Spelen of wachten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Spelen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:24

Oja ik moet er nog wel wat bij vertellen. Tong uitsteken
Je moet los in je han, pols arm en schouder zijn.. Anders werkt het nog steeds niet.

En met contact bedoel ik dus niet trekken oid..

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:19

Nagefelijk rijden doe je van achteruit met been dus en van voren twee teugels gelijke druk weerstand bieden tot hij nageeft en dan ontspan je, je hand maar wel contact houden en aan je been houden zodat hij nagefelijk blijft en ritme houd.

Maar nooit spelen, zagen met je handen, links rechts trekken ook niet.

Een paard kan alleen goed inbuigen als hij goed van achteren wordt gereden en goed door de rug heen is en zich dus goed ontspant in zijn lijf en dan blijft hij ook ontspannen nagefelijk.

Zit stil in je lijf zit recht en ontspan je en zorg dat je lichaam op één lijn blijft.
Met je zit kan je een heleboel doen.

Jonge paarden leren balans en op eigen benen lopen door veel op de binnen hoefslag te rijden en veel grote figuren, en op ten duur de figuren steeds kleiner maken. Veel overgangen maken en daar bij goed aan je been houden daar leren ze goed van op de achterhand terug te komen jongen paarden lopen altijd op de voorhand in het begin doordat ze ons gewicht moeten dragen. dus door ze goed van achteruit te rijden waardoor ze gaan ontspannen in hun lijf en aan ritme te werken worden ze op ten duur dragender. en door veel oefeningen waardoor ze spieren krijgen en sterker worden.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:36

Somebitch schreef:
Nouja hoe ik het nu doe:

Heeeeelll veel been geven.. goed contact met de teugels houden en maar been blijven geven.. Je voelt hem dan druk opbouwen van voren en gaat dan op een gegeven moment zakken.. Als hij gezakt is nogsteeds veel voorwaarts blijven rijden dan blijft hij beneden. Niet het contact met de mond verliezen want dan komt hij weer naar boven. Lachen

Dan loopt je paard niet op zn eigen benen, maar hij hangt op je hand. Je rijdt hem zelf op je hand ipv dat ie los van je hand is en op eigen benen loopt.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:46

Ik laat het zelf over aan mijn paard, lekker losrijden voltes rijden lekker bezig houden. Dan komt het allemaal vanzelf wel.
Maar kan ook zien dat het bij sommige paarden niet zo simpel gaat, maar ik heb het wel zo geleerd Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:46

Uhmm hij loopt niet op mijn hand hoor?
Je bouwt druk op van voor waardoor hij gaat nageven (knabbelen op het bit etc bedoel ik met druk) zodra hij dus met zijn hoofd naar beneden is heb je geen druk meer in je hand.. Ja contact maar meer niet.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 20:29

Maar als je van voren druk opbouwd en daarbij veel been geeft loopt je paard toch niet op zichzelf? Je moet toch met zo min mogenlijk hulpen je paard van achter naar voor rijden. Dus been een reactie nog een keer been weer geen reactie tik. Totdat hij op de eerste minmogenlijke been reageert. dan kan je de teugels er beter bij pakken zodat je goed contact hebt en dat je dan alsnog wel je paard van achter naar voor blijft rijden dat als je voeld dat hij een beetje terug valt weer been. en contact zodat hij zelf na geeft... Zo doe ik het nu namenlijk en dat werkt voor mij heel goed.

Maar somebitch als ik dan van jou zo lees zou je indd zeggen dat hij van voor naar achter word gereden ipv andersom...

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:25

Tjah, het is sowieso per paard verschillend, lijkt mij zo.
Bij de een moet je soms wel wat kneepjes geven waardoor die sneller afgebogen gaat lopen, bij de ander is het een kwestie van ontspannen rijden zodat die zelf nageeflijk word.
Bij mijn ex-paard waar ik wefstrijden meereed moest ik soms wat kneepjes geven zodat der aandacht weer daar natoe ging, dan zette ik der meestal halt en gaf kneepjes totdat ze afgebogen stond, dan stapte ik zo aan. Onder de stap/draf/gallop gaf ik af en toe nog wat kneepjes om der aan te laten denken.
Maar ik weet nog wel dat ik bij een pony op de manege waar ik lang geleden heb gereden dat zij gewoon afboog als jij ontspannen was. Dus ik ben zo van mening dat het per paard verschillend is, en dat elk paard zo zijn eigen methode heeft waardoor de ruiter het voor elkaar krijgt.
Ik ben er erg optegen dat sommige mensen soms zo lopen te zagen, een meisje die bij mij in de les reed deed dit altijd, ik irriteerde me er zo aan! Had vaak genoeg gezegt dat dit slecht voor de mond is, maar dan zei zij: Dan moet ie maar luisteren!
Dus ik bekijk het gewoon per paard, van me eigen paard weet ik het nog niet.. hij is tenslotte nog maar anderhalfjaar.
Maar mijn fijnste methode is gewoon af en toe tussen het rijden door wat zachte kneepjes te geven met me handen, en nadat ik dat heb gedaan de spanning wat minder maken op de teugels waardoor je het paard de kans geeft zich meer af te buigen. En sowieso veel voltes rijden, ook halve voltes er tussendoor met veel goede stelling vragen. Scheelt ook vaak een hoop!