springen met een jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DolceGabbana

Re: springen met een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:26

Mmm,, lees jij wel eens de krant?? Tong uitsteken En om het even gezellig te houden dit is een topic over het springen met een jong paard, maar laat ik niet zielig doen, ik hou het erbij dat het feit een paard die op 2,5 jarige leeftijd ingereden word veel meer kans heeft op rugklachten dan een paard die op drie jarige leeftijd ingereden word (en nog niet eens actief)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:26

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:30

Jolliegirl schreef:
Sodeletuut schreef:
hebben die dan ook rugproblemen enzo?

geen idee, nooit wta over gelezen
en zie t ook nooit

lees jij wel eens de krant Vork ???
voorbeeld: dierenmishandeling zie je 9 op de 10 gevallen toch ook niet, dat gaat allemaal achter je langs,

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:41

Ik heb nog nooit een artikel in de krant gelezen over mishandeling omdat een paard op 3 jarige leeftijd is ingereden Clown .

Ik zou inderdaad beginnen met balkjes lopen wanneer het evenwicht van je paard onder het zadel goed is. Daarna opbouwen naar een laag kruisje.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:54

P.s. ik had het niet over eeen mishandeld paard

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:56

Als we de krant nog hebben dan kopieer ik het stukje wel

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:11

Jee, SanneKyla, je gaat wel ver met je vooroordelen! Waarom zouden ze in godsnaam over een paard dat op zn 3 is ingereden schrijven in de krant?

Ik heb geen probleem met een 2,5j al wat te laten wennen aan het zadel en wat licht longewerk. (Te zien aan het paard, er ook even gaan overhangen en zitten- Dat hangt echter allemaal af van het paard! Is hij nog te jeugdig, dan doen we dat niet) Die gaan daarna echter wel weer de wei om aan te sterken en komen er weer af als 3-3.5 j zijn. Dan beginnen we weer van het begin. Het gaat alleen wat makkelijker omdat ze het al kennen. Gewoon alles op het gemak, halen ze de concoursen voor de 4j niet; dan sparen we ze gewoon voor het jaar erna bij de 5j.
We hebben hier trouwens nooit een paard gehad met rugproblemen, en die zijn allen ingereden op dezelfde manier.
Het enige wat je moet doen, is proberen inschatten wat je paard al kan.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 15:40

Ik heb je topic verplaatst van HAW naar RT-D.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:38

De TS vraagt niet wanneer een paard ingereden kan worden. Ze vraagt wanneer er met springen begonnen kan worden. Verder vermeld de TS geen leeftijd van het betreffende paard, dus de discussie te vroeg of niet is volgens mij helemaal niet relevant?

Verder heb ik met mijn paard ondervonden dat die net meer balans kreeg door af en toe een kruisje van een centimeter of 20 te springen. Nu doe ik dat niet meer (dressuurzadel gekocht) en ik merk dat hij nu precies meer moeite heeft dan daarvoor.

Verder denk ik niet dat sprongen van een hoogte als 20cm (als je dat al echte sprongen kan noemen) kwaad kunnen, het is maar net hoe je ermee omgaat en hoe ver je het drijft.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:49

Wij hebben onze hengst met 3 jaar ingereden (nu een jaar geleden) en zijn ongeveer anderhalve maand geleden begonnen met eens in de twee weken een laag springlesje (40-50 cm). Het belangrijkste is dat eerst de basis enigzins bevestigd is en het beestje zijn balans weet te houden. Door de balkjes lopen zal de balans ook beter worden, maar ik zou iig wachten tot het paard zelf al een beetje weet hoe hij zijn voetjes neer moet zetten, voor je het moeilijker voor hem gaat maken. Het zou kunnen dat dit bij jouw paard korter/langer duurt, dat is voor elk paard verschillend.

riri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:45

vanaf 4 jaar springen, en rustig opbouwen, beginnen met balkjes, klein sprongetje etc..

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:20

Niks mis mee om een paard met 3 in te rijden. Ik snap SanneKyla's reactie wel (maar Sanne, Down is ook met 2,5 ingereden en die doet het nog steeds geweldig Knipoog ) maar er staan nergens regels en er zijn ook geen harde feiten...

Ontopic; ik denk dat je zelf het beste je paard aanvoelt en kijk even naar de bouw. Ga eerst lekker vrijspringen zodat ie het principe snapt en begin langzaam wat met kruisjes als ie 3,5 is (afhankelijk van de bouw). Die van mij was heel stevig op haar 3e en ik ben toen ook begonnen met springen. Ze heeft nog nooit ergens last van gehad.

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:27

Hangt helemaal van het paard af... Er zijn paarden die kunnen het eerder aan kunnen dan andere, er is geen richtlijn voor wanneer je ermee kunt beginnen. Je moet het gewoon niet overdrijven, je voelt het zelf het beste wat jou paard aan kan en wat niet, als je niet zeker bent stel ik voor met jou instructeur te praten.
Het is in ieder geval wel zo dat 5jarige paarden in duitsland op het Bundeschampionat Springen in het finale al over 1,30 moeten springen. Dus moet je ook op tijd beginnen, anders komen de paarden helemaal onvoorbereid in zo een zware parcour terecht...

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:04

Inderdaad Lilly 79, de paarden die er gewoon voor zijn om op jonge leeftijd op hoog niveau te lopen moeten vanzelfsprekend eerder beginnen om dat niveau te kunnen halen. Hangt gewoon van het paard af en wat die aankan.

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:19

Ik heb ook even een vraagje Bloos
Wilde er evt. een topic over maken, maar ik zag dit topic dus vond ik het onzinnig om te doen.
Ik verzorg een haflinger merrie die in april 3 jaar wordt. Ze is nog niet ingereden, wordt wel eens gelongeerd en verder "spelen" we met haar in de bak. Het lijkt me leuk om eens te kijken of ze springen leuk vind etc. Hebben jullie tips/ideeën hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Bedankt alvast! Lachen

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:42

Woplala schreef:
Ik heb ook even een vraagje Bloos
Wilde er evt. een topic over maken, maar ik zag dit topic dus vond ik het onzinnig om te doen.
Ik verzorg een haflinger merrie die in april 3 jaar wordt. Ze is nog niet ingereden, wordt wel eens gelongeerd en verder "spelen" we met haar in de bak. Het lijkt me leuk om eens te kijken of ze springen leuk vind etc. Hebben jullie tips/ideeën hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Bedankt alvast! Lachen

Gewoon eens laten vrijspringen Lachen

m_ajingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:24

wat valt er onder springen. Ik denk dat als jou paard een goede dressuur basis heeft je kan beginnen met springen en dat rustig opbouwen. Maar wat is springen?

sharoniemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 19:02

bedankt allemaal ik denk wel dat ik hier een goed middeweg in kan vinden

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:15

ik rijd momenteel een 3 jarig paard (wel bijna 4 overigens) maar hiermee ben ik al wel aan het springen. Het plan is dan ook om in april springwedstrijdjes te starten. Dit kan makkelijk, je moet natuurlijk wel naar je paard luisteren of hij er wel of niet klaar voor is, maar als hij ervoor klaar is waarom niet? Moet natuurlijk niet 3 keer in de week volop gaan springen..

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:35

SanneKyla schreef:
het zijn harde feiten, je mag een paard niet eerder dan 4 jaar berijden.. er is zeker wel een leeftijd voor het inrijden, die regel word gewoon door sommige mensen die te ongeduldig zijn weggelaten Boos! Je moet doen met je eigen paard wat jij denkt dat het beste is maar ik ga voor de gezondheid en ik ga niet eerder rijden dan officieel toegestaan is. Boos!

Waar staat die regel dan & waarom bestaan er dan wel geschikheidstesten voor 3 jarige paarden en pony's.

Je kan als je paard ingereden is alvast een beetje beginnen met balkjes lopen,
zodat het paard zijn balans kan vinden onder het zadel. Rij deze balkjes dan wel in verlichte zit!!

Als het paard zijn balans goed kan vinden met balkjes lopen,
dan kan je na een aantal keren oefenen om eens een cavaletti lopen/springen.
Dit is ook erg goed voor coördinatievermogen!!

Als dit dan weer allemaal goed verloopt na een aantal keer oefenen,
kan je rustig aan gaan proberen om het balkje wat hoger te leggen.

Ik hoop dat ik je zo een beetje heb geholpen..

Snuitje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:31

Hey
Ik weet niet of er werkelijk vaste regels zijn, maar wat ik wel weet is dat ik niet eerder dan 3 jaar (en dat is dan écht het minimum) zou beginnen met inrijden! Dit zodat je langer van je paard kan genieten en hem niet onnodig opzadelt met allerlei rugklachten of vergroeiingen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:57

SanneKyla schreef:
Mmm,, lees jij wel eens de krant?? Tong uitsteken En om het even gezellig te houden dit is een topic over het springen met een jong paard, maar laat ik niet zielig doen, ik hou het erbij dat het feit een paard die op 2,5 jarige leeftijd ingereden word veel meer kans heeft op rugklachten dan een paard die op drie jarige leeftijd ingereden word (en nog niet eens actief)

Een paard dat goed aan de maat is en met 2,5 goed wordt ingereden en daarna nog even op het land wordt gegooid om alles te verwerken heeft imo veel minder kans op rugklachten dan een paard wat pas met 4 wordt ingereden en dan verkeerd wordt gereden... Haha!
Er is gewoon geen leeftijd aan te plakken. Het liefst zie ik ze ook pas met 3+ onder het zadel... maar ik wil ook niet zeggen dat elk paard van 2,5 er klachten aan kan overhouden.

Het zelfde geld voor springen, een echte leeftijd kan je niet zeggen. Ik zie het persoonlijk het liefst na een leeftijd van 4.
Als je paard goed de basis beheerst en recht en met evenwicht kan lopen, kan je imo beginnen met balkjes te lopen. Lachen
Pakt hij/zij dit goed op... ga je een stapje verder en ga je beginnen met een kruisje oid met vrijspringen.
Gaat dit goed kan je het onder de man proberen.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:59

Heb de rest van de reacties niet gelezen, maar thuis doen we het zo.
Op 3jarige leeftijd worden onze paarden ingereden, tijdens het zadelmak maken zelf worden ze om de dag gereden,gelongeerd,losgelaten. Dit ivm met spierpijnen e.d. Eenmaal zadelmak(na 1-2 maanden), komen ze terug op de wei te staan, en daar worden ze 2 tot 3 x in de week gereden.

In de periode van het zadelmak maken, na een keer of 15 rijden, laten wij ze eenmaal onder het zadel springen. Gewoon om te zien hoe zo'n dier nu spring ohz ipv los. Dit is echter niet hoog, 40 cm is al te veel gezegd, maar het gaat gewoon erom om een idee te krijgen. Dan wordt er lange tijd niet mee gesprongen. Op 3,5 worden er balkjes gedraafd, en is het de bedoeling om 1 a 2x in de maand daadwerkelijk te springen, echter nooit hoger dan 90 cm! De beste paarden moeten op 4jarige leeftijd een parcours 90 kunnen springen voor de cyclus, en dat gaat op deze manier perfect.
Mijn pasverkochte 4jarige heeft op deze manier 6x gesprongen in zijn leven, dat noem ik niet verslijten. En het beest werd zijn eerste wedstrijd 2x eerste. Dus de verhouding zal net kloppen Knipoog
Bovendien heeft het paard ook nog nooit hoger als 90 cm gesprongen, dus echt zwaar was het ook niet.

Natuurlijk is het veel beter om later te beginnen met springen, omdat bewezen is dat de knieschijven aan de achterbenen pas op 5jarige leeftijd aaneengroeien, maar dat in commercieel opzicht totaal niet interessant. En als een hele maatschappij links draait, en men geld wilt verdienen, is het niet zo slim om rechts te gaan draaien natuurlijk.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:45

Kneem al mijn reacties terug maar vertel wel dat Ik zelf vind dat een paard met drie jarige leeftijd ingereden kan worden *LOL*

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:51

Roos_s schreef:
ik rijd momenteel een 3 jarig paard (wel bijna 4 overigens) maar hiermee ben ik al wel aan het springen. Het plan is dan ook om in april springwedstrijdjes te starten. Dit kan makkelijk, je moet natuurlijk wel naar je paard luisteren of hij er wel of niet klaar voor is, maar als hij ervoor klaar is waarom niet? Moet natuurlijk niet 3 keer in de week volop gaan springen..

Rijd ook een bijna 4 jarige pony.
Daar spring ik ook al mee. Inderdaad zeker niet 3 x per week. Meestal 2 keer in de week, ben ik wel echt wat parcoursjes aan het springen, maar zeker nog niet hoog. En af en toe tussen door een keer een hindernisje springen.
Maar niet vollop inderdaad.
Je voelt het zelf aan wanneer hij er klaar voor bent. Of die in balans etc loopt Knipoog
kan wat mij betreft prima hoor Knipoog