Elastiek, slof of martingaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fardauxzep

Re: Elastiek, slof of martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 14:34

en ik begrijp ook zeer zeker wel dat het wat raar overkomt. maar ik reed afgelopen halfjaar met niks, eerst daarvoor na mijn ongeluk met martingaal altijd! maar voor de rest dus nooit meer, alleen met springen enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 15:56

die berichte hadden vast in 1 berichtje gekund Lachen

Of het nu voor 10 min is of niet... een hulpteugel voor aan de teugel lopen is imo nooit goed.
Het aan de teugel lopen is een geheel van hoe het paard is, dat zit niet alleen aan de voorkant.
En een hulpteugel werkt alleen aan de voorkant, dus aan de teugel krijg je hem daar dus nooit mee...wel in de krul... ziet er voor sommige mensen ook leuk uit... Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:09

ik houd niet van elastiek een paard moet op zijn eigen benen kunnen lopen, ik vind dat hij met dit hulpmiddel daar in begrenst wordt en in de krul wordt getrokken. Ik zou dan echt voor een slof gaan want die gebruik je allen op de momenten dat je hem nodig hebt en voor de rest hangt hij los als je er goed mee rijd.

Ik rij helemaal niet graag met hulpmiddelen maar bij sommigen paarden is het nodig. bij mijn vorig paar heb ik ook een tijd met slof gereden. En met mijn nieuwe paard rijd ik afentoe met een pessoa bitje als hij te sterk is en graag met zijn hoofd in de lucht loopt.
Ik gebruik hem dan twee weken en dan doe ik zijn dubbelgebroken bitje weer in en dan gaat het weer een tijd goed. Maar hij is dan op dit moment in de pubertijd.

Ik zou dan of voor een slof gaan of voor een pessoa bitje maar dan wel onder begeleiding ermee leren rijden.

succes met je paardje en maak een goede keuze voor jou en je paard. Misschien heb je wel een andere instructeur/trice nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:12

slof en pessoa...daar rij je ze niet mee in de krul dan? Lachen

Ze komen niet door de fijne nageeflijkheid dan naar beneden Pling
Dan is het toch ook gewoon in de krul ipv aan de teugel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:16

ben het met kawa eens..........

Fardauxzep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 17:40

ik heb het verkeerd neergezet, dat avn over de rug, maar het elastiek was voor iets dat ie losser komt ofzo, nouja ik hoor het deze week wel als ik daar kom!

@ runningkawa: in 1 berichtje kanja, maar ik bedacht dat andere pas lator Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:51

Er zit een edit knop, dan kun je best nog lang er wat bijzetten Lachen

Een paard komt over de rug door dat hij door ontspanning zo gaat lopen, via eerst een goed achterbeen Lachen
Dat kan een hulpteugel niet... Lachen

Fardauxzep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 18:46

ik heb gezegd: ik weet nog niet precies waar die vrouw met mij en dat elastiek naar toe wil, dus ga dan niet daar over doorzzagen! en wat maakt het nou uit, meer berichtjes of een edit knop Clown

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 19:22

ik gebruik op mijn verzorgpaard een martingaal of een slof. De martingaal hangt er altijd in de bak aan, puur omdat ze erg sterk is en met martingaal springt ze gewoon veel beter en meer beheerst. De slof hang ik eraan als ik een buitenrit ga maken, al laat ik de laatste tijd ook wel vaak gewoon de martingaal eraan omdat ze daar erg goed op loopt. Buiten kan ze in de galop erg heet worden en een extra rem is dan soms noodzakelijk. als ik de slof eraan heb hangen hangt die altijd los, alleen in de galop pak ik hem bewust iets strakker zodat ik hem helemaal erbij kan pakken mocht dat nodig zijn.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:57

Dat is echt onzin als je maar weet hoe je ermee moet omgaan. Ik ben 30 ik zit al bijna mijn hele leven in de paarden.
Ik rij mijn paard niet in de krul.

Ik gebruikte mijn slof bij mijn vorig paard meer voor de rem en een beetje voor het losrijden en daarna hing hij gewoon los.
Het maakt bij dat paard niet uit of je nou een top ruiter was of een instructeur niemand kreeg hem op een normale manier aan het werk. zijn moeder was nog erger van karakter. hij is later verkocht aan een meisje en zij rijd over het algemeen recreatie en springen met hem en afentoe een beetje dressuur maar als hij niet wil gaat hij rennen of stijgeren. Paard heeft destijds van top tot teen een onderzoek gehad en is gezond verklaard.

Al ik afentoe twee weken met dit bitje rij op mijn tinker dan gaat het weer een hele tijd goed, hij kan erg koppig zijn zeker nu hij in de pubertijd is en het voorjaar in zijn hoofd heeft. Het liefst denderd hij dan overal doorheen, als ik hem goed van achteruit rij loopt hij echt niet met zijn hoofd in de krul. Jullie kunnen daar niet over ordelen als je mij nooit heb zien rijden. Ik en mijn vriendin(34) waar ik king samen mee doe krijgen heel goed les al jaren.

Als je een onevaren 16 jarig met dit bit of slof laat rijden is heel wat anders als een volwassen vrouw met iets meer ervaring. Knipoog
kiwiko en kawa we zijn bijna net zo oud dus ik denk dat we alle drie net zo veel ervaring hebben. Knipoog

kawa"]slof en pessoa...daar rij je ze niet mee in de krul dan? Lachen

Ze komen niet door de fijne nageeflijkheid dan naar beneden Pling
Dan is het toch ook gewoon in de krul ipv aan de teugel?[/quote]
Laatst bijgewerkt door Kingsley2 op 13-04-08 15:08, in het totaal 3 keer bewerkt

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:59

niks want dat heb ik ook helemaal niet nodig.

Fardauxzep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 17:07

jij hebt toch ook geen pony meer Clown

Lovee_meetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:13

Geen hulpteugels!

Maar als het moet, de sloftuigel, als je er mee kan rijden. Zie vaak dat mensen hem verkeerd gebruiken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:15

alles bij mij loopt zonder hulpteugels Tong uitsteken
maar moet ik kiezen dan een ruim afgestelde martingaal

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:22

ik gebruik geen hulpteugel bij mijn paard. ik ben niet zo'n fan van hulpteugels.
het rijden met mijn paard gaat niet zo goed. maar een hulpteugel durf ik er niet aan te doen... ben bang dat ik het dat alleen maar erger maak.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:24

NIKS, daar gaat je pony alleen maar door op de voorhand lopen.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:24

Martingaal als ik echt moet kiezen, maar ik rijd zonder hulpteugel(s). Lachen

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:53

Met dressuur rij ik zonder hulpteugels (Z niv.). Met buitenritten heb ik een borsttuig/ martingaal omdat ze soms wel eens weg wil springen als ze schrikt en dan haar hoofd ook heel erg hoog in de lucht gooit.
Elastiek gebruik ik nooit, daar gaan ze snel in hangen. Ik heb verschillende paarden wel met slofteugel gereden, niet om ze "in de krul te trekken" maar als hulpje indien nodig!
Met longeren gebruik ik touwtjes, die zet ik vast als bijzet/ cogue of pessoa.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:05

Met hulpteugels , verberg je de "problemen" die je paard heeft , in plaats van ze op te lossen ! ( kleine problemen en mis ook wel groote.. )

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:10

Ik gebruik wel eens een los elastiekje om hem te helpen lekker laag en diep door de rug te lopen en meer te ontspannen, maar die gaat er dan weer af zo gauw hij lekker ontspannen is. Verder gebruik ik wel eens een martigaal als ik naar buiten ga, gewoon voor de veiligheid van paard en ruiter (paard wil nog wel eens omkeren en onbestuurbaar worden)
Een slofteugel komt er bij mij echter nooit maar dan ook nooit aan.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:58

Ik gebruikte vroeger wel eens de slofteugel, als noodrem.
Als je hem verder gewoon los laat hangen, zie ik geen probleem.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:43

ik gebruik ook wel eens de slofteugel, maar dan moet hij natuurlijk ook niet continu strak staan.. en dan krijg ik er ook nog professionele hulp bij met rijden. ik verzamel het paard ook veel, dan kan je alles net iets makkelijker aanvoelen en heb je meer controle. maar ik denk dat voor elk hulpmiddel geldt dat je hem goed moet gebruiken omdat het anders wel fout kán gaan..

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:55

Ik laat mijn paard er achter onderkomen, vervolgens zorg ik dat hij via het achterbeen vertrekt in de overgangen. Hij wordt vanzelf nageeflijk, stelling gaat vanzelf, als ik met 1 been drijf ipv gaat hij wijken, vergeet ik mijn buitenhand bij sbw in stap, gaat hij al over in een keerwending om de achterhand.
Niks geen hulpteugels nodig, ook niet met springen, ook niet in het bos.
Hij wordt op zit gereden en als ik maar een centimeter naar achter ga zitten staat de handrem erop.
In het bos is het dan misschien geen centimeter, maar dan een decimeter.

Het is maar net hoe je 'm zelf rijdt. Ik ben het niet eens met de uitspraak die hier eerder is gegeven; Sommige paarden hebben het nodig.
Néé, sommige ruiters/amazones hebben het nodig. Het paard reageert alleen maar op de amazone/ruiter.

Niemand ooit eens in die spiegel gekeken, die spiegel die ze paard noemen? Want die vertelt je luid en duidelijk wat je doet Lachen Of het nu goed is of fout.
Ik wordt altijd helemaal gek van die mensen die alles maar goed praten, of denken dat ze súper kunnen rijden, en er in werkelijkheid geen hout van snappen.
Tuurlijk iedereen maakt fouten, ik ook Lachen
Maar dat wil niet zeggen dat ik niet vaak dingen zie gebeuren waarvan ik het niet wíl zien..

Edit;
Hierboven is ook over dressuurmatig rijden bedoelt.
Je hebt natuurlijk wel van die mutsen in het bos, waar je af en toe echt geen kant mee opkunt. Daar zou ik dan ook geen slof of iets aanhangen, maar hoogstens een martingaal.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:51

het ligt dr ook maar net aan hoe het karakter van je paard is, sommige reageren nou eenmaal heel goed op je hulpen en sommige die hebben wat meer hulp nodig, ik denk dus niet dat je van elk paard moet aannemen dat hij zo super reageert zoals die van MissEvil (zie boven) .. wat ik trouwens wel respecteer als je je paard zover krijgt.. OK dan!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 07:28

Nee, dat is ook wel vanzelfsprekend, maar ik ben daar dan al wel 2 (als het geen 2eneenhalf is) jaar mee bezig Lachen
En als je de tijd ervoor neemt, kan ieder paard het. Want toen ik met de mijne begon was hij ook zo'n dieploper en duikelaar, op de voorhand en geen fatsoenlijke galop, hangen op de hand etc. Maar met doorzettingsvermogen, goede instructie (en die is toch vélen malen schaarser dan de meesten denken) en wat logisch denkwerk kom je toch een heel eind Lachen