Slaan zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vue

Re: Slaan zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:17

daNiielle_ schreef:
Ik ben van mening dat je met geweld niets oplost. Ik behandel mijn paarden gewoon gelijk, en zonder geweld.
En het kan wel degelijk, want zelfs de hengst gedraagt zich zoals het hoort.

Eerst de fout bij jezelf zoeken, 9 van de 10 keer heb je dan geen tik nodig.
Een corrigerende tik kan, maar houd het daar dan wel bij.
Een stemverheffing werkt meer als je hem op zijn plaats wilt zetten, dan dat je hem gewoon zo 'bam' en klap geeft.

Slaan vind ik idd zielig. Maar dan niet in de zin van zielig voor het paard, maar het is toch gewoon zielig dat jij geweld nodig hebt om je paard te laten luisteren.

Helemaal waar!

Lindaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:12

Ik vind eecht heel hard slaan zielig, zeker als het niet nodig is maar een klein tikje tijdens het rijden zie ik als een aanwijzing. En als het niet anders kan mag ie echt wel ietsjes harder vind ik Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:27

Slaan vind ik absoluut niet kunnen, een corrigerende tik vind ik dan weer anders, maar ook dit is absoluut geen slaan.
Als mijn paard of pony bokt is daar een aanleiding voor en daar ga ik ze niet voor slaan.
Ik ben ook niet voor geweld Lachen
Als mijn paard mij bijt of bewust trapt dan krijgt ze die absoluut van me terug. Lachen

Zamiro_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:31

Je hebt tuurlek verschillende manieren van slaan..
en paard gewoon slaan voor de lol kan natuurlijk absoluut niet...
maar IK vind dat als een paard je probeert te slaan te bijten of iets anders gemeen probeert te doen dan krijgt hij van mij een mep ( en des te gemener het paard des te harder de klap)
Gelukkig is dat bij die van mij niet nodig Haha!

0134774310

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:48

Slaan is te breed woord om daar met één reactie op te kunnen antwoorden!

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:29

0134774310 schreef:
Slaan is te breed woord om daar met één reactie op te kunnen antwoorden!

Vind ik ook! Een tikje als aanwijzing is toch wat anders dan erop los rammen

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:50

slaan is niet zielig als je het met de juiste reden doet. jij bent de baas en niet je paard.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:54

lovelucydan schreef:
slaan is niet zielig als je het met de juiste reden doet. jij bent de baas en niet je paard.

En dan nogmaals.....
Hoeveel keer van die 'juiste reden' is het gewoo simpelweg de schuld van de geweldige ruiter die erop zit?
Godzijdank denk ik niet in termen de baas en geen baas.... Mijn paard is mijn maatje, niet mijn onderdanige slaaf, die slaag krijgt als ie niet luisterd

Zamiro_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:45

[/quote]
En dan nogmaals.....
Hoeveel keer van die 'juiste reden' is het gewoo simpelweg de schuld van de geweldige ruiter die erop zit?
Godzijdank denk ik niet in termen de baas en geen baas.... Mijn paard is mijn maatje, niet mijn onderdanige slaaf, die slaag krijgt als ie niet luisterd[/quote]

Mee eens dat sommige uit het niets slaan.. Maar ondanks dat hij je maatje is moet hij wel luisteren
En als een paard trapt of bijt verdient hij het gewoon om op zijn plek gezet te worden ( en dan kan hij van mij een tik krijgen)

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:48

Als een paard het uit gemeenheid doet, vind ik dat je hem best een keer mag slaan. als hij zich misdraagt in de kudden wordt hij ook tot de ore geroepen door zijn kuddengenoten en als een ander paard je paard slaat gaat echt wel harder dan als wij dat doen

Snuitje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:34

Hey, is deze discussie niet al honderdduizend x eerder gevoerd op andere fora? Knipoog

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:11

Wanneer je slaat uit woede en onmacht is dit absoluut heel fout!
MAAR: als mijn paard niet allert is aan mijn been krijgt ze een heel duidelijk tikje bij mijn been.
Als ze niet oplet en loopt te dromen maak ik haar allert door even met mn zweepje langs haar schouder te gaan, dan zeg ik hey jij wakker worden!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:58

slaan?? schandalig dat doe je toch!!
(vinden sommige)

Als een paard niet luistert en een pak slaag verdient kan die het krijgen.
En een tik is ook al genoeg, als een paard wil bijten klap ik hem toch even tegen zn mond op. en schuren duw ik zn hoofd weg.
ik vind dat een paard gewoon moet luisteren.
In de natuur krijgen ze ook een pak slaag als er wat is.

Rebtor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:34

Er zit een groot verschil tussen slaan en het geven van een corrigerende tik.

Slaan uit woede of frustratie omdat je paard iets niet doet omdat jij wat fout doet of omdat het hem nog niet is geleerd is fout. Een corrigerende tik geven omdat je paard bokt, bijt of slaat, staakt/ tegen je ingaat zonder reden vind ik kunnen, zolang dit direct erna doet, en niet achteraf het moet duidelijk zijn dat bepaald gedrag niet wordt getolereerd. Maar een tik moet altijd de laatste optie zijn.

Zweep kan trouwens ook worden gebruikt om je paard aanwijzingen te geven, zeker als je je paard bepaalde dingen aanleerd aan de hand. Maar op dat moment gebruik je hem niet om mee te slaan maar leg je je zweep alleen maar aan net als je met je benen doet.
Laatst bijgewerkt door Rebtor op 14-03-08 11:51, in het totaal 4 keer bewerkt

Klijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:38

helemaal met rebtor eens

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:56

Volgens mij hangt dat een beetje van paard tot paard af. Zelf heb ik een koudbloed en een volbloed. De laatste heeft genoeg met een corrigerende stemverheffing, maar de eerste moet soms helaas met een tik terecht gewezen worden. Een paard is geen mens hé, hij verstaat paardentaal en af en toe kan die harder zijn. Maar slaan uit onmacht of frustratie is natuurlijk uit den boze en je bereikt er toch niets mee, integendeel.

arabahnarak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 23:37

juudje84 schreef:
Als een paard niet luistert en een pak slaag verdient kan die het krijgen.
En een tik is ook al genoeg, als een paard wil bijten klap ik hem toch even tegen zn mond op. en schuren duw ik zn hoofd weg.
ik vind dat een paard gewoon moet luisteren.
In de natuur krijgen ze ook een pak slaag als er wat is.

Vreselijke comment vind ik dit en de jouwe niet alleen hoor. Gaan jullie later ook je kinderen zo opvoeden? Als je kind niet luistert en een pak slaag verdient kan die het krijgen?
Echt, ik weet niet wat ik hier allemaal lees. Maar ik vind dat iedereen die het normaal vindt om een paard te slaan of zelfs een tik te geven, het niet waard is om een paard te berijden, laat staan er eentje te hebben.
Sorry, klinkt misschien hard, maar wel mijn eerlijke mening!

GEWELD LOST NOOIT IETS OP!!! Niet bij mensen en ook niet bij dieren!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 23:46

Abeltje heeft genoeg met een UH-UH! maar ik had vroeger een dominante pony die af en toe echt een tik nodig had. Niet afrossen, maar gewoon een tik als hij echt begon te dreigen en uit te halen. Dan was het daarna ook klaar. Die had niet genoeg aan een stemverheffing.

Isiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:53

Ik ben tegen slaan, je mag een paard best een tik geven als hij kliert maar niet echt een volle mep...

triesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:23

Ik vind slaan erg onnodig, als je paard je bijt of trapt is heeft het paard daar altijd een reden voor. En de oorzaak van die reden ligt meestal aan het baasje van het paard...
Als je een echte band met je paard hebt dan is slaan niet nodig vind ik.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:29

daNiielle_ schreef:
Ik ben van mening dat je met geweld niets oplost. Ik behandel mijn paarden gewoon gelijk, en zonder geweld.
En het kan wel degelijk, want zelfs de hengst gedraagt zich zoals het hoort.

Eerst de fout bij jezelf zoeken, 9 van de 10 keer heb je dan geen tik nodig.
Een corrigerende tik kan, maar houd het daar dan wel bij.
Een stemverheffing werkt meer als je hem op zijn plaats wilt zetten, dan dat je hem gewoon zo 'bam' en klap geeft.

Slaan vind ik idd zielig. Maar dan niet in de zin van zielig voor het paard, maar het is toch gewoon zielig dat jij geweld nodig hebt om je paard te laten luisteren.

Deze post mag wat mij betreft de "Bokt-Dag-Prijs" voor de beste reactie krijgen. Volledig mee eens, vooral dat laatste regeltje!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:43

DaNiielle, ik ben het ook met je eens, hoor. Ja

Overigens, wat mij opvalt bij paarden die veel te verduren krijgen, is dat ze amper meer reageren op een dreun. Dus ik denk dat hoe meer je als mens 'reageert met geweld', hoe afgestompter je paard wordt.
Nog een reden waarom ik niet snel mijn handjes gebruik (een zweep heb ik niet eens Tong uitsteken ).

En ik heb nota bene een jonkie met een sterk karakter, maar die heb ik wel zo afgericht dat hij op basis van vertrouwen en respect, prima luistert over het algemeen (hij is natuurlijk niet perfect, gelukkig niet).
Bij sommige issues duurde het wat langer, maar als het kwartje bij het paard is gevallen, is er tenminste geen wrok aan zijn kant naar mij toe. Lachen

Celestaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:58

Slaan.. Tja, wanneer is het slaan?
Een tikje vind ik oké, meestal als extra hulp, als hij nét niet genoeg op je been reageert o.i.d.
Maar ik rijd ook wel eens op mijn zus haar pony, die bokt bij (onbekende) ruiters al als je haar een klein terecht tikje geeft, dit mag echt niet en dat weet ze dondersgoed. Dan krijgt ze wel een tik, ook niet heel hard, maar dan straf ik haar wel. Ik ben nog niet echt heel groot, dus met mijn benen kan ik niet veel Clown

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:22

Ik ben het eens met DaNielle,
Een tik kan, maar je moet deze dan wel meteen geven, als je deze zegmaar, 10 sec. later geeft, dan straf je je paard zonder dat hij weet waarom, je zou je eens moeten voorstellen dat je van je ouders 2 weken huisarrest krijgt, omdat je 2 weken geleden 10 min te laat thuis was..

Verder vind ik dat je paard bijna altijd een reden heeft om te slaan, bijten, bokken of wat dan ook,
en als hij dat niet heeft, dan verdient hij een tik!
En mensen die zeggen dat ze dat toch niet voelen, dat doen ze wel, er vliegt een vlieg 10 centimeter boven hun kont, maar ze staan al te trillen hoor, ze zijn supergevoelig!
En vergeten doen ze het ook niet, ik denk aan het paard bij mij op stal dat de balken over vliegt, zonder ze te raken, omdat ie vroeger met rieken en stroom op de balken is aangepakt..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:24

als een paard mij bijt of schopt, kan die hem zeker terugverwachten! maar dat noem ik niet slaan. maar een nodige tik. slaan noem ik dat mensen onnodig een paard het leven zuur maken. waarbij een paard vaak schuw wordt.