Relatie been/hand (gas/rem).

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Relatie been/hand (gas/rem).

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:07

Het ligt een beetje aan het paard,probeer zo simpel mogelijk te rijden voor het paard.Ik heb wel altijd iets been eraan bij een overgang terug,simpelweg om de activiteit van achter te bewaren.Maar dat is een ander soort beendruk dan bij een overgang voorwaarts.En ik rijd het lieft met zo min mogelijk hand,wel eraan {anders geen verbinding natuurlijk} maar niet teveel {onnodige{ ophoudingen enzo als dat niet nodig is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:02

Bedankt voor de uitleg Remember Ja
Dat overvloed aan hulpen dat geloof ik meteen, ikzelf (en veel anderen met mij) zit ook vaak nog teveel te 'rijden' aan mijn paard, less is more.....

Remember schreef:
Daarom is het ook zo belangrijk dat ze op de kleinste hulp voorwaarts gaan,

Ben hier ook wel benieuwd naar, heel simpel is het been: harder en hand/zit: rem...
Maar dan wil je schakelen in tempo en dus variate aanbrengen in je hulpen.
Gebruik je dan een bepaalde hoeveelheid druk voor een bepaalde hoeveelheid reactie? Hoe geef je aan hoeveel reactie je wilt op een hulp?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 17:43

Kelly_ann schreef:
Gebruik je dan een bepaalde hoeveelheid druk voor een bepaalde hoeveelheid reactie? Hoe geef je aan hoeveel reactie je wilt op een hulp?

Dat is een hele goeie om over na te denken Ja, want volgens mij gaat dat puur op gevoel. Als ik het moet omschrijven en ik wil een klein beetje voorwaartse reactie 'neig' ik tot been geven, de verplaatsing van mijn been (heel klein) zorgt dan al voor reactie, hoef ik 'm nog niet te raken (je doet meer met je lichaam dan je zelf denkt vóórdat je überhaupt een hulp geeft, en paarden pikken dat echt wel op..) Wil je meer reactie komt je hulp iets duidelijker door. Wat ook een fijne oefening is, is over de lange zijde een paar keer 'opschakelen'. Begin met wegrijden, na 10 meter geef je nog een keer been en verruim je dus nog meer, na weer 10 meter doe je dat nog een keer, de gehele zijde. Zo leren ze dat ze altijd nóg meer voorwaarts moeten aanbieden. Dit kun je natuurlijk ook met subtiele, kleinere hulpen sneller achter elkaar doen Knipoog .

Trouwens ook een goeie tip voor in je proef, de meeste paarden zie je halverwege de lange zijde/diagonaal van hun uitgestrekte/midden draf/galop al weer wat terug komen, schakel nog maar een keer (subtiel!) op halverwege of op 3/4, dat scheelt al gauw een punt!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:17

Remember schreef:
manie schreef:
De visie van Remember komt overeen met de trainingswijze van Sjef en Anky.
Ik vind het een erg logische gedachtengang, maar in de praktijk combineer ik een ophouding ook wel met een drijvende hulp.
Wel probeer ik deze automatische handeling (want dat is het inmiddels) wat af te leren.

Klopt Ja. Ik ben er pas écht mee in aanraking gekomen en mee aan de gang gegaan (geprobeerd Clown ) toen ik een clinic van Theo Hanzon mee heb gereden en daarna ook bij hem gelest heb. Er ging echt een wereld voor me open qua logica, maar inderdaad, dat automatisme en dat ingebakken idee dat je geen hand mag gebruiken zonder been is verrekte lastig af te leren Bloos

Hmm klinkt logisch. Is het nog afhankelijk van het opleidingsniveau van het paard? Valt een groen paard op deze wijze niet uit elkaar?

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:03

Remember: Nee wanneer ik een hulp geef voor een bepaalde versnelling (om het in de auto's te houden Knipoog ), geef ik 1x aan wat ik wil tot ik een overgang wil maken, soms gebeurd het inderdaad dat ik hem tussendoor nog even alert moet maken met waar we mee bezig zijn.

Vind dit overigens wel een interessante topic. Zo zie je maar hoe iedereen anders rijdt en dingen anders oplost. Ik vind niet dat wanneer iemand het anders doet dat dit gelijk fout is.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 08:50

imaudy schreef:
Hmm klinkt logisch. Is het nog afhankelijk van het opleidingsniveau van het paard? Valt een groen paard op deze wijze niet uit elkaar?

Omdat je 'm niet 'opvangt' met je hand? Dat is 'psychisch', want je houdt 500kg paard echt niet bij elkaar door je hand eraan te houden Knipoog .Als een paard actief is achter zal hij niet uit elkaar vallen, je moet het 'voorwaartse' niet verwarren met een (te) hoog tempo.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 08:51

maykie schreef:
Vind dit overigens wel een interessante topic. Zo zie je maar hoe iedereen anders rijdt en dingen anders oplost. Ik vind niet dat wanneer iemand het anders doet dat dit gelijk fout is.

;j, er zijn tig wegen die naar Rome leiden Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:09

Ik rijd zo veel mogelijk op mijn benen, en soms in de proef bijvoorbeeld nog teveel op mijn handen omdat hij soms moeilijk terug komt. Maar thuis probeer ik alles op zit en benen te doen, hooguit een ophouding met mijn handen als hij echt te hard gaat en ik hem niet terug gereden krijg. En mijn handen gebruik ik om hem net wat lager in te stellen als hij niet voldoende op mijn been reageert, en om het plaatje tot een geheel te maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:44

Ik blijf dit even volgen want ik vind het een interessant thema, waar ik thuis veel over pieker.
Ik ben zelf opgeleid volgens de ofwel hand ofwel beenmethode en had aan Wrangler een paard wat, zonder dat ik zelf duidelijke aanleuning aanbood, met zijn neus door het zand liep. Op de een of andere manier heeft die niet de reactie: been geven is voor mee omhoog, hij ging harder en harder rennen en dieper en dieper zakken. Daardoor kwam ik toch terecht bij EN hand EN beenmethode. Het contact vooraan steeds minder maken ben ik dus mee bezig op het moment dat hij loopt waar ik wil, want ik loop dus ook tegen problemen bij het oprichting op: immers, zodra ik hand verminder en meer been bijgeef zit ik met een paard dat weer gaat halsstrekken.
Maar omdat dus de methode die ik nu toepas (en die erg goed werkt op mijn paard, laat ik dat voorop stellen, hij kan zo ook spectaculairder lopen dan welk paard dan ook wat ik ooit gereden heb.) conflicteert met hoe ik vroeger leerde rijden zit ik vaak te piekeren of ik nu gewoon met een ander paard een ander spoor op moest, of dat ik op een uiteindelijk dood spoor zit.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:16

Is het niet de kunst om met je been aanleuning op te wekken?

Ik probeer altijd met mijn been naar de hand toe te rijden. Altijd eerst achter activeren voordat je aan de voorkant iets kan doen. Dit geldt voor mij ook in overgangen terug en zelfs in het achterwaarts gaan. Een paard dat niet actief van achter loopt kan nooit tot oprichting komen. Sterker nog; in mijn ogen kan een paard dat achter niet actief loopt, niet in aanleuning gaan. Dan komt de aanleuning van de ruiter uit, wat uiteraard niet de bedoeling is. Ze worden dan ook kort van voor.

Voor mij geldt dus altijd mijn been en zo weinig mogelijk hand.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:31

malloesje schreef:

Dat zou ook moeten, alleen ik heb dus iig van mijn paard geleerd dat een paard die aanleuning ook beneden op kan gaan zoeken.
En dat was er een die ik niet op wist te lossen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 10:38

malloesje schreef:
Altijd eerst achter activeren voordat je aan de voorkant iets kan doen.

Dat is ook het hele 'eieren eten' Ja. De vraag hier is niet of je een paard actief moet rijden achter of niet, maar of je weleens de combinatie been en hand tegelijk gebruikt, en of je ondersteunt met je been tijdens overgangen terug (waarin je dus 'remt', terwijl been 'voorwaarts' betekent).

Als je paard voorwaarts is, impuls heeft en die zelf ook vasthoudt (je hoeft dus niet continu in te grijpen om de impuls te behouden) kun je mijns inziens best met je hand inkomen zonder ook direct been bij te geven.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 10:40

Urielle schreef:
malloesje schreef:

Dat zou ook moeten, alleen ik heb dus iig van mijn paard geleerd dat een paard die aanleuning ook beneden op kan gaan zoeken.
En dat was er een die ik niet op wist te lossen

Dat is ook lastig, maar is dat in eerste instantie niet aangeleerd?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:58

Remember schreef:
Als je paard voorwaarts is, impuls heeft en die zelf ook vasthoudt (je hoeft dus niet continu in te grijpen om de impuls te behouden) kun je mijns inziens best met je hand inkomen zonder ook direct been bij te geven.

Je hoeft misschien ook geen been bij te geven, maar je moet wel blijven ondersteunen met je been. Zelf is mijn idee dat je eerst gas moet geven voordat je kunt remmen.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:58

Ik ben het met remeber eens! je geeft alleen een hulp als je iets wil veranderen en vervolgens moet je paard zo blijven lopen totdat jij weer iets ander vraagt. Paarden stomp je snel af.
Voorbeeld bij mijn eigen paard, als ik been geef tijden verzamelijk wacht hij niet meer af waardoor zijn activiteit minder wordt. Bij been eraf, weet hij dat er iets gaat komen (en wacht daarop) en blijft daardoor actiever doorspringen (inpalop)..

Less=more

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 21:19

malloesje schreef:
Je hoeft misschien ook geen been bij te geven, maar je moet wel blijven ondersteunen met je been. Zelf is mijn idee dat je eerst gas moet geven voordat je kunt remmen.

Waarom moet je ondersteunen als het in orde is? Dat is toch dubbelop?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:47

Goed, vandaag eens even opgelet met rijden.. Conslusie.. ik ben niet in staat gas en rem expliciet los te koppelen.
Als ik activiteit wil zonder dat hij harder gaat (impuls) dan heb ik hem tussen been en hand lopen. Hoewel ik me afvraag of mijn hand in dit geval wel rem te noemen is. Ik wil namelijk niet zachter, ik wil dat hij actiever wordt maar niet harder gaat dan dit. Als ik daadwerkelijk wil remmen komt mijn zit(knie) erbij.
Ik drijf dus, hij krijgt van mij signaal om harder te lopen, dat komt aan in mijn hand, en daar sta ik niet toe (= harder gaan/langer worden in frame) maar ik bied weerstand met als doel meer activiteit zonder wijziging in snelheid.

Overgangen, zonder been geeft bij mij een paard dat daadwerkelijk remt en binnen vrij korte tijd stil staat. Dit oefen ik wel eens, is dolle pret, we lijken wel een westerncombi *LOL* Door kort en met minder druk te remmen zwak ik die reactie wat af en duurt het langer voor hij stil staat. Vul ik in de overgang aan met been krijgt een overgang een voorwaartser karakter, en is hij (dus ook) vloeiender.

Ik denk ook dat het een beetje afhangt van de voorwaartse drang die je paard van zichzelf heeft, ik moet bij blijven drijven in overgangen aangezien hij anders impuls verliest of stilvalt. Er zijn natuurlijk ook paarden die hun impuls eenvoudig behouden.
Volgende factor is denk ik rijvaardigheid, ik rijd misschien nog niet verfijnd genoeg om gas en rem daadwerkelijk los te kunnen koppelen, en moet dat denk ik ook nog niet willen gezien de reactie van mijn paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 08:16

Dat eerste deel van Kelly Ann daar kamp ik dus ook mee: hoe hou ik geslotenheid als ik niet met been naar hand toerij, maar met been opdrijf en het aan de voorkant weer 'weggeef'?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 08:18

Remember schreef:
Dat is ook lastig, maar is dat in eerste instantie niet aangeleerd?

Ja, ik leer alle paarden aan dat ze zelf in mijn hand moeten zakken. Dat wil ik ook, want ik wil ze fijn over de rug en dat ze mijn hand volgen als ik meer teugel geef, zodat ik kan halsstrekken en variëren in de hoogte van de aanleuning.
Alleen is dit de allereerste keer dat een paard geen extra front maakt als ik hem meer opdrijf.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 09:09

Kelly_ann schreef:
Ik denk ook dat het een beetje afhangt van de voorwaartse drang die je paard van zichzelf heeft, ik moet bij blijven drijven in overgangen aangezien hij anders impuls verliest of stilvalt.

Dit kun je ook verbeteren door consequent alléén te corrigeren (in dit geval bij te drijven) op het moment dat hij terugvalt. Dus naar een bepaald tempo rijden, been los, valt hij terug weer been, en weer eraf.... In het begin zul je héél veel moeten corrigeren, misschien voor je gevoel wel meer als wanneer je 'ondersteunt', maar je zult merken dat ze dit na een tijdje toch wel erg goed oppikken hoor Ja. Het is ontzettend moeilijk voor de ruiter Bloos , omdat je een actief passieve houding aan moet nemen eigenlijk, en je (althans, ik Vork ) hebt toch de neiging om alles te willen regelen.

Urielle schreef:
Dat eerste deel van Kelly Ann daar kamp ik dus ook mee: hoe hou ik geslotenheid als ik niet met been naar hand toerij, maar met been opdrijf en het aan de voorkant weer 'weggeef'?

Urielle schreef:
Ja, ik leer alle paarden aan dat ze zelf in mijn hand moeten zakken. Dat wil ik ook, want ik wil ze fijn over de rug en dat ze mijn hand volgen als ik meer teugel geef, zodat ik kan halsstrekken en variëren in de hoogte van de aanleuning.
Alleen is dit de allereerste keer dat een paard geen extra front maakt als ik hem meer opdrijf.

Dat je je hand niet (remmend) wil gebruiken in combi met je been wil niet zeggen dat ze 'door je hand heen' mogen lopen. Shine wilde zich altijd heel graag lang maken (zo was ze ook gebouwd), bij Theo moest ik haar in het halthouden bijv. alleen na laten geven op mijn hand (let op: ze was wel enorm voorwaarts aan mijn been, daar hadden we van te voren aan gewerkt!). Dus halthouden, zij drukte zich er weleens uit dan, ik moest dan gewoon weerstand bieden en wachten tot ze nagaf (zonder been aan te drukken, want dat betekent 'wegstappen' en ze moest stil blijven staan). Duurde het écht te lang dan weerstand er af, been = weg en paar meter verderop weer. Zo leerde ze dus een bep. aanleuning op te zoeken, 'losgekoppeld' van been geven. Lengte van de teugels icm handhouding (dus het punt waarop die aanleuning te vinden is) bepaald de houding.

Ze ging na 3 kwartier op deze manier lessen al veel meer front maken dan ik haar ooit gekregen had, omdat ze de energie die ze kreeg van de voorwaartse drang er niet meer naar beneden/voren/horizontaal uit drukte maar dit echt om ging zetten naar oprichting.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:31

Ik vind het heel interessant om te lezen Lachen
Hoe maak jij het onderscheid tussen halsstrekken (en dus hand moeten volgen) en front moeten maken Remember? Of blijf jij vooraan toch een zekere druk houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:39

malloesje schreef:
Voor mij geldt dus altijd mijn been en zo weinig mogelijk hand.

Maar waarop altijd je been. Je kunt immers ook impuls en verbinding opwekken zonder continu je been eraan te houden.

Ik denk dat daar een beetje de crux zit in het begrijpen, voor veel ruiters staat "been eraan" synoniem aan "impuls bewaren". Dat kun je loskoppelen van elkaar. Vereist overigens wel een beetje ruitergevoel en een onafhankelijke zit Knipoog

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 12:31

Urielle schreef:
Ik vind het heel interessant om te lezen Lachen
Hoe maak jij het onderscheid tussen halsstrekken (en dus hand moeten volgen) en front moeten maken Remember? Of blijf jij vooraan toch een zekere druk houden?

Je streeft 1 'gelijke' druk na, zowel in de oprichting als in het halsstrekken (moet eerlijk bekennen dat ik zover nog lang niet ben hoor, want in het loswerken en halsstrekken heb ik losser contact dan wanneer we meer aan het werk gaan Bloos ). Stel ik heb 'm bovenin lopen, en wil gaan halsstrekken. Ik breng mijn handen een fractie naar voren, waardoor de aanleuning 'minder' wordt, paard zal wat verlengen in de hals om de aanleuning weer op te zoeken ('herstellen') en dan laat ik langzaam de teugels meenemen naar beneden. Paard blijft dus verlengen en zoeken naar het aanleuningspunt, ik bepaal waar dat is door de lengte van de teugels (of in kleinere, subtiele variaties; door de verplaatsing van mijn handen). Zelfde kan ook de andere kant op, dus richting de oprichting, door de teugels weer korter te maken, kort wat meer aanleuning te hebben, paard zal 'terug' komen om de aanleuning weer losser te krijgen. Ik hoef dus niet extra been te geven als ik wil dat hij m'n hand volgt.

Aanleuning behouden zie ik niet als 'hand gebruiken', want je hebt een bep. aanleuning nodig en daarvoor heb je gewoon je hand nodig. Hoeveel aanleuning je hebt zal per paard verschillen. Je hand gebruiken is bij mij alles wat je met je hand(en) doet behalve de aanleuning behouden zeg maar Haha!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:05

Interessante discussie.
Ik denk dat er nog een tussenweg is, tenminste zo ervaar ik het:
als ik mijn paard meer wil verzamelen, maak ik een serie halve ophoudingen, waarbij ik de drijvende (been) hulpen in een snel ritme afwissel met terugnemende (zit- en teugel) hulpen. Het is dus nooit hand en been tegelijk, maar achtereenvolgens. Zo schuif ik, als het goed gaat, het paard steeds wat verder in elkaar, waarbij hij mooi licht blijft op mijn hand.
Verder ben ik het met de ts eens dat je er uiteindelijk naar moet streven een paard zodanig op eigen benen te laten lopen dat hij bij het voorwaarts en terug rijden uit zichzelf van achteruit actief blijft zonder dat je dit steeds op hoeft te roepen met beenhulpen. Je wilt tenslotte uiteindelijk zo fijn rijden dat je met minimale middelen het maximale bereikt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 15:06

Askja schreef:
als ik mijn paard meer wil verzamelen, maak ik een serie halve ophoudingen, waarbij ik de drijvende (been) hulpen in een snel ritme afwissel met terugnemende (zit- en teugel) hulpen

Waarom zo veel hulpen? Kan het niet 'makkelijker'? Als ik er zo over nadenk denk ik dat ik het niet meer bij kan houden als ik zo moet gaan rijden Haha!

Als ik wat wil verzamelen ga ik alleen terugzitten, evt. een ophouding als de reactie terug niet snel genoeg komt, en als ze te veel terugvallen corrigeer ik (eenmalig) met mijn been.