FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:53

Wat mij vooral verbaasd is de stilte rond dit bericht. Zowel hier op Bokt (niet op de voorpagina gekomen) als bijvoorbeeld in De Hoefslag waar ik het niet in terug kon vinden.

Verder vind ik de vergelijking met de trainingsmethode van Johan Cruijf niet opgaan. Als je dan wil vergelijken kijk dan naar de trainingen van de turnsters toendertijd in het Oostblok.
Op latere leeftijd hebben die ook verklaard dat ze het als geestelijke mishandeling hebben ervaren en een hoop ervan hebben ook chronische lichamelijke klachten over gehouden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:55

nah dat weet ik niet ThePast03, er zit nogal een verschil tussen verzet van een 5 jarige turnster van 20 kg en een 12 jarige hengst van 650 kilo Lachen

en dat verzet los je niet op met LDR Lachen

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:56

Ben het ook met Urielle eens. Als je kritisch leest, zie je wel dat er staat:
Toch is er serieuze bezorgdheid om het welzijn van het paard als de trainingsmethode niet juist wordt toegepast.
Ze dekken zich wel in... Hoe willen ze dit nou in praktijk gaan brengen? Als je zweep te lang is, breekt een steward m af. Als je je paard te rond rijdt, snijdt hij je teugel door ofzo??? Clown
Duitsland lacht in zijn vuistje. Jammer hoor.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 01:55

Ben het ook met urielle eens.
Ik rijd mijn paard ook laag diep en rond, niet zo laag en diep zoals bij de Top ruiters, want daar is mijn paard en ik niet klaar voor. Maar stel hem wel ronder in.

Toen ik hem alleen naar voren met die neus reed had ik een paard wat veel minder elastisch was en nu buigt hij veel beter, is beter in de hand en de souplesse in de rug is ook weer terug.

Iedere methode heeft zijn voor en nadeel. En iedere methode is verkeerd wanneer een 'verkeerde' ruiter deze op een verkeerde manier toepast.

Zie mijn paard liever iets ronder en diepen dan een sterrenkijker, die zijn rug compleet wegdrukt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 10:16

Net als Wjerdo stel ik mijn paarden ook graag wat dieper en ronder in. Ik merk dat mijn paarden op deze manier elastischer worden en fijner gaan lopen. En natuurlijk rijd ik ze niet zo diep en rond als een Anky want dat moet je echt kunnen en dat kan ik niet, en Anky's paarden worden hier natuurlijk op geselecteerd.

Ik vind het een moeilijke discussie. Iedere trainingsmethode heeft zo zijn voor en nadelen. Ik zie zat ruiters die vinden dat hun paard geweldig loopt. Dan zie je vervolgens een paard wat idd. netjes op de loodlijn loopt, maar daarbij zijn rug gigantisch uitdrukt en de achterhand er ergens ver achter bungelt. En tuurlijk zie je ook paarden die met hun neus op hun boeg getrokken worden, hun rug uit drukken en er achteraan zwemmen. Iedere methode kan verkeerd gebruikt worden, en dan zal het ongetwijfeld schade aanrichten bij een paard.

Vaak wordt de methode verkeerd gebruikt. Je ziet dan recreatie ruiters die net al Anky willen rijden. Omdat ze daar de kennis en het paard niet voor hebben, grijpen ze naar dwangmethodes. Op deze manier word deze trainingsmethode natuurlijk helemaal in een verkeerd daglicht gezet. Ik denk dat je bij iedere trainingsmethode in je achterhoofd moet houden dat het doel van trainen is, het paard verbeteren, en niet hoe kan ik zo snel mogelijk mijn paard op zon hoog mogelijk niveau krijgen. Ik denk dat alle toppaarden een beter leven hebben dan menig gewoon "sportpaard".

Verder sluit ik me bij Urielle aan, en zie ik, mits het goed gebruikt wordt, het probleem van LDR niet.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:19

ThePast03 schreef:
Wat mij vooral verbaasd is de stilte rond dit bericht. Zowel hier op Bokt (niet op de voorpagina gekomen) als bijvoorbeeld in De Hoefslag waar ik het niet in terug kon vinden.

Verder vind ik de vergelijking met de trainingsmethode van Johan Cruijf niet opgaan. Als je dan wil vergelijken kijk dan naar de trainingen van de turnsters toendertijd in het Oostblok.
Op latere leeftijd hebben die ook verklaard dat ze het als geestelijke mishandeling hebben ervaren en een hoop ervan hebben ook chronische lichamelijke klachten over gehouden.

In de paardenkrant heeft het wel gestaan, als ik me het goed herriner! En op latere leeftijd klachten eraan over houden, volgens mij lopen bijna alle oudjes van Anky vrolijk en blij en gezond in de wei....

Ik denk dat LDR, mits goed en door de juiste personen toegepast geen verkeerd trainingssysteem is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:22

ThePast03 schreef:

Er was geen stilte op Bokt. We waren er gewoon nog mee bezig achter de schermen Clown Dat is ook aangegeven via pb aan de mensen die hierom vroegen. De volgende keer kun je dus gewoon een pbtje sturen wanneer je de stand van zaken wilt weten, of de aandacht op een bepaald topic wilt vestigen Lachen

Verder vind ik het een goede zaak dat de FEI hier eens in duikt. Al denk ik niet dat ze er verder uitgebreid iets mee zullen doen. Ik las al dat er werd terug gekrabbeld in het nieuwe persbericht, dus wat dat betreft zou ik er verder niet te veel achter zoeken, hoor Lachen

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:27

Urielle schreef:
Volgens de ruiters die het gebruiken worden paarden er aanzienlijk leniger van. Stond overigens ook in het interview in de Paardenkrant, dat dat wel het geval was.
Aangezien de ruiters die LDR toepassen in de trainingen toch de top van de FEI Ranking beheersen vind ik het nog steeds een beetje vage uitspraak. LDR zou mentale mishandeling zijn (en waarom wordt dat zo gezien? Is een paard diep instellen mentaal erger dan je paard laag rijden, dan een paard zich leren oprichten, een paard bijzetten?) maar de ruiters die het toepassen rijden wel aanzienlijk betere proeven. Als deze ruiters uit de wedstrijdring geweerd worden, wie is er dan nog, die een proef rijdt die de moeite van het kijken waard is momenteel? Een enkeling blijft over. En dat maakt geen competitie.
Dus de FEI heeft het trainingssysteem wel mee opgebouwd, maar breekt het nu onder druk van de publieke opinie (waarvan de meerderheid geen paard boven L-niveau onder zijn kont heeft gehad want zo gaat het Haha! ) het systeem in het openbaar af.

Dit zonder me uit te spreken voor of tegen LDR, maar wel stelling innemend tegen de manier waarop de FEI er mee omgaat. De FEI nagelt hier in het openbaar de internationale dressuurtop plus haar eigen jurycorps aan de schandpaal.

Hier ben ik het helemaal mee eens !! , heb er niet veel woorden op toe te voegen.

Vindt dat zoals je bij Anky ziet, die trainingsmethode werpt wel zijn vruchten af. Zelf vind ik het er ook niet echt diervriendelijk uitzien, maar wie ben ik om het te zeggen dat het slecht zou moeten zijn ?
En ik zie idd al meer ruiters in de top deze methode toepassen.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:29

vossie schreef:
ThePast03 schreef:

In de paardenkrant heeft het wel gestaan, als ik me het goed herriner! En op latere leeftijd klachten eraan over houden, volgens mij lopen bijna alle oudjes van Anky vrolijk en blij en gezond in de wei....

Ik denk dat LDR, mits goed en door de juiste personen toegepast geen verkeerd trainingssysteem is.

Maar dat is toch wel een probleem agz toch wel een aantal basisruiters denken van hee dat kan ik ook vast wel of hee die trainingsmethode wil ik ook wel toepassen. Denk dat er van die mensen wel wat tussenzitten.

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:23

[quote="Amadeo"]5/04/2008 FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Er zijn medisch gezien geen effecten bekend van het gebruik van hyperflexie. Toch is er serieuze bezorgdheid om het welzijn van het paard als de trainingsmethode niet juist wordt toegepast. In de verklaring maakt de FEI duidelijk dat het hyperflexie in elke tak van paardensport ziet als een vorm van geestelijk misbruik. De FEI ondersteunt de laag-diep-en-rondmethode daarom niet.

Ik weet niet maar volgends mij is dit toch wel redelijk medische informatie: http://www.sustainabledressage.com/rollkur/how.php

Volgends deze site is het niet goed om een paard zo te trainen. Moet zeggen dat ik ook weet dat een paar landen anky van grunsven naar beneden willen halen omdat ze natuurlijk zo lang al aan de top staat, dus weet ik niet of je kan zeggen dat de informatie op deze site werkelijk overeen komt met de werkelijkheid. Persoonlijk vind ik het heel aannemelijk mede omdat er ook medische termen in worden gegooit, maar om alleen daar op te beoordelen is wat kortzichtig.

Persoonlijk vind ik het er echt heel onvriendelijk uit zien. Tuurlijk rek je de spieren op, maar als je een turnster dubbel vout en op die gedurende elke minuten zo vast bind rekken de spieren ook op. De vraag is alleen; is dit vriendelijk? Mischien vinden jullie deze vergelijking wat overdreven, maar met een stang en trens een paard zo buigen zodat de kin op de borst staat vind ik ook onvriendelijk. Er zijn altijd meer wegen die naar rome leiden. Maar de een gaat te voet, en de andere met een sneltrein. Ongeveer het eerste wat ik over dressuur leerde was:
Het is de bedoeling dat het lijkt of het paard de gevraagde oefeningen met vrije wil uitvoerd.
Dit vind ik het mooiste van dressuur, dit IS dressuur. Dansen met je paard, een zijn met je paard.

Mijn vraag is dan: Moet dit alleen zo zijn in de dressuurring voor de jury? Of moet dit ook in de training gebeuren??

Toch is er serieuze bezorgdheid om het welzijn van het paard als de trainingsmethode niet juist wordt toegepast.

Na de vragen van mij hierboven, is er nog een vraag: Is er wel een juiste manier van toepassen? Of is het zo ie zo niet goed voor een paard?

Ik persoonlijk denk dat het het beste is als er onderzoek wordt gedaan naar de effecten van deze trainingsmethode... Dit onderzoek zal dan uitwijzen of het inderdaad schadelijk is, of dat het mitst goed toegepast niet schadelijk is.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:05

Ik train mijn Z paard ook rond en diep en dan moet je denken aan de methode van Anky.
Nu zul je wel denken, heb je weer zo 1..
Ik train mijn paard dus zo omdat hij zich erg fijn voelt in deze houding, je wilt het geloven of niet maar als ik dit paard los laat in de bak dan gaat hij zowel in de draf als in de galop met zn neus door het zand. Ook aan de longeerlijn loopt hij met zijn neus tussen zijn borst en zijn knieen.(en dan behoorlijk rond)
Aan de spieren in zijn rug is te zien is hij ontspannen en los door de rug.
Ik dwing mijn paard dus echt niet om in deze houding te lopen, en natuurlijk wissel ik dit ook telkens af met halsstrekken en licht oprichten!
Mijn andere paard is 5 jaar en bij deze pas ik deze methode helemaal niet toe!
dit paard loopt juist liever hoog en lang in de hals
Ik vind dat je eerst naar het paard moet kijken en dan kijken of het paard echt is gebaad bij de trainingsmethode.
Dit is een stukje dierenwelzijn lijkt mij!En dus niet voor ieder paard gelijk te beoordelen.
Ik vind het dus ook raar dat dit veroordeelt word, ik vind dat als het op de goede manier toegepast word, dat dit best gebruik mag worden!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:14

Briennepien schreef:
Ik weet niet maar volgends mij is dit toch wel redelijk medische informatie: http://www.sustainabledressage.com/rollkur/how.php

Volgends deze site is het niet goed om een paard zo te trainen. Moet zeggen dat ik ook weet dat een paar landen anky van grunsven naar beneden willen halen omdat ze natuurlijk zo lang al aan de top staat, dus weet ik niet of je kan zeggen dat de informatie op deze site werkelijk overeen komt met de werkelijkheid. Persoonlijk vind ik het heel aannemelijk mede omdat er ook medische termen in worden gegooit, maar om alleen daar op te beoordelen is wat kortzichtig.

Persoonlijk vind ik het er echt heel onvriendelijk uit zien. Tuurlijk rek je de spieren op, maar als je een turnster dubbel vout en op die gedurende elke minuten zo vast bind rekken de spieren ook op. De vraag is alleen; is dit vriendelijk? Mischien vinden jullie deze vergelijking wat overdreven, maar met een stang en trens een paard zo buigen zodat de kin op de borst staat vind ik ook onvriendelijk. Er zijn altijd meer wegen die naar rome leiden. Maar de een gaat te voet, en de andere met een sneltrein. Ongeveer het eerste wat ik over dressuur leerde was:
Het is de bedoeling dat het lijkt of het paard de gevraagde oefeningen met vrije wil uitvoerd.
Dit vind ik het mooiste van dressuur, dit IS dressuur. Dansen met je paard, een zijn met je paard.

Mijn vraag is dan: Moet dit alleen zo zijn in de dressuurring voor de jury? Of moet dit ook in de training gebeuren??

Na de vragen van mij hierboven, is er nog een vraag: Is er wel een juiste manier van toepassen? Of is het zo ie zo niet goed voor een paard?

Ik persoonlijk denk dat het het beste is als er onderzoek wordt gedaan naar de effecten van deze trainingsmethode... Dit onderzoek zal dan uitwijzen of het inderdaad schadelijk is, of dat het mitst goed toegepast niet schadelijk is.

Wat ik dik heb gedrukt boven ben ik volledig mee eens.

De tegenwoordige top van dressuur (maar ook springen!) vind ik smerig, ik zie maar heel wening combinaties die echt 'dansen' en waar de hulpen onopvallen gegeven worden. En dat van die hulpen en het dansen vind ik pas dressuur!
Niet dat getrek, gesjor, de dwang en dat diepe rijden.

Natuurlijk, meerdere wegen leiden naar Rome toe. Maar mijn vraag is wat zijn de paarden tegenwoordig nog voor ons?

Als ik kijk naar de complete andere kant, de kant van de klassiekers en de mensen die het 'natuurlijk' oplossen, zie ik paarden die in een mooie, ontspannen verzameling rondlopen. En daar streef ik persoonlijk naar.

Maar jah, wie ben ik om zo'n mening te hebben, al helemaal omdat ik geen eens wedstrijden rij of mijn paard niet eens 'aan de teugel' krijg. (en dat vind ik weer smerig van diverse mensen op dit forum)

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:33

magda_90 schreef:
Maar jah, wie ben ik om zo'n mening te hebben, al helemaal omdat ik geen eens wedstrijden rij of mijn paard niet eens 'aan de teugel' krijg. (en dat vind ik weer smerig van diverse mensen op dit forum)

Ik zou niet inzien waarom jij dan je mening hier niet mag geven hoor!

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:07

@just_bassie: je hebt gelijk, het is idd niet zo simpel en het valt niet over 1 kam te scheren. Als je paard het idd fijn vindt daar te lopen dan is er geen probleem.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:14

just_bassie schreef:
magda_90 schreef:

Ik zou niet inzien waarom jij dan je mening hier niet mag geven hoor!

Er schijnen op dit forum mensen te zijn die het niet goed vinden dat mensen als ik commentaar geven, daarbij doel ik op behoorlijk wat topics in het verleden.

Maar goed, dat was oftopic Lachen

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:19

__KELLY schreef:
Maar dat is toch wel een probleem agz toch wel een aantal basisruiters denken van hee dat kan ik ook vast wel of hee die trainingsmethode wil ik ook wel toepassen. Denk dat er van die mensen wel wat tussenzitten.

Dit is geen argument om LDR als 'slecht' te bestempelen. Als een basisruiter zijn paar 5x rond laat gaan in een pirouette, of kosten wat kost een piaffe wil voelen is dat ook slecht. Trouwens, iedereen snapt dat wel als het over springen gaat: een basisruiter die zijn paard persé een parcours van 1.60m door wil schoppen, is vast niet goed voor het paard...
magda_90 schreef:
De tegenwoordige top van dressuur (maar ook springen!) vind ik smerig, ik zie maar heel wening combinaties die echt 'dansen' en waar de hulpen onopvallen gegeven worden. En dat van die hulpen en het dansen vind ik pas dressuur!
Niet dat getrek, gesjor, de dwang en dat diepe rijden.

Natuurlijk, meerdere wegen leiden naar Rome toe. Maar mijn vraag is wat zijn de paarden tegenwoordig nog voor ons?

Als ik kijk naar de complete andere kant, de kant van de klassiekers en de mensen die het 'natuurlijk' oplossen, zie ik paarden die in een mooie, ontspannen verzameling rondlopen. En daar streef ik persoonlijk naar.

Je hebt ook wel een ongenuanceerde mening. Je suggereert nu dat de top 'smerig' is met 'getrek, gesjor, dwang en dat diepe'. Klassiek en Grand Prix ontloopt elkaar niet zoveel, lees het topic daarover maar eens.
'Natuurlijk' oplossen? Betekent dat dat je een 'probleem' hebt? Als je alles 'natuurlijk' wil hebben, moet je om te beginnen niet op een paard zijn rug gaan zitten, laat staan proberen met plezier naar top-sport kijken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:28

De dressuursport vind ik smerig ja, da's mijn mening. Wat ik tot nu toe zie op wedstrijden en TV is wel degelijk getrek, gesjort etc.
En de klassiek die ik bedoel is richting van Antoine du Boidt, krijg les op deze manier en menig ruiter zo zien rijden en vind dat 10 keer beter eruit zien.

Natuurlijk is in mijn post een groot begrip. Ik bedoel er mee niet meteen naar jan-anneman grijpen omdat je paard het niet wil doen (en ook dat zie ik veel te vaak), maar naar jezelf kijken en dan vanuit dat punt gaan verbeteren.

(het idee van Micheal Peace toepast)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 07:58

Geweldig nieuws lijkt mij! IN ieder geval voor mij een stapje in de goede richting.

In mijn ogen heeft dat systeem helemaal niets met rijkunst te maken. Ik vind het zelfs een onnodige manier van dierenkwelling. Bovendien lopen de paarden niet in balans en belasten ze dus over.Persoonlijk vind het ook vreselijk om naar te kijken: ik zie alleen maar trieste vechtende snoetjes en lichaamstaal in een gekunstelde balans. Vooral in de piaffe kan je het heel duidelijk zien.

Jaren geleden heeft Pr DR Weiler dit al aangeven op basis van zijn wetenschappelijke publicatie hierover. HIj heeft toen al gezegd dat er wat moest veranderen in de manier van trainen, de manier van beoordelen en natuurlijk de ruiters zelf als we onze paarden niet kaopt willen rijden.

Ik vind het geweldig nieuws.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 11:02

Urielle schreef:
LDR zou mentale mishandeling zijn (en waarom wordt dat zo gezien? Is een paard diep instellen mentaal erger dan je paard laag rijden, dan een paard zich leren oprichten, een paard bijzetten?) maar de ruiters die het toepassen rijden wel aanzienlijk betere proeven.

Mentaal omdat het zicht van het paard dusdanig beperkt wordt, dat het tegen de natuur van het dier ingaat. Het paard is (zoals julie weten) een vluchtdier en daarom ook een 'kijkerd'. Door de houding van het paard te "dwingen" in de positie van LDR, kan het paard niet zijn natuur naleven, namelijk om zich heen kijken, omgeving verkennen en eventuele gevaren interpreteren. Je dwingt het paard om de ruiter "blind" te vertrouwen, maar dit gaat vaak gepaard met zoveel stress en spanning (en vaak ook kracht of zelfs hulpmiddelen!!!) dat het paard niet ontspannen in die houding kan lopen. En dat is de mentale mishandeling.

Dit wordt alleen helaas niet uitgelegd door het FEI, dat vind ik een kwalijke zaak. Roepen dat iets niet goed gaat is makkelijk, maar zeggen wát niet goed gaat en met verbetervoorstellen komen is een stuk moeilijker, maar wel eerlijker.

Volgens mij is er geen sprake van schade of mentale mishandeling mits je het paard niet te lang en niet te vaak vraagt om achter de loodlijn te lopen. Momenten trainen, maar niet aan 1 stuk door.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:04

CaroleKlomp schreef:
In mijn ogen heeft dat systeem helemaal niets met rijkunst te maken. Ik vind het zelfs een onnodige manier van dierenkwelling. Bovendien lopen de paarden niet in balans en belasten ze dus over.Persoonlijk vind het ook vreselijk om naar te kijken: ik zie alleen maar trieste vechtende snoetjes en lichaamstaal in een gekunstelde balans. Vooral in de piaffe kan je het heel duidelijk zien.

Kijk jij scheert dus alle paarden weer over 1 kam! Ik kan je zeggen dat er paarden zijn die wel gebaad zijn om in zo'n houding te lopen.
Er zijn paarden die zijn van nature al hoog ingesteld, deze paarden zou ik dus deze training niet toepassen.
Maar je hebt ook paarden die van nature lager ingesteld zijn, zoals mijn paard en deze paarden hebben er geen problemen mee.
En mijn paard zie je niet vechten! maar lekker ontspannen met de oortjes naar voren en kauwend op zn bit.
Juist als ik hem op ga richten dan heeft ie zoiets van laat mij maar weer lekker laag lopen!
En waarom kan zo'n paard niet in balans lopen?

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 11:08

__KELLY schreef:

Dat is zeker een probleem, ik ken mensen die niet weten wat aanleuning is, maar op de manege hebben horen zeggen dat paarden 'aan de teugel' moeten lopen en dus net zo lang aan de voorkant blijven prutsen totdat het dier "rond" loopt en zeggen vervolgns heel trots: "kijk, mijn paard loopt net als Any haar paard!"

Daar zouden ze meer tegen moeten doen!!!!!!!!!!!!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 11:11

just_bassie schreef:
je wilt het geloven of niet maar als ik dit paard los laat in de bak dan gaat hij zowel in de draf als in de galop met zn neus door het zand. Ook aan de longeerlijn loopt hij met zijn neus tussen zijn borst en zijn knieen.(en dan behoorlijk rond)
Aan de spieren in zijn rug is te zien is hij ontspannen en los door de rug.
Ik dwing mijn paard dus echt niet om in deze houding te lopen, en natuurlijk wissel ik dit ook telkens af met halsstrekken en licht oprichten!

Maar er zit een groot verschil tussen mét lengte!!! en in de krul! En dat laatste is wat er in de rollkur veel gezien wordt. En voor te lange periodes wordt het paard verplicht om met de neus tegen de borst te lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:15

KiWiKo schreef:
ben het wel met Urielle eens..............

vooral de mensen die in de verste verte niet weten wat er op dat niveau gevraagd word van paard EN ruiter hebben hier een mening over.........

IMO hetzelfde als Johan Cruijf vertellen dat zijn trainingsmethoden niet kloppen

Ik hoef niet op dat niveau te rijden om te kunnen zien dat paarden in de meest onmogelijke en onnatuurlijk houdingen moeten lopen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:16

Amadeo schreef:
Mentaal omdat het zicht van het paard dusdanig beperkt wordt, dat het tegen de natuur van het dier ingaat. Het paard is (zoals julie weten) een vluchtdier en daarom ook een 'kijkerd'. Door de houding van het paard te "dwingen" in de positie van LDR, kan het paard niet zijn natuur naleven, namelijk om zich heen kijken, omgeving verkennen en eventuele gevaren interpreteren. Je dwingt het paard om de ruiter "blind" te vertrouwen, maar dit gaat vaak gepaard met zoveel stress en spanning (en vaak ook kracht of zelfs hulpmiddelen!!!) dat het paard niet ontspannen in die houding kan lopen. En dat is de mentale mishandeling.

.

Dan is schouderbinnenwaarts langs een eng voorwerp rijden ook mentale kwelling? Het enige doel daarvan is nl. ook dat het paard niet kan/mag kijken naar iets engs. Het werkt wel. Zo'n mentale kwelling kan dat toch niet zijn. Immers als je niet op het paard zit maar er langs/voor loopt "verstopt" het paard zich ook bewust achter zijn leider als er iets engs langs komt. Zo gaat het ook in de kudde.

Ik geloof dus dat het paard niets liever wil dan zijn leider blind vertrouwen. Vergeet niet dat in een kudde maar ongeveer 1 op de 100 paarden de (akelige) rol van leider heeft. De andere 99 kunnen daar "blind" op vertrouwen en hebben een veel rustiger leven.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 11:25

anneve schreef:
Dan is schouderbinnenwaarts langs een eng voorwerp rijden ook mentale kwelling?

Nee, dat dus niet. Er zit wel degelijk een verschil in het paard praktisch ALLE zicht ontnemen of hem rijkunstig vragen om je de volgen (jouw als leider op de rug bedoel ik). Je kunt geen appels met peren vergelijken!