Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chertunzi

Re: Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:46

Ik verdien er mijn brood mee en 9 van de 10 keer krijg ik paarden waarvan de mensen het al zelf even geprobeerd hebben maar dat er toch iets goed mis is gegaan. Dan is het veel werk om dit weer op te lossen.
Ook de paarden die ik moet corrigeren hebben vaak problemen die terug te leiden zijn naar het zadelmak maken, ook problemen die zich op latere leeftijd gaan uiten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:48

Prima vergelijking hoor : voor die kids is het ook onder het motto van een goede opvoeding / opleiding.

Wie zegt dat je hem zelf geen goede opvoeding gunt als je het gewoon eerlijk en verstandig zelf aanpakt Verward

Als je het niet zelf kunt....mja hoe gaat dat dan als het dier weer terug is vraag ik me af. Dat is dan ook een cultuurschok voor zo'n beest. Wat dat betreft blijft het imo. gewoon het mooiste als je het OF op een fijne en verstandige en gezellige manier zelf doet , OF je doet het onder begeleiding met iemand die dat verstand heeft , zodat je op dezelfde manier verdergaat als die persoon begonnen is. Dus dan laat je die de eerste knoppen erop zetten en train je onder zijn / haar begeleiding verder door.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:51

Als het goed is, neem je je paard ook niet van de ene op de andere dag weer mee naar huis? Bij mij is er in ieder geval daar tijd ingestoken om te zorgen dat ik er zelf ook mee aan de slag kon thuis. En dat is ook gelukt ( op wat kleine dingetjes na, die met name komen omdat mijn lijf niet mee wil werken na mijn bevalling ).

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:52

Ik heb mijn pony zelf ingereden en daar had ik totaal geen praktijk ervaring mee. Met gezond verstand en begeleiding kwam/kom ik een heel eind.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:52

Ik rij mijn paard voorlopig nog even zelf (het zadelmak maken) en zodra ik aan echte training toe ben wil ik graag begeleiding hebben...dus neem ik les in het eerste stadia van de echte training. (ik rij trouwens western)...

Dus inrijden doe ik echt liever zelf.

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:53

Mijn eerste echte eigen pony heb ik zadelmak laten maken door een semi-prof ( springruiter) . Ging een beetje als een stoomcursus voor mijn gevoel. stalgeld loog er ook niet om, trouwens. Nadien begon ze mij erg uit te proberen, en nu ze 10 is bokt ze er nog wel eens jolig op los. Kan er intussen goed mee omgaan.
Mijn andere paard is zadelmak gemaakt en een tijdje doorgereden door een semi-prof ( meisje wat van de pony's kwam ( Z nivo)en behoorlijk op nivo mee wilde rijden met de paarden. ) Uiteindelijk heb ik mijn paard gekocht, omdat ze voor haar wat te klein bleef en als merrie te weinig indruk maakte als ze de ring in kwam. Ook was ze te braaf ( ja echt het bestaat, ze hield van meer brutale paarden, ik niet).
Ik moet zeggen dat ik ontzettend veel profijt heb van dat ze goed is ingereden. Nu nog steeds. Ondanks dat ze nog jong was/is wist ze heel goed waar ze mee bezig is. Rijd op een heel beheerste manier jonge paarden in korte tijd naar een acceptabel niveau.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:03

ben het niet eens met de stelling....want het begint al bij de vraag, wanneer ben je een prof? als je ZZ rijdt?
hangt maar net af wat iemand van een paard wilt in de toekomst, denk ik.
ik heb het zelf gedaan, hihi zonder zadel in het bos, ben ik er op gestapt.
let wel heb eerst ruim 4 maanden alleen gelopen en de verzorging etc gedaan........maw vertrouwen winnen. (ze was ook pas net 3 dus en helemaal groen)
zodra het volledige vertrouwen er is (tussen mens en paard)kan je in mijn ogen op elk paard stappen. en kan je ze zadelmak maken. maar dingen zoals vertrouwen hebben tijd nodig en meestal hebben mensen maar weing geduld, dus alles moet snel. ook wel te maken met het financiele plaatje............ja dan worden er hulpmiddelen erbij geroepen....en das dus in mijn ogen geen professioneel inrijden.
PAARDEN STAAN GEMIDDELD 3 JAAR LANG PAARD TE WEZEN EN OPEENS MOETEN ZE BINNEN 3 WEKEN ALLES GEACCPETEERD HEBBEN VAN ONS MENSEN............lijkt mij een soort van cultuur shock.
ikzelf vind professioneel inrijden dus dat iemand rekening houdt
met het paard en dit alles (inrijden) de tijd geeft..........

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:06

Ik rijd zelf absoluut niet goed genoeg om een paard zelf in te rijden. Ik heb hem kant en klaar gekocht en dat was al wennen genoeg. Hij is trouwens niet 'even' ingereden, daar is bijna een jaar overheen gegaan.
Wanneer je weet wat je doet is er weinig aan de hand, maar ik ken ook de voorbeelden van verkeerd ingereden paarden die afgeschreven werden als snertbok en die met geduld, beleid en liefde fijne rijpaarden werden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:58

[quote="pmarena"Maar zonder gekkigheid : is toch veel leuker om dat zelf te doen. Ik vind je paard wegbrengen om ingereden te worden net zoiets als je kind naar kostschool te sturen.[/quote]

Verward
Ik heb liever dat het met beleid gebeurd door iemand die er veel ervaring mee heeft.
Er komen teveel paarden bij dezelfde stal terecht omdat men denkt het zelf wel te kunnen... Later mogen de profs proberen om heet beestje alsnog netjes voor elkaar te krijgen...
Een paard goed beleren is een kunst, ik waag me daar niet aan.

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 23:17

sammy1 schreef:
wat ik heel erg vind,ik kan een meisje die rijd nu z 1,
en ze doet ook paarden inrijden,ze is 16 jaar,en ze rijd ze allemaal met een slof in,

wat vind je daar erg aan als ik vragen mag?

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:40

Ik zou mijn paard niet eens naar een stal brengen waar alles wordt ingereden met een slofteugel.

Mocht ik ooit een jong paard kopen die nog zadelmak gemaakt moet worden, zou ik het niet zelf doen, maar ik zou hem naar een stal brengen die strookt met mijn ideeën over 'correct zadelmak maken'. Zadelmak maken / doorrijden is toch een vak apart, ik zou het erg vinden als die basis er niet correct inzit door mijn toedoen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:10

Ik wil Abel ook niet inrijden met toeters en bellen zoals een slofje of sporen. Laat ze eerst maar wennen aan het rijden an sich

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:13

lie_ke schreef:
sammy1 schreef:
wat ik heel erg vind,ik kan een meisje die rijd nu z 1,
en ze doet ook paarden inrijden,ze is 16 jaar,en ze rijd ze allemaal met een slof in,

wat vind je daar erg aan als ik vragen mag?

wat vind jij daar goed aan als ik vragen mag,
een jong paard moet op zijn eigen benen leren lopen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:21

Je moet natuurlijk ergens beginnen, een professional kan je alleen worden door ervaring op te doen. Wel vind ik dat je bij het eerste paard (of misschien nog een paar meer) dat je zelf gaat inrijden goede begeleiding moet hebben. Zo ben ik ook ooit begonnen toen ik 13 was onder begeleiding.

Ik zou zelf niet snel een paard door een ander laten inrijden. Ik heb niet zo'n hoge pet op van 'professionele' stallen. Bovendien gaat het mij vooral om de band met het paard en vertrouwen in elkaar krijgen. Iemand die mijn paard maar een paar weken meemaakt om in te rijden zal dat minder hebben dan ik zelf, als ik dagelijks met dat paard bezig ben.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:41

Ik vind een groene ruiter en een groen paard absoluut fout, dat zal ik niet toejuichen!! Maar een ervaren ruiter die geen "prof" is kan prima een paard inrijden.
Maar er zijn bijvoorbeeld ook "prof ruiters" die ik ken maar die ik voor geen goud op mijn paard zou willen hebben... Tja, tussen proffesionals zit ook verschil in niveau.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:09

Bij ons voor een paard door meisjes van 14 tot 21 ingereden. Zij doen het erg voorzichtig , en erg goed.
Dus ik vind dat het echt wel kan , dat een paard door jonge meisje word in gereden !
Zo lang er maar goede ervaren beglijding is !

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:14

Ik vind niet dat meisje van 14 jaar paarden in horen te rijden, mits ze zeer gevorderd zijn en onder proffesionele begeleiding bezig zijn.

Zelf ben ik ook voor een jong paard aan het kijken, sowieso wil ik pas op zn 4e ermee beginnen, en dan alleen met behulp van proffesionele begeleiding (en dan bedoel ik niet een instructeur, maar iemand die voor zijn beroep helpt met paarden in te rijden/zadelmak maken).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:47

Als die argumenten dat de profs het ook een keertje hebben moeten leren slaan in mijn ogen kant nog wal. Hoeveel profs zijn er? En hoeveel mensen die denken het zelf te kunnen (en het helaas ook zelf doen)? Echt goed zadelmak maken kun je pas als er een paar 100 gedaan hebt, en dan nog is ieder paard anders. Verkeerde dingen zijn net zo makkelijk aangeleerd dan de goede dingen, maar eenmaal geleerde dingen afleren gaat heel moeilijk. Iedere prof zal in het verleden met paarden die hij zadelmak heeft gemaakt ook zijn fouten hebben gemaakt. Iedere jongvolwassene die hetzelfde doet, maakt dezelfde of vergelijkbare fouten. Als ik mijn paard door iemand wil laten inrijden, dan kies ik voor een persoon die de meest voor de hand liggende fouten al heeft gemaakt, en de meeste problemen die je tegen kunt komen al eens in handen heeft gehad. Mijn paard hoeft dan geen proefkonijn te zijn. Wat een ander doet (om wat voor reden ook, maar negen van de tien keer is het een financiele reden) mag hij helemaal zelf weten. Ik ben alleen van mening dat je de toekomst voor een paard zoveel beter maakt als hij een goede en degelijke opleiding heeft gehad.

Ik maak een duidelijk onderscheid tussen zadelmak maken, en doorrijden. Zadelmak maken is in mijn ogen, en even heel oneerbiedig geformuleerd: zadel op, gewicht van de ruiter in het zadel en stuur en rem erop zetten. Je kunt bokkers tegenkomen, maar ook paarden die niet zoveel problemen hebben met de eerste paar keren dat ruitergewicht in het zadel. De echte problemen komen dan pas als het paard zijn balans gevonden heeft, met ruitergewicht in het zadel. Of dat de ruiter gaandeweg meer gaat vragen, en dan als reactie "nee" krijgt van het paard. En ook die situaties moet je aankunnen, bokken moet je uit kunnen zitten, en als het nodig is, moet er even geknokt worden en kunnen worden. Iemand die geen ervaring heeft met het beleren en zadelmak maken van het paard, heeft dat soort kennis niet in huis.

Ja, maar het gaat zo goed, hoor ik dan. Jawel, voor het oog misschien wel, maar sommige dingen kun je niet zien, die moet je voelen. En iemand die 1 of 2 paardjes heeft ingereden, kan die dat voelen? Iemand die goed is in het doorrijden van een paard naar de Z en hoger, is niet altijd de meest aangewezen persoon om een paard zadelmak te maken.

Paarden beleren onder begeleiding wordt hier op bokt wel vaker geroepen als de ultieme manier om je paard te beleren. Maar hoe vaak is die begeleiding aanwezig als jij dat paard pakt om te rijden? Is hij er echt iedere keer bij? Één sessie waarin je een probleem tegenkomt dat jij niet op kunt lossen, één sessie dat het paard de baas is, en het is gebeurd. Je kunt niet zomaar afstappen, paard wegzetten, een boek ter hand nemen of je instructie bellen hoe je dit op zou moeten lossen. Als je iets tegenkomt moet je dat meteen en ter plekke op kunnen lossen. Hoeveel mensen die nog niet zoveel ervaring hebben, kunnen dat? Dan wordt er achteraf de prof erbij gehaald die soms wat harder in moet grijpen dan nodig was geweest. Als hij het paard groen in handen had gekregen en niet eerst dingen had moeten oplossen die anderen door maar wat aan te klooien erin hebben gereden, kan het negen van de tien keer zonder knokwerk.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:53

Ik vind dan wel dat je de eerste aantal keren er alleen onder begeleiding op moet gaan zitten ja. anders vind ik het niet onder begeleiding inrijden maar gewoon les nemen.

Dus zeg het eerste half jaar gewoon elke keer met je begeleider aan de slag, en dan daarna langzamerhand steeds meer op gaan bouwen.

Een jong paard dat net ingereden word staat toch nog niet in training en heeft aan 1x per week erop meer dan genoeg.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:39

Ik zou er op dit moment zelf niet voor kiezen hoewel ik genoeg ervaring heb met (jonge)paarden.
Ik wil er gewoon zeker van zijn dat het écht goed gebeurd en op dit moment vind ik mezelf niet goed genoeg. Clown
Misschien over een jaartje of 2 onder goede begeleiding.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:02

Iedere 'prof' is ergens mee begonnen. Als je nog nooit een paard hebt ingereden betekend ook niet dat je het niet kunt. Met goede begeleiding kom je al een heel eind, maar gewoon een hulpje en je eigen gezond verstand ervan zou ook kunnen.
Ik heb een verzorgpony van mij zelf ingereden en dat is hardstikke goed gegaan. Samen met het meisje wat hem zadelmak heeft gemaakt zijn we met nog een paard pony's bezig geweest. Ging prima hoor, hij loopt nu met een meisje van 12 en 10 op zijn rug, als net 4 jarige

'Prof' tussen haakjes, want wanneer ben je prof..

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:09

Cassidy schreef:
Als die argumenten dat de profs het ook een keertje hebben moeten leren slaan in mijn ogen kant nog wal. Hoeveel profs zijn er? En hoeveel mensen die denken het zelf te kunnen (en het helaas ook zelf doen)? Echt goed zadelmak maken kun je pas als er een paar 100 gedaan hebt, en dan nog is ieder paard anders. Verkeerde dingen zijn net zo makkelijk aangeleerd dan de goede dingen, maar eenmaal geleerde dingen afleren gaat heel moeilijk. Iedere prof zal in het verleden met paarden die hij zadelmak heeft gemaakt ook zijn fouten hebben gemaakt. Iedere jongvolwassene die hetzelfde doet, maakt dezelfde of vergelijkbare fouten. Als ik mijn paard door iemand wil laten inrijden, dan kies ik voor een persoon die de meest voor de hand liggende fouten al heeft gemaakt, en de meeste problemen die je tegen kunt komen al eens in handen heeft gehad. Mijn paard hoeft dan geen proefkonijn te zijn. Wat een ander doet (om wat voor reden ook, maar negen van de tien keer is het een financiele reden) mag hij helemaal zelf weten. Ik ben alleen van mening dat je de toekomst voor een paard zoveel beter maakt als hij een goede en degelijke opleiding heeft gehad.

Ik maak een duidelijk onderscheid tussen zadelmak maken, en doorrijden. Zadelmak maken is in mijn ogen, en even heel oneerbiedig geformuleerd: zadel op, gewicht van de ruiter in het zadel en stuur en rem erop zetten. Je kunt bokkers tegenkomen, maar ook paarden die niet zoveel problemen hebben met de eerste paar keren dat ruitergewicht in het zadel. De echte problemen komen dan pas als het paard zijn balans gevonden heeft, met ruitergewicht in het zadel. Of dat de ruiter gaandeweg meer gaat vragen, en dan als reactie "nee" krijgt van het paard. En ook die situaties moet je aankunnen, bokken moet je uit kunnen zitten, en als het nodig is, moet er even geknokt worden en kunnen worden. Iemand die geen ervaring heeft met het beleren en zadelmak maken van het paard, heeft dat soort kennis niet in huis.

Ja, maar het gaat zo goed, hoor ik dan. Jawel, voor het oog misschien wel, maar sommige dingen kun je niet zien, die moet je voelen. En iemand die 1 of 2 paardjes heeft ingereden, kan die dat voelen? Iemand die goed is in het doorrijden van een paard naar de Z en hoger, is niet altijd de meest aangewezen persoon om een paard zadelmak te maken.

Paarden beleren onder begeleiding wordt hier op bokt wel vaker geroepen als de ultieme manier om je paard te beleren. Maar hoe vaak is die begeleiding aanwezig als jij dat paard pakt om te rijden? Is hij er echt iedere keer bij? Één sessie waarin je een probleem tegenkomt dat jij niet op kunt lossen, één sessie dat het paard de baas is, en het is gebeurd. Je kunt niet zomaar afstappen, paard wegzetten, een boek ter hand nemen of je instructie bellen hoe je dit op zou moeten lossen. Als je iets tegenkomt moet je dat meteen en ter plekke op kunnen lossen. Hoeveel mensen die nog niet zoveel ervaring hebben, kunnen dat? Dan wordt er achteraf de prof erbij gehaald die soms wat harder in moet grijpen dan nodig was geweest. Als hij het paard groen in handen had gekregen en niet eerst dingen had moeten oplossen die anderen door maar wat aan te klooien erin hebben gereden, kan het negen van de tien keer zonder knokwerk.

Goed gezegd! Go jij! Go jij!

Ik ben het hier helemaal mee eens. Maar ik vind ook dat je met alleen zadelmak maken er niet bent, paarden (goed) kunnen aanrijden is ook een vak apart. Ieder paard is anders, met de 1 moet je de confrontaties aangaan en met de ander moet je compromissen sluiten.

Ik zeg niet dat ik super veel ervaring heb met paarden aanrijden maar met de paarden díe ik (deels of helemaal) aangereden heb merk ik dat er ontzettend veel verschil was.

Als ruiterzijnde moet je met zowel zadelmak maken als aanrijden goed weten waar je mee bezig bent, je moet aan je paard aan kunnen voelen wat je onder je hebt en wat je wel en niet kunt doen.. natuurlijk is dat de eerste keer een questie van uitproberen maar daarna moet je weten van hoe en wat.

Ook vind ik niet dat je jonge meisjes paarden moet laten inrijden, ook al kunnen ze nog zo goed rijden, ze missen gewoon ontzettend veel ervaring in het technische gedeelte. En dat vind ik juist zo belangrijk!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:26

wiseguy15 schreef:
Cassidy schreef:

Paarden beleren onder begeleiding wordt hier op bokt wel vaker geroepen als de ultieme manier om je paard te beleren. Maar hoe vaak is die begeleiding aanwezig als jij dat paard pakt om te rijden? Is hij er echt iedere keer bij?
Één sessie waarin je een probleem tegenkomt dat jij niet op kunt lossen, één sessie dat het paard de baas is, en het is gebeurd. Je kunt niet zomaar afstappen, paard wegzetten, een boek ter hand nemen of je instructie bellen hoe je dit op zou moeten lossen. Als je iets tegenkomt moet je dat meteen en ter plekke op kunnen lossen. Hoeveel mensen die nog niet zoveel ervaring hebben, kunnen dat? Dan wordt er achteraf de prof erbij gehaald die soms wat harder in moet grijpen dan nodig was geweest. Als hij het paard groen in handen had gekregen en niet eerst dingen had moeten oplossen die anderen door maar wat aan te klooien erin hebben gereden, kan het negen van de tien keer zonder knokwerk.

Goed gezegd! Go jij! Go jij!

Ik ben het hier helemaal mee eens. Maar ik vind ook dat je met alleen zadelmak maken er niet bent, paarden (goed) kunnen aanrijden is ook een vak apart. Ieder paard is anders, met de 1 moet je de confrontaties aangaan en met de ander moet je compromissen sluiten.

Ik zeg niet dat ik super veel ervaring heb met paarden aanrijden maar met de paarden díe ik (deels of helemaal) aangereden heb merk ik dat er ontzettend veel verschil was.

Als ruiterzijnde moet je met zowel zadelmak maken als aanrijden goed weten waar je mee bezig bent, je moet aan je paard aan kunnen voelen wat je onder je hebt en wat je wel en niet kunt doen.. natuurlijk is dat de eerste keer een questie van uitproberen maar daarna moet je weten van hoe en wat.

Ook vind ik niet dat je jonge meisjes paarden moet laten inrijden, ook al kunnen ze nog zo goed rijden, ze missen gewoon ontzettend veel ervaring in het technische gedeelte. En dat vind ik juist zo belangrijk!

Bij mij wel, ik ben misschien ook zwaar verwend, maar ik sta op stal bij mijn 2 instructeurs en mijn grote broer helpt me. Dat is in mijn ogen onder begeleiding.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:27

Ik zou mijn paard altijd naar een professional brengen, die hebben er ècht verstand van!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:33

Maar hoeveel zekerheid heb je dat het bij het een "prof" wel goed gebeurd ? Als je zelf de inzichten mist om het goed te kunnen doen , dan is de kans zeer groot dat je ook de inzichten niet hebt om een goede prof te kunnen herkennen. En de kans groot dat je je paard wegbrengt naar iemand die het even afraffelt.