Achter de kuit, en doordat ik een superlange dressuurzweep heb hoef ik de teugels niet los te laten. Maar soms als mijn paard ergens niet langs wil leg (geen tik!) ik ook wel eens de zweep tegen de schouder aan zodat hij niet over de schouder weg gaat lopen. Zou trouwens niet weten hoe ik onder het rijden ooit bij de kont moest komen met de zweep zonder zelf heel ongelukkig te gaan zitten (met als gevolg aanleuning weg ed). Lijkt me ook niet de juiste plek voor de extra hulp, lijkt mij idd ook dat een paard of pony dan eerder geneigd is te gaan bokken na een tik.
= Achter je kuit zit de motor. = op de kont als hij bokt daar zit de straf. = en op de hals is voor het opvangen als hij over de binnen schouder of buitenschouder wegloopt. of op de volte naar binnen komt en niet reageert op je been.
zo heb ik het geleerd op mijn stage en van mijn prof spring instructeur.
VB bij wijken dat je hem achter je kuit gebruikt als hij niet reageert op je been om op zij te gaan.
Mijn instucteur is prof springen en hij leert zijn kinderen die ook rijden met een kort zweepje op de kont te slaan als ze niet luisteren en achter je kuit voor de aandrijving en niet op de hals als ze daar van schrikken weigeren ze zeker.
Onze pony wilt niet egt snel in galop gaan en dan egef ik hem een tik op zijn kont dna loopt ie tenminste door:P. Hij swiept wel met zijn staart, maar dat is niet zo heel erg. Hij heeft al eens een keertje(voeldje je niet egt) gebokt.
Klein tikje op de kont. Neem nooooooit mijn teugels in 1 hand, dan krijg ik vliegles plus dat ik het 'sielugh' vindt om zo een paard naar de paasei te meppen.
Een paard wat niet reageert op mijn teugel geef ik een tikje op de hals, een paard wat niet aangaloppeerd geef ik een tikje op de binnenschouder, een paard wat niet op mijn been reageert geef ik een tikje achter mijn kuit en een paard war vervelend is (bokken bijv.) geef ik een tik op zijn kont.
Voorheen altijd op de schouder. Tegenwoordig rij ik zonder zwap, maar als ik die erbij pak wil ik het wel eens afwisselen tussen op de schouder en net achter de kuit..
Ik probeer achter mijn kuit te doen, maar vergeet dat nogal eens., dan wordt het meer ter hoogte van mijn bovenbeen. Ik merk het wel direct aan de pony als ik het verkeerd doe, dan komt 'ie terug in tempo. Moet eerlijk toegeven dat ik een poedersuiker pony nog wel eens een flinke tik op zijn kont geef.
Aaah...een poedersuiker pony is eigenlijk voornamelijk een (heeeel luie) manegepony bij ons. Allemachtig, die doet er echt alles aan om onder het werk uit te komen. Ik weet dat het niet netjes is, maar soms is hij zo NIET voorwaarts dat ik 'm even moet laten voelen. Zo van: en nu lopen, kreng! (erg he)
Ja, echt heel erg. Eigenlijk eerder sneu dat je het zo op moet lossen. Veel en consequent overgangen rijden zijn toch echt een betere oplossing dan maar een beetje slaan. Hoe wl je dat over een paar maanden gaan doen dan, stroomstokken?
Ik geef m'n paard als die niet luistert een tikje op de kont, en soms als die gewoon loopt te klieren geef ik een klein tikje op de hals. Ik houd ook altijd m'n teugel vast met dressuur, want datn heb ik toch een lange zweep. maar met springen heb ik hem meestal niet nodig, maar als ik hem nodig heb laat ik wel m'n teugel los omdat ik dan een korte zweep gebruik.
Lekker veel afwisseling bied jij je paard kimhaflinger..
Ja idd. Ik geef hem veel afwisseling! Ik doe een halfuur springen én dressuur. Ik zeg ook alleen: ik spring 5 keer in de week, maar jij weet toch niet hoe ik afwissel??