Tuigpaard (of iig niet PRE) en toch Hogeschool?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Tuigpaard (of iig niet PRE) en toch Hogeschool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:29

Wat voor paard(en) rij jij, lailapri?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:38

ehh papierloze fjord, konik en a-b-c-d pony´s
een welsh a met papieren
shetjes
maar de fjord die doet het nu het best de andere leren eerst de basis Haha!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 16:19

Hey lailapri wat leuk om te horen! Wat grappig dat de fjord het verste is momenteel Lachen Bij mij op stal stuit ik nogal eens tegen onbegrip. Spaanse (of klassieke, zo je wilt) rijstijl op een kwpn'er... dat kan volgens hen echt niet Nagelbijten / Gniffelen

Zou je eens wat meer willen vertellen over eventuele moeilijkheden/knelpunten die je bent tegengekomen in de scholing, en je oplossing hiervoor? Of ging alles eigenlijk vloeiend? Zijn er dingen waar ik in de basis al rekening mee moet houden zodat ik daar op een later tijdstip voordeel van heb?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:20

Babje_84 schreef:
Aanvulling:
Klassieke dressuur is te verdelen in een aantal verschillende, waaronder de Spaanse en Franse hogeschool...
Klassieke dressuur is erop gebasseerd het paard dusdanig trainen dat het zonder problemen een ruiter kan dragen. Met 'zonder problemen' wordt bedoeld:
- Zonder dat de rug kans loopt op blessures,
- Zonder dat de balans verstoord wordt
- Zodanig dat de achterhand dragend is, en de voorhand (zowel benen als hals) vrij is

Dat betekent dat het paard geheel of zo veel mogelijk rechtgericht is, en het dusdanig verzameld is dat het volledige ruitergewicht op de achterhand rust, evenals een groot gedeelte van het gewicht van het paard zelf. De hogeschool oefeningen zijn dan ook niet zomaar circuskunstjes, maar hebben allemaal tot doel bovengenoemde te bewerkstelligen...

Maar goed, we gaan offtopic... de vraag was of er mensen zijn die met hun niet-PRE hogeschool (of klassieke dressuur, zo je wilt Knipoog ) rijden

Jahoor.
Ik heb de (beginnende)smaak nu ook te pakken.
Mét Schwarzwalders.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 08-04-08 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 16:21

Geweldig! Afgod

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:41

Ja veel georienteerd.

Maandag les.

Ik ben er met een 3jarig veulen mee aan het starten en een volwassen merrie. Voor de 3jarige is het een supergoede basis. Is nog nooit op gezeten en dat gebeurd ook voorlopig niet. ( ik heb het dus nog voornamelijk over rechtrichten )
Heerlijk nog helemaal blanco.

Met de merrie reed ik altijd, net even met zwangerschapsverlof geweest, maar nu moet ze weer aan de bak zodra ze rustig van het veulen af kan zijn. Lekker lenig worden en weer spieren kweken zodat je er weer "voorbereid" op kan gaan hobbelen en zowel hobbelend als aan de hand lekker door kan trainen op deze mooie manier.
Wel blijf ik bij een normaal bitje en voor een eventuele kaptoom moet ik nog even kijken, ik sta zelf niet zo fijn tegenover een vrij harde kaptoom ( bijv met fietsketting of ander ijzer erin verwerkt ) die natuurlijk aanvoelt alsof iemand met een kettin aan je scheenbeen zit te rukken. Althans zo is mijn mening. Verder vind ik het top.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:48

Zeg gewoon dat je het over het gedoe van http://www.paardenbegrijpen.nl hebt.
Kan niemand meer miepen, dan is het duidelijk. Haha!
Of het nou rood,groen of blauw heet.

Want daar heb je het toch over? ( ik iig wel ) Anders heb ik je verkeerd begrepen.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 17:04

"dat gedoe van paardenbegrijpen" is idd ook klassieke rijkunst ja Haha! Heb ik overigens geen les van hoor, en klassiek van de één is niet per definitie klassiek van de ander, dus misschien wijken mijn lessen wel af van dat van "paardenbegrijpen", dat weet ik niet. Maar ik reken het wel mee hoor Knipoog

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 17:05

Als ik wat verder ben zou ik overigens wel graag eens een clinic van hen bijwonen!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:07

Babje_84 schreef:
"dat gedoe van paardenbegrijpen" is idd ook klassieke rijkunst ja Haha! Heb ik overigens geen les van hoor, en klassiek van de één is niet per definitie klassiek van de ander, dus misschien wijken mijn lessen wel af van dat van "paardenbegrijpen", dat weet ik niet. Maar ik reken het wel mee hoor Knipoog

Haha nee ik begrijp het. Maar dan is het wel even duidelijk waar we het over hebben. Clown

Leuk hoor, ben benieuwd naar de foto's!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 18:27

Ik ook naar die van jullie Hannanas en Lailapri! Lachen 20 april heb ik weer les, nu heb ik nog huiswerk Knipoog misschien dat er tegen die tijd ook wat mooier weer is Lachen

Gigi is een tuiger met aardig wat Hackneybloed. Ze is vrij pittig, en is meer met de omgeving en alle fluitende vogeltjes, huppelende konijntjes en linksomdraaiende grassprietjes bezig dan met mij... Daar ben ik dus hard mee aan het werk. In het begin duurde het zeker een half uur voor ik haar eindelijk bij me had, en tegen die tijd had ze zich al zo in het zweet gewerkt met schrikken en overal bang voor zijn dat ik het echte werk te belastend voor haar vond. Nu is ze na wat snuiven en een paar rondjes kijken rustig en redelijk geconcentreerd, hoewel ze af en toe nog steeds wel schrikt als ze ineens beseft dat haar schaduw achter haar aan zit ofzo... Maar het gaat dus steeds beter. Ze gaat steeds losser en gedragener, voor zover een 5-jarige dat kan die net een half jaar onder het zadel is...

Voorheen had ik een hoofdstel zonder neusriem. Maar omdat ze toch wat moeite heeft te begrijpen hoe ze dat bit nou eigenlijk moet aannemen heb ik er een neusriem opgezet en sindsdien gaat ook dat weer wat beter. Afgelopen weekend durfde ik haar voor het eerst met lange teugel uit te stappen, en gisteren is het me voor het eerst gelukt haar een paar 8-jes te laten lopen alleen op de zithulp met doorhangende teugel en zonder beengebruik.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:29

Oke hier mijn verhaal.
Afgelopen voorjaar begon mijn instructrice over het misschien laten behandelen door een osteopaat van mijn fjordje. helaas woonde ik bij iemand en had geen cent meer over. Een dag voor mijn verjaardag heeft ze mij uit huis gezet. Toen ben ik ook meer lessen gaan volgen in werk aan de hand en soms wat longeren en augustus geloof ik fjordje voor 1e keer behandelt. Oktober 2e keer. Daarna ging het allemaal heel snel. clinic gevolgt, was werk aan de hand en aangezien schouderbinnenwaarts op de volte een beetje saai vond worden en traver nog moeilijk was voor hem, vroeg mijn instructrice of hij een begin wilde maken met piaffe, ze had het altijd al beweerd, maarja ik dacht ook, met een fjord zeker en nog wel een van 1,36, zonder papieren die altijd lekker door de bak sloft, niet nagevelijk wilt etc.
maar goed hij deed vrijwel meteen een halve levade en later werd dat stijgeren, maar al snel kreeg hij de oefening door, achterwaarts en dan voorwaarts maar heel verzameld., nou goed thuis nog wat mee geoefend en laatst in de les heeft hij zijn eerste hupjes gemaakt. Toen zijn we aan de lange lijnen gaan oefenen voor de lange lijnen clinic. Ging ook erg goed en dat vond hij erg leuk, maar ook hier ging travers niet lekker. Schouderbinnen wel. Toen vertelde mijn instructrice dat hij misschien eens naar een tandarts moest. Tja ik vond het vreemd, hij was al 3x geweest in 2 jaar waarvan 2x onderhouds vrij en 1x een beetje gevijlt. Maar goed tandarts erbij, die heeft zo ongeveer een uur staan vijlen electrisch en wist mij als eerst te vertellen dat hij last had van te veel wang en dat verklaarde heel veel waarom hij bijvoorbeeld niet snel je hand opzoekt etc. En ik was even blij dat ik hem nooit een scherper bit in heb gehangen en neusriem aangesnoerd en sperriem wat me vaak is aangeraden. Nou nu moet ik nog een nieuw zadel maar omdat het zo lekker ging rijd ik wel al, wel zonder zadel. Nou ik moet weer erg wennen, pfft ernaast is dan stuk makkelijk, maar travers gaat super, net als terugrijden naar verzameling in draf, en de eerste terre a terre achtige sprongen (waar die nog af en toe een soort pirouette van maakt en ik dan gelijk uit evenwicht ben, maar goed, ik had hier nooit van durven dromen maar toch gaat het. Hij heeft nog steeds moeite met nagevelijk en ik met loslaten (tja moest altijd meer aan de voorkant doen en tegelijkertijd de bak door laten rennen, dus in het hoofd schakel je makkelijk om als met je lijf)
hier nog een foto'tje
Afbeelding
en hij heeft steeds van die dingen dat ik met hem braaf huiswerk aan het doen ben, en ipv achterwaarts gaat hij stijgeren (geeft niet zelf aangeleerd, communicatie stoornis en hij doet het niet hoog) dus ik gaf hem eens wat meer been begint hij terre a terre achtig te springen. Ik wil een overgang stap galop vragen, hij gaat ineens super travers doen (voor zijn doen dan Tong uitsteken )
en natuurlijk gaat het ook wel eens minder maar goed ik heb er nog een heleboel dus pak ik gewoon een ander.

De andere kunnen net het begin (schouderbinnenwaarts op minimaal niveau, eerste passen lange lijnen en lichtelijk voorwaarts neerwaarts.) Alleen me hengstje rambo kent meer, dingen als traver enzo, maar hij zit in zijn achterhand/onderrug flink vast dus gaat pas in training na behandeling.

nog een paar van timo:
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b8 ... Cat2jly5cY
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b7 ... Cat2jly5cY

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:29

Wat een leuk verhaal lailapri! Lachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:57

Ik hoop toch niet dat men het aanleren van circus kunstjes verward met het echte hogeschool/ klassieke rijkunst rijden. Haha!
Ik lees her en der iets over geen travers kunnen maar wel piaffe ed. Laat je niet in de maling nemen hoor! Dit heeft niets met klassieke dressuur en hoge school te maken! Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:17

ehm de oefeningen worden aangeleerd om je paard te verbeteren en als je paard kan piafferen duurt het nog 2 jaar voor die een goede piaffe kan doen, mijn fjord vind gewoon die hele buiging en het opzij lopen moeilijk door het er eerder inslaan van het wijken, maar oefeningen als meer de achterhand eronder gaan weer wel goed. naar mijn idee is er geen vaste volgoorde, en als de ene oefening minder gaat kan het door een andere oefening die volgens het wedstrijdschema later komt, maar die hij makkelijker aanleert, de eerdere oefening makkelijker uitvoeren. Circuskunstjes doe ik ook Tong uitsteken denk aan buigen, spaanse pas, compliment, liggen etc, ieder paard heeft zijn sterke punten, en daar probeer ik op in te spelen, en zo de mindere kanten ook beter te maken.

En wat betreft piaffe kunnen, we zijn bezig met dat hij gaat zakken in de achterhand en de eerste piaffe achtige hupjes, das toch iets heel anders als piaffe kunnen. Nou ik ga stoppen en pony warm rijden, heb zo weer les.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 14:31

lailapri ik vind het erg goed hoe je gebruik maakt van de situatie, en een communicatiestoornis kunt ombuigen naar een nieuwe oefening! Nog even losstaand van het feit of het nou een circuskunstje is of dressuur, want ik denk dat je daar pas een oordeel over kunt vellen als je het paard hebt zien lopen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:38

Helemaal off topic natuurlijk, maar zwaait even naar stalgenote die op bokt gespot is nu Ja

Pling Doei!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:23

Nou lekker les gehad en ging super, ik had deze week een aantal foutjes bij mezelf ontdekt en al verbeterd dus vandaag met inbstructrice nog wat verder verbeterd, traver ging ook weer beter, en verder hebben we vooral aan voorwaarts neerwaarts gewerkt, dat bood hij vandaag heel erg aan, dus zijn we erop verder gegaan, en dan uitgebreid naar meer vwnw in de zijgangen, en meer achterbeen gebruik. Heel leuk dat kleine dingen zoveel invloed kunnen hebben Haha!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 17:07

Hey Anya Doei!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 17:11

lailapri schreef:
Heel leuk dat kleine dingen zoveel invloed kunnen hebben Haha!

Het viel me inderdaad op, dat je als je maar goed op je paard let, en op een oefening in gaat op het moment dat hij/zij dat aan lijkt te bieden, het leerproces ook véél en véél sneller gaat... maar goed dat is ook logisch natuurlijk... Lachen Jammer dat dit niet een wat meer gebruikt fenomeen is...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:14

tja waarom zou je je paard iets leren als het pas 3 klassen verder is? Dat heb ik ook dikwijls gehoord....

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 20:29

... en waarom zou je door gaan met stampen als het duidelijk even niet wil...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:44

oja misschien heeft iemand nog leuke tips of oefeningen voor aan de hand? Of de longe? Lange lijnen? Rijden dan? ik hoor ze graag.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 21:35

Ikzelf ben met Gigi qua grondwerk met Hempfling bezig. Gigi weet al heel goed dat ze achter me moet blijven lopen, en door mijn manier van lopen kan ik reguleren hoe heftig haar knie-actie is. Ze versnelt en verkort haar passen om zich aan te passen aan mijn tempo. Zelfs als ze even wordt afgeleid door de omgeving let ze met een oog en een oor op wat ik doe. Als ik stil ga staan staat zij ook prompt stil. Tenzij de paniek weer even de overhand neemt, maar dat geeft niet... ze is nog jong

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:41

vind hempfling ook leuk maar dan niet echt zijn oefeningen maar meer het werken met paarden om wat van jezelf te willen en niet van het paard