wel of geen hengst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia

Re: wel of geen hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:46

Waarom wil je zo graag een hengst?

Zoals om verschillende redenen hier al is genoemd is het niet zo verstandig, tenzij je met hem wilt gaan dekken Knipoog

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:51

Denk je wel aan de stalling en eventuele weidegang? Dat kan anders zijn dan bij een ruin en bovendien zijn er stallen die geen hengsten willen hebben. Ook omdat merries kunnen reageren op de aanwezigheid van een henst (niet alleen de hengst die reageert op de merries dus). Als weidegang met ruinen mogelijk is, zou dat geen probleem moeten zijn (mits de merries op dat moment niet buiten staan of verweg genoeg). En in de stal kan het ook zijn dat je je paard wat weg moet houden van de merries om 'hengstengedrag' te voorkomen of te verminderen. Maar bedenk goed waarom je een hengst wil, ook al lijkt hij nu zo leuk en handelbaar, dat gedrag kán veranderen. Dan kan je hem natuurlijk altijd nog castreren, maar denk er heel goed over na!

horsepower14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:07

ik denk dat je dan beter geen hengst kunt kopen, je hebt bij een hengst (zeker op wedstrijd) veel meer kans dat hij niet braaf is, hoe braaf dat ie normaal thuis ook is.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:28

Ben het met veel reacties hierboven eens. Ja

Waarom????

Bovendien ken ik een aantal hengsten die superbraaf waren tot de 4/5 jaar, en dan worden ze pas echt hengst en gaan de hormonen meer opspelen. Dus dat ie met 4 jaar braaf is zegt echt niet alles.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:04

Ik zou zelf niet voor een hengst kiezen. Ik rij een klophengst voor iemand anders. Volgens de veearts is hij qua testosteronniveau gewoon hengst. Hij kan dus niet in de kudde de wei op maar staat alleen of met jonge hengsten of onderdanige ruinen. Het is in elk geval best een gedoe om elk jaar maatjes voor hem te vinden. Daarnaast is hij sneller afgeleid met rijden en kan hij erg stoer worden als er een knappe dame of concurrentie aanwezig is. Je moet dus heel consequent zijn en sterk in je schoenen staan. Voordeel is wel dat hij meer uitstraling heeft en het gouden randje zit er nog aan. Maar alles bij elkaar opgeteld zou ik zelf nooit voor een hengst kiezen.

Hij blijft trouwens klophengst omdat zijn bal op een nogal lastige plaats in zijn buik zit en er een moeilijke operatie met alle bijbehorende rosico's zou moeten plaatsvinden om hem weg te halen. Hij is zo braaf dat dat het risico niet waard is.

emilyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:37

aerdenhout1 schreef:
Sizzle schreef:
Ben jij trouwens die bokker die ergens schreef laatst dat je van M1 tot grand-prix les geeft?

Haha! OEPS!!!! Lastig is dat toch dat ze je eigen berichten kunnen lezen.
In dit geval zou ik sowieso maar geen hengst nemen omdat ik denk dat je jezelf een beetje te hoog inschat.
Ik dacht al bij de foto...Z??MMMM

agg,
hou tog je mond.
durf je geen foto van jezelf als plaatje te zetten?;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:44

Ik zie van jou ook weinig foto's Lachen Clown

Ik denk at we nu allemaal wel weten hoe serieus we dit topic moeten nemen

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:49

runningkawa schreef:
Ik zie van jou ook weinig foto's Lachen Clown

Ik denk at we nu allemaal wel weten hoe serieus we dit topic moeten nemen

Ja Ehm Ja!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:20

Hou het maar eerst bij je pony zou ik zeggen Haha!

Je bent nog maar 13 en je pony is ook nog harstikke jong! Kijk later maar eens wat je wilt Lachen

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:37

Waarom een hengst? vraag ik me dan af.

Ik ben niet echt het merrie type mens.
Heb een shetlandruintje die is tot 2,5 jaar hengst geweest hij was niet lastig of iets maar de andere hengsten gingen weg en wou hem niet alleen hebben.

Onthou dat je met een hengst zoals met elk ander paard erg op je strepen moet staan.
En heb je een hengst met een echt hengstenkarakter kan dat soms nog erg lastig zijn dus denk daar goed aan.

Verder heb ik nu nog een hengstenveulen staat nu nog met andere hengsten maar word met d'r tijd ook gewoon gecastereerd.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:45

Nou zeg mensen, voel me bijna beledigd hier omdat ik een hengst heb.
Een dravers hengst nog wel zonder de papieren. Lachen

Mijn paard zou geen leuk leven hebben en ik ben egoistisch omdat ik een hengst heb???

Ik kan jullie garanderen dat hij een super leuk leven heeft met veel contact met andere paarden. Staat 24/7 buiten met een vriendje en ziet genoeg andere paarden en staat van de zomer weer in een groepje met ruinen. Dus geen leuk leven, geld echt niet voor iedere hengst hoor.
Hij is trouwens al 11 Ja
Heeft vroeger mogen dekken bij oude eigenaar nu niet meer, willen wel een veulentje van hem (voor ons zelf) maar nu nog niet. En hij voelt zich echt niet zielig of gefrustreerd Lachen
Wij hebben hem weggehaald uit slechte omstandigheden en wij konden eerst geen wei vinden voor hem omdat hij hengst is en veel mensen willen liever geen hengst op het terrein.
Toch iemand gevonden op voorwaarde dat zodra hij opgeknapt was en wanneer hij echt wilden gaan uitbreken oid. hij gecastreerd zou worden.
Maar hij is nog steeds hengst, het is een schat van een dier en als ik hem zou castreren dan zou er geen paard meer van over blijven, zo lief is die.

In geval van TS denk ik dat je beter kunt wachten,
jij bent pas 13!
Vind het geen verantwoordelijke leeftijd om met (echte) hengsten aan de slag te gaan.
Want dat je zogenaamd Z1 rijd wil nog niks zeggen over hoe jij met paarden kunt omgaan.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:09

AaronYve je hoefd je niet beledigd te voelen hoor jou hengst hoeft teminste niet zielig alleen op een stukje te staan zonder soortgenoten dan is het nog leuk voor je hengst.

echter zijn er ook hengsten waar de hormonen door het hoofd gieren en maar op een mini stukje alleen staan voor zulke dieren vind ik het geen leven.

zolang die van mij rustig is met de andere hengsten blijft hij ook zoals hij is hoor maar hij moet niet andere paarden gaan slopen want ga hem niet alleen zetten dan ruin ik hem wel.

vind dat jij het goed voor elkaar hebt zo!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:36

Klopt, het verschilt idd qwa paard enorm.
Bij de fokkerij waar ik sta worden de paarden ook standaard gecastreerd of er moet er echt ene bijzitten die ze willen gebruiken. Voor keuring en later als dekhengst, maar de rest wordt bal-loos Ja

TS, al een beslissing genomen, na al de goed bedoelde adviezen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:51

emilyloveyou schreef:
agg,
hou tog je mond.

Ik heb fotovrees en ben zo lelijk dat bokt leeg loopt als ik dat doe ROFL

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:58

Volgens mij heeft ze ook een fjord als ik haar posts zo mag geloven Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:10

Sizzle schreef:
emilyloveyou schreef:
agg,
hou tog je mond.

Ik heb fotovrees en ben zo lelijk dat bokt leeg loopt als ik dat doe ROFL

Clown

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:29

Mijn foto's staan in mijn profiel als je die met alle geweld wil zien.
En het is...ACH en geen agg en TOCH en geen tog en de opbouw van zin is ook niet juist, de ;en ) begrijp ik al helemaal niet.

Dat is duidelijk een lelijk woord want ik kreeg er een smilie voor terug.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:08

jeetje wat een doelloze manier van antwoorden geven van sommige mensen die een replyen ...

als je twijfeld aan de oprechtheid van TS reageer je toch niet , sorry moest hem even kwijt Bloos

Nancyy_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:26

Ik vind zelf een hengst wel heel erg mooi als hij nu al 4 jaar oud is is hij dus helemaal uit gegroeid tot een hengst dus moet hij een hele mooie bouw hebben als het kan zou ik hem gewoon hengst houden hoor er is toch niks mis met een hengst je moet natuurlijk wel opletten met hengstige merries maar dat zal je zelf ook wel weten.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:28

emilyloveyou schreef:
hallo,

ik ben nu 13 jaar & heb nu negen jaar een eigen paard.
Ik rijd op het moment Z1 met mijn merrie van 7 jaar het is een e pony.
Afbeelding

Nou is mijn vraag, is het slim om een hengst te kopen & dan een D of E pony van een jaar of 4 oud.
Want ik denk zelf dat ik genoeg ervaring heb.
Maar dan moet het wel heel braaf zijn.
Denken jullie dat dit slim is?

groetjes.

Een hengst is naar mijn idee minder praktisch. Veel stallen willen geen hengsten op stal. Wil je op wedstrijd dan zitten daar ook weer haken en ogen aan en er zijn ook verenigingen die geen hengsten laten starten..
Ik zou zelf geen hengst willen hebben maar dat is voor iedereen zijn eigen beslsissing Haha! .

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:56

Ik begrijp TS heel goed waarom ze een hengst zou willen;
Als kind wilde ik ook altijd een hengst hebben.
Ik vond dat chique en erg stoer Tong uitsteken
Toen ik 16 was heb ik van mijn ouders, ja.. idd een hengst gekregen Cool
Ik heb toen onder begeleiding mijn paard zelf zadelmak gemaakt en naderhand ook op wedstrijd uitgebracht.
Ik moet wel zeggen dat deze hengst één uit de duizend was met een heel fijn karakter !
Hij was wel 'hengst' maar super gemanierd en luisterde enorm goed.
Heb er gelukkig nooit problemen mee gehad.
Maar niet alle hengsten zijn zo braaf !
Mijn 2de hengst wat ik kocht heb ik wel laten castreren omdat hij te fel 'hengst' was en dit niet verantwoord was.
Het kan best zijn dat als je een hengst koopt, het wel gaat om hem hengst te laten, maar die kans schat ik toch klein.
Denk goed na als je een hengst koopt, laat je goed begeleiden, en in het slechtste geval laat hem castreren voor er ongelukken gebeuren! Knipoog

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:21

AaronYve schreef:

Hahaha, was niet m'n bedoeling om je te beledigen. Ben groot fan van alle paarden, maar in het geval van de TS zie ik het niet zitten. Je reactie maakte me wel aan het lachen!

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:32

als een hengst goed opgeveod is hoeft het geen problemen te geven. Ik heb zelf ook een 8 jarige hengst en ik ben zelf pas 17. hij was bij zij vorige eigenaar super goed opgevoed en je hebt nu echt geen kind aan hem. Kijk je moet altijd voorzichtig zijn en oppassen.

Ik denk ook dat het idd vaak zo is dat mensen een hengst kopen om indruk te maken. ik heb Wilke gekocht omdat ik gewoon helemaal weg van hem was en ik heb ook altijd gezegd, als hij zich gaat misdragen gaan z'n ballen er als nog af!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:35

Amadeo schreef:
AaronYve schreef:

Hahaha, was niet m'n bedoeling om je te beledigen. Ben groot fan van alle paarden, maar in het geval van de TS zie ik het niet zitten. Je reactie maakte me wel aan het lachen!

Haha!
Bedoel maar..

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:53

Ik ga met de meeste reacties mee.
Een hengst is niet zomaar een speelgoed paardje. Je moet enorm consequent zijn.
Natuurlijk zijn niet alle hengsten hetzelfde, maar waarom een hengst als je ook gewoon een merrie of ruin kan kopen ?

Trouwens, als dertien jarige mag je toch niet eens starten met een hengst ?