Angst paard, wel of niet afstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pistasche

Re: Angst paard, wel of niet afstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:25

Tsja haha sommige paarden willen soms ook niet toegeven Clown Maar ik snap je punt en je moet natuurlijk zelf doen wat het beste is Haha!

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:25

Renza schreef:
Kan ik wel moeilijk gaan lopen doen bij enge dingen om haar er toch langs te krijgen, maar ach da's zo'n gedoe en het werkt prima zo Haha!

Daar zit wat in maar ik baal ervan als het me niet lukt om hem ergens langs te krijgen. Toch kies ik eieren voor mijn geld als ik merk dat ik me niet kan ontspannen. Dan weet ik zeker dat het niet lukt wat mogelijk een rengalop richting stal tot gevolg heeft.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:28

Bij mij wordt het niet eens rengalop naar stal, omdraaien in stap is het spectaculairste wat tot de mogelijkheden behoort bij Roos geloof ik Schijnheilig
Ik ben gewoon gemakszuchtig en kies voor de weg van de minste weerstand Haha!

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:30

Renza schreef:
Bij mij wordt het niet eens rengalop naar stal, omdraaien in stap is het spectaculairste wat tot de mogelijkheden behoort bij Roos geloof ik Schijnheilig

Zolang dat geen weerslag heeft op het gedrag van je paard is daar natuurlijk helemaal niks mis mee Tong uitsteken

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:31

Ik stapte bij mijn oude verzorgpaard alleen af bij landbouwvoertuigen, daar was ze echt bang voor en ook echt niet te houden. Meestal leidde ik haar dan achteruit erlangs zo bleef ze het rustigst (als het voertuig stil stond) in bak rijd ik naar haar angst toe, voel me namelijk in de bak toch wel wat veiliger als buiten zowel voor me zelf als voor haar,buiten stapte ik meestal af( als je valt en je komt verkeerd terrecht wie zegt dat je snel word gevonden als je alleen rijd?!) als je met z'n 2e rijd vind ik het weer anders dan weetje zeker als er wat mis gaat dat er iemand is.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:34

Carin79 schreef:
Renza schreef:

Zolang dat geen weerslag heeft op het gedrag van je paard is daar natuurlijk helemaal niks mis mee Tong uitsteken

Nee tis geen paard wat daar misbruik van maakt en bij elk grassprietje om gaat draaien omdat ze toch dr zin zou krijgen oid.
Daarvoor vindt ze het veel te leuk om voorop te lopen Haha! en als het echt moet krijg ik haar er ook wel langs, alleen dat vind ik teveel gedoe (hebben nogal veel bruggetjes in het park en daar durft ze best overheen maar dan moet een ander paard eerst wel even laten zien dat hij er niet doorheen zakt Haha! volgens mij vindt ze zichzelf daar te belangrijk voor om zulke dingen zelf uit te testen, maf paard).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:37

ik ben een keer afgestapt,ik voelde aan dat hij een "waas" voor de ogen kreeg,hij vond iets vreselijk eng,toen ik er naast liep was het niet zo eng meer,en zijn we er gewoon langs gelopen.
Op de terugweg zat ik erop en liep hij gewoon door zonder problemen......een paar pollen gras die groeien op het asfalt kunnen natuurlijk levensgevaarlijk zijn....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:39

Reken maar dat ik afstap. Op de grond ervaart hij meer steun van mij op dit moment dan er op (ben aan het inrijden). Door het vele grondwerk ben ik echt niet bang dat hij wegrent. Dus als ik nu lekker aan het rijden ben in de bak en mijn stalbaas komt er aan met zijn vorkhef truck, stop ik echt wel even met rijden. Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:48

Als kind ooit gedaan bij mijn eerste pony. Meteen afgeleerd. De sneakerd had precies door dat je net op HET moment van afstappen even niks meer te vertellen hebt. Pony nam de benen, rukte zich los en ging er vandoor. Hij belandde door een navigatiefoutje van hemzelf in het centrum van het dorp. Wat een drama...
Sindsdien blijf ik altijd zitten. Ik zie nu als volwassene ook het nut van afstappen niet in (als kind zag ik dat heel anders). Door er op te blijven, kun je je been er aan houden, heb je meer overzicht op de situatie en heb je niet het zwakke afstapmoment op een stresserig paard. Indien ik een groene bij me heb, neem ik de eerste keren altijd iemand op een ervaren paard mee, totdat het met die groene zo goed gaat dat ik alleen met hem/haar op pad kan.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:51

Allebei mijn pony's hebben het soms nodig om zich fysiek achter me te kunnen verstoppen. Ik stap dan af, en we gaan dan samen naar het levensgevaarlijke voorwerp kijken. Meestal is dat maar een minuutje nodig, dan gaan we er langs en stap ik weer op.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:17

Het ligt eraan. Mijn paard heeft twee soorten 'angsten' die ik wel duidelijk kan onderscheiden. Écht iets HEEL eng vinden, of iets spannend vinden (en dus gaan 'miepen').

Bij het ECHT iets heel engs vinden twijfel ik nooit, en sta ik er gelijk naast, om gelijk door te lopen alsof het niets is, eventueel laten kijken. Ik heb er geen zin in om te blijven zitten, en samen in de stress te schieten. Ikzelf ben in dat soort gevallen ook geen held, en daar heeft mijn merrie helemaal NIETS aan. Ga ik ernaast, dan ben ik veel zekerder, en kan ik mijn emrrie dus meer vertrouwen ook geven om het enge te overbruggen. Ik stap nu ook een tijdje af met tractors. Dit omdat ik zelf in mijn broek scheit en er dan gevaarlijke situaties kunnen ontstaan omdat mijn merrie dan ook mee gaat doen. Ze is prima opgevoed, ik kan heel makkelijk op en af stappen. Nog nooit problemen daarmee gehad.

Bij wat minder grote angst blijf ik er gewoon op en zet ik door tot ze er gewoon langs gaat.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:02

ik stap wel af als hij iets engs vindt en hij er niet langs wil als ik erop zit. ik vindt het idd ook achterhaalt dat je bevestigd dat er iets engs is als je afstapt.
als je er naast loopt, kan je beter de rol als leider over nemen dan wanneer je erop zit. dat je erop zit is natuurlijk sowieso al onnatuurlijk en dan ook nog de leiding vanuit het zadel vragen helemaal. je kan dan moeilijker met lichaamstaal werken dan wanneer je afstapt en op de grond met je paard bezig bent. ik stap dus af en leidt mijn paard naar het gene wat hij eng vindt. ik laat hem er aan snuffelen en het onderzoeken, daarna loop ik er een paar keer langs en als dat goed gaat, dan ga ik erop en gaan we er weer langs. gaat altijd erg goed zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:10

Tancreda4 schreef:
Het ligt eraan. Mijn paard heeft twee soorten 'angsten' die ik wel duidelijk kan onderscheiden. Écht iets HEEL eng vinden, of iets spannend vinden (en dus gaan 'miepen').

Dat onderscheid maak ik ook.

Mijn pony is behoorlijk bomproof en ik stap bijna nooit meer van haar af, maar mijn verzorgpaard is een ander verhaal. Nu blijf ik meestal zitten, maar de eerste maanden (toen we elkaar dus ook nog niet goed kenden) stapte ik af. Dan voelde ik me zekerder, daardoor hij ook weer en dan was er niks aan de hand.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:17

Instructeurs die zeggen dat je angst bevestigt als je afstapt, hebben dat nooit zelf geprobeerd. Dat weet ik zeker, want het is niet waar. Ik denk dat ze simpelweg hun eigen instructrice (van twintig jaar geleden) napraten.

Dat is de enige manier waarop zo'n domme fabel in leven kan blijven. Ik heb twee paarden en bij allebei stap ik meteen af zodra er iets is dat ze eng lijken te vinden. Het resultaat: ik hoef bij mijn oudere merrie nooit af te stappen en bij mijn net ingereden ruin heel af en toe.

Ik snap ook niet waar die fabel vandaan komt dat je op de rug meer controle zou hebben. Als je er naast loopt, hoef je het paard alleen maar de hals krom te trekken en ze staan stil. Of ze moeten enorm veel kracht zetten, maar als je dan erop zit ben je helemaal nergens.

Een paard is trouwens niet bang van iets om te kijken of hij jou de baas kan zijn, het is voor hen geen spelletje. Als ze bang zijn, zijn ze bang. Punt. En als je ze dan dwingt er voorbij te lopen (sommigen zijn dan zelfs zo dom om met een zweep te gaan slaan!) dan zijn ze de volgende keer alleen maar banger. Ze denken dan namelijk: "Oei, de vorige keer dat ik bij deze enge witte steen kwam, werd ik totaal afgeranseld met een zweep. Ik kan dus beter uit de buurt van die steen blijven."

Als je afstapt, RUSTIG naar de steen toeloopt en het paard zelf de gelegenheid geeft er aan te snuffelen, gaat het de volgende keer probleemloos. En als het niet gaat, stap je gewoon weer af.

Ik heb mijn paard verkeersmak gemaakt door gewoon met hem te wandelen. Bij een trekker op 100 meter afstand begon hij al te steigeren en te bokken van schrik. Nou, dan sta ik er toch liever naast en ik heb nooit het gevoel gehad dat ik hem niet kon houden. Tegenwoordig kun je een kernbom naast hem afsteken, maar hij knippert niet eens met zijn ogen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:26

Sientje schreef:
Allebei mijn pony's hebben het soms nodig om zich fysiek achter me te kunnen verstoppen. Ik stap dan af, en we gaan dan samen naar het levensgevaarlijke voorwerp kijken. Meestal is dat maar een minuutje nodig, dan gaan we er langs en stap ik weer op.

Zo´n soort gevoel heb ik er ook wel eens bij, en dan moet ik eerst ´snuffelen´(en vooral zelf niet schrikken, scheelt dat ik niet zo'n grote angst voor bv omgevallen kliko's of rollen gedroogt gras heb) en er tegenaan schoppen en dan durft knollie ook wel. Vervolgens wordt er dan een paar keer aan de hand omheen gelopen, totdat het enge er vanaf is. Dan stap ik weer op en doen we het nog eens over, maar dan onder het zadel. Op de terugweg heb ik dan alleen nog een dramatisch oogrollend, snuivend en oorwapperend dier onder me, en dat red ik wel met blijven zitten. Is wel even het verschil weten en kunnen voelen tussen totale angst en gewone 'nah, daweekniehoorangstjes' (met bijbehorende dramatische effecten) en het moet verkeerstechnisch natuurlijk wel verantwoordt zijn, zoiets flik je niet op een drukke kruising...
En verder doe ik, geloof ik, wel meer dingen 'vreselijk fout', als het om rijden en handelen gaat, grappige is dat ik er nog nooit last van heb gehad met paarden...

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:36

Ik denk dat je het zelf wel ook wel merkt als je je paard kent waneer die echt bang is of waneer die je in de maling neemt ..Mijn verzorgpaard was een merrie, die kon al opzij springen als dr een blad andersom lag in de bak bijvoorbeeld zorgde btw wel voor hele komische momenten maar bij die laatste situaties heb ik ook zo iets van kom op knol ff doorbijte Tong uitsteken

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:16

@ Arno8: imo kan je niet zeggen dat één manier voor alle paarden werkt.

Ik kan Roos wel naar enge dingen laten kijken maar dan gaat ze ze alleen maar enger vinden Clown dus als ik af stap (gelukkig meestal andere dappere paarden mee dus kan ik blijven zitten) loop ik er gewoon langs alsof er niks is en stap daarna weer op en rijd weer verder.

M'n andere verzorgpaard snapt wel dat dingen niet eng zijn als hij er even naar gekeken heeft, dus die laat ik wel kijken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:29

Ik stap bij angst altijd af. Toegeven aan angst vind ik een beetje kolder. Paard is bang. Ik stap af en hij vertrouwt mij voldoende om wel achtermij aan te lopen. Als ik de honden mee heb volgt hij die trouwens wel. Mijn paard heeft heel weining vertrouwen vertrouwen buiten. Dat ga ik niet schaden door hem er maar langs te ''dwingen''. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:31

Het ligt eraan hoe de situatie is. Waar niets kan gebeuren en wat niet té eng is probeer ik gewoon door te gaan. Maar als ik aan 2 kanten prikkeldraad heb vind ik het welzijn van mijn paard belangrijker dan dat ik even afstap. Het is altijd wel leuk om even af te stappen en samen te gaan kijken naar het enge ding. Veel paarden zien dan dat er eigenlijk niets is. Ik vind het eigenlijk ook onzin dat je angst bevestigd als je afstapt, ik denk dat je ze eerder bang maakt als je net zo lang in hun buik prikt/schopt of ze aandrijft met de zweep tot ze lopen dat je dan veel meer angst opwekt.

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:47

Ik stap er meestal niet af, maar pony is gelukig ook niet zo snel bang maar als hij iets heel eng ziet (geen verkeer of i. d.) b.v. ze waren aan het vliegeren, pony durfde er niet lang, kon wel 100 X aansporen maar dat heeft bij hem toch geen zin zodra ik afstap loop hij ineens heel braaf achter mij aan Tong uitsteken dus dan kies ik wel eens voor afstapen maar ik blijf het liefste er op zitten.

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:57

Ik blijf er meestal opzitten maar als ik bv. tussen een hekje ofzo door moet stap ik er wel af want anders vind ik het zelf eng Bloos

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:58

Ik zal proberen wel te blijven zitten en het paard vertrouwen te geven, maar ik zal wel afstappen als het te gevaarlijk wordt.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:18

Zoiezo zal dat afhankelijk zijn van het paard. Elk paard heeft een andere reactie bij angst.
Bij mijn paard is het ook weer afhankelijk van het soort 'angst'. Bij haar heb je angst en paniek.

Als ze angstig is voor iets, dan verstijft ze volledig en blijft ze staan kijken. Pogingen om haar erlangst te krijgen lukken niet, ze is op die moment echt doof voor elke hulp.. Al ga je met je twee handen aan één teugel hangen, je ziet haar niet bewegen. Op die momenten stap ik wel af, omdat ik weet dat ik er anders toch niet voorbij raak. Van de moment dat ik ernaast sta lijkt ze uit haar verstijving te komen en stapt ze relatief braaf mee (welliswaar met een scheef oog naar het 'vreemde' ding waar je bang voor was, maar zonder gekke sprongen).

Bij paniek wil ze alleen zo snel mogelijk weg. Omdraaien en héél snel lopen is al wat ze dan lijkt te denken, maakt niet uit wie/wat er in de weg staat... Daar dendert ze dan wel over of door. Als ik er dan naast sta heb ik NIKS meer te zeggen, met een beetje pech loopt ze me dan zelfs letterlijk omver. En dan is paardlief wel weg. Als ik erop blijf zitten heb ik de eerste 20/30meter niks te zeggen, maar met wat grof geweld (wat dan in mijn ogen absoluut is toegelaten, voor mijn veiligheid, paard haar veiligheid, veiligheid van omstaanders) krijg ik haar daarna wel terug stilgezet.

Ik heb het geluk dat ik met haar dat soort paniek nog maar een keer of drie heb meegemaakt.. Waarvan twee maal bij een groep motorrijders. Paard heeft verschrikkelijk veel schrik van motors, dus van ver had ik al teken gedaan dat ze moesten stoppen. Brave mensen, vriendelijk gestopt, ik een poging gedaan om er voorbij te raken (wat resulteerde in de paniekreactie, omdraaien en lopen). Daarna lief gevraagd ofdat ze hun motor wilden stilleggen, gelukkig waren het ECHT vriendelijke mensen. Ze zijn allemaal volledig aan de kant gaan staan, motor stilgelegt, ik met paard ervoorbij (poging om in stap te blijven resulteerde in een snel sprintje om er zo snel mogelijk voorbij te zijn).
Ik wil niet weten wat een reactie dat geeft als die motorrijders gewoon doorgereden hadden..

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:32

ik stap vrijwel nooit af, tenzij iets echt heel gevaarlijk kan zijn en nieuw is voor het paard. landbouwvoertuigen kennen de meeste paarden in mijn omgeving wel, en als je aan de bestuurder aangeeft dat ie ff stil moet gaan staan doen ze dat meestal wel.
ik stap alleen af als er bijvoorbeeld hulpvoertuigen met loeiende sirenes aan komen, die tonen zijn heel hoog dus dan ga ik er naast staan en trek ik het hoofd tegen me aan zodat ze rustig blijven. daarnaast ben ik een keer afgestapt toen er een trauma helikopter moest landen naast de manege voor een andere ruiter, zo'n ding geeft zoveel herrie dat het veiliger is af te stappen met het oog op mogelijke schrikreacties van njouw paard en van andere paarden.
voor een steen graspol kinderwagen paraplu enzo blijf ik zitten en stuur em er desnoods achterwaarts langs, maar hij gaat erlangs zonder dat ik er naast ga staan.
ben het eens met de mensen die zeggen dan bevestig je alleen maar de angst. ben je zelf ook bang dan is het einde zoek denk ik dan blijft je paard steeds meer graspollen zien die doodeng zijn en wordt buiten rijden niet meer leuk.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:37

Ik denk dat het per paard verschilt.
Als je een paard hebt dat gewoon helemaal gek wordt omdat ie ang is, zou ik wel afstappen en een aantal keer langs het enge lopen.

Mijn eigen paardje is bang van schapen. Ik reed pasgeleden naar de manege en zag al van tevoren dat ze er bang van werd, ik ben toen afgestapt omdat ik langs de weg liep. Als ik gewoon in de bak aan het rijden zou zijn rij ik er expres een paar keer langs zodat ze doorkrijgt dat het niet eng is.

Ik ben het ermee eens dat je angst toegeeft door af te stappen. Maar in sommige situaties kan je beter afstappen voor de veiligheid.