Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Vraagjeeh schreef:Het is iets anders, en voor je pony is het natuurlijk ook wennen.
Maargoed, ik zou persoonlijk niet voor een kruislings systeem kiezen.
Verder ken ik al die namen niet.
Nadya schreef:IK wil wel even uitleggen waarom ik kruislings ook niet zo'n geweldig systeem vind.![]()
Ik heb destijds het hoofdstel van http://www.ruitersportshop.com gekocht. Mijn paard is een hele sterke ruin, eentje die rustig zegt 'ik ga wel naar links', als ik naar rechts wil, zo eentje. Ik wilde hem met dit hoofdstel in gaan rijden destijds. Ik doe heel veel aan grondwerk, heb dus ook van alles gedaan om hem zo goed mogelijk voor te bereiden op het bitloos inrijden.
Dat kruislingse systeem gaf zo'n slechte release (dus als ik de teugels losser liet, moest zijn neus direct vrij zijn van druk. Gebeurde dus niet). En dan wordt het allemaal erg onduidelijk voor een (jong) paard. Daarbij drukte dit systeem ook heel erg op zijn onderkaak, terwijl hij daar aan het wisselen was. Niet fijn.![]()
En de neusriem zat vaak veel te strak, ook niet fijn.![]()
Ik vond het verschrikkelijk rijden op deze manier en daarbij zat het gewoon ook niet prettig rondom zijn hoofd. Die neusriem zat altijd te strak, zodra hij zijn hoofd ook maar draaide. Verder liet mijn paard ook echt merken dat hij er niet echt blij mee was, door veel te gapen, te schudden met zijn hoofd e.d. Dat was niet de bedoeling natuurlijk, dus ben ik snel verder gaan zoeken. Ik heb van alles voorbij zien komen, want het was me een zoektocht. Ik heb nu een veel fijner bitloos hoofdstel, die echt duidelijk is wanneer dat nodig is, maar die hem ook 'vrij' laat op het moment dat ik dat wil. Dat miste ik bij die kruislingse.
Sidepull vind ik vooral fijn bij het buiten rijden (en dan met bontje op de neusriem), maar voor wat verfijnder rijden vond ik een sidepull weer niet duidelijk genoeg.
Heb hem gelukkig verkocht.
Nadya schreef:IK wil wel even uitleggen waarom ik kruislings ook niet zo'n geweldig systeem vind.
JoviBan schreef:Nadya schreef:IK wil wel even uitleggen waarom ik kruislings ook niet zo'n geweldig systeem vind.
Dat ging dan op voor jou en dat betreffende hoofdstel met die betreffende teugels en die betreffende clips en dat betreffende paardje en die betreffende ruiter.
Je kunt dus niet spreken over 'het kruislingse systeem' dat geen goed systeem zou zijn.
Zelf heb ik ook het hoofdstel dat jou niet beviel, maar hij bevalt mij en mijn paard dus hartstikke goed. Doorgangende teugels = loshangende kinbandjes en vrij liggende neusband en teugels los = meteen een goede release.
Arabesk schreef:Ik rijd met een sidepull en arno met een doodgewoon stalhalster