze nog te zeuren van ''Makkieeee''... Dan zitten ze erop, één stap gelopen. Willen ze der als een speer vanaf Tong uitsteken

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:22

Urielle schreef:
Dan vind ik dat jij tijdens je dressuurles en je buitenritten niet erg intensief rijdt, want je pusht je niet naar je limiet, en dat is waar sporten (ook paardensport!) voor mij om draait Bloos

Als ik naar mijn (dressuur)instructeur ga, ben ik echt nauwelijks nog in staat om de terugreis te maken met de trailer. Ik rij weg en maak een stop bij de benzinepomp even verderop, gewoon ff uitpuffen in de auto voor ik de lange reis terug maak. Na een minuut of twintig in de les moet ik echt even stappen hoor, want mijn spieren trekken het gewoon echt niet meer, dan val ik zo van mijn paard, zonder overdrijven. De eerste keren had ik ook echt krampen in mijn buikspieren enzo en thuis doe ik toch echt buikspieroefeningen Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb ook hogelijk respect voor de enduranceruiters hier op Bokt, weet zeker dat ik dat echt (nog) niet vol zou houden.

Op het gebied van dressuurlessen heb je gelijk *LOL*. Ik rij idd niet intensief.
De buitenritten maak ik het niet te intensief voor de paarden. Er zitten wel stevige galoppartijtjes tussen en heel wat drafwerk maar ik stap ook hele grote stukken. Ben een bosgenieter. <= jammer genoeg is dit verleden tijd, rij nu een dressuurpaardje dus ik zal in de toekomst inderdaad actiever dressuur moeten rijden *LOL*. Maar nu zit ik fase: paard leren kennen.