Bitloos.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vraagjeeh

Re: Biloos.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:26

Het is iets anders, en voor je pony is het natuurlijk ook wennen.
Maargoed, ik zou persoonlijk niet voor een kruislings systeem kiezen.
Verder ken ik al die namen niet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:48

Vraagjeeh schreef:
Het is iets anders, en voor je pony is het natuurlijk ook wennen.
Maargoed, ik zou persoonlijk niet voor een kruislings systeem kiezen.
Verder ken ik al die namen niet.

Als je die post zou onderbouwen zouden we weten waarom jij daar niet voor kiest. Kan handige info voor iedereen zijn. Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:28

Vraagjeeh: Ben ik ook heel benieuwd naar waarom je er niet voor zou kiezen Lachen
Zou misschien inderdaad handige info kunnen zijn voor anderen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:31

Ik rijd zelf gewoon met een leren halstertje met neusbontje eromheen. Sheila reageert daar super op. Voor haar was het niet wennen, ze reageerde er meteen veel beter op dan op een bit. Ik heb meerdere pony's bitloos gereden en merkte meteen verschil, positief. Ze reageerden er beter op. Probeer dus gewoon eerst een keer rustig met een stalhalstertje te rijden om te zien of het werkt voor jullie, en ga niet meteen dure optomingen in huis halen. Lachen Let wel op dat je écht met zachte hand rijd, en niet gaat trekken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:02

IK wil wel even uitleggen waarom ik kruislings ook niet zo'n geweldig systeem vind. Knipoog

Ik heb destijds het hoofdstel van www.ruitersportshop.com gekocht. Mijn paard is een hele sterke ruin, eentje die rustig zegt 'ik ga wel naar links', als ik naar rechts wil, zo eentje. Ik wilde hem met dit hoofdstel in gaan rijden destijds. Ik doe heel veel aan grondwerk, heb dus ook van alles gedaan om hem zo goed mogelijk voor te bereiden op het bitloos inrijden.

Dat kruislingse systeem gaf zo'n slechte release (dus als ik de teugels losser liet, moest zijn neus direct vrij zijn van druk. Gebeurde dus niet). En dan wordt het allemaal erg onduidelijk voor een (jong) paard. Daarbij drukte dit systeem ook heel erg op zijn onderkaak, terwijl hij daar aan het wisselen was. Niet fijn.
En de neusriem zat vaak veel te strak, ook niet fijn.

Ik vond het verschrikkelijk rijden op deze manier en daarbij zat het gewoon ook niet prettig rondom zijn hoofd. Die neusriem zat altijd te strak, zodra hij zijn hoofd ook maar draaide. Verder liet mijn paard ook echt merken dat hij er niet echt blij mee was, door veel te gapen, te schudden met zijn hoofd e.d. Dat was niet de bedoeling natuurlijk, dus ben ik snel verder gaan zoeken. Ik heb van alles voorbij zien komen, want het was me een zoektocht. Ik heb nu een veel fijner bitloos hoofdstel, die echt duidelijk is wanneer dat nodig is, maar die hem ook 'vrij' laat op het moment dat ik dat wil. Dat miste ik bij die kruislingse.

Sidepull vind ik vooral fijn bij het buiten rijden (en dan met bontje op de neusriem), maar voor wat verfijnder rijden vond ik een sidepull weer niet duidelijk genoeg.
Heb hem gelukkig verkocht. Haha!

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 19:54

Nadya schreef:
IK wil wel even uitleggen waarom ik kruislings ook niet zo'n geweldig systeem vind. Knipoog

Ik heb destijds het hoofdstel van http://www.ruitersportshop.com gekocht. Mijn paard is een hele sterke ruin, eentje die rustig zegt 'ik ga wel naar links', als ik naar rechts wil, zo eentje. Ik wilde hem met dit hoofdstel in gaan rijden destijds. Ik doe heel veel aan grondwerk, heb dus ook van alles gedaan om hem zo goed mogelijk voor te bereiden op het bitloos inrijden.

Dat kruislingse systeem gaf zo'n slechte release (dus als ik de teugels losser liet, moest zijn neus direct vrij zijn van druk. Gebeurde dus niet). En dan wordt het allemaal erg onduidelijk voor een (jong) paard. Daarbij drukte dit systeem ook heel erg op zijn onderkaak, terwijl hij daar aan het wisselen was. Niet fijn.
En de neusriem zat vaak veel te strak, ook niet fijn.

Ik vond het verschrikkelijk rijden op deze manier en daarbij zat het gewoon ook niet prettig rondom zijn hoofd. Die neusriem zat altijd te strak, zodra hij zijn hoofd ook maar draaide. Verder liet mijn paard ook echt merken dat hij er niet echt blij mee was, door veel te gapen, te schudden met zijn hoofd e.d. Dat was niet de bedoeling natuurlijk, dus ben ik snel verder gaan zoeken. Ik heb van alles voorbij zien komen, want het was me een zoektocht. Ik heb nu een veel fijner bitloos hoofdstel, die echt duidelijk is wanneer dat nodig is, maar die hem ook 'vrij' laat op het moment dat ik dat wil. Dat miste ik bij die kruislingse.

Sidepull vind ik vooral fijn bij het buiten rijden (en dan met bontje op de neusriem), maar voor wat verfijnder rijden vond ik een sidepull weer niet duidelijk genoeg.
Heb hem gelukkig verkocht. Haha!

oke
en wat voor 1 heb je er nu ?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:20

Dat had ik al aangegeven in een eerdere post Knipoog . Die van www.paardenmetplezier.eu
Een vrij prijzig hoofdstel, maar ik ben er supertevreden over. Ja Lachen

xloveingrid

Re: Bitloos.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:19

ikzelf rij niet bitloos maar vind het wel erg gaaf, succes met zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:14

Nadya schreef:

Dat ging dan op voor jou en dat betreffende hoofdstel met die betreffende teugels en die betreffende clips en dat betreffende paardje en die betreffende ruiter.
Je kunt dus niet spreken over 'het kruislingse systeem' dat geen goed systeem zou zijn.

Zelf heb ik ook het hoofdstel dat jou niet beviel, maar hij bevalt mij en mijn paard dus hartstikke goed. Doorgangende teugels = loshangende kinbandjes en vrij liggende neusband en teugels los = meteen een goede release.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:20

Welk hoofdstel heb jij joviban?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:25

Die van de ruitersportshop.
Hij bevalt ons super (al bijna 3 jaar) en ik vind 'm ook één van de meest vriendelijke bitloze hoofdstellen. Vanwege de zachte, brede neusband, geen overbodige riempjes en juist ook vanwege de goede release (die mijn hoofdstel dus wel heeft, itt die van Nadya dus).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:32

Aha. Ik heb hem dus ook. Ik vond de riempjes ook te lang strak zitten, maar nu zijn ze wel en stuk soepeler nadat ik ze in de olie heb gelegd. Nu rij ik weer een tijdje met bit, maar ik ga ook snel het bitloze weer eens proberen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 23:41

JoviBan schreef:
Nadya schreef:

Dat ging dan op voor jou en dat betreffende hoofdstel met die betreffende teugels en die betreffende clips en dat betreffende paardje en die betreffende ruiter.
Je kunt dus niet spreken over 'het kruislingse systeem' dat geen goed systeem zou zijn.

Zelf heb ik ook het hoofdstel dat jou niet beviel, maar hij bevalt mij en mijn paard dus hartstikke goed. Doorgangende teugels = loshangende kinbandjes en vrij liggende neusband en teugels los = meteen een goede release.

Joviban, met doorhangende teugels was er totaal geen release bij dit hoofdstel bij mijn paard. De neusriem bleef strak zitten. Daarbij heb ik met meerdere kruislingse systemen ervaring inmiddels (heb heel wat uitgetest de afgelopen maanden) en mijn paard vond het verschrikkelijk (en ik dus ook ).

Juist met inrijden is een goede release op het juiste moment zo belangrijk, anders krijg je meteen al enorme miscommunicatie. Daarbij merkte ik dat mijn paard last had van de druk op zijn kaak en het wisselen. Het hoofdstel wat ik nu gebruik is echt een verademing. Ja

IK vind het niets en helaas ken ik meerdere mensen met die ervaringen..... Dat het voor jou en jouw paard wel werkt, hartstikke fijn. Lachen
Blijft een kwestie van proberen wat het beste werkt voor elke combinatie.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 00:06

het ligt echt per paard anders
mijn huidige rijd ik met een biothane sidepull
terwijl een vorige het juist weer heel goed deed op een
dr coock systeem .. en onze shetter op een kruislinks onder zadel , mar met bit voor de wagen ..

ieder paard / ruiter combi
heeft andere optoming
zowel de mesn als het paard moet er mee om kunnen gaan en goed op reageren

Almeralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:37

ik rijd zelf ook welleens bitloos ik vind het persoonlijk veel fijner ook voor het paard

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:24

Ik rijd met een sidepull en arno met een doodgewoon stalhalster Haha!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:31

ik heb zelf ook het kruislingse hoofdstel gebrobeerd en die pony vond het niets.
deze pony staat erg goed aan de hulpen en is goed op bit en halster te rijden maar op dit hoofdstel had ik gelijk grote paniek.
ja,paard gebonden maar mij beviel het niet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:49

Arabesk schreef:
Ik rijd met een sidepull en arno met een doodgewoon stalhalster Haha!

Een stalhalster is ook heel fijn ja. Relatief veel ruis maar met duidelijke hulpen kan dit heel goed geminimaliseerd worden, ook is het lekker zacht voor het paard; een brede band ipv een dun touwtje zoals een touwhalster. Ideaal voor gevoelige paarden die een optoming snel al te dwingend vinden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:37

Interessant, ik ben zelf een beetje aan het experimenteren en ontwerpen. Geinispireerd door de Spaanse en andere Zuidelijke landen.
Zij, de goeie, starten met een paard in de basistraining met een serreton. Dat is een compleet hoofdstel waar een neusriem aan zit met daarop ringen.
De essentie ervan is dat het paard en ruiter eerst afstemmen op elkaarm, zit, gewicht etc. en pas als dat in orde is een bit gebruikt (mag) worden.

Omdat ik de opleiding tuig- en zadelmaker volg ben ik alvast wat eigen ontwerpen aan het maken. Die mogen voor een zachte prijs weg.
Ik denk dat ze ook uitermate geschikt zouden kunnen zijn voor bitloos rijden.
Kijk gerust eens op de website en informeer naar het maatwerk.

(er is alleen wel een wachtlijstje van een aantal weken, alles is handgemaakt)

Afbeelding

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:51

nicole,fijn.

kan je voor mij het hoofdstel maken van de site van nadya?
het gaat om model 2 in het zwart Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:56

Hé hoi, ben jij dat ! Leuk.
Uh, ja, weet je, ik heb wel een eigen ontwerp eigenlijk en maak niet echt iets na van een ander.
Lijkt me niet zo netjes.
Bovendien.... ! Ik maak ze ambachtelijk, helemaal met de hand.

Zwart is even in de wacht, heb nog geen zwart leer (wel besteld) en er zijn nogal veel voorkeuren voor zwart.
Snap er niks van, naturel is juist zo mooi en wordt ook donker.

Maar kijk eens op mijn website en webwinke, daar staan de modellen.

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:05

Ik rijd zelf altijd met bit, maar heb laatst bitloos geprobeerd maar dit is toch niets voor mij.
Mn paard snapte het volgens mij niet zo goed ( ik ook niet echt ) Koe .
Maar bij hun werkte het wel goed dus kan je er wel fijn mee rijden ( degene waarvan ik het hoofdstel had geleend ).
Ik weet niet precies wat voor ik zal het even vragen.