Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ThePast03 schreef:Wat mij vooral verbaasd is de stilte rond dit bericht. Zowel hier op Bokt (niet op de voorpagina gekomen) als bijvoorbeeld in De Hoefslag waar ik het niet in terug kon vinden.
Verder vind ik de vergelijking met de trainingsmethode van Johan Cruijf niet opgaan. Als je dan wil vergelijken kijk dan naar de trainingen van de turnsters toendertijd in het Oostblok.
Op latere leeftijd hebben die ook verklaard dat ze het als geestelijke mishandeling hebben ervaren en een hoop ervan hebben ook chronische lichamelijke klachten over gehouden.
ThePast03 schreef:Wat mij vooral verbaasd is de stilte rond dit bericht. Zowel hier op Bokt (niet op de voorpagina gekomen) als bijvoorbeeld in De Hoefslag waar ik het niet in terug kon vinden.
Verder vind ik de vergelijking met de trainingsmethode van Johan Cruijf niet opgaan. Als je dan wil vergelijken kijk dan naar de trainingen van de turnsters toendertijd in het Oostblok.
Op latere leeftijd hebben die ook verklaard dat ze het als geestelijke mishandeling hebben ervaren en een hoop ervan hebben ook chronische lichamelijke klachten over gehouden.
Urielle schreef:Volgens de ruiters die het gebruiken worden paarden er aanzienlijk leniger van. Stond overigens ook in het interview in de Paardenkrant, dat dat wel het geval was.
Aangezien de ruiters die LDR toepassen in de trainingen toch de top van de FEI Ranking beheersen vind ik het nog steeds een beetje vage uitspraak. LDR zou mentale mishandeling zijn (en waarom wordt dat zo gezien? Is een paard diep instellen mentaal erger dan je paard laag rijden, dan een paard zich leren oprichten, een paard bijzetten?) maar de ruiters die het toepassen rijden wel aanzienlijk betere proeven. Als deze ruiters uit de wedstrijdring geweerd worden, wie is er dan nog, die een proef rijdt die de moeite van het kijken waard is momenteel? Een enkeling blijft over. En dat maakt geen competitie.
Dus de FEI heeft het trainingssysteem wel mee opgebouwd, maar breekt het nu onder druk van de publieke opinie (waarvan de meerderheid geen paard boven L-niveau onder zijn kont heeft gehad want zo gaat het) het systeem in het openbaar af.
Dit zonder me uit te spreken voor of tegen LDR, maar wel stelling innemend tegen de manier waarop de FEI er mee omgaat. De FEI nagelt hier in het openbaar de internationale dressuurtop plus haar eigen jurycorps aan de schandpaal.
vossie schreef:ThePast03 schreef:Wat mij vooral verbaasd is de stilte rond dit bericht. Zowel hier op Bokt (niet op de voorpagina gekomen) als bijvoorbeeld in De Hoefslag waar ik het niet in terug kon vinden.
In de paardenkrant heeft het wel gestaan, als ik me het goed herriner! En op latere leeftijd klachten eraan over houden, volgens mij lopen bijna alle oudjes van Anky vrolijk en blij en gezond in de wei....
Ik denk dat LDR, mits goed en door de juiste personen toegepast geen verkeerd trainingssysteem is.
Briennepien schreef:Ik weet niet maar volgends mij is dit toch wel redelijk medische informatie: http://www.sustainabledressage.com/rollkur/how.php
Volgends deze site is het niet goed om een paard zo te trainen. Moet zeggen dat ik ook weet dat een paar landen anky van grunsven naar beneden willen halen omdat ze natuurlijk zo lang al aan de top staat, dus weet ik niet of je kan zeggen dat de informatie op deze site werkelijk overeen komt met de werkelijkheid. Persoonlijk vind ik het heel aannemelijk mede omdat er ook medische termen in worden gegooit, maar om alleen daar op te beoordelen is wat kortzichtig.
Persoonlijk vind ik het er echt heel onvriendelijk uit zien. Tuurlijk rek je de spieren op, maar als je een turnster dubbel vout en op die gedurende elke minuten zo vast bind rekken de spieren ook op. De vraag is alleen; is dit vriendelijk? Mischien vinden jullie deze vergelijking wat overdreven, maar met een stang en trens een paard zo buigen zodat de kin op de borst staat vind ik ook onvriendelijk. Er zijn altijd meer wegen die naar rome leiden. Maar de een gaat te voet, en de andere met een sneltrein. Ongeveer het eerste wat ik over dressuur leerde was:
Het is de bedoeling dat het lijkt of het paard de gevraagde oefeningen met vrije wil uitvoerd.
Dit vind ik het mooiste van dressuur, dit IS dressuur. Dansen met je paard, een zijn met je paard.
Mijn vraag is dan: Moet dit alleen zo zijn in de dressuurring voor de jury? Of moet dit ook in de training gebeuren??
Toch is er serieuze bezorgdheid om het welzijn van het paard als de trainingsmethode niet juist wordt toegepast.
Na de vragen van mij hierboven, is er nog een vraag: Is er wel een juiste manier van toepassen? Of is het zo ie zo niet goed voor een paard?
Ik persoonlijk denk dat het het beste is als er onderzoek wordt gedaan naar de effecten van deze trainingsmethode... Dit onderzoek zal dan uitwijzen of het inderdaad schadelijk is, of dat het mitst goed toegepast niet schadelijk is.
magda_90 schreef:Maar jah, wie ben ik om zo'n mening te hebben, al helemaal omdat ik geen eens wedstrijden rij of mijn paard niet eens 'aan de teugel' krijg. (en dat vind ik weer smerig van diverse mensen op dit forum)
just_bassie schreef:magda_90 schreef:Maar jah, wie ben ik om zo'n mening te hebben, al helemaal omdat ik geen eens wedstrijden rij of mijn paard niet eens 'aan de teugel' krijg. (en dat vind ik weer smerig van diverse mensen op dit forum)
Ik zou niet inzien waarom jij dan je mening hier niet mag geven hoor!
__KELLY schreef:Maar dat is toch wel een probleem agz toch wel een aantal basisruiters denken van hee dat kan ik ook vast wel of hee die trainingsmethode wil ik ook wel toepassen. Denk dat er van die mensen wel wat tussenzitten.
magda_90 schreef:De tegenwoordige top van dressuur (maar ook springen!) vind ik smerig, ik zie maar heel wening combinaties die echt 'dansen' en waar de hulpen onopvallen gegeven worden. En dat van die hulpen en het dansen vind ik pas dressuur!
Niet dat getrek, gesjor, de dwang en dat diepe rijden.
Natuurlijk, meerdere wegen leiden naar Rome toe. Maar mijn vraag is wat zijn de paarden tegenwoordig nog voor ons?
Als ik kijk naar de complete andere kant, de kant van de klassiekers en de mensen die het 'natuurlijk' oplossen, zie ik paarden die in een mooie, ontspannen verzameling rondlopen. En daar streef ik persoonlijk naar.
Urielle schreef:LDR zou mentale mishandeling zijn (en waarom wordt dat zo gezien? Is een paard diep instellen mentaal erger dan je paard laag rijden, dan een paard zich leren oprichten, een paard bijzetten?) maar de ruiters die het toepassen rijden wel aanzienlijk betere proeven.
CaroleKlomp schreef:In mijn ogen heeft dat systeem helemaal niets met rijkunst te maken. Ik vind het zelfs een onnodige manier van dierenkwelling. Bovendien lopen de paarden niet in balans en belasten ze dus over.Persoonlijk vind het ook vreselijk om naar te kijken: ik zie alleen maar trieste vechtende snoetjes en lichaamstaal in een gekunstelde balans. Vooral in de piaffe kan je het heel duidelijk zien.
__KELLY schreef:Maar dat is toch wel een probleem agz toch wel een aantal basisruiters denken van hee dat kan ik ook vast wel of hee die trainingsmethode wil ik ook wel toepassen. Denk dat er van die mensen wel wat tussenzitten.
just_bassie schreef:je wilt het geloven of niet maar als ik dit paard los laat in de bak dan gaat hij zowel in de draf als in de galop met zn neus door het zand. Ook aan de longeerlijn loopt hij met zijn neus tussen zijn borst en zijn knieen.(en dan behoorlijk rond)
Aan de spieren in zijn rug is te zien is hij ontspannen en los door de rug.
Ik dwing mijn paard dus echt niet om in deze houding te lopen, en natuurlijk wissel ik dit ook telkens af met halsstrekken en licht oprichten!
KiWiKo schreef:ben het wel met Urielle eens..............
vooral de mensen die in de verste verte niet weten wat er op dat niveau gevraagd word van paard EN ruiter hebben hier een mening over.........
IMO hetzelfde als Johan Cruijf vertellen dat zijn trainingsmethoden niet kloppen
Amadeo schreef:Mentaal omdat het zicht van het paard dusdanig beperkt wordt, dat het tegen de natuur van het dier ingaat. Het paard is (zoals julie weten) een vluchtdier en daarom ook een 'kijkerd'. Door de houding van het paard te "dwingen" in de positie van LDR, kan het paard niet zijn natuur naleven, namelijk om zich heen kijken, omgeving verkennen en eventuele gevaren interpreteren. Je dwingt het paard om de ruiter "blind" te vertrouwen, maar dit gaat vaak gepaard met zoveel stress en spanning (en vaak ook kracht of zelfs hulpmiddelen!!!) dat het paard niet ontspannen in die houding kan lopen. En dat is de mentale mishandeling.
.
anneve schreef:Dan is schouderbinnenwaarts langs een eng voorwerp rijden ook mentale kwelling?