Paard over hindernis slaan bij weigering?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Re: Paard over hindernis slaan bij weigering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:55

Ik rij nooit met zweep! Dus ook niet tijdens het springen, ze gaat vaak genoeg staan als ze een hindernis weer eens eng vindt..maar voor alsnog zoek ik de fout eerder bij mezelf dan bij het paard! Zodra ik haar aanmoedig met mijn stem doet ze het wel! Ze gaat dus puur staan omdat ze het spannend vindt! Mijn paard wordt alleen al gestressed als andere mensen hun paard slaan, laat staan dat ik dr zelf een tik verkoop..ik denk dat ik dan geen enkele hindernis meer van dichtbij zie!

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:03

Haha ja zo dachten ze er op de manege waar ik vroeger reed ook over. Gewoon lekker in elkaar beuken en meppen net zo lang tot ze er overheen gaan.
Gevolg: wanneer zo'n paard een balkje ook maar zag begonnen ze meteen in paniek te rennen.
Vreselijk zielig die beesten zijn gewoon getraumatiseert.
En het erge is..ze blijven er gewoon mee door gaan..ze leren er niet van dat het niet werkt zo

Gevolg van al dat gemep en gedoe is dat die paarden de instructrice's zo erg haten dat die paarden als ze de kans zien, hun helemaal in elkaar trappen... Koe De meeste kunnen dus ook niet meer in de bak zelf les geven maar moeten achter de bakrand blijven staan.

Als een paard weigert is dat vaak ook de fout van jezelf. Jij moet inschatten wat je paard kan en of hij dus uit kan komen. Rij je als een ongecontroleerde maloot op sprongen af is de kans groot dat dat paard denkt wacht eens even dit haal ik niet en ik wil mezelf niet pijn doen. Als het goed is zie je zelf al of je uitkomt. En vertrouw je het niet ga je er niet overheen, maar stuur je weg.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:08

ik denk dat dat aan de situatie ligt..Mijn zusjes paard had nl een moment dat hij heel laks en gemakkelijk werd, Mwaaa die dubbel ga ik niet nemen die heeft wel eens een tik gevangen. Mijn paard daar in tegen wil juist heel graag, als hij stopt heeft het ook een reden en dan ga ik hem zeker geen klappen verkopen. Ik rijd dan gewoon opnieuw aan en tot nu toe springt hij dan gewoon Lachen

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:13

Verschilt inderdaad per paard. Mijn merrie springt alles, zelfs als ze niet uitkomt, vanuit stilstand, de gekste hindernissen, alles. Daarbij is het dus sowieso niet aan de orde. Een van de pony's is heel laks, als die niet springt kan die wel een tik verwachten.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:18

runningkawa schreef:
Bij een ruiterfout mag het uiteraard nooit.

Maar een paard wat netjes aangereden wordt, genoeg impuls, maar vies stopt, die mag van mij wel een klap hebben.

Om dan weer opnieuw aan te rijden en bij de afzet al een goedkeurende stem beloning te krijgen Lachen

wel hier ben ik het mee eens...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:25

in dit geval is het duidelijk dat het paard begreep dat hij niet uitkwam...als je dan ingrijpt als ruiter kunnen er ongelukken gebeuren,een paard kan prima uitrekenen of hij uitkomt of niet,als wij dat instinct verstoren gaat het fout....

arabahnarak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:05

Ik vind het wel erg dat er zoveel mensen zijn die een tik of slaan met de zweep heel normaal vinden. Kordaat zijn is prima en ook nodig bij de opvoeding en vooral consequent! Maar slaan en tikken geven, horen daar volgens mij toch niet bij. Niet bij paarden, niet bij andere dieren en ook niet bij mensen. Dat doe je gewoon niet.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:32

ik vind als ze stoppen duidelijk gemaakt moet worden dat ze erover moeten.
dus ja ik duw ze er overheen
MITS de hoogte dit toelaat en de soort hindernis, dus zoals TS zegt met bielsen en een waterbak, die zeker niet haha beetje heel gevaarlijk.

Denisevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:27

Ik zou een paard er nóóit overheen slaan. Arm paard.
Dit is heel onredelijk tegenover het paard vind ik, terwijl het vaak fout van de ruiter is.
Zoiets hoor je niet af te schuiven op je paard..
Buiten dat; een paard voelt een vlieg op zijn vacht landen, kan je nagaan wat 3 harde zweepslagen doen.
Gewoon een volte draaien en er opnieuw op af gaan, dat vind ik zelf een goede methode. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:47

runningkawa schreef:

Maar een paard wat netjes aangereden wordt, genoeg impuls, maar vies stopt, die mag van mij wel een klap hebben.

Om dan weer opnieuw aan te rijden en bij de afzet al een goedkeurende stem beloning te krijgen Lachen

helemaal en volkomen mee eens.

Het heet overigens eventing (of sgw op de lagere niveaus), geen military.

RedPassion: vies stoppen is een stop op een normale hindernis (dus niet te hoog/eng/moeilijk voor dat paard) terwijl afstand, impuls e.d. goed zijn. Dan krijgen ze bij mij ook een klap maar dat maak ik echt maar zelden mee.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:08

Ik ben geen fanatiek springruiter en kan alleen vertellen hoe ik het heb geleerd in de lessen.

Als mijn paard weigerd, ligt dat vrijwel altijd bij de ruiter, het paard hier dan over de hindernis heen meppen is fout en zo behandel je het dier niet.
Bij een weigering heb ik geleerd wel voor de hindernis te blijven zover dat mogelijk is, een volte draaien en opnieuw de poging om erover heen te gaan.
Twijfel ik, dan hoef ik het eigenlijk al niet eens te proberen, hoewel je er ook paarden bij hebt die zowieso al wel over de hindernis springen.

Blijft mijn paard weigeren dan weet ik waar ik aan moet werken en dat is het vertrouwen, dus terug naar de basis.
Nu praat ik puur over mijn paard.

Ik kan me haast niet voorstellen dat een paard zomaar weigerd, maar goed het zou natuurlijk kunnen Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:13

Ik ben wel een fanatiek springruiter, en er zijn echt momenten dat een flinke tik nodig is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:26

upanddown schreef:
Verschilt inderdaad per paard. Mijn merrie springt alles, zelfs als ze niet uitkomt, vanuit stilstand, de gekste hindernissen, alles. Daarbij is het dus sowieso niet aan de orde. Een van de pony's is heel laks, als die niet springt kan die wel een tik verwachten.

Om even eraan toe te voegen...
Er zijn ook paarden die onzeker zijn van nature en dat kan een ferme tik soms best wel wat overtuigingskracht geven..

Het ligt er dus maar net aan, aan de situatie en het paard.. en zoals we lezen is dat overal weer anders..
Helaas kan niet iedereen op zo'n moment eerlijk blijven tegenover zijn paard.

Laatst stond ik ergens te kijken bij het inspringen.
Ik stond eigenlijk aan de zijkant van de ingang van het losrij terrein..
Ineens zie ik een paard op me af stormen die nog een paar flinke tikken bovenhands kreeg..
Ik moest echt aan de kant springen..
De ringmeester greep nieteens in, zal ook vast een slappe *** zijn.

Wat bleek, het was een ex-klasgenoot van Deurne... ze zou zich kapot moeten schamen!!!
Juist iemand die een opleiding heeft genoten in de omgang en het trainen van paarden... Gestoord Gestoord

NALBACH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:28

ik vind dat het dan alleen maar een traumatische ervaring is voor het paard.
ik heb laatst een boek gelezen en daar stonden hele leerzamen dingen in ook over het slaan van een paard. het heette denken met paarden ofzo. ik vind dat je een paard nooit moet slaan maar alleen corriceren met een klein tikje. Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:32

Je hebt alleen maar geweldige paarden, en voor het grootste gedeelte K.U.T. ruiters....
Ik zou bijna uitsluitend naar wedstrijden gaan om mensen van hun paard te trekken en eens flink te bewerken.
Dit is exact de reden dat ik niet meer naar dit soort evenementen ga.
Als ik dit zie gebeuren is die persoon ernstig de Sjaak.
Dat al die onzekere mensen hun bewijsdrang moeten opdringen aan een goed, mooi en puur beest is triest.
Ga dan auto-racen ofzo...

Jezelf beheersen vinden sommige mensen echter knap lastig.
Ik kan wel door het plafond knallen, zo kwaad wordt ik hier van.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:06

helemaal mee eens....

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:11

runningkawa schreef:

juist, en als hij dan weigert, dan mag het paard van mij ook over de hindernis geslagen worden, wij hebben ook zo'n eigewijze opdonder in de les, die weigert gewoon omdat ze geen zin heeft. Die word er nu ook over de hindernis heen geslagen, en geloof mij, ze denkt nu wel 3 keer na voordat ze weigert!

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:14

Als mijn pony weigerd, laat ik haar er vaak even voorstaan. Gewoon rustig helemaal geen been, alleen even stil staan, anders word ze paniekerig en rent ze keihard weg.
Verder laat ik haar er nooit meer over springen, draai daarna weg en rijd opnieuw aan.
Vind ook dat een weigering mede de ruiter zijn schuld is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:50

Urko schreef:
runningkawa schreef:

juist, en als hij dan weigert, dan mag het paard van mij ook over de hindernis geslagen worden, wij hebben ook zo'n eigewijze opdonder in de les, die weigert gewoon omdat ze geen zin heeft. Die word er nu ook over de hindernis heen geslagen, en geloof mij, ze denkt nu wel 3 keer na voordat ze weigert!

Grote meid....

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:58

Cowgirltjuh schreef:
Zelf rijd ik jumping, en of ik mijn paard sla als hij weigert ligt er totaal aan wiens fout het was.

Hoe weet jij dan wiens fout het is? Bloos

Mijn verzorgpony krijgt zelden tot nooit een mep. Alleen bij ernstig vervelend gedrag (bijten en dat soort dingen) wel, maar alleen op de grond. Onder het zadel krijgt ze geen mep en zeker niet bij het springen, want daar reageert ze helemaal gestresst op. Het paard erover meppen werkt dan alleen averechts. Weigeren bij ons komen voort uit het feit dat zowel ik als zij een beetje onzeker zijn, dus dan is het ook niet eerlijk om het af te straffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:59

@ninx, een voorbeeld. Zelf meegemaakt.

Paard zadelmak gemaakt (met alles rust nooit een tik gehad)
Paard parcours klaar gemaakt (nooit een tik gehad, sprong met alle plezier uit zichzelf, ik had zelfs nooit een zweep bij)
Paard bijna elke keer foutloos, liep ondertussen L (nog steeds geen tik gehad)

Paard staat te koop, wordt gereden door verwende griet die denkt dat ze kan rijden, neemt niks aan van instructeur.
Is aan het fitnessen aan de voorkant, maakt hem dood aan het been.
Springt er een paar parcoursen mee...uitgebeld... stakend, sterk.

Paard komt terug bij mij.
Thuis gaat het redelijk, om vreemd terrein had hij geleerd zich sterk te maken... zelfs zover omhoog te komen als je hem naar voren drijft dat hij wankeld op de benen.

1 malig laat je hem op concours weten dat je daar dus niet van gediend bent. Denk dus echt wel aan flinkte tikken Bloos
Maar bij alles wat hij redelijk goed doet beloon je hem wel heel duidelijk.
Zodat er zeker duidelijkheid is voor het paard en hij ook zeker positieve beloning krijgt.

Concours erop doet hij het weer als vanouds, heeft ook nooit meer gesteigerd en geweigerd en trekt zelfs weer vanzelf richting de sprong.

Als jij me had gezien op dat concours had je me van de knol afgetrokken (ik zou me ook in hebben moeten houden als ik niet wist wat er was)
Maar blijf jij bij je standpunt dat het paard belachelijk behandeld is die ene keer?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:00

Als ik zonder aarzeling, met de juiste impuls en op een goede hindernis op een normale hindernis aan rijd met een paard waar ik regelmatig mee spring, en mijn paard stopt, ja dan krijgt hij/zij een tik. Gebeurt zelden maar kan gebeuren.

En kawa schetst het nog veel mooier.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:12

runningkawa schreef:
@ninx, een voorbeeld. Zelf meegemaakt.

Paard zadelmak gemaakt (met alles rust nooit een tik gehad)
Paard parcours klaar gemaakt (nooit een tik gehad, sprong met alle plezier uit zichzelf, ik had zelfs nooit een zweep bij)
Paard bijna elke keer foutloos, liep ondertussen L (nog steeds geen tik gehad)

Paard staat te koop, wordt gereden door verwende griet die denkt dat ze kan rijden, neemt niks aan van instructeur.
Is aan het fitnessen aan de voorkant, maakt hem dood aan het been.
Springt er een paar parcoursen mee...uitgebeld... stakend, sterk.

Paard komt terug bij mij.
Thuis gaat het redelijk, om vreemd terrein had hij geleerd zich sterk te maken... zelfs zover omhoog te komen als je hem naar voren drijft dat hij wankeld op de benen.

1 malig laat je hem op concours weten dat je daar dus niet van gediend bent. Denk dus echt wel aan flinkte tikken Bloos
Maar bij alles wat hij redelijk goed doet beloon je hem wel heel duidelijk.
Zodat er zeker duidelijkheid is voor het paard en hij ook zeker positieve beloning krijgt.

Concours erop doet hij het weer als vanouds, heeft ook nooit meer gesteigerd en geweigerd en trekt zelfs weer vanzelf richting de sprong.

Als jij me had gezien op dat concours had je me van de knol afgetrokken (ik zou me ook in hebben moeten houden als ik niet wist wat er was)
Maar blijf jij bij je standpunt dat het paard belachelijk behandeld is die ene keer?

@ kawa: ten eerste moet je weten dat ik fysiek geen sterke beer ben en je waarschijnlijk niet 1, 2, 3 van je paard af kan trekken. We kunnen het eens proberen natuurlijk.... Haha!
Toch is voor mij verschil tussen een correctie en agressie met de wil te winnen absoluut te zien.
En jij schetst een situatie waarin jij jezelf het vege lijf probeert te redden omdat een ander je paard verprutst heeft. Ik denk dat ik dat verschil had kunnen zien, en anders had ik je het eerst beleefd gevraagd alvorens je met je neus door een hoop paardenvijgen te trekken Haha!
We zijn het dus niet volstrekt met elkaar 'oneens', maar ik plaats kanttekeningen bij het 'corrigeren' dat veel mensen bij hun paard denken te moeten doen.

ps: daarnaast erger ik me gewoon aan de manier waarop mensen hun 'correcties' verwoorden: "nou, als ie bij mij weigert dan zal ik hem wel eens even", "als ik hem es even goed aanpak durft ie nooit meer te weigeren hoor", "dat hoeft ie bij mij niet te proberen want dan...". En dan staan er ook nog smilies achter, alsof mensen heimelijk trots zijn.
Maar moeten corrigeren is soms nodig, maar toch niet een 'leuke uitdaging'? Waarom doen mensen daar zo stoer en tegelijkertijd 'grappig' over? Ik zie er de lol niet van in.....
Laatst bijgewerkt door Ninx op 18-03-08 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:17

normaal gesproken zet ik mijn pony streng achteruit en dan op de volte en opnieuw aanrijden (zoals al genoemd)
maar als mijn pony begint te klieren en expres gaat wijgeren (bij een lage sprong) krijgt ze een tik (met als gevolg dat ze de rest van de tijd super spring Clown ) maar bij hoge sprongen rij ik gewoon opnieuw aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:20

Aha oke, dan snappen we elkaar beter Lachen

Terugdenkend aan die wedstrijd, die ik zelf verschrikkelijk vond om te doen, vraag ik me af of dat duidelijk te zien was? (dat het geen agressie was bedoel ik dan)
Ik heb het natuurlijk zelf niet aan de zijkant kunnen bekijken. Haha!
De jury heeft me er iig niet uitgezet ondanks dat het dus midden in de ring was.
Maar ik kan me wel voorstellen dat een willekeurig persoon wel eens gedacht kan hebben...nou nou...is dat nu paardensport? Boos!
Want mijn rijden was gewoon grof...echt grof.
Maar idd wel alleen maar op momenten dat het paard ook grof was.
Bij de afzet klonk er wel een goed zo braaf! Lachen
Voor mijzelf overigens de enigste redenatie die ik kan bedenken waarom de jury me er niet uit heeft gezet...(het braaf tegenover het grof en daardoor wat door de vingers zien)
Want ja... ik heb zeker regels overtreden toen.

Maar ik wil daarmee dus wel aangeven dat als je staat te kijken dat het anders lijkt dan dat het ooit is.
Daarom gaf ik eerder ook aan...het maakt voor mij ook verschil wie het doet.
Want ik erger me ook aan de mensen die altijd boos zijn op hun paard. Wellicht door de zenuwen, maar dan leren ze dat toch maar beheersen Lachen