Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lotjj92 schreef:marlina schreef:nou, eerlijk gezegd heb ik er best wel vaak mijn twijfels over of het echt sport is. Ik zie namelijk toch best redelijk veel amazones die op een tamelijk hoog nivo rijden, maar er zelf fysiek niet uit zien, veel te dik dus. Als ik dat nivo dan vergelijk met een hoog nivo op veel andere sporten, nou, dan zouden ze zover niet komen met een niet getraind lijf.
nivo=niveau
lotjj92 schreef:marlina schreef:nou, eerlijk gezegd heb ik er best wel vaak mijn twijfels over of het echt sport is. Ik zie namelijk toch best redelijk veel amazones die op een tamelijk hoog nivo rijden, maar er zelf fysiek niet uit zien, veel te dik dus. Als ik dat nivo dan vergelijk met een hoog nivo op veel andere sporten, nou, dan zouden ze zover niet komen met een niet getraind lijf.
nivo=niveau
Meer hersengymnastiek ofzo.
Echt zwaar zijn die schaakstukken ook niet.

de meeste bedanken omdat ze zeggen dat ze er spierpijn van krijgen... en dan zeg ik goh maar je doet toch niks als meeliften

.
.
. Urielle schreef:Paardrijden is samen met zwemmen (en evt. een goed fitnessprogramma) de enige sport waarbij je alle spieren in je lichaam gebruikt
Net als alle sporten kun je paardrijden op die manier doen dat het geen sport is (beetje op je luie reet rondhobbelen) of intensief beoefenen waarbij je doodmoe, buiten adem en met vermoeide pijnlijke spieren van je paard af kunt komen. Immers: je kunt ook op je dooie akkertje fietsen of intensief mountainbiken of wielrennen. Voetbal wordt ook gemaakt met de competitiedrang erachter, beetje lam af en toe tegen een bal aantrappen is geen sport, het wordt pas sport als je moeite gaat doen om bij de bal te komen, intensief over te spelen en de moeite te doen om de bal echt in beweging over dat veld te houden.
Intensief dressuren, springen, western rijden, endurance of voltige is zeker wel sport. Een uur op je paard zitten niet.
Misschien kun je ze eens op een paard zetten en zeggen: zo nu heb je een uur gezeten, dit is geen sport voor mij, bouw ik niks mee op. En spreek ze dan twee dagen later nog eens.
Overigens: toen ik van zes paarden naar een paard rijden op een dag overging, was ik binnen een maand 10 kilo zwaarder

Zamora schreef:nOekiiej schreef:Het is een beetje rondhobbelen op paarden, kan iedereen toch!
[/size]
nee en beetje tegen een bal aantrappen is dan weer wel een sport
) Vjestagirl schreef:Het is heel erg simpel... Paardrijden is zelfs een olympische sport... En voetbal niet.
lindake schreef:Als ik 1 uur dressuur rij vind ik het vermoeiend. Als ik een half uurtje spring ben ik poempaf. Als ik echter in het bos ga rijden kan ik 7 uur in het zadel zitten zonder het te voelen. Maar dit wil niet zeggen dat het geen sport is en dat je geen spieren gebruikt... Want ook tijdens een boswandeling gebruik je spieren. Zet iemand die niet gewoon is om zo lang in het zadel te zitten en die loopt de volgende dag kreupel.
Maar persoonlijk vind ik wel dat paardrijden niet genoeg is voor mij om mij in conditie te houden.

Urielle schreef:Dan vind ik dat jij tijdens je dressuurles en je buitenritten niet erg intensief rijdt, want je pusht je niet naar je limiet, en dat is waar sporten (ook paardensport!) voor mij om draait
Als ik naar mijn (dressuur)instructeur ga, ben ik echt nauwelijks nog in staat om de terugreis te maken met de trailer. Ik rij weg en maak een stop bij de benzinepomp even verderop, gewoon ff uitpuffen in de auto voor ik de lange reis terug maak. Na een minuut of twintig in de les moet ik echt even stappen hoor, want mijn spieren trekken het gewoon echt niet meer, dan val ik zo van mijn paard, zonder overdrijven. De eerste keren had ik ook echt krampen in mijn buikspieren enzo en thuis doe ik toch echt buikspieroefeningen![]()
Ik heb ook hogelijk respect voor de enduranceruiters hier op Bokt, weet zeker dat ik dat echt (nog) niet vol zou houden.
. Ik rij idd niet intensief.
. Maar nu zit ik fase: paard leren kennen.