Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bij mij op stal stuit ik nogal eens tegen onbegrip. Spaanse (of klassieke, zo je wilt) rijstijl op een kwpn'er... dat kan volgens hen echt niet 
Babje_84 schreef:Aanvulling:
Klassieke dressuur is te verdelen in een aantal verschillende, waaronder de Spaanse en Franse hogeschool...
Klassieke dressuur is erop gebasseerd het paard dusdanig trainen dat het zonder problemen een ruiter kan dragen. Met 'zonder problemen' wordt bedoeld:
- Zonder dat de rug kans loopt op blessures,
- Zonder dat de balans verstoord wordt
- Zodanig dat de achterhand dragend is, en de voorhand (zowel benen als hals) vrij is
Dat betekent dat het paard geheel of zo veel mogelijk rechtgericht is, en het dusdanig verzameld is dat het volledige ruitergewicht op de achterhand rust, evenals een groot gedeelte van het gewicht van het paard zelf. De hogeschool oefeningen zijn dan ook niet zomaar circuskunstjes, maar hebben allemaal tot doel bovengenoemde te bewerkstelligen...
Maar goed, we gaan offtopic... de vraag was of er mensen zijn die met hun niet-PRE hogeschool (of klassieke dressuur, zo je wilt) rijden
Heb ik overigens geen les van hoor, en klassiek van de één is niet per definitie klassiek van de ander, dus misschien wijken mijn lessen wel af van dat van "paardenbegrijpen", dat weet ik niet. Maar ik reken het wel mee hoor
Babje_84 schreef:"dat gedoe van paardenbegrijpen" is idd ook klassieke rijkunst jaHeb ik overigens geen les van hoor, en klassiek van de één is niet per definitie klassiek van de ander, dus misschien wijken mijn lessen wel af van dat van "paardenbegrijpen", dat weet ik niet. Maar ik reken het wel mee hoor
20 april heb ik weer les, nu heb ik nog huiswerk
misschien dat er tegen die tijd ook wat mooier weer is 
)
denk aan buigen, spaanse pas, compliment, liggen etc, ieder paard heeft zijn sterke punten, en daar probeer ik op in te spelen, en zo de mindere kanten ook beter te maken. 
lailapri schreef:Heel leuk dat kleine dingen zoveel invloed kunnen hebben
Jammer dat dit niet een wat meer gebruikt fenomeen is...