Oudere Pony...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: Oudere Pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:29

leeftijd zegt niet veel hoor...
ik kreeg mijn pony ten ze 18 was en heb er mee door gereden tot ze 24 was en toen werd ik te groot en te zwaar Ach gut als ik lichter was geweest en kleiner had ik er nog veel langer actief mee door kunnen rijden!
in jou geval is het meer wat je gevoel aan geeft! je ouders hebben op zich wel een punt hoor... als je een jongere pony koopt heb je over stel 6 jaar als je overstapt naar de paarden of stopt ivm je studie nog "wat" te verkopen... als jij nu een 18 jarige koopt is ie dan 24 en dan heeft een pony wel zijn beste tijd gehad Ach gut

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:19

De oudste ziet er niet slecht uit.
De middelste ook wel , maar idd wel een beetje door gefokt?
de jongste ziet er ook oke uit maar als jij 10 bent zou ik hem niet kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:05

Leeftijd hoeft helemaal niet veel te zeggen.
Denk dat het belangrijker is te kijken naar conditie en dergelijken.

Heb zelf tot vorig jaar nog op een 27 jarige pony gereden.
Oke laatste jaar was ze niet écht goed actief meer, maar zo afentoe flink uit haar dak gaan zat er allemaal nog in.
Als je dan kijkt naar een gezonde pony van 18, zou hier best nog toekomst in kunnen zitten, qua recreactief rijden, of misschien wel even de sport in, als je ouders dit bedoelen met verder komen, maar dan wel op tijd stoppen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:00

__Charlotte schreef:
Leeftijd hoeft helemaal niet veel te zeggen.
Denk dat het belangrijker is te kijken naar conditie en dergelijken.

Heb zelf tot vorig jaar nog op een 27 jarige pony gereden.
Oke laatste jaar was ze niet écht goed actief meer, maar zo afentoe flink uit haar dak gaan zat er allemaal nog in.
Als je dan kijkt naar een gezonde pony van 18, zou hier best nog toekomst in kunnen zitten, qua recreactief rijden, of misschien wel even de sport in, als je ouders dit bedoelen met verder komen, maar dan wel op tijd stoppen.

Percies , mijn pony was ook erg nog actief vorg jaar.

Hoe oud hij persiec is weten zij niet , maar hij is zoo grijs van de jaartjes.
Maar dit jaar werd hij steeds minder actief , nu word hij niet meer bereden , maar hij heeft nog is erg lang actief geweest.

De pony of de foto ziet er goed uit , als het resente foto's zijn denk ik dat hij/zij in goede condietie is !

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:06

Als je zelf nogal onervaren bent zou ik de oudste nemen, op de foto ziet hij er goed uit, maar laat dit wel door een dierenarts controleren. Ik denk dat je hier het meest aan hebt door zijn ruime ervaring. Hiermee zal je nog ver kunnen komen, afgezien van zijn leeftijd...

Zodra de pony niet meer wilt werken merk je dit gauw genoeg, dan kun je altijd nog een jongere pony aanschaffen...

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:39

Mijn pony was 16 toen ik hem kreeg. Hij gedroeg zich een stuk jonger en was ook helemaal gezond (alleen niet helemaal droog in de benen). We hebben nog jaren wedstrijden gereden, tot op M niveau dressuur , springen en samengesteld. Toen hij zo'n 20 was is hij geblesseerd geraakt en dat heelde niet goed (misschein toch de leeftijd?). We hebben hem toen gehouden als recreatiepony (voor geen goud zouden we hem ooit hebben weggedaan!!), wat niet betekent dat we maar een beetje rondhobbelden hoor: hij was nog steeds jong tussen zijn oren! Drie jaar geleden is hij overleden (droes), en er gaat nog geen dag voorbij dat ik niet aan hem denk.

Wat ik wil zeggen is dat het geen nadeel hoeft te zijn om een oudere pony te kopen. Het hangt er helemaal van af hoe de pony in zijn vel zit en wat je met hem/haar wilt. Zelf ben ik nog steeds blij dat we toen gekozen hebben voor mijn schatje, ondanks zijn leeftijd.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:31

Ik zou gewoon kijken hoe het beestje zelf is en hoe het zich gedraagd, en natuurlijk de gezondheid niet te vergeten!! Ik kocht mijn fjordje toen ze 22 was en ik heb er nu nog jaren lol van Haha!

lizzyke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:33

ik denk wel dat als die fisiek goed is, dat je er gerust mee kunt gaan crossen.. maar 18 is al behoorlijk oud om dan nog te kopen (vind ik) mij leukt het fijner een paard te kopen waar je nog jaren mee vooruit kunt Lachen

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:03

Eerlijk gezegd vind ik 18 nog niet zo oud. Crossen daarmee moet mits het paard goed gezond is en in een goede zonditie nog prima kunnen.
Ik rijd een 25 jarige en een 20 jarige, nou ik merk echt geen verschil met een 8 jarige hoor ze zijn beide harstikke actief en overal voor in. Ze gaan graag mee nar buiten en kunnen dan ook echt super hard! Met die 20 jarige zou ik zo een cross durven starten, als die 25 jarige wat meer zelfvertrouwen had met springen zou ik het met hem ook prima aan durven.
Leeftijd zegt vaak niet zoveel! Het is per paard verschillend de ene is al 'oud' op zijn 18e en de andere pas op zijn 32e.

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:56

ik zou een paard nemen die bij jou past.
en idd geen 3 of 4 jarig paard die nog ingereden moet worden of dat net is.
Je kan beter eerst met een ervaren pony beginnen, die jou ook nog een hoop kan leren.
en later een wat jongere, als je er aan toe bent, en wat ouder.
dan ben je ook wat sterker, dus zul je ook beter een wat jonger/wilder paard aankunnen.

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:59

wij kochten onze pony als 19 jarige, hij word nu 21 en heb super veel plezier met m, rijd M1 wedstrijden.
Je leert dus ontzettend veel van zon pony..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:14

Ik zie in je profiel dat je 10 bent, en best groot bent voor je leeftijd. Ik denk dat een pony van 18 heel geschikt is om mee te beginnen. Helaas doen de advertenties op mp het bij mij niet. Ik rijd zelfs sinds kort een pony'tje van 16, met duidelijk nog genoeg pit. Ben er al een paar keer afgestuiterd, maar ze kan ook heel lief zijn. Ze kan 1.20 springen (pony is rond de 1.35?), maar dat heb ik nog niet met haar gedaan. Het liefst crosst ze de hele dag overal heen, dressuur is niks voor dr. Ze trekt je ook zo mee naar de hindernis. Dat ze 16 is is niks van te merken, dus waarom zou je het niet doen? Kan je nog jaren plezier van beleven hoor. Lachen