Hoevaak rijden jullie je 3jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

Re: Hoevaak rijden jullie je 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:59

Furia schreef:
Pff.. ik vind om de dag erg veel.
3x in de week is zat Lachen.

dat is toch om de dag Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:07

In stap kan je een paard ook aan het werk houden en dan werk je gelijk zijn spieren een beetje los. Mijn paarden gaan in iedergeval niet kwallen.
En mijn paard staat alleen van mei tot januari dag en nacht buiten. en de andere maanden staat hij binnen en zoveel mogelijk in de paddock als er één vrij is. Dus soms wordt hij ook bereden als hij niet in de paddock heeft gestaan en dan is het toch belangrij kvoor zijn spieren dat hij goed los heeft gestapt. en ik kom vaak s'avonds rond 19,00u en dan heeft hij net twee daarvoor eten gehad dus dan ga ik hem ook niet gelijk als hij de bak in komt laten draven dan stap ik ook eerst 10 min. En uitstappen vind ik helemaal belangrijk want ik zet mijn paard niet buiten adem of bezweet op stal dus dat doe ik ook zeker 10 min. Met losrijden warm je ook op een rustige manier de spieren op. En een goed opgevoed paard gaat echt niet kwallen tijdens het los en uitstappen. Dus eigelijk is hij maar 20 tot 25 min echt aan het werk.
En los en uitstappen doe ik met lange teugel!

Maar dat is ieder zijn eigen weg ik doe het en jij doet het zo.
runningkawa schreef:
Ik vind 45 min erg lang
Gooi ze leker de hele dag in de wei, dan hoef je niet zoveel in en uit te stappen. Want bij een pienter paard is in en uit stappen tijd om te leren kwallen Lachen
Imo kun je beter 15/20 min rijden.
Niet teveel stappen zodat ze zich niet gaan vervelen Lachen

xloveingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:11

idd 3x per week ofzo longeren is idd ook erg goed, gewoonn een beetje kijken, je voelt het vanzelf aan.

alexandra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 16:17

hij kan nu elke ochtend een uur de wei op, maar vanaf september niet meer, dan gaat hij 2x pw de paddock op.
ik zal rekening houden met jullie tips!

liekeltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:20

op welke leeftijd mag je je paard longeren? (en wanneer met bijzettouwtjes?)
groetjes,..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:28

@Kingsley2
Ik heb ze ook nooit buiten adem en bezweet terug op stal...dan vind ik het werk al te zwaar voor een 3 jarige.

En ja, blijf er voorstander van dat elk paard zomer en winter hele dagen buiten staat.
Zeker de jonkies

dat jij ze nog niet aan het kwallen hebt gehad dat kan, niet elk paard doet dat. Lachen
Maar ik kan je er zo een paar aanwijzen waar je zo niet moet beginnen Lachen
Die krij je als net zadelmakke niet aan het werk in de stap, die zien ddan toch de hele omgeving
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-04-08 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:28

Rond de twee á twee een half jaar max twee keer per week 15 min opbouwent tot een half uur.
en met touwtjes mag je pas gaan beginnen met het 4 á 5 jaar en dan nog alleen wanneer dat echt nodig is.
Dus bv als je instructeur/trice dat aangeeft. Deze kan je dan ook leren wat de beste manier is van het gebruik van touwtjes en hoe je ze moet gebruiken.

En runnekwa daar ben ik ook een voorstander van maar ik sta op een pensionstal met 65 paarden dus dat is niet mogelijk om een paard het gehele jaar op het land te zetten ook inverband met het herstel van het land. De hele jonkies staan bij ons wel zomer en winter buiten en de echte oudjes gaan ook s'winters een paar uurtjes op het land of de paardjes die met pensioen zijn.

en van dat kwallen ik denk dat, dat ook aan de ruiter ligt. Knipoog Dus de opvoeding!
liekeltj schreef:
op welke leeftijd mag je je paard longeren? (en wanneer met bijzettouwtjes?)
groetjes,..

liekeltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:42

dankjwel, maar hoe leer je je paard dan zo snel mogelijk nageeflijk te zijn?

XXOOXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:49

Ik rijd mijn 3 jarige om de dag een kwartier en hij komt 1 tot 2 keer per dag ongeveer een uur los ook probeer ik veel met hem aan de hand met hem te wandelen en af en toe te longeren, maar ik probeer er wel op te letten dat die cirkel niet te klein is.
Misschien kan je met hem wandelen op de dagen dat hij niet los kan.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:50

liekeltj schreef:

Ik heb nog nooit een paard meegemaakt die dat automatisch gaat doen, als je het paard maar goed van been naar hand rijd.

Daarnaast leer ik het ze door ze af en toe te longeren met touwtjes, zodat ze druk in de mond leren begrijpen en snappen dat ze laag moeten lopen. Touwtjes niet te strak doen!

liekeltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:52

[***] schreef:
Mijn 3 jarige staat dag en nacht buiten en moet nog zadelmak gemaakt. Dat doe ik in de loop van de zomer.
Een 3 jarige werk ik hoogstens om de dag en met afwisseling, dus hoogstens 2 x rijden en 1 keer longeren, vrij bewegen of vrij springen.

en hoe ga je dan vrij springen? met een zweep erbij? (longeerzweep) en de rijbak afzetten?
groetjes,..Lachen

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:42

rowo schreef:
Ik heb nog nooit een paard meegemaakt die dat automatisch gaat doen, als je het paard maar goed van been naar hand rijd.

Als jij een goede stabiele hand aanbied (dwz niet rukken, knijpen en andere vormen van zagen en niet stilhouden) zal je paard vanzelf nageeflijk gaan lopen. Kost iets meer tijd als gaan zitten plukken en met touwtjes/bijzet/etc, maar dan heb je wel een paard wat uit ontspanning en rechtgerichtheid naar beneden komt en op zijn eigen benen kan lopen, netjes lengtebuiging aanneemt etc. Ik ben bezig met mn jonkie op deze manier, en merk heel duidelijk dat ze naar beneden wil komen, ik heb echter alleen een lichte contactteugel en vraag verder niks buiten sturen en remmen. Verdiep je eens in klassiek/academisch rijden, dan zul je zien dat een paard wel degelijk 'automatisch' naar beneden zal gaan, daar loopt een paard immers ontspannen en pas als zijn hele lichaam ontspannen is zal dat er vanzelf bij komen. Als jij hem naar beneden trekt of vraagt, heb je niet meer de ontspanning die je juist wil hebben.

Maargoed dit is mijn manier van rijden en mijn beredenatie. Je moet zelf weten wat je er mee doet.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:44

@ Xtostarlight: ik snapte al niet wat je me aanviel, maar ik zie dat ik een woordje ben vergeten. Ik bedoelde dus: 'Ik heb nog nooit een paard meegemaakt die dat NIET automatisch gaat doen, als je het paard maar goed van been naar hand rijd'. Ik kan het bericht niet meer editten.

In mijn onderschrift zie je een link naar mijn 3,5 jarige die gewoon uitzich zelf na geeft. Niks geen geruk en gepluk.
Ik pak het precies zo aan als jou.

Sorry voor de verwarring!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:46

Oke, sorry, ik vatte het idd anders op en het was btw ook niet aanvallend bedoeld, maar meer een manier om uit te leggen dat het ook anders kan. Ik zie hier zo veel foto's voorbij komen waarvan mn nekharen overeind gaan staan dat ik als ik zoiets lees MOET reageren Bloos Het kan ook echt anders, ben blij dat je het anders bedoelde hihi Haha!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:49

Ik heb zelf les van iemand, waarmee ik zelf met mijn Z paard weer helemaal van onder af aan begonnen ben. Door haar ben ik anders gaan rijden en alles anders gaan redeneren en merk gewoon dat het super goed werkt.

Eerst recht en over 4 benen, dat hoofd komt vanzelf wel een keer. En zo niet, dan doen we er wat langer over. Gelukkig heb ik daarin vrij makkelijke paarden.
Als je mijn HAW topic bekijkt zie je hoe mijn paarden lopen/gereden worden.

En idd: mijn nekharen gaan regelmatig mega ver overeind staan bij sommige foto's. Vooral bij HAW!

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 23:46

ninz schreef:
Furia schreef:
Pff.. ik vind om de dag erg veel.
3x in de week is zat Lachen.

dat is toch om de dag Knipoog

maandag
woensdag
vrijdag
zondag

Is 4 x, zo zie ik het althans. En met 3x is zat, bedoel ik echt meer dan zat Tong uitsteken. Dus dan eerder zondag, woensdag en vrijdag, maar dan niet alle dagen "trainen".
Schema van Kingsley2 vind ik goed Ja.

RolandHitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 05:50

Ik vind 3x per week ruimvoldoende voor een 3-jarige!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 08:11

OP negeeflijk moet je je niet fixeren
Dat is geen truucje
Dat is een automatisch gevolg van netjes rijden Lachen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 08:22

Mijn bijna vierjarige wordt momenteel ongv. 2x in de week gereden. Daarnaast longeer ik nog een keer,of soms 2.
Het valt mij altijd op dat jonge paarden veel gelongeerd worden, onder het mom van 'hij is nog te jong om op te zitten'.
In mijn ogen kun je met een driejarige beter lekker rechtuit rijden en niet teveel vragen zo'n 2x in de week dan 4x in de week longeren. Longeren is vrij zwaar voor een paard.
Ook zou ik echt geen genoegen nemen met zo weinig buiten. Ieder paard moet iedere dag buiten komen. Heeft wat mij betreft niets met leeftijd te maken.
Ik zou nooit op een pensionstal gaan staan waar mijn paard niet buiten kon komen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:49

liekeltj schreef:

Het moet niet zo snel mogelijk, het moet stap voor stap en daar heb je hulp bij nodig van een profesioneel als je het zelf niet kan.
geduld geduld en heel veel belonen maar ook concequent zijn.

Je gaat het eerst in stap proberen. Je geeft been en bied rustig weerstand van voren en je wacht tot dat hij ontspant en dan ontspan jij ook maar hou hem wel aan je been. ( en je voelt zelf wel of je te veel weerstand bied of te weinig als hij super in verzet komt dan geef je te veel weerstand maar je moet hem ook heel goed aan je been houden.)
en als dat je lukt om hem een beetje in stap nagefelijk te rijden dan ga je het rustig in draf doen. en heel rustig in je handen zijn stil houden niet knijpen, zagen of andere dingen. weerstand bieden doe je met twee teugels tegelijk en dan op beide teugels de zelfde druk en ontspanning als hij ontspant.

Een trainingsstal doet het in een maand ongeveer en dan lopen ze nog niet voledig ontspannen naar beneden want ze blijven dan nog een tijd zoekende, als je, je paard na een maand terug krijgt. maar als je het zelf doet en er weinig ervaring mee hebt duurt het langer maar je moet er dan echt wel hulp bij hebben.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:59

Pukkk schreef:
ik snap jullie's commentaar allemaal wel maar mijn paard heeft zijn 1ste 3 jaar in de hengstenopfok gestaan zei hebben hem, keuringklaar gemaakt,. dus hij was in top conditie! toen hij bij ons terug op stal kwam,. toen hebben wij hem weg gebracht naar de beleerstal, sinds 2 weken heb ik hem weer thuis ik denk dat het eigen keuze is en ik denk dat het per paard verschilt ik moet zeggen mijn paard is breed en stevig gebouwd, dat maakt ook verschil sommige 3 jarigen zijn nog iel en die kun je beter nog een jaar op het land gooien dat hebben wij zelf ook met ons andere jonge paard gedaan!.

Ik heb hier thuis precies hetzelfde staan, een 3 jarige nu 12 keer onder het zadel geweest, voordat hij zadelmak werd gemaakt is hij helemaal klaargestoomt voor de hengstenkeuring, gelderse hengstenkeuring, maar....

Ik rij hem toch wel heel anders dan jij, ik heb hem max. 3 keer in de week max. 30 minuten onder het zadel!! En dan dus echt max. Verder loopt hij 1 hooguit 2 keer in de week aan de longe met de kaptoom zo ongeveer 20 min., op deze manier leert hij zakken zonder dat er aan zijn mond gerommeld wordt... 1 keer van de 3 keer onder het zadel gaat hij mee naar les.. Voor de rest mag hij heerlijk zichzelf zijn in het land.. En dat longeren hang ik me niet echt aan op, als het 1 keer gebeurd is het ook prima!!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:01

Was dit voor mij bedoeld over het buiten staan van paarden en leeftijden.
Want de gewone paarden staan in de winter gewoon in de paddocks, we hebben drie paddocks.
Maar de jonge paardjes en de oude en zieken paarden mogen wel lekker op het land in de winter een paar uurtjes. We hebben heel veel hectare land en één stuk land mogen die paardje dan staan. En de rest van de hectares zijn dan in onderhoud Maar we hebben wel super land door deze regeling. We hebben ook een wachtlijst!
Bij ons in de omgeving zijn er maar weinig stallen met zo'n goede regeling dat de paarden zoveel buiten komen. Ja tenzij je een eigen stalletje hebt.

soms 2.
Het valt mij altijd op dat jonge paarden veel gelongeerd worden, onder het mom van 'hij is nog te jong om op te zitten'.
In mijn ogen kun je met een driejarige beter lekker rechtuit rijden en niet teveel vragen zo'n 2x in de week dan 4x in de week longeren. Longeren is vrij zwaar voor een paard.
Ook zou ik echt geen genoegen nemen met zo weinig buiten. Ieder paard moet iedere dag buiten komen. Heeft wat mij betreft niets met leeftijd te maken.
Ik zou nooit op een pensionstal gaan staan waar mijn paard niet buiten kon komen.[/quote]

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:05

Ik ben erg blij dat ik ze aan huis heb. Ik gooi ze er meestal rond half 9 uit en afhankelijk van school en wanneer ik rijd gaan ze rond 4/5/6 uur weer naar binnen. Zomers gaan ze alleen s nachts op het land.

Ik vind daarnaaast persoonlijk om de dag rijden van een 3 jarige erg veel... Dan zit je al aan 4x per week. Ik rijd mijn (bijna) 4 jarige meestal om de 2 dagen, soms om de dag.
Longeren doe ik slechts sporadisch, dan ga ik liever een groot weiland in en laat ze daar lang en rechtuit lopen.

Wat me nu verder opvalt aan de startlijsten van de komende concoursen is dat echt massaal de Z'tjes gestart worden in het springen. Ze mogen nu starten dus worden ze direct mee genomen in de B of L... ik geef ze liever wat meer tijd.

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:14

Mijn 3 jarige is nu licht 'ingereden'. Hij pakt het allemaal super op. Hij gaat één dezer dagen weer lekker in de kudde(met leeftijdsgenoten) het land op. Ik wil hem nog wel 1x in de week blijven 'berijden' Maar verder geef ik hem de gelegenheid lekker bij te komen in het land. Na de zomer zal ik hem dan pas weer een beetje oppakken. We hebben nog tijd zat samen dus we doen alles lekker rustig aan.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:52

@kingsley: Het was meer een reactie op het buiten komen van het toekomstige paard van de TS.
Maar voor welk paard dan ook vind ik een hele dag binnen niet kunnen.
Paddocks, bak, land, wei allemaal prima als het dier maar buiten komt.
Ik ben er door bokt wel achter dat ik heel veel geluk heb dat ik op de ve;luwe woon en mijn paard gewoon iedere dag naar buiten kan.