Oprichting of hoofd hoger dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Oprichting of hoofd hoger dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:59

Afbeelding
Hier zie je mooi dat doordat het paard achter gaat zitten/ondertreed/dragen dat de voorkant dan omhoog komt.En pas als achter gaat zitten/dragen/ondertreed etc kan er sprake zijn van oprichting aan de voorkant.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:16

Op de plaatjes en de foto van Idske,
kan je heel mooi zien dat het paard eigenlijk inderdaad
zijn hoofd niet hoger draagt, maar zijn achterhand laat
zakken..

Als je kijkt kan je zien dat een rechte lijn over kruis,
schoft en hoofd dat stuk als het ware een rechte lijn
blijft, maar met meer hoek tov de bodem...

Blijf het ontzettend moeilijk vinden met rijden zelf..
Heb een paard dat het liefst voor de grond in rent..
en een tikje overbouwd is..

Het lastige is, dat sommige jurys ook niet zien wat
nou eigenlijk de bedoeling is..
Die verwarren het ook wel eens, en dat is frustrerend..
Moet wel zeggen dat het leven een stuk gemakkelijker
is met een paard dat bergop gebouwd is..
zoals sommigen hier op stal hebben..
beest staat stil en heeft al oprichting en lijkt achter
gezakt te zijn.. En dan doet ie nog niets!..
(en dan bedoel ik echt niets, dus is eigenlijk ook niet
gezakt in achterhand en voor opgericht, lijkt alleen zo..
en zucht.. )
(misschien toch maar ander paard kopen? Knipoog echt niet!!!!)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:35

Ja, dat is het voordeel van Lusitanos.
Afbeelding
Je kunt je voorstellen als dit dier zich in beweging zet en de achterbenen gebogen worden er al een hogere graad van oprichting te zien is (lijkt) dan bij zo'n paard:
Afbeelding
Dit is trouwens ook een Lusitano en alls hij volwassen is zal hij gewoon "bergopwaarts" zijn, maar hier is hij twee en jong paarden groeien nu eenmaal in stukjes en beetjes afwisselend voor en achter.

Hier een voorbeeld van oprichting met een overigens te gesloten keel. Het hoofd mag best iets voor de loodlijn (overigens lijkt het erger doordat het paard naar de fotograaf/binnen gesteld is, vanwege linkergalop).
Maar als je hier een potlood of ander recht voorwerp door het paard legt en het gelijk laat lopen met de omheining, kun je zien dat de achterkant van het paard lager is. Ook kun je trouwens zien dat achter het zadel de rug een rechte lijn maakt.
Afbeelding
Bij een hol gaand paard is dat niet zo, dan steekt het hoogste punt van de croupe boven de rug uit en zinkt het zadel als het ware in een holletje.
Afbeelding
Zelfde paard en weer die mooie hulp van de railing erachter...om het goed te zien.
(overigens kan er bij bepaalde bouw van het paard zo'n punt niet helemaal voorkomen worden, maar als het dan maar niet samen gaat met een holle rug is dat ook okee)

Je ziet veel dressuurpaarden die wel sterk verzameld gaan, maar zolang ze nog achter de loodlijn gereden worden, kunnen ze nooit tot een echte oprichting, lichtheid, verhevenheid komen.
De voorbenen gaan dan meer dragen, dat zie je doordat ze overdreven ver onder het paard staan, ipv min of meer recht naar beneden, in piaffe (waar het nu eenmaal het duidelijkst te zien is). Het evenwicht is niet naar achteren verplaatst, het paard is nog veel te zwaar van voren.
Ik zal geen foto's plaatsen van willekeurige ruiters (de foto's van mij zijn paarden die via te koop zijn, ruiters hebben geen bezwaar), maar je kunt ze zelf vinden als je gewoon op piaffe googled bv. Kijk dan naar de stand van het op de grond zijnde voorbeen en zie of de kont dan werkelijk zo laag is en dragend is en let eens op waar het hoofd is en hoeveel de hals gebogen is en of de oren nog het hoogste punt zijn...
Het verschil tussen licht en verheven (hals meer boven de schouders) en zwaar van voren.
Overigens is het zakken van de achterhand wel mogelijk met een niet helemaal opgerichte hals, maar dit is strikt genomen rijkunstig niet correct:
Afbeelding
Dit plaatje vertekent behoorlijk doordat het een hengst is die dus een extra (hengstehals) rand op de hals heeft. Maar je kunt zien dat hij ver achter de loodlijn is. Zou het hoofd rechter en hoger komen, zodat de trensteugels bijna horizontaal komen, dan is het wel correct.

Ik denk dat het geen probleem is om een link te geven naar een site waar wel juiste oprichting te zien is (maar slechte handhouding ruiter, verder niet van belang, teugel hangt los):
http://www.stalparadiso.nl/Html/Bent%20branderup.htm

Helaas heeft de moderne dressuur, waarbij achter de loodlijn rijden meer regel dan uitzondering lijkt te zijn, er voor gezorgd dat een een ander is aangepast en nu moet het hoofd om onbegrijpelijke redenen op de loodlijn in piaffe.
Je ziet dat dan of de hals naar voren moet komen (voorhand weer zwaar) of de keel opening (dus waar onderrand hals in kaak overgaat) totaal gesloten moet worden. Paard moet dan met het hoofd tegen de hals gaan.

En ja, juries vergissen zich ook nog behoorlijk in wat correct is. Schijn bedriegt.
Naamsbekendheid telt ook mee. Zet een bekende amazone/ruiter op je paard en je zult andere resultaten zien.

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:45

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een andere manier om te controleren of een paard correct bergopwaarts loopt of opgericht is in de piaffe b.v. is om een lijn van het heupbot naar de neus te trekken. (de impulslijn) Ik ben zo vrij geweest even de vorige plaatjes als voorbeeld te nemen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:25

Dat veel jury's het achter de loodlijn niet straffen zie ik erg vaak..
zeker als het een groot toch wel leuk gaand paard betreft..

In mijn beleving mag je dan niet in het M met 200 punten thuiskomen
(of meer..) als je paard de gehele proef door doet..
In mijn beleving mag je eigenlijk dan niet eens winst rijden..

en toch zie ik bij mij op stal iemand consequent te diep en echt
achter de loodlijn, proeven rijden.. (bijna met kin op borst!) en goed scoren.....
(dit paard verstopt zich graag op die plek)

Mazzel voor haar is, dat ie bergop gebouwd is... en leuk toont...
Maar dressuurmatig in mijn ogen niet correct.. of ben ik een
jaloerse zeurpiet.. zoals ze me laatst vertelde, toen ik haar
erop wees dat ze hem de hele proef te diep liet lopen en
dat dat eigenlijk niet correct is en sommige jury's daar wel degelijk
punten voor aftrekken.....
(overigens had ze toen een jury die het wel afstrafte... 163 pnt..
maar dat wist ze op het moment dat ik haar er op wees nog niet)

Ik snap ook wel dat het soms moeilijk te zien is of een paard
vooral door het mee hebben van zijn anatomie, al bergop gaat..
of dat dat echt bergop gaan is..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:20

Ik rijd er oa ook 1tje die echt bergop gebouwd is in combinatie met een traag achterbeen.Dat dier heeft het echt niet makkelijk om correct te lopen,maar hij kan het inmiddels { na heel veel werk,eerst naar beneden en lengte en dan pas naar boven} wel.Alleen als dit paard niet goed loopt,zijn er maar heel weinig mensen die het zien.Deze krijgt ook ontzettend hoge punten als hij niet correct loopt,alleen doordat hij bergop gebouwd is.
Ik rijd er ook 2 die achter overbouwd zijn,deze 2 moeten achter al wat meer gaan dragen om ubarhaupt een mooie middendraf bijv. te laten zien.Desondanks word dit vaak niet gezien door de jury's,omdat ze achter immers overbouwd zijn.Ze vergeten dat deze paarden nooit zo zullen zakken achter tenzij ze een piaffe doen,maar wel gedragen kunnen lopen daardoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:15

ZKD schreef:
Een andere manier om te controleren of een paard correct bergopwaarts loopt of opgericht is in de piaffe b.v. is om een lijn van het heupbot naar de neus te trekken. (de impulslijn) Ik ben zo vrij geweest even de vorige plaatjes als voorbeeld te nemen.

Dank je. Die kende ik trouwens nog niet, maar dat is hele gemakkelijk dan voor iedereen, lijkt mij!