Val van een paard teugels loslaten of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Val van een paard teugels loslaten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:09

Vasthouden, is een reflex. Ook ik reed veel buiten, loslaten is dan echt geen optie. Als ik zodra ik lig een ruk aan mijn arm krijg laat ik los, maar mijn paard is wel gewent dat ik val Schijnheilig daarbij weet zij het meestal eerder dan ik. Dus ze kijkt ff heel stom, en blijft gewoon staan...

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:09

Dat jullie daar op zo'n moment nog over na kunnen denken. Bloos

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:10

in de bak zou ik ze loslaten (je pakt de pony dan zo weer)
maar buiten zou ik mn best doen om de pony bij me te houden.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:19

Pfoe, dat ligt aan zoveel dingen... Bovendien heb je soms inderdaad niet de tijd om na te denken.

In een veilige omgeving liever los, buiten (ook afhankelijk van het paard en de situatie) over het algemeen liever vasthouden. Het is dan misschien niet fijn voor het paard, maar beter dat dan dat ze verongelukken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:23

Mijn vriendin brak haar sleutelbeen door het vasthouden Clown Ik ben een loslater Lachen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:27

Enkel in eigen bak laat ik los Knipoog ,, moet ik wel zeggen : paardje komt direct lief naast me staan te kijken wat ze fout gedaan heeft Knipoog .

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:28

Ik ben er eigenlijk nog nooit zo afvallen maar ik zou altijd loslaten. Hij gaat maar lekker in zn eentje!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:29

Ik laat meestal los, want ik wil zoveel mogelijk bij de hoeven vandaan vallen, krijgt het paard ook geen ruk in zijn mond, hopelijk. Tijdens een buitenrit zou ik zoveel mogelijk proberen vast te houden, maar dat moet maar net mogelijk zijn.

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:29

me zusje is laatst gevallen van haar pony, en hield de teugels beet waardoor het hoofdstel over het hoofd ging en dus het hoofdstel (bevestigd met martingaal aan buikflap) tussen de benen bungelde, pony raakte in paniek en sprong over de bakrand. Na veel bloed en stijfheid is het toch nog goed gekomen bij de pony. maar ik en me zusje laten de teugels nu wel los, zo'n situatie wil je niet weer voor ogen zien.
Laatst bijgewerkt door Niek123 op 23-04-08 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:30

Instinctief houd ik altijd vast. Niet dat ik 't paard op zo'n moment nog nooit los heb gelaten, maar dan kwam dat omdat ik niet meer vast kón houden...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:31

poes schreef:
Mijn vriendin brak haar sleutelbeen door het vasthouden Clown Ik ben een loslater Lachen

De laatste keer dat ik viel, liet ik los (automatisch). De keer daarvoor hield ik vast (ook automatisch), het paard sprong vervolgens over mij heen en daar heb ik een chronische schouderblessure aan overgehouden: mijn schouder is uit de kom getrokken, gelukkig teruggeveerd 'in de kom' maar pezen en banden hebben daarbij een goede klap opgelopen.

Tja. Wat is wijsheid. Ik denk er echt niet bij na als ik val, dat gaat bij mij altijd zo snel... Ik val ook altijd op mijn hoofd, of ik nou wel of niet denk 'niet op mijn hoofd vallen'. Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:32

In principe laat ik de teugels los. Zeker als ik in een omheinde omgeving rij. Ben mijn paardje aan het inrijden en vorige week van hem af gestuiterd, omdat hij enorm schrok van een kikker die de sloot in plonsde. Haha!
Mijn held...... Knipoog
Mijn ervaring is dat hij bij me blijft, die 2x dat ik er af viel, maar ik heb natuurlijk nog geen idee hoe dat straks buiten is. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:37

Dat jullie er überhaupt over na kunnen denken... Ik kan er helemaal niet over nadenken of ik zal loslaten of vasthouden, ik houd gewoon vast (tot dat onmogelijk blijkt)... Net als dat ik instinctief altijd zal proberen op m'n paard te blijven zitten in plaats van me (zelfs al zou dat soms beter zijn) te laten vallen... Nagelbijten / Gniffelen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:45

De enalaatste keerr greep ik de bakrand vast Huilen van het lachen
Teugels had ik ook nog vast want hij stond toen stil Clown
De laatste keer ook vastgehouden want ik gleed langs zijn nek eraf..
eerste kee dat ik viel kon ik niet anders dan loslaten, vloog er met een grote boog vanaf..

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 23:49

ik heb GEEN idee wat ik doe eigelijk... Zo vaak heb ik er ook nog niet naast gelegen, maar volgens mij laat ik meestal los. Ik denk er eigelijk niet over na, ben op z'n moment te druk bezig met proberen te lbijven zitten, of te bedenken dat het zand nu toch wel HEEL snel dichtbij komt. En als ik dan op de grond lig, tja, dan ben ik aan het vloeken en kijken of alles nog heel is. Maargoed, ben er alleen nog maar in de bak afgevallen, en dan komen ze bijna altijd wel kijken, en 1 keer op het strand dat ik met paard en al naar bene ging en gelanceert werd, toen liet ik echt wel los, moest maken dat ik wegkwam zodat het paard niet bovenop mij viel... Gelukkig kwam het paard terug naar zijn vriendje, waar nog wel een ruiter op zat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:04

Het lijkt mij inderdaad in veel gevallen zelfs beter als je de teugels los laat (als je daar al bij na kunt denken). Een paard zal maar bovenop je vallen of je een trap geven..... Scheve mond . Nu ik er zo over nadenk heb ik nog nooit een paard aan zijn teugels vast gehouden op de momenten dat ik er af ben gevlogen. Ook op de hei niet, in het bos niet. Ik had die paarden zo weer te pakken eigenlijk.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:14

Voor de mensen die altijd loslaten....misschien een idee om een teugelsafe te gebruiken? Dan kan je paard igg nooit in de teugels gaan staan als ie 'm toch mocht peeren..... Ik houd altijd vast en zou met zón teugelsafe mijn paard behoorlijk pijn doen denk ik! (Het is natuurlijk beter om gewoon secondenlijm onder de edele bips te plakken, zodat we nooooit meer vallen! hihi!)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:20

Ik heb haar een keer los gelaten en toen speerde ze er vandoor. Ik hou haar dus altijd vast, daardoor zijn wel een keer mijn vingerkootjes uit de kom gegaan, heel raar gekromde vinger heb je dan Clown

Kiki27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:54

Ik laat eigenlijk automatisch los. Ik heb er ook nog nooit op deze manier over nagedacht. Maar de keren dat ik gevallen ben, heb ik losgelaten. Vallen gaat vaak ook zo snel, voor je het weet lig je!
Maar mijn paardje blijft keurig wachten als ik gevallen ben Haha! Soms na een rondje draven komt hij pas kijken, maar hij komt altijd terug.
Hij vraagt dan nog net niet hoe het met me gaat Haha! Haha!

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:57

Als ik in het bos rijd probeer ik vast te houden.
Maar in de bak heb ik dat niet zo.
Dinsdag ben ik nog gevallen, ik dacht oeh wat komt de grond hard aan Nagelbijten / Gniffelen

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:58

Ik ben ook een vasthouder, instinctief of zo denk ik..
Nou ben ik er zaterdag afgelazerd, en ja hoor dat resulteert in spierpijn in mijn nek en schouder van het teugel vasthouden, dat had ik tijdens mijn zijwaartse schroef door Knipoog
En terwijl ik viel op mijn billen, had ik daar en de dag erna geen last van!!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:59

Ik ben er weleens buiten afgevallen en vloog er over de kop vanaf dus kon de teugels überhaupt niet vast houden. Paard rende niet weg, vriendin kon mijn paard meteen pakken.

Niet zo gek lang geleden ben ik er in de bak vanaf gevallen, precies in de ingang.
Mijn paard stapte per ongeluk in een draad dus ging stuiteren op de plek terwijl ik maar 1 beugel in had omdat ik bezig was met opstappen, en zij ging per ongeluk lopen.
Ik viel er af maar had de teugels nog vast.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:00

De eerste keer dat ik van een paard viel, hield ik automatisch de teugels vast.
Gevolg was dat ik plotseling letterlijk overhoop gelopen werd.
Gelukkig op een fikse blauwe plek en wat schrammen na niets ernstigs, maar iedereen die aanwezig was vroeg me hoe ik het in hemelsnaam in mijn hoofd had gehaald om de teugels te blijven vasthouden.
Keren daarop dus maar netjes alles losgelaten Haha! .

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:07

Is er hier ook iemand die weet waar die teugels mee verbonden zijn? Of denkt iedereen alleen aan zichzelf?

In discussies over bitloos of niet hoor je altijd iedereen roepen dat ze noooooooit hard aan de teugels trekken en dat een bit dus wel kan.

Maar als we er vanaf vallen, houden we vast? Dat telt niet als hard trekken? Probeer zelf eens een ijzeren staaf in je mond te zetten, doe er een touwtje met een gewicht van pakweg 60 kilo aan en gooi dat gewicht eens naar beneden.

Natuurlijk kun je in een reactie onbewust de teugels vasthouden, maar als je dat bewust doet, zou ik er nog eens over nadenken.

Ik zie dit alleen als een argument erbij voor rijden met een sidepull of stalhalster.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:11

Een stal halster is niet bedoeld om mee te rijden. Op het moment dat je daar druk op zet gaat het schuiven.

En mijn paard blijft keurig naast me staan kijken, die komt niet eens (meer) op het idee om weg te rennen...